וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעבור את הסערה - איך מחזקים את הספינה העסקית

אריאל גנוט

עודכן לאחרונה: 16.4.2023 / 10:27

עצות וטיפים לבעלי עסקים קטנים ובינוניים בתקופה של ריבית משתנה ושער דולר לא יציב

שער הדולר 20.3.23. Shutterstock, מערכת וואלה!
שער הדולר 20.3.23/מערכת וואלה!, Shutterstock

הסערה שמטלטלת את ישראל בשבועות האחרונה לא פוסחת על הבורסה, משפיעה על שערי החליפין של מטבעות זרים מול השקל, ועשויה להאט ביקושים. כל אלה הופכים את המצב בארץ למשהו שלראשונה זה עשורים, משפיע ישירות על חשבון הבנק של עסקים. אספנו כמה נקודות חשובות שיסייעו לכם להתנהל.

הכנה מראש של מסגרות אשראי

אי יציבות עלולה לגרום לשורה של מצבים לא צפויים. לכן, כדאי קודם כל להכין מסגרות אשראי. מדובר במהלך מתבקש שמאפשר לכם לתת מענה למצבי חירום בעסק, למשל כשלקוח מאחר בתשלומים, או נקלע לקשיים. הכנת המסגרת אינה תחליף לניהול של החוב, אבל היא תיתן לכם זמן לעבוד ולפעול בשקט, במקרה חירום כלכלי.

חשוב לציין כי מדובר בסוג של 'חיסון'. אם תגיעו למצב בעייתי, הבנקים לא יזדרזו להעמיד לכם מסגרת אשראי ואתם עלולים למצוא את עצמכם ללא מקורות מימון. לכן, כדאי כבר עכשיו להכין מראש מסגרות אשראי לטובת תפקודו התקין של העסק. לדוגמה, הכנת מסגרות אשראי למימון יבוא וציוד, הון חוזר, פקטורינג, הקדמת תשלומי לקוחות, ערבויות פיננסיות, אשראי והלוואות.

חסכו בעלויות פיננסיות

זה הזמן לבדוק ולרענן הסכמים. בקשו לקבל הצעות מגופים האשראי השונים לעלויות סליקה בכרטיסי אשראי ועלויות האשראי והמימון שלכם. נצלו את התחרות שיש היום בין בנקים ובין נותני שירותים פיננסים בתחומים השונים, במטרה לקבל את ההצעה הטובה ביותר לצרכי המימון שלכם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ערבויות - שחררו את הפקדון וקבלו חזרה את הכסף

תחום נוסף ששווה לנצל בו את התחרות, ולקבל תעריפים טובים יותר לטובת חוזק העסק, הוא תחום הערבויות. שינוי משמעותי שחל לאחרונה בשוק הוא היכולת לקבל ערבות פיננסית למכרזים, מכרזי מדינה, שכירויות ועוד, מבלי לרתק פיקדון.

בעבר, הבנקים היו דורשים לרוב לרתק פיקדון כדי לקבל ערבות, בנוסף על העמלה על הערבות. כיום ניתן לקבל ערבות בלי לרתק פיקדון, בגמא ובגופים נוספים אחרים. ערבות ללא פיקדון תשחרר כסף זמין בחזרה לתזרים השוטף של העסק, מהלך שיקל מאוד על מסגרת האשראי.

בצעו פקטורינג על תשלומי לקוחות

פקטורינג הוא מהלך בו אתם לוקחים חשבונית שמועד התשלום שלה הוא שוטף +60, 90 או כל מועד דחויי אחר, ומקדימים את התשלום בעבורה. איך זה מתבצע? אתם למעשה מוכרים את החשבונית לגוף פיננסי, והגוף הזה מקדים לכם את התשלום בגין החשבונית. במיוחד בימים של אי וודאות, ביצוע הפקטורינג אמנם עולה מעט כסף, אבל הוא מגדיל משמעותית את היכולת להתנהל מבחינה תזרימית ומאפשר לכם לצלוח סערות בצורה פשוטה יותר.

תנו ללקוח יותר תשלומים ללא ריבית

זה הזמן לעודד צריכה. תנו ללקוח את האפשרות לקנות בעסק שלכם ולא להכביד עליו יתר על המידה. כיום, חברות רבות מאפשרות ניכיון של שוברי אשראי, כך שאת הכסף הם מקבלים מייד, ומאידך הלקוח יכול לאפשר לעצמו קנייה, שאולי היה דוחה אותה אלמלא חילקתם לו את העסקה למספר תשלומים.

קבעו את שערי המט"ח שלכם

כאן, מדובר בטיפ למתקדמים. חברות שיש להן חשיפה מטבעית, כלומר משתמשות בסחורות מיובאות, או מצד שני, עובדות בארץ ומוכרות לחו"ל, חשופות לתנודות המטבע. לכן, אפשר לרכוש חוזים עתידיים על שער הדולר. כלומר- ישנה אפשרות לקנות סוג של ביטוח, שיאפשר לכם במועד מאוחר יותר לקנות את הדולרים שתזדקקו להם, במחיר של היום. יש מי שיסתכל על האסטרטגיה הזו כהימור, אבל מצד שני, היכולת לחזות את שער הדולר, במיוחד באקלים הנוכחי, קטנה מאוד, ולכן דווקא קיבוע של שער המט"ח באמצעות חוזה עתידי, עשוי להיות הצעד השמרני יותר.

ולסיום, חשוב מאוד דווקא בתקופה זו להדק את הקשר עם הלקוחות, להיות קשובים, להבין את הצרכים שלהם ולתת להם מענה מקצועי.


אריאל גנוט הוא מנכ"ל גמא ניהול וסליקה מקבוצת הפניקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully