וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 עקרונות מנחים בפיתוח חדשנות, למנהלי שיווק שלא רוצים לחיות באוויר

דרור בהט

עודכן לאחרונה: 7.7.2022 / 7:41

מנהלי שיווק אוהבים לדבר על בידול, על חדשנות, טכנולוגיות עתידיות, על הרגלים ועל פסיכולוגיה של צרכנים בשנים הבאות. אבל בפועל, נדמה שאנחנו שוקעים בתחרות, ואולי מפספסים הזדמנויות לשנות את השוק, או להרחיב אותו. דרור בהט על איך מנצחים רוטינה שיווקית.

תפקיד סמנכ"ל שיווק מאופיין בשילוב מתמיד בין ה"כאן" וה"עכשיו" לבין הסתכלות ארוכת טווח קדימה. העולם משתנה ואיתו גם הצרכנים. הקורונה, מצידה, האיצה את התהליך הזה באופן אקספוננציאלי. כולנו דיגיטליים יותר, מודעים יותר ויודעים יותר. מחפשים יותר מתמיד לקבל ערך אמיתי ומאמצים חדשנות באופן מהיר יותר.

זירת התחרות המרכזית של מותגים אינה מוגבלת כבר לתחרות הישירה בענף, וגם לא רק לזירה המקומית. מהלכים טכנולוגיים משמעותיים שחברות כמו אמזון, גוגל או פייסבוק מייצרות - מייצרים גלים שמשפיעים על החוויה הצרכנית ועל קטגוריות רבות, כך שתחומי הייחוס שלנו בתור מנהלי שיווק ושל לקוחותינו, משתנים בתדירות גבוהה.

כל אלו רק העצימו את הצורך לשלב בשגרות היום-יום כלים שיאפשרו לנו להיות כל הזמן עם היד על הדופק, ולעמוד בקצבי ההתחדשות שהשוק דורש מאתנו. החשיבה המתמדת סביב הדבר הבא, מה יעמוד במרכז השיח, מה יהיה חשוב יותר מבחינת הצרכן ואיך בתוך המרוץ היום-יומי ניתן לזהות בזמן את הטרנד והסנטימנט הצרכני - היא הבסיס שעומד במסגרת עבודת החדשנות.

צרכנות מודרנית. Unsplash
אנחנו לא בטוחים מתי יגיע הטרנד הצרכני או השיווקי הבא, אבל צריך להיות מוכנים אליו/Unsplash

בעולם בו כולנו נמצאים כל הזמן ב"מרוץ החדשנות" תמיד מרחפת השאלה איך מייצרים ומטמיעים אותה, ואיך הופכים אותה לחלק מהיום יום של כולנו, כי הרי כולנו צרכנים בסופו של יום.

להלן מספר עקרונות שמנחים אותנו כחלק מפיתוח החדשנות בעבודה השיווקית:

1. הכרת הכאבים של הלקוחות

נקודת הפתיחה חייבת לצאת מהלקוח. לא תמיד הלקוח יודע לתמלל במדוייק את הצורך, או להיות הגורם הבלעדי שמולו בוחנים קונספט חדשני כזה או אחר - אבל הוא יודע להביע את מה שכואב וחסר לו. חדשנות ברת קיימא תצמח במקרים רבים מהאזורים האלה.

2. השראה מכל העולמות

אנחנו חיים בעולם בו תהליכים הם חוצי מגזרים, עולמות ותחומים. היכולת להבין תהליכים ולעשות אנלוגיות מעולמות תוכן אחרים - היא הכרחית. הטכנולוגיה והחדשנות מצייצים אלינו מכל מקום, ואנחנו צריכים להבין שזו דוו'א הזדמנות: למה שנסגור את את עצמנו לקטגוריה ולפעילות המתחרים הישירים? דווקא קבלת השראה מעולמות מקבילים עשויה לפתוח את השגרה ואת המלחמה החוזרת על אותו "שטח מדף". ההיפתחות הזו בעשייה השיווקית - הכרחית.

3. לא לפחד ליפול

העולם הפיזי והווירטואלי מתחברים היום יותר מתמיד. דור ה-Z כלל לא עושה את האבחנה בין עולם פיזי לדיגיטלי. מבחינתו שניהם מייצגים את אותו עולם - העולם שלהם. צריך להודות באומץ: לא רבים יודעים היום איך עולם המטאוורס ייראה בדיוק בעוד כמה שנים - אך חייבים לייצר את התשתית להשתלבות של העסקים שלנו בו בהמשך, אם אכן הגענו למסקנה שהוא הולך להישאר.

השיטה היא לפעול באומץ על ידי מקסימום התנסויות. יצירת הבסיס להתנסויות, סימון האזורים המתאימים, והבנה שכישלונות אפשריים - הם חלק מהתהליך.

חדשנות, דיגיטל, טכנולוגיה עתידית. Unsplash
בלי DNA, תרבות ארגונית שפתוחה לשינויים ולהתנסות ולא מסוגרת וחוששת מהם - לא נצליח/Unsplash

כדי ליישם את העקרונות האלה ולשלב חדשנות בעבודה היום-יומית שלנו, חייבים לייצר תשתית תומכת ארגונית. "culture eat strategy for breakfast" - אנחנו יכולים לבנות את המסגרת האסטרטגית המדויקת אך ללא התרבות הארגונית ואותו DNA שיתמוך בצמיחתה נתקשה מאוד להביא ערך. רובנו מטבענו חוששים משינוי ומאי וודאות ותהליכים חדשניים ומייצרי הפרעה לא פעם יובילו לתזוזה לא נוחה בכסא של זה או אחר. ארגון שיודע להכיל את האנרגיות האלה ולהוביל אותם, יצליח לשגשג ולחדש לאורך זמן.

דרור בהט הוא סמנכ"ל השיווק של פלאפון, yes ובזק בינלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully