וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משדה הקרב ללב ההייטק הישראלי: העובדים האוקראינים עושים עליה

אבי שניר

עודכן לאחרונה: 5.4.2023 / 9:25

תכנית הכשרה ייחודית וראשונה מסוגה של עמותת itworks וחברת Elevation מכשירה עולים שברחו מהמלחמה באוקראינה ומסייעת להם להשתלב בהייטק הישראלי

סיום המחזור הראשון של Rise Hitech. Elevation,
סיום המחזור הראשון של Rise Hitech/Elevation

יותר משנה חלפה מאז פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, מלחמה שהכתה את העולם בתדהמה והובילה גם לעלייה נרחבת לישראל. מתחילת המלחמה, יהודים רבים עזבו במפתיע את בתיהם והגיעו לארץ בלי שפה ומקצוע, ועם אתגרים רבים שהם לא דמיינו בחלומות הכי גרועים שלהם.

מתוך שאיפה לסייע לאותם עולים להתגבר על הקשיים ולהשתלב בצורה טובה יותר בחברה, יצרה עמותת It Works בשיתוף חברת Elevation את מיזם RISE-HIGH, תכנית לימודים ייעודית להשתלבות בתפקידי תכנות, פיתוח ודאטה בענף ההייטק.

לאחר פיילוט מוצלח בהשתתפות 25 עולים מאוקראינה ורוסיה, יוצא לדרך המחזור השני, עם 25 עולים בו ילמדו בין היתר מספר כלי ניתוח נתונים וסדנאות אשר תפקידן להשלים את הידע הטכני בכלי דאטה ובכישורי קבלת החלטות מבוססות נתונים, שיועברו ע"י מרצים מובילים בתעשיית ההייטק.

גל העלייה הנוכחי ממשיך את העלייה הגדולה של שנות ה-90, ששינתה את פני המדינה מבחינה דמוגרפית והזניקה אותה קדימה. לפי נתוני משרד העלייה והקליטה, העלייה הנוכחית הצטיינה בהון אנושי עצום: מתוך למעלה ממיליון עולים, כ-150 אלף עסקו בהנדסה ואלקטרוניקה, 100 אלף בשירותים, במסחר ובשיווק, 55 אלף היו עובדי תעשייה ובניין, 44 אלף עסקו בחינוך ובהוראה, 43 אלף מהם עסקו ברפואה ושירותים רפואיים.

גל העלייה היה גם משכיל במיוחד. על פי נתוני הלמ"ס, ל־154 אלף עולים היה תואר אקדמי, ושיעור האקדמאים בקרבם היה גבוה יותר מאשר באוכלוסייה הכללית בארץ.

זה הזמן להזכיר את כל אותם סטרטאפים ישראלים שכבר שנים עובדים עם קהילת המפתחים והמעצבים האוקראינית במודל אאוטסורסינג כדי לקדם את העסקים שלהם. מדובר בכוח עבודה זול יחסית לישראל ועם זאת מיומן ואיכותי לא פחות. כולנו זוכרים את סיפורי הגבורה על החברות הישראליות שנסעו לאוקראינה בתחילת המלחמה כדי לחלץ את העובדים והפרילנסרים שלהם יחד עם בני משפחותיהם ולהביא אותם אל חוף מבטחים, ולא בכדי, שכן חברות רבות נשענו על כוח עבודה זה וסובלות עד היום מהשלכות המלחמה.

גם בחזית ההייטק המקומי ניצבים כיום עוד ועוד יזמים שנולדו בברית המועצות, ראו את הוריהם המהנדסים לעיתים פחות משתלבים והחליטו לפרוץ קדימה. רבים מהאקזיטים והגיוסים הגדולים של השנים האחרונות הובלו על ידי דוברי רוסית או שנולדו להורים מברית המועצות.

איך הכל התחיל

בתחילת דרכו, הפרויקט מומן בעיקר על ידי תורמים פרטיים, כאשר בהמשך זיהתה הרשות לחדשנות את הפוטנציאל וכיום היא כבר משתתפת במימון שלו. המיזם מיועד לעולות ולעולים שהגיעו מרוסיה ומאוקראינה בשנה האחרונה. במסגרתו הם לומדים עברית באולפן בכל בוקר ולאחר מכן עוברים ללמוד שפות תכנות ורוכשים כלים מקצועיים נוספים הנדרשים לעבודה בזירה הטכנולוגית.

היוזמה החלה בפיילוט שנפתח בנובמבר האחרון והסתיים באירוע חגיגי באמצע מרץ. בעקבות הצלחת הפיילוט, מחזור חדש כבר נפתח השבוע וצפוי להסתיים בתחילת חודש יוני, ובמאי ייפתח מחזור נוסף שיכלול גם הוא 25 עולים.

בשל הביקוש הגדול לתכנית ומתוך רצון לסייע לכמה שיותר מועמדים בעל פוטנציאל גבוה והתאמה, חברת Elevation יזמה שני מחזורים נוספים לתכנית אשר נבדלים ברמת התפקידים אליהם מיועדים בסיום ההכשרה. באמצע פברואר נפתח מחזור המיועד לג'וניורים - מועמדים בעלי פונטציאל גבוה ללא רקע מוקדם ובסוף מרץ יפתח המחזור השלישי לסניורים אשר מיועד למועמדים בעלי פוטנציאל גבוה שלהם יש רקע מוקדם בעולמות המקצועיים אליהם מכוונת ההכשרה.

בשני המחזורים החדשים מרצים אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, אשר עובדים בחברות הייטק המובילות בתעשיה ונבחרו במיוחד להעברת תכני ההכשרות בשל מורכבותן, משכן ורמתם הגבוהה מאוד של המשתתפים בה.

אוהבים את ארץ ישראל

ממחקר שפרסם ארגון דוברי הרוסית "לובי המיליון", בשיתוף פרופ' לריסה רמניק מאוניברסיטת בר אילן ומכון מדגם, עולה כי יותר מ-92 אחוזים מהעולים האלו רואים בישראל כמקום שבו הם שוקלים לחיות למשך שנים רבות, כאשר מתוך קבוצה זו, כ-44 אחוזים העידו שההחלטה להישאר או לעזוב תהיה תלויה באופן הקליטה שלהם. עם זאת, רק כ-28 אחוזים מהעולים סיימו לימודים באולפן או לומדים כיום עברית באופן פעיל, בזמן שרשימת ההמתנה ללימודי עברית רק מתארכת, מה שבוודאי משפיע על סיכוייהם של העולים להשתלב בחברה ובעבודה.

יפעת ברון מנכ"לית עמותת itworks: "אנו גאות להוביל מהלך משמעותי לצד שותפינו לדרך. שילוב העולים החדשים בשוק העבודה, באמצעות תכניות הכשרה מותאמות מעסיק וליווי תעסוקתי, הינה שלב ראשוני בקליטת עליה מיטבית. העסקת העולים, אשר רובם אף מגיעים עם ניסיון רלוונטי לתחום ההייטק, בענף משווע לכוח אדם מקצועי ומיומן היא win-win לכולם: לעולה, לחברה ולמדינת ישראל".

אבי שניר, מנכ"ל Elevation: "העלייה החדשה הביאה לישראל הרבה אנשים מוכשרים שיכולים להשתלב במקצועות טכנולוגיים- אנשים שביום אחד חרב עליהם עולמם והיום הם מקבלים תקווה ועתיד חדש במדינת ישראל. כישורים הם המטבע הגלובלי של המאה ה-21 וההכשרות מעשירות את המשק, את התעשייה והמשתתפים. אני מודה לשותפים שלנו itworks על היוזמה ולרשות לחדשנות על התמיכה במאמץ החשוב הזה".


אבי שניר הוא מייסד ומנכ"ל ELEVATION

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully