וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 שיעורים בפיתוח חוויות מאקספו דובאי 2021

שלומית עצבה ברנע

עודכן לאחרונה: 10.7.2022 / 23:14

תערוכת EXPO היא בית ספר ענק לכל מי שעוסק בחוויית מבקרים ולקוחות, הטופ של העוסקים בתחום. כבר יותר מ-100 שנים היא מקום המפגש לחדשנות, עיצוב ויזמות; האירוע השלישי בגודלו אחרי המונדיאל והאולימפיאדה; דיסנילנד למבוגרים, ליצירתיות ולחוויית מבקר.

תערוכת אקספו 2021 בדובאי היא חוויה מדהימה למבקרים. בעידן כלכלת החוויות בו כולנו יכולים לצלם ולשתף, לאמץ זיכרון שנוכל ללכת איתו הביתה - זו תערוכת חובה. מפגש של סיעור מוחות עולמי שבכל שנה הולך והופך מעורר השראה עוד יותר. אז לכל מי שבחר לא לנסוע השנה או נמצא בבידוד - הנה 10 שיעורים שלמדתי בביקור האחרון, היכולים להעניק השראה לכל מהלך תוכני, עיצובי ושיווקי בדרך אל לבבות המבקרים והלקוחות.

אקספו 2021 1. שלומית עצבה ברנע, תמונות גולשים
אקספו דובאי 2021: האירוע השלישי בגודלו אחרי המונדיאל והאולימפיאדה/תמונות גולשים, שלומית עצבה ברנע

1. רגש בקצות האצבעות:

בסופו של יום אנחנו מתרגשים מהמפגש הפשוט ביותר עם החושים שלנו. אנחנו אוהבים להיות קצת ילדים כשמאפשרים לנו, ובעיקר - אנחנו נהנים שמאפשרים לנו להביט על משהו שאנחנו מכירים קצת אחרת. כך נראית גאונות תכנונית כמרחב פתוח בתערוכה, במסגרתו "מופע המים" בלב האקספו מזמין את המבקרים להתרענן בחום של דובאי לצד פסקול מעורר השראה. ההיפוך של מזרקת המים הטיפוסית בה המים עולים מלמטה למעלה למצב בו המים הם גל מתפרץ אל המבקרים שנעצר בדיוק ברגע שהמים נוגעים ברגלי המבקרים. כל אחד יכול להתחבר בצורה שונה ובעומק שונה ליצירה - לבחירת המבקר.
למיטיבי לכת - כך נוצר הקסם הזה:

The 'Surreal' Water Feature at Expo

2. אוצרות החוויה - השלם גדול מסך חלקיו:

האקספו מזמן אינסוף חוויות - גדולות, קטנות, בתקציבי ענק ובמיעוט תקציבי, גרנדיוזיות ומושכות תשומת לב וגם פנינים שנסתרות מרדאר המיינסטרים. נתוני הפתיחה פחות חשובים מהמהלך האוצרותי והחשיבה היא 360 מעלות על חוויית המבקר: איך ידענו שהוא ייכנס ועם מה רצינו שייצא; כמה מקום יש למבקר בחוויה, כמה אווריריות לשאילת שאלות ורלוונטיות לעולמו הפנימי. כשעושים את זה טוב מתקבלים ביתנים כמו הביתן הספרדי - שמכניס את המבקרים למיצג אמנותי טכנולוגי המשתנה בהתאם לדינמו האנושי שיוצרים המבקרים. משם אל סרט אילם ומעורר השראה בן 8 דקות (8 דקות של קשב בעידן הפרעות הקשב וכולם מרותקים!) וממשיך אל חוויית HANDS ON של מעצבים ספרדים. זה ביתן מעורר מחשבה, משאיר מקום להרהור כשיוצאים ממנו, לא מובן מאליו או מתבקש, עם טעם של עוד.

אקספו 2021 3. שלומית עצבה ברנע, תמונות גולשים
מעורר מחשבה - אקספו דובאי/תמונות גולשים, שלומית עצבה ברנע

3. פלטפורמה משלימה את התוכן:

אחד הדברים המאתגרים ביותר עבור כל מי שעוסק בייצור חוויה לקהל הוא הסנכרון בין תוכן ופלטפורמה. בחירה בפלטפורמה "גימיקית" מול מסרים ותכנים נהדרים שהפלטפורמה לא מעצימה אותם הן מחזה רווח בגלל הדיוק הנדרש במפגש בין השניים. בביתן הגרמני (והמשובח) מדברים על 100,000 רעיונות גדולים שיכולים לשנות מציאות וכדי להמחיש את גודלם ועוצמתם מוזמנים המבקרים לבריכת רעיונות בת 100,000 כדורים. בכל גיל ובכל שעה קופצים המבקרים לבריכה, מצטלמים והופכים להיות חלק מהרעיונות.

אקספו דובאי 3. שלומית עצבה ברנע, תמונות גולשים
בריכה של 100,000 רעיונות גדולים/תמונות גולשים, שלומית עצבה ברנע

4. חדשנות ככלי בשירות המסר:

בשבילים הארוכים הנמתחים לאורך המרחב העצום של האקספו אפשר לפגוש הרבה אנשים, אבל אפשר לפגוש גם רובוטים. בצורות שונות ובצבעים שונים, הם מזהים האם אדם עוטה מסכה או לא, ומבקשים ממנו לשים מסכה. כמה "טרחני" היה זה עבור המבקר לשמוע נזיפה מדייל שיבקש לעטות מסכה, כמה חדשני ומעודד צילום מייצר הרובוט שעושה את אותה פעולה.

אקספו 11. שלומית עצבה ברנע, תמונות גולשים
כשאדם מבקש זה טרחני. אבל כשרובוט מבקש, לעומת זאת.../תמונות גולשים, שלומית עצבה ברנע

6. חוויה אימרסיבית - לא מה שהתרגלנו לחשוב:

אנחנו רגילים לחשוב על חוויות שעוטפות מבקרים באמצעים טכנולוגיים, אבל מרחב פתוח שמטופל היטב מתייחס לפרטים הקטנים ומשתמש באמצעים במרחב להעביר מסרים ולהשלים את החוויה. ככה נראים אלמנטים של הצללה כשכל דרך באקספו מקבלת טיפול צורני שונה: הפחים, השלטים וגם דרכון חוויה - אלמנט קטן (יש יגידו שולי) שמוסיף עוד ערך ביצירת התמה והמעטפת.

אקספו דובאי 5. שלומית עצבה ברנע, תמונות גולשים
כל שביל מקבל טיפול שונה/תמונות גולשים, שלומית עצבה ברנע

6. אנחנו הכי אוהבים לראות את השם שלנו (ופרסונליזציה בכלל):

והנה מגיעה היכולת הטכנולוגית להטביע את השם שלנו / להיות חלק מהיצירה הגדולה. פרסונליזציה של החוויה עלולה להיות מורכבת לביצוע. היא דורשת חדשנות טכנולוגית, שיתוף פעולה מצד המבקרים וגם אפשרות של ניהול הדאטה בצורה חכמה. כשהיא עשויה טוב היא הופכת להיות שחקן מפתח בחוויה. כך בביתן הגרמני - המרחבים קולטים את שם המבקר שמגיע אליהם ומספקים לו עובדות ונתונים הרלוונטיים אליו. בביתן האנגלי המבקרים מוסיפים מילה לשיר ומייצרים שיר שכל הזמן משתנה בהתאם למבקרים באותו יום.

אקספו דובאי 6. שלומית עצבה ברנע, תמונות גולשים
להיות חלק מהיצירה הגדולה/תמונות גולשים, שלומית עצבה ברנע

7. כל תוכן מזמיןEDUTAINMENT :

מי רוצה לשמוע עוד על קיימות? ומה כבר אפשר לחדש בתחום? הביתן TERRA - ביתן הקיימות המרכזי באקספו הפך את הנושא למוזיאון של ממש, שימשיך להתקיים בדובאי גם אחרי האקספו, ומציע חוויה בה ניתן ללכת לאיבוד. הנאה גדולה למשך כמה שעות. היכולת למשחק כל נושא - להפוך קיר לגרף, לתת למבקר להיות פעיל ולקחת עמדה - ובעקבות הכיף והחוויה להירתם לנושא החשוב כל כך לכולנו.

אקספו דובאי 7. שלומית עצבה ברנע, תמונות גולשים
חוויה ללכת בה לאיבוד/תמונות גולשים, שלומית עצבה ברנע

8. אז מה הסיפור:

בסופו של דבר יש שלושה רובעים באקספו: Mobility, Sustainability, Opportunity - תמה רחבה מספיק בכדי לתת ל-190 מדינות להשתלב בתוכה ולהכיל את כל מה שחדש ומעניין בעולם, ולמבקר למצוא את עצמו בין מגוון רחב של רעיונות ויישומים מרתקים. אם נשכיל לקחת כל חוויה ומוצר ולהרים אותה בכמה רמות מעל הסיפור הספציפי שלה נוכל לייצר עניין אצל מגוון רחב יותר של מבקרים ולקוחות.

אקספו דובאי 8. שלומית עצבה ברנע, תמונות גולשים
תמה רחבה מספיק כדי להכיל 190 מדינות/תמונות גולשים, שלומית עצבה ברנע

9. זו ילדותי השנייה:

אבא שלי תמיד אומר שבין ילד בן 7 לילד בן 70 אין שום הבדל. והוא צודק. בסופו של יום המנגנון של להיות ילדים, להתלהב מבריכת כדורים ולעוף על מגלשה - טבוע בכולנו. הריגוש הבסיסי המאפשר לנו להביט בהומור על החיים ולחזור להיות ילדים לעיתים נתפס כגימיקי או זול מצד אוצרים ואנשי תוכן, אבל כשהוא משרת את התוכן והחוויה הוא יכול להעלות אותה לרמות חדשות של התרגשות. וכשמדובר ברגש - הוא שגורם לחוויה להיות זכירה הרבה יותר.

אקספו דובאי 9. שלומית עצבה ברנע, תמונות גולשים
אין הבדל בין ילד בין 7 לבין ילד בן 70/תמונות גולשים, שלומית עצבה ברנע

10. אסתטיקה אדריכלית ואמנות:

אחד הדברים שפותחים את הלב שלנו הוא אסתטיקה. באקספו בדובאי אפשר למצוא אסתטיקה גרנדיוזית, גדולה, מוחצנת - ועדיין כזו שעובדת על הרגש במלוא הדרה. המבנים המשמעותיים באקספו מחזיקים את התוכן והחוויה ומהווים אכסנייה עוצרת נשימה לתוכן. מיטב האדריכלים עובדים שנים ארוכות על מבנים ייחודיים דוגמת הביתן של איחוד האמירויות שיצר קלטרווה. עם כנפיים שנפתחות ונסגרות שהן בעצם פנלים סולריים, הביתן הרוסי והביתן האיטלקי .

אקספו דובאי 10. שלומית עצבה ברנע, תמונות גולשים
אסתטיקה. פותחת את הלב./תמונות גולשים, שלומית עצבה ברנע

כשיוצאים מהאקספו נותרים קצת המומים. הגודל, האינטנסיביות והעוצמה. כמה אומץ וחדשנות היו להוגי האקספו אי שם בלונדון של 1851, ליצור את הקריסטל פאלאס ולהביא את כל העולם אל לונדון. כמה עוצמה יש לרעיון חזק שיכול להחזיק מאות שנים, לכנס במדינות שונות את המוחות הגדולים בעולם להסתכל ביצירתיות וחדשנות אל המחר. איזו אומנות ומיומנות נדרשת מהיוצרים של הביתנים לרגש ברמה גבוהה אנשים מכל קצוות תבל, מתרבויות שונות, בשפות שונות. בעידן כלכלת החוויות כולנו עסוקים ביצירת חוויה עבור מבקרים ולקוחות. האקספו הוא בית ספר יוקרתי בתחום, המאפשר להמריא לחלל אל שיא הטכנולוגיה, אבל מחדד בצורה ברורה שכאשר פונים אל הלבבות בפשטות, עם יצירתיות והשראה - יש דרך אוניברסלית ואל-זמנית להישאר בזיכרון.

להתראות באקספו 2025 באוסקה יפן.

שלומית עצבה ברנע היא מומחית לחוויית מבקר ויזמית תוכן.

  • עוד באותו נושא:
  • EXPO

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully