וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטנדאפ על רגל אחת?! אנשים עם מוגבלויות שוברים את תקרת הזכוכית

עודכן לאחרונה: 9.3.2023 / 16:26

המהנדסת בארי ארביב אומרת כי המגבלה הפיזית שלה לא היוותה שום עניין בראיון העבודה. אמיר פורקוש, שמגמגם מילדות, מספר על הקפיצה שעשה כשנדרש להעביר הרצאה. ארגון ‏"סיכוי שווה": "תת הייצוג של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה גורם להפסד של 5 מיליארד שקלים מדי שנה"

קיים פער משמעותי בשיעור האבטלה של בעלי מוגבלויות לעומת הציבור הרחב.. Unsplash
קיים פער משמעותי בשיעור האבטלה של בעלי מוגבלויות לעומת הציבור הרחב./Unsplash

בארי ארביב נפצעה במהלך שירותה הצבאי כמורה חיילת בשנת 2011. כתוצאה מרשלנות רפואית, היא סובלת מתסמונת כאב אזורי מורכב (CRPS), ומסתייעת בקביים וקלנועית מתקפלת. אם הייתם אומרים לה אז שבתוך כמה שנים היא תהיה מהנדסת בכירה, היא כנראה לא היתה מאמינה. לאחר הפציעה, לדבריה, היא הרגישה שהכל אבוד.

"לפני עשר שנים וחצי קיבלתי את הכלבה שלי, טאי, היא והתמיכה שקיבלתי מהמשפחה שלי עזרו לי לצאת מהדיכאון, לקום מהמיטה ולנסות לפתח את עצמי", היא מספרת. "התחלתי תואר ראשון בהנדסת מחשבים וסיימתי כל שנה בהצטיינות, וגם בסיום התואר. התחלתי לעבוד תוך כדי התואר וכלכלתי את עצמי. הוכחתי לעצמי שאני מסוגלת ושאם אאמין ואתמיד, אוכל להשיג הכל".

בעלי מוגבלויות בשוק העבודה - תמונת מצב

בישראל חיים כיום כ-800 אלף אנשים עם מוגבלות בגיל העבודה, וכמעט חצי מהם לא עובדים. מדו"ח למ"ס 2021 עולה כי בעלי מוגבלויות מועסקים בשיעור נמוך משמעותית מאנשים ללא מוגבלות - 50% מול 79%.

להערכתו של אורן הלמן, מייסד ארגון ‏"סיכוי שווה" לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה‏, המספרים גבוהים יותר. לדבריו, בתקופת הקורונה מספר האנשים עם מוגבלויות שפוטרו או הוצאו לחל"ת גבוה פי שלושה לעומת אנשים ללא מוגבלות.

"דווקא בתקופת הפוסט-קורונה, כאשר מעסיקים רבים מתקשים למצוא עובדים ורבים מבני הדור הצעיר לא רוצים לחזור לעבודה, יש פוטנציאל גבוה בקרב האוכלוסייה של אנשים עם מוגבלויות שיכולים להשתלב בתפקידים רבים, גם בהייטק. חשוב לציין שיש גם תועלת כלכלית עצומה למשק בהעסקתם: תת הייצוג של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה גורם להפסד משקי של כחמישה מיליארד שקלים מדי שנה. אם נהפוך את התמונה, נקבל צמיחה של חמישה מיליארד שקלים מדי שנה".

ממוגבלות למסוגלות

ארביב עובדת כיום בענקית האחסון סיגייט, שיש לה מרכז חדשנות בישראל, והיא למעשה המפתחת הראשונה שהועסקה בסיגייט ישראל. "לפני כשנתיים השתתפתי בהאקתון לאחד מהמוצרים של סיגייט, וזכיתי במקום השלישי. שלחתי הודעה בלינקדאין לאחד המהנדסים הבכירים במוצר, ואמרתי לו שאני מחפשת משרת סטודנט. תוך כמה ימים נועה פרנקו אוחנה, מנהלת מרכזי החדשנות של Seagate בישראל ובסינגפור, התקשרה אליי והציעה לי את המשרה. אחרי שמונה חודשים בתפקיד, קודמתי לצוות מהנדסים בתחום ה-Backend, ובדצמבר קודמתי לצוות בכיר של מהנדסי לקוחות. התפקיד שלי כיום הוא טיפול באסקלציות אשר דורשות התערבות של הנדסת מערכת ומחקר מעמיק. כמו חקירת הבעיה, עבודה עם צוותי השירות לקוחות, הנדסה ו-QA, ובמידת הצורך הכלת תיקון והטמעה של תיקון מערכת עבור תקלת הלקוח".

לדבריה, המוגבלות הפיזית שלה לא היוותה שום עניין בקבלתה לחברה. "אני חושבת שאיך שאתה מרגיש משפיע על כל מי שסביבך. אני לא מוותרת לעצמי ואני לא מאפשרת למגבלה להוות מכשול. בנוסף, המנהלת שלי מאוד קשובה לצרכים שלי ומאפשרת לי את המרחב לעבוד לצד המגבלה בלי להרגיש שאני שונה מאף אחד".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

לא על ההייטק לבדו

הלמן אומר שהם מרגישים את ההשפעה שיש לרשתות החברתיות גם על חיפוש עבודה בקרב אנשים עם מוגבלויות. "דף הפייסבוק שלנו מגיע עד מיליון חשיפות בחודש, והצעות עבודה רבות מגיעות למועמדים. גם הלינקדאין הוא מקור משמעותי להצעות עבודה, כשיש חשיפה גבוהה לפוסטים של מועמדים".

אבל בעידן הטיקטוק וההרשתות, ההזדמנויות שעומדות בפני בעלי מוגבלויות הן הרבה מעבר להשתלבות בהייטק או בתעשייה. למרות המוגבלות, ולעתים דווקא בגללה, פוטנציאל החשיפה במדיה הוא אינסופי והמספרים מדברים בעד עצמם. הסרטונים הבאים גרפו מיליוני לייקים בטיקטוק, ולא צריך רגליים כדי לתרגם את החשיפה הזאת למזומן בבנק:

@henrikcox Reply to @chrisofthek9 and now we wait... #robot #prosthetic #disability #positivity ♬ I fucced up - Morgan

"יש לך מתנה - אתה בולט"

גם אמיר פורקוש, סמנכ"ל הטכנולוגיות של חברת בינת תקשורת מחשבים, לא איפשר למגבלה שלו להוות מכשול. פורקוש מגמגם מאז שהוא זוכר את עצמו. "ההורים שלי לקחו אותי לטיפולים, אבל שום דבר לא עזר", הוא מספר. "מה שעזר לי הוא שהייתי ספורטאי מצטיין בג'ודו. תחושת ההצטיינות היא ממכרת, ומי שחווה הצלחה מאוד רוצה לשחזר אותה".

בבינת, שם הוא עובד כבר 25 שנה, נתנו לו, לדבריו, הזדמנות אמיתית ולא ייחסו חשיבות לאתגר האמיתי או הסובייקטיבי עמו הוא מתמודד. "עצם העובדה שהתחלתי כטכנאי ועברתי למקצוע של פריסייל, זה כבר אומר הרבה. באופן עקרוני יכלו לתת לי פחות לעמוד על במות, בטח כמהנדס צעיר, אבל אף אחד לא עצר אותי. להפך".

הוא נזכר באירוע מכונן שהיה לו במהלך הקריירה, כאשר עמד להרצות בכנס בחיפה, בפני קהל של כמה מאות בכירים במשק. "כמהנדס צעיר זה היה אחד הסיוטים הגדולים שלי, לעלות על במה. עליתי ונתתי הרצאה - והיא לא היתה אחת מהטובות שלי. לאחר ההרצאה ניגש אליי איש מבוגר ואמר לי: 'יש לך מתנה - אתה בולט'. המוטו הזה שינה את חיי. הבנתי באותו רגע שאין מישהו שמציג מצגת כמוני - לטוב ולרע - כיום אני יודע לקחת את הקצב שנכון לי, עם צורת הדיבור שלי, עם שימוש בתמונות. עצם זה שאני מרצה היום זו תוצאה של המון שנים של מתן ביטחון והזדמנויות לעמוד בפני קהל גם כשזה היה הרבה יותר קשה".

ואם כבר מדברים על עמידה בפני קהל, מסתבר שזה אפשרי גם על רגל אחת!

@josh.sundquist

I took this girl on a golf date when I was 16 and MY FAKE LEG BROKE ⛳ follow for new vids! ? #standup #comedy #funny #standupcomedian #standupcomedy

♬ original sound - Josh Sundquist

"אני חושבת שיש יתרון עצום בגיוס מגוון אנשים", אומרת ארביב. "זה הופך אותנו לטובים יותר, אנחנו מכירים אדם ששונה מאיתנו, קשובים יותר לצרכים של אדם אחר, נפתחים לעולמות ולדעות שלא הכרנו לפני. אני גם חושבת שגיוון עוזר לקדם חדשנות".

איזה מסר היית רוצה להעביר לאנשים שחוו או חווים אתגר כמו שאת חווית או למגייסים ולמגייסות בהייטק ובשוק העבודה בכלל?

"בתחילת הדרך אתה מרגיש שאין סיכוי שתוכל לעבוד, לנהוג, ללמוד והרשימה עוד ארוכה. תאמינו בעצמכם, אתם מדהימים ויכולים לעשות כל מה שתרצו! תעטפו את עצמכם בסביבה תומכת שרואה אתכם מעבר למגבלה. ומשפט למגייסים - אנחנו מפספסים הרבה מאוד כישרונות, תהיו קשובים, כל מקרה הוא לגופו וצריך לאפשר את המקום כדי להגיע לאנשים המתאימים, חייבים להעלות את אחוזי ההעסקה ואת הגיוון בחברות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully