וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הבינה המלאכותית תהפוך גם אתכם למיותרים?

שוק העבודה של שנות ה-20 יראה אחרת לגמרי מזה של העשורים שלפניו, אז מה אפשר לעשות כדי להבטיח שכלים כמו ChatGPT לא ייקחו לכם את הפרנסה ואיך תוכלו להשתמש בהם דווקא כדי לשפר את הקריירה ואת העבודה שלכם?

ChatGPT. רויטרס
האם כולנו בסכנה?/רויטרס

האם מערכות בינה מלאכותית כמו ChatGPT הולכות לייצר צונאמי אדיר של תפקידים לא חיוניים ושל מובטלים חדשים שיתקשו להתפרנס? ובכן תלוי את מי שואלים.

בדו"ח מעניין שפרסם הפורום הכלכלי העולמי, העריכו שעד 2025, יותר מ-85 מיליון עובדים יהפכו מיותרים, אבל יותר מ-97 מיליון תפקידים חדשים יתווספו למשק הגלובלי. עם זאת, על אף האופטימיות שנשקפת מהדו"ח, ברור כי באופן טבעי, התפקידים החדשים האלו ידרשו מן הסתם יכולות ספציפיות שלא כל האנשים ניחנו בהן או פיתחו לאורך הדרך. בין היתר, מהדו"ח עולה כי התפקידים המבוקשים ביותר בעתיד ידרשו כישורים כמו חשיבה ביקורתית, ניתוח, פיתרון בעיות וניהול עצמי, כמו גם חוסן, עמידה בלחצים וגמישות מחשבתית.

כדי להבין עד כמה התכונות האלו חיוניות ואיך בדיוק השנים הבאות ישפיעו על עולם העבודה, כדאי להתעכב על הסיבה שבגללה מערכות כמו ChatGPT מעוררות כל כך הרבה לחץ ודאגה ברחבי העולם. במסמך עמדה שפרסם הבית הלבן, נטען כי עד היום, הטכנולוגיה עזרה ביצירת אוטומציות, ידעה לטפל במשימות חזרתיות ולייצר כלי עבודה שימושיים. כיום, ה-AI עושה הרבה יותר מזה ומאפשרת בין היתר גם לייצר תוכן ולבצע עבודות "אנושיות" מסוגים שונים, בצורה כמעט זהה לזו של העובדים האנושיים.

מי שישכילו להשתמש ב-AI לטובתם, במקום לפחד ולהילחם בכלים האלו, יכולים דווקא לשפר את היכולות שלהם ולהפוך לעובדים מבוקשים וחיוניים הרבה יותר. אבי שניר, מנכ"ל חברת ELEVATION מספר בהקשר הזה על מקרה מעניין שקרה במדינת ניו יורק, שם נאסר השימוש ב-ChatGPT במסגרות החינוך.

"מה שצריך לעשות זה בדיוק ההיפך. צריך לתת לתלמידים ולסטודנטים להכין שיעורים בעזרת ה-AI ואז לתת להם להסביר מדוע הפרון לא שלם ולהציע אלטרנטיביות או השלמות. כדי שהתשובה שלהם תהיה הוליסטית, הם צריכים להפעיל חשיבה ביקורתית ויצירתיות - ובעיקר להפנים שהטכנולוגיה אף פעם לא מדויקת במאה אחוזים".

ה-AI הוא עובד, לא מנהל

מומחים מסוימים יכולים לטעון שהשימוש ב-AI בעבודה ובלימודים עלול לכבות את היצירתיות ולפגוע ביכולת לעבוד, לחשוב ולהגיע למסקנות בעצמנו. מנגד, מאיה בוכניק, יועצת קריירה וחיפוש עבודה, ומנטורית ב"דרושים IL", מציעה שאם נלמד את הכלים האלו לעומק ונשתמש בהם בתבונה, זה יכול דווקא לסייע לנו לחדד את המוח, להעצים את הביצועים ולהפוך לעובדים מבוקשים יותר בעולם העבודה העתידי.

"לדוגמה, אפשר להשתמש ב-ChatGPT כדי לאסוף מידע ולקבל הסברים מעמיקים על נושאים שאנחנו לא מנוסים בהם או לא מכירים מספיק. זה יכול לעזור לנו לחקור הרבה יותר, בפחות זמן, תוך שהמערכת מצליבה מידע מכמה מקומות ומציגה את האינפורמציה המדויקת ביותר, בלי שנצטרך לחפש ולעבור בין אתרים שונים".

בנוסף, כלים כמו ChatGPT יכולים לסייע בכתיבת טקסטים טובים יותר, ביצירת מצגות, מערכי שיעור והדרכות, כמו גם בניסוח חוות דעת, מיילים ואפילו נאומים. כרגע, הכלים האלו יעילים בעיקר באנגלית, אך בשנים הקרובות, גם ההיכרות שלהם עם השפה העברית צפויה להשתפר במידה ניכרת.

חשוב גם להבין כי ChatGPT יכול להיות שותף מצוין לסיעור מוחות, כאשר אנחנו מרגישים "תקועים" ורוצים לחשוב על כיוונים חדשים. הכלי אף יכול לעזור לנו להיערך לראיון עבודה ולקבל חוות דעת נוספת כשאנחנו מתלבטים בין כמה אפשרויות. וכשמחפשים עבודה, אפשר גם להשתמש בכלי הזה כדי לגלות מהו השכר הממוצע במשק, על פי תפקיד, תחום, ענף וניסיון מעשי.

ובאותה נשימה, בוכניק מציעה לכולנו לזכור איפה עובר הגבול בין שימוש נכון בכלים האלו לבין הסתמכות מזיקה עליהם: "כלים של בינה מלאכותית יכולים להיות כמו 'עובדים' שאתם מעסיקים.

בתרחיש הזה, כמובן שזו האחריות שלכם לפקח עליהם, לבדוק שהם עושים עבודה טובה, לתקן, לחדד ובעיקר לתת את הטון הייחודי שלכם. בעולם שבו התכנים יהיו יותר ויותר דומים ואוניברסליים, כולנו נימדד באופן שבו אנחנו יוצקים את הראייה הייחודית והקול האישי שלנו אל תוך התפקידים שאנחנו ממלאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully