וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבע שאלות שאתם חייבים לשאול את עצמכם לפני שאתם בונים חנות און ליין

עירית פרנק

עודכן לאחרונה: 15.9.2022 / 15:39

אז החלטתם להקים חנות איקומרס ולמכור מוצרים ברשת. מה עכשיו? עירית פרנק מביאה לכם את רשימת שבע השאלות שיעזרו לכם לאפיין את הצרכים של העסק שלכם ויחסכו לכם טעויות יקרות

איפיון נכון יחסוך לכם טעויות ויביא את החנות האינטרנטית שלכם להצלחה.. Unsplash
איפיון נכון יחסוך לכם טעויות ויביא את החנות האינטרנטית שלכם להצלחה./Unsplash

בניית חנות און ליין מלווה לא פעם בכל מיני תפיסות שלא בהכרח מעוגנות במציאות: המערכת הזו סגורה מדי, המערכת הזו היא יקרה מדי והמערכת הזו לא מתממשקת מדי.

רגע לפני שמקבלים החלטה כל כך גורלית, באיזו פלטפורמה תהיה בנויה החנות שלכם, חשוב להבין לא מה היכולות של כל פלטפורמה, אלא מה באמת הצרכים שלכם, ולאפיין אותם במדויק. הדיוק משמעותי משום שמרבית המערכות מאד מתקדמות, ובתחרות האינסופית ביניהן, מתווספים פיצ'רים ואפשרויות חדשות לבקרים.

אז מהן שבע השאלות שיש לענות עליהן כדי לאפיין נכון את הצרכים לפני שבוחרים מערכת, ומהן שלוש השאלות שממש אין צורך לשאול בשנת 2022, בואכה 2023?

1. איך אנחנו מנהלים מלאי?

אופן ניהול המלאי הוא משמעותי בתהליך בניית חנות אונליין, משום שהתממשקות למערכת היא משימה חשובה בפני עצמה, וקודם כל נצטרך למצוא את פלטפורמת האיקומרס המתאימה. יתרה מזאת, מכיוון שמערכת המלאי לרוב מנהלת או לפחות מקושרת למערכת החשבוניות, סליקה, משלוחים, החזרות, זיכויים ועוד, היא מהווה את לב ליבו של העסק.

אז בואו נבחן את הדרכים להתמששק למערכות צד ג', במקרה שלנו מערכת מלאי. נבחן פה את שתי הדרכים העיקריות הקיימות היום: האחת, תוסף מובנה למערכת איקומרס (כגון פלאגין לוורדפרס, או אפליקציה לשופיפיי) או חיבור דרך API.

אם כבר יש לנו תוסף מובנה, זה אומר שמישהו כבר עשה את עבודת החיבור והמערכת עובדת (בתקווה) באופן חלק ומיטבי. מחיר התוסף ידוע מראש, אבל כשאנחנו באים לחבר באמצעות API, עלינו לקחת בחשבון שעות פיתוח נוספות, לפעמים לא מעט מהן, על מנת לגרום לשני הכלים האלו "לנגן יחד" בהרמוניה.

דמיינו לכם כניסה לבית מפואר, עם שער חשמלי, רחב, שקט ומהיר. לחיצת כפתור אחת מהאפליקציה בנייד פותחת אותו בנוחות וביעילות. לעומת זאת, התחברות באמצעות API דומה יותר לשער קטן ועקמומי בכניסה האחורית, שהציר שלו חורק וצריך להפעיל כוח כדי להניע אותו. הוא עובד, אפשר להיכנס ולצאת, אבל לא באלגנטיות ולא בנוחות.

2. איך נבחר חברת שילוח?

שילוח או לוגיסטיקה הם נדבכים קריטיים במסע האיקומרס. חווית לקוח לא שלמה יכולה להסב נזק אדיר לכל חנות, ולחנות און ליין בפרט. אני פוגשת לא מעט בעלי ובעלות עסקים שחברת השילוח שלהם היא מבחינתם חוליה בלתי ניתנת להזזה. כמו במערכות לניהול מלאי, גם במערכות שילוח קיימת לרוב האפשרות להתממשק באמצעות פלאגין או באמצעות API. ההתממשקות הזו חשובה משתי סיבות עיקריות:

1. חיסכון בזמן עבודה ומניעת טעויות. כאשר הדברים מתבצעים באוטומציה, כמו הזמנת משלוח לפי פרמטר של גודל, יצירת לייבל שילוח וכו', אנחנו חוסכים זמן עבודה יקר וגם מונעים טעויות ששוות כסף.
2. לא פחות חשוב - חווית לקוח טובה יותר. חווית הלקוח בשנת 2022 בואכה 2023 היא פרמטר דרמטי לרווחיות החנות בטווח הארוך. אם לקוחות הקצה לא שבעי רצון מהשירות, לא רק שהם יחפשו (וגם ימצאו) חלופות, הם גם ישתפו את החוויה שלהם ברשתות החברתיות. מחקרים מראים שלקוחות שלא מרוצים מהשירות משתפים הרבה יותר ברשתות החברתיות מלקוחות שהחוויה שלהם היתה חיובית. חיבור מערכת השילוח לאתר מאפשרת גם משלוח הודעות אוטומטי ללקוח המעדכן בסטטוס הטיפול בהזמנה בכל רגע נתון, מה שתורם משמעותית לחווית השירות שהוא מקבל ולתחושת האמון והביטחון שלו באתר שהזמין ממנו.

3. סליקת אשראי - איך ועם מי?

אני רוצה להציע שתי נקודות הסתכלות. פעם אחת, אנחנו רוצים חברת סליקה שיודעת להתממשק לפלטפורמת האיקומרס שלנו. יש הרבה מאוד פתרונות בשוק עבור חנויות וורדפרס, וקצת פחות עבור חנויות שופיפיי וויקס. אז אם אנחנו כבר סולקים עם מערכת סליקה, ואם נניח שיש לנו גם חנויות פיזיות שסולקות עם המערכת הזו, נעדיף לחסוך מעצמנו את כאב הראש שבלהחליף אותה.

4. כמה שפות ומטבעות כדאי למכור?

לכאורה מדובר בהמשך ישיר של הסעיף הקודם, אבל כשאנחנו מדברים על שפות ומטבעות, אנחנו למעשה מדברים על שכפול של הדאטה בייס (בסיס הנתונים) של המוצרים בחנות. לכל מוצר תהיה עכשיו גרסה בשפה א' וגרסה בשפה ב'.

שלוש הפלטפורמות המוזכרות כאן, יודעות לנהל כמה שפות ומטבעות בחנות, אך כל אחת עושה זאת קצת אחרת. לכן, יש פרטים טכניים שיהיה חשוב להבין לעומק.

5. איזו מערכת דיוור?

גם כאן, אם לקוח מבקש להקים חנות איקומרס חדשה, אשתדל להיצמד למערכת הדיוור הקיימת, גם במקרים שבהם אסבור שיש מערכות טובות ממנה. כל תזוזה ממערכת אחת לשנייה היא סוג של רעידת אדמה, הגורמת לאובדן בלתי נמנע של זמן וכסף. אם זה לא הכרחי, אין סיבה לעשות אותה.

6. מה תהיה רמת העיצוב והגימור של החנות?

כשאנחנו קונים בית, אנחנו תמיד מפנטזים על העיצוב שלו - מקלחת יפה ומפנקת, מטבח מאובזר ומעוצב, סלון מזמין. המפגש בין הפנטזיה למציאות יקרה לרוב כשנגיע לתג המחיר, ולאט לאט כל מה שלא הכרחי ירד לסוף הרשימה, עד שבסוף אנחנו נשארים עם גרסה רזה יותר של מה שהיו הפנטזיות שלנו. הניסיון מלמד שגם באתרי מסחר זה הרבה פעמים ככה.

יש לנו היררכיה של אפשרויות במערכות השונות, וכל אחת מהן מציעה רמות עיצוב וגימור אחרות, בהתאם לגמישות המערכת. וורדפרס היא מערכת שבנויה על קוד פתוח ולכן היא הגמישה ביותר מבין השלוש, מאפשרת רמת עיצוב וגימור מאוד גבוהה, ובטווח מחירים תואם. שופיפיי וויקס לעומתה, מאפשרות גם הן רמות עיצוב לא רעות בכלל, בהתחשב בהיותן מערכות סגורות. המחיר, כאמור, בהתאם.

7. מי ינהל את החנות בפועל?

זו אולי שאלת השאלות, ה-holy grail של שאלות האיפיון. לא כל המאפיינים חושבים כמוני, אבל אני למדתי בדרך הקשה שמערכת טכנולוגית טובה רק כמו היכולות הטכנולוגיות של מי שמפעיל אותה. אם מי שאמור לעבוד על האתר - להזין מוצרים חדשים, קופונים ומבצעים, להחליף באנרים וכו' - הוא אדם בעל יכולות טכנולוגיות, כל מערכת תתאים. אבל אם מי שאמור לעבוד על המערכת נע על הסקאלה שבין "לא חובב טכנולוגיה" ל"טכנופוב", אני אעדיף פתרונות כמו שופיפיי - שם לתפיסתי פאנל הניהול הוא האינטואיטיבי ביותר.

בונוס: השאלות שאין צורך לשאול

אלה היו שבע השאלות שיש לשאול כשבונים חנות אונליין. עכשיו נעבור לשלוש השאלות המיותרות לחלוטין בשנת 2022 בואכה 2023 :
1. האם החנות רספונסיבית / תואמת למובייל? איך לומר בעדינות, תם עידן האבן. חזל"שו. היום אנחנו מעצבים mobile first (קודם מובייל אחר כך דסקטופ). אין ולא תהיה מערכת איקומרס שלא תואמת למובייל. אם החנות שלך לא "פיקס" במובייל, זה רק הודות למי שבנה אותה. מרבית, אם לא כל התבניות שנבנות היום עבור שלוש הפלטפורמות, תומכות מובייל, ואף מעוצבות ומקודדות mobile first.

2.מה רמת האבטחה של המערכת? לא להאמין, אבל אני עדיין שומעת משפטים בסגנון: "אבל וורדפרס היא מערכת פתוחה ולכן גם לא מאובטחת כמו שצריך". אז נכון שוורדפרס היא מערכת בקוד פתוח, אבל אם אנחנו מאחסנים את האתר שלנו בחברת אחסון ראויה, ומוסיפים עליו את שכבות האבטחה הנדרשות מאיתנו בהתאם להיגיון הבריא, הטיעון הזה לא מחזיק מים. כמו שלא נשאיר מרצדס חדשה ומאובזרת עם המפתחות בסוויץ בשכונה הכי בעייתית בעיר, ככה לא נאחסן את האתר שלנו בחברת אחסון שהיא פחות מהממוצע.

3. מהן עלויות התחזוקה החודשיות? חנות האיקורמס שלכם צריכה להיות הסניף הכי רווחי ברשת. אם נשווה את העלויות של סניף פיזי ברשת חנויות, לסניף איקומרס, הפער מן הסתם יהיה אדיר. נכון שיש הבדל, לפעמים גדול, בעלויות החודשיות בין הפלטפורמות, ובהחלט כדאי להתחשב בזה כשבונים תוכנית עסקית או מתכננים תזרים. אבל, אם אנחנו עובדים נכון בתחום האיקומרס, העלויות החודשיות אמורות להיות בטלות בשישים אל מול הרווחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully