וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל אנליטיקס 4 - מדריך: ההבדלים מהגרסה הקודמת ואפשרויות השדרוג

אסף טרפיקנט

עודכן לאחרונה: 4.1.2023 / 13:31

כולם מדברים על אנליטיקס 4, גם מפני שאין ברירה וגוגל הודיעה שבשנה הבאה היא תסגור את הגרסה הקודמת, וגם כי אנחנו לא אוהבים להישאר מאחור. אסף טרפיקנט עושה סדר ומסביר מה הוסיפה הגרסה הרביעית לחיינו, ומה חשוב לדעת לפני שמשדרגים.

כל מי שנגע בשיווק דיגיטלי, עובד, מכיר או שמע על גוגל אנליטיקס. כל אחד ואחת ברמת העומק אליה הצליחו לצלול. הגרסה האחרונה של המערכת, הנקראת גוגל אנליטיקס 4 - מביאה לשולחן לא מעט חידושים, ואולי, כמו שקורה לעתים בהשקות של גרסאות חדשות למערכות טכנולוגיות - גם קצת חששות. אולי זה הזמן לעשות מעט סדר ולהסביר על התרומה של הגרסה החדשה, ועל איפה זה פוגש אתכם.

גוגל אנליטיקס 4. Unsplash, תמונות גולשים
גוגל אנליטיקס/תמונות גולשים, Unsplash

גרסאות גוגל אנליטיקס - היסטוריה:

המערכת נולדה בכלל תחת השם Urchin ובשנת 2005 נרכשה על ידי גוגל שמצידה שיחררה אותה בחינם לציבור, וכך הפכה אותה לסטנדרט האנליטיקס בתעשייה ולברירת המחדל עבור רובם המוחלט של אתרי האינטרנט.
ברבות הימים, המערכת השתכללה והגרסה הפופולרית ביותר שלה נקראת Universal Analytics (ולשם הפשטות נקרא לה בקיצור יוניברסל).

אחרי כמה שנים, גוגל פיתחו מוצר שעטנז בתוך היוניברסל שנקרא Web+App והיה מיועד לאתרים שיש להם אפליקציות ואתרים ולנסות לאחד את כל הדאטה במקום אחד. המוצר הזה היה אמור לתת פייט למוצרי אנליטיקס מתחרים, אבל הוא לא המריא ומעטים השתמשו בו.

באופן מפתיע, באמצע 2019, לאחר שנראה היה שיוניברסל אנליטיקס לא מתקדם לשום מקום (לא שזה רע, כן?), גוגל בישרו על מהפכה ושחררו את גוגל אנליטיקס גרסה 4, מה שנראה בהתחלה כגרסה חדשה ליוניברסל. מהר מאד התברר שזה ממש לא שדרוג של המערכת, אלא שמדובר בשעטנז ההוא שהשתלט עכשיו על העניינים עם מנוע חדש, ממשק שונה לגמרי, ועדכון של האלגוריתמים מאחורי הקלעים. גוגל אנליטיקס 4 הוא פשוט מוצר חדש לגמרי.

החדשות לא הסעירו במיוחד את התעשייה. חלק קטן מאד מבעלי האתרים שדרג לגרסה 4, ומי שלא, פשוט המשיך להשתמש בגרסת היוניברסל. אבל לאט לאט גוגל שינו את הטון והיה ברור שגוגל שמים את כל הז'יטונים על המוצר החדש. בנקודה מסויימת, כל החשבונות החדשים שנפתחו "אולצו" להשתמש בגרסה 4 ולא בגרסת היוניברסל הפופולרית (למרות שניתן היה לעקוף את זה), וכך המערכת החדשה נכפתה עליהם.

לאחר כן, בתחילת 2022, גוגל הטילו פצצה נוספת והכריזו שגרסת היוניברסל עומדת להיסגר סופית. החל מהראשון ביולי 2023, כל חשבונות היוניברסל יפסיקו לקבל דאטה ולאחר מכן (לא אמרו מתי) החשבונות יסגרו לגמרי ולא תהיה גישה גם לנתונים היסטוריים. גוגל פשוט דחפו את כולם לשדרג לגרסה 4 והתעשייה כמרקחה אבל מהסיבות שגוגל לא ציפתה להן.

שדרוג לגוגל אנליטיקס 4: מה הבעיה?

למרות שיוניברסל סבל מכמה בעיות קלות, בסופו של דבר היכולות שלו מאד מגוונות, הוא יציב ומספק איכות נתונים מאד גבוהה בממשק נוח ומהיר לעבודה. לא בכדי המערכת אומצה בחום על ידי בעלי אתרים קטנים כמו גם תאגידי על.

עם זאת, גרסה 4 היא אופרה אחרת לגמרי והדעה הרווחת נכון לרגע כתיבת המאמר, היא שמדובר במוצר חצי אפוי שיצא טרם זמנו. לא מעט דברים שהיו ביוניברסל פשוט לא קיימים, הגדרות שהיו אמורות להיות בסיסיות הפכו להיות מסובכות ליישום במקרה הטוב או בלתי אפשריות במקרה הרע. יותר מדי מודולים עם תווית Beta שדבוקה עליהם, דוחות שאמורים להציג את אותו הדבר מציגים נתונים שונים, עיכוב משמעותי בהגעת הנתונים, ממשק מייגע הרחוק מלהיות אינטואטיבי, שגיאות בעיבוד הנתונים, חוסר בתיעוד ומה לא. כתוצאה מכך, רבים מהמשתמשים נכנסו לסוג של שוק מלווה בפאניקה קלה.

מה השתנה בגוגל אנליטיקס 4, בכל זאת?

  • בגדול, הרעיון לא רע בכלל ואפילו מבורך - ליישר קו עם שאר כלי האנליטיקס ועם המגמות הצפויות בתחום הפרטיות. זה עמוד האש שהוביל את הפיתוח של המוצר. בואו נסקור כמה מהשינויים שתמצאו בגרסה 4:
  • תעשיית הטראקינג מבוססת ברובה על קוקיז (קבצי עוגיות), וגוגל לא שונה כאן, אבל הפעם היא משתמשת במידע מאחורי הקלעים שיש לה על יוזרים על מנת שתוכל לזהות אותם ולחבר את הפעולות שהם עושים באתר לכדי יוזר אחד, גם אם נניח הוא עובר למחשב אחר.
  • אין יותר הפרדה בין Pageview לבין Events. עכשיו הכל זה Events. יש אוונט מסוג צפייה בדף ויש אוונט של הקלקה בכפתור ואוונט לכל דבר שתרצו. בנוסף, בניגוד לגרסת היוניברסל בה לכל שם של אוונט ניתן היה להצמיד עוד 2-3 מאפיינים, בגרסה 4 ניתן לשלוח עשרות מאפיינים. נניח באתר תיירות, לחיצה על Search יכולה לשלוח אוונט בשם "Search booking" עם פרמטרים כמו מספר הנפשות, תאריך התחלה, תאריך יציאה, כמות חדרים, מדינת יעד, מדינת מקור ועוד ועוד.
  • המערכת מחוברת מאחורי הקלעים אל Google Big Query (שירות הענן של גוגל). שזה אומר שאתם יכולים לצפות בנתונים כמו שהם מאוחסנים בענן, להריץ שאילתות מסובכות יותר ולגשת ליותר נתונים. עם זאת, שימוש בשירותי הענן של גוגל עולה כסף ולמרות שיש להם תוכנית חינמית שסביר שתספיק לרוב האתרים, אתם צריכים להיות מודעים לכך.
  • לחברות עם אפליקציות מובייל וגם אתרים, ניתן להזרים את הדאטה מכל הנכסים האלה לחשבון אחד. במידה ותשלחו אוונטים ותגידו לגוגל גם מה המזהה של המשתמש, גוגל יחבר את המידע מאחורה ויוכל להציג את התנהגות הלקוח cross-device.
  • האלגוריתמים מאחורי הקלעים השתנו. דוגמאות? למשל ה Bounce rate מחושב אחרת, או שספירת ההמרות שונתה ומעכשיו אם יוזר היה נרשם פעמיים באתר שלכם באותו הביקור, זה היה נספר כהמרה אחת. בגרסה 4 זה סופר פעמיים.
  • הממשק השתנה כמובן, ולא לטובה. הכל מסובך ואיטי יותר. עניין של הרגל אני מניח.
  • גמישות ביצירת אוונטים: אם יש לכם אוונט מסויים שאתם מקבלים ואתם רוצים למדוד רק וריאציה אחת שלו, נניח בדוגמת החיפוש שהצגתי מקודם, לייצר אוונט שהוא רק חיפושים הכוללים יעד: איטליה, מוצא:ישראל, תאריך יציאה:יולי. אז במקום ללכת ל GTM או לקוד ולייצר אוונט חדש, אפשר לייצר אוונט חדש שמבוסס על האוונט הקיים!
  • מה חסר? מעבר לכל מיני פיצ'רים מתקדמים שנעלמו פשוט, כולל חלוקה ל Views, Channel grouping לערוצי השיווק, ופילטרים נורמליים, יש לוגיקות חדשות שעדיין לא עובדות טוב ומציגות דאטה משובש.
  • מה לא עובד טוב עדיין? גוגל שינו את המנגנון של בניית הדוחות מאחורי הקלעים. יש דוחות מוכנים ויש דוחות שתצטרכו לבנות בעצמכם. הבעיה כרגע היא שדוח מוכן ודוח זהה לו בדיוק שבניתם באופן עצמאי, יכולים להציג נתונים שונים לגמרי. למה? יש לגוגל הסבר ארוך שלא אכנס אליו כרגע, אבל חשוב שתדעו שהפער קיים, אז "עשו לכם רב" והצמדו לצורת עבודה אחת קבועה.

איך משדרגים לגוגל אנליטיקס 4?

מבחינת לוחות זמנים, ההמלצה כרגע היא לשדרג כבר עכשיו לגרסה 4, אבל לא כי אני מצפה שתעבדו איתה, אלא כי אם באמת ביולי 2023 מערכת ה Universal תסגר ותישארו רק עם גרסה 4, כבר יהיו לכם נתונים של שנה שלמה, וישמר רצף של נתונים.

בנוסף, אין ממש דרך לשדרג ולהעביר את כל האוונטים בלחיצת כפתור, ולמרות שגוגל מאפשרים דרך להשתמש בקוד הקיים ומאחורי הקלעים הם יתרגמו אותו לגרסה 4, אני לא ממליץ לעשות זאת, אלא לנצל את ההזדמנות ולעשות הטמעה חדשה לגמרי.
אם אתם עובדים עם Google Tag Manager, המעבר יהיה מהיר יותר. כל שעליכם לעשות זה להשאיר את הטריגרים כמו שהם ולייצר תגיות חדשות לגרסה 4. אם אתה לא עובדים עם GTM או כל כלי ניהול תגיות, והקוד של האנליטיקס שלכם באתר יושב בקוד האתר hard-coded, כדאי כבר עכשיו להתחיל בפרוייקט העדכון (ואולי הזדמנות טובה לעבור לGTM).


בהצלחה!

אסף טרפיקנט הוא מנכ"ל Quickwin והיזם מאחורי Analytics.org.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully