וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגידו יפה שלום - עידן הרשתות החברתיות מתקרב לסיומו

תמיר זוהר

עודכן לאחרונה: 31.7.2022 / 12:04

זה לא הצונאמי של טיקטוק או של אלגוריתמים שמחליטים מה יעסיק את המחשבות שלנו. זה עולם חדש של תקשורת ושל הדיאלוג בין תוכן "מערכתי" ל"מסחרי". מי שיבין את זה מוקדם יידע לשווק בעידן החדש. תחזרו לתוכן שהוא יותר מ"5 דברים שיעזרו לכם ל..", עכשיו, לפני שיהיה מאוחר.

דעת מומחים וקבוצת הפייסבוק של ערוץ השיווק בוואלה. ירון אחר, עיבוד תמונה
דעת מומחים וקבוצת הפייסבוק של ערוץ השיווק בוואלה/עיבוד תמונה, ירון אחר

תגידו שאתם זקנים, מבלי להגיד שאתם זקנים. אני אתחיל - פארמוויל, לשלוח Poke, לאחל יום הולדת שמח על ה-WALL, להשיב לבקשת חברות "סליחה, אנחנו מכירים?", להתעצבן שיש כל כך הרבה התראות על תמונה שתייגו אתכם. כן, זו הייתה ההוויה של הרשת החברתית "פייסבוק" אי שם בעשור הראשון של שנות ה-2000.

כביכול, פייסבוק וההתחזקות שלה היו שלב משמעותי ומשוכלל באבולוציה של כל מה שהכרנו לפני כן - ICQ, MSN MESSENGER, Myspace, מקושרים ועוד ועוד. כל אלו נכנסו במוקדם או במאוחר תחת אותה מטריה שנקראת עד היום "רשתות חברתיות"- פלטפורמות שייעודן המרכזי הוא לאפשר לנו לשמור על קשר רציף ועמוק יותר עם הקרובים אלינו.

הימים הם ימי האינטרנט הקווי וגלישה באינטרנט משמעותה השבתה מוחלטת של פעילות הטלפוניה והפקסימיליה בבית. אלו ימים בהם נדרשנו לזכור יותר מספרי טלפון מזה של אנה זק וכדי להוריד סרט מהאינטרנט נדרשו למחשב יומיים של עבודה מאומצת. אלו בדיוק הימים בהם עוצבו הגרסאות הראשונות של הרשתות החברתיות. מהימים הללו לא נשאר דבר. אז איך קרה שדווקא הרשתות החברתיות, שהיוו סמל של אותה מציאות חברתית-תרבותית-אנושית באותם הימים, הן אלו ששרדו את מבחן הזמן?

עד סוף 2024 לא יהיו כאן רשתות חברתיות

רגע, זה לא עוד טור שקוברים בו משהו שכולם משתמשים בו, חכו, אני מסביר. עד סוף 2024, הרשתות החברתיות יחדלו סופית להתקיים כ-Social ויהפכו ל-Publishers לכל דבר ועניין - כלי לתקשורת בהתאמה אישית-עצמאית. ובהרחבה - גופי תוכן שהם בופה חופשי, "אכול כפי יכולתך", dynamic publishers עם אלפי פיסות תוכן חדשות ואקטואליות, שלא נוצרו על ידי שף אחד או על ידי החברים הקרובים שלכם, אלא על ידי מאות מיליוני המשתמשים ברשת החברתית, מכל העולם.

גם במציאות של 2024, יתכן ויישאר זכר קטן בדמות פיצ'ר אחד או שניים שיאפשרו לנו לשמור על קשר עם החברים הקרובים שלנו, אבל מדובר בפיצ'ר נלווה, צדדי, כאשר המהות האמיתית היא גוף תוכן אינסופי שנותן במה לכל מה שטרנדי בעולם שלכם.

הקשר בין "במה חדשה" לטיקטוק

אם נניח את טיקטוק על הציר ששורטט אי שם ב-2007 בין אתר "במה חדשה" לפייסבוק של אותם ימים, נגלה שטיקטוק כיום קרובה הרבה יותר ל"במה חדשה" מאשר לפייסבוק הצעירה והמבטיחה בימיה הראשונים.

למעשה טיקטוק וכך גם Twitter, Twitch ו-YouTube דומות הרבה יותר לאתר "וואלה!" מאשר לגירסה של פייסבוק מלפני עשור. כשתסיימו לקרוא את הכתבה הזאת, תתחילו לגלול למטה, עד הסוף, עוד ועוד, זה עוד ממשיך, אה? גם הפאבילשרים ה"קלאסיים" מאמצים את אותה חווית משתמש של גוף תוכן אינסופי עם תוכן שאמור להתאים את עצמו אליכם בעזרת כלי פרסום וטירגוט תחומי העניין והפרופיל שלכם (במקרה הנ"ל הודות ל-Outbrain).

זה כבר מזמן לא הסיפור רק של טיקטוק. מנכ"ל אינסטגרם העולמית, אדם מוסרי, נאלץ להתנצל ביום חמישי האחרון, על הניסוי שערכה אינסטגרם בחודשים האחרונים, ובמסגרתו, אינסטגרם הייתה אמורה להפוך גם היא באופן די מוחלט לעוד גירסה של Dynamic Publisher.

הגולשים הבכירים זעמו. "תחזירו את אינסטגרם להיות אינסטגרם שוב. תפסיקו לנסות להיות טיקטוק, אני רק רוצה לראות תמונות חמודות של החברים שלי", זעקה קיילי ג'נר, שמחזיקה בלא פחות מ-360 מיליון עוקבים.

זוכרים שזעקתם על ה-V הכחול בוואטסאפ? זוכרים שגם אז וואטסאפ התנצלו, אבל מהר מאוד איפשרו למי שרצה בכך להתקדם אל עבר ה-V הכחול? אל תדאגו, הזעם וההתנצלות יחזיקו כמה שבועות וממש עוד מעט כולנו נתעורר ל"גירסה חדשה" עם כפתור קטן למעלה "לחזור לגירסה הישנה". אה, אתם חוזרים לגירסה הישנה? מה אתם, זקנים?

המדיה כבר לא כל כך חברתית. Unsplash
המדיה כבר לא כל כך חברתית/Unsplash

איך כל זה ישפיע על מקצועות ה-Social Media Marketing?

מהו למעשה תפקידו/ה של מנהל/ת רשתות חברתיות בצד הלקוח ואפילו בסוכנויות ובמשרדי הפרסום? מהו שיווק ברשתות חברתיות בעידן שבו הרשתות החברתיות הופכות לפאבלישרז?

לא בכדי כל "כוכב אינסטגרם" עם קצת עוקבים ממתג את עצמו מיד כ"יוצר תוכן". מי שרואים כיום ברשתות החברתיות ככלי מדיה ותו לא, הופכים ביודעין ושלא ביודעין את העמודים העסקיים שלהם למחסן של באנרים שמוצגים בתשלום בין פיסות התוכן הויראליות השונות.

תפקיד מנהלי הרשתות החברתיות הוא יותר מתמיד לייצר תוכן. תבליני ה-Real Time Marketing שפיזרנו בעבר על הגאנטים החודשיים הופכים לאט ובהדרגה למנה עצמה.

יש למותג שלכם משהו חכם, חשוב ורלוונטי להגיד שקשור למציאות שלנו עכשיו? יתכן ותהנו מחשיפה חסרת תקדים! רוצים להעלות פוסט לפייסבוק רק כי קבעתם שמעלים 2-3 פוסטים בשבוע? בהצלחה עם עוד פוסט שרק אתם עושים עליו לייק.

יחסי הכוחות שבין תקציבי המדיה לתקציבי התוכן מוכרחים להשתנות. הפערים הם לעיתים בלתי סבירים בעליל. כשההשקעה בתוכן עצמו מהווה פחות מעשירית מתקציב המדיה - יש לכם בעיה רצינית. מחירי המדיה שרק הולכים ועולים מחייבים כל מותג בחשיבה מחודשת - איפה המדיה באמת "קוצרת ביקושים" ותורמת להצלחת המותג או המוצר, ואיפה היא לא יותר מכיסוי על תוכן בינוני ומטה?

איך כתבו פעם לפוליטיקאי אחד על דף הנאום? "טיעון חלש - צריך להגביר את הקול". בעולם החדש של הרשתות החברתיות, בימים שהשמיכה התקציבית קצרה מתמיד, נסו להבין האם אתם רצים על אוטומט לפי מציאות שהייתה רלוונטית לפני עשור או שאתם מוכנים, באמת ובתמים, להיערך לדור הבא של הרשתות החברתיות?


תמיר זוהר הוא מנכ"ל-שותף בסוכנות Salt&Pepper

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully