וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרולים, חקיינים ותביעות משפטיות: מה צריך לדעת לפני שרושמים פטנט, מותג או סימן מסחרי

עו"ד רעות גולדמן

עודכן לאחרונה: 22.5.2023 / 15:55

רגע לפני שאתם רצים לרשום פטנט ולפנטז על האקזיט, חשוב להבין לעומק את המגמות בתחום החדשנות וכיצד הן משפיעות עליכם, או שטרולים יגנבו לכם את ההמצאה

פטנט נגד טביעות אצבע GM. יצרן, עיבוד תמונה
פטנט נגד טביעות אצבע GM/עיבוד תמונה, יצרן

אחוז הבקשות לרישום פטנטים ממשיך לצמוח בהתמדה בשנים האחרונות, ובשנה שעברה אף נשבר שיא עולמי. ומה המצב בישראל? בין אם מדובר ביזמים פרטיים שרוצים לנצח את יוקר המחיה, חברות הייטק מוכרות או פיתוחים צבאיים, דבר אחד בטוח: בשנים האחרונות נרשמה בישראל עלייה משמעותית וממושכת במספר הבקשות לפטנטים.

על פי WIPO- הארגון הבינלאומי לפיקוח על קניין רוחני, ענקית הטלקום הסינית Huawei נותרה מגישת הפטנטים הפורה ביותר לשנת 2022 עם יותר מ-7,600 הגשות. סמסונג מדרום קוריאה במקום השני ולאחריהן Qualcomm האמריקאית, מיצובישי היפנית ו-Ericsson השוודית.

ברחבי העולם, בקשות לפטנטים עלו ליותר מ-278,000 בשנת 2022, ושברו שיא, שכן זהו המספר הגבוה ביותר של פטנטים שנרשמו אי פעם בשנה אחת. הכלכלן הראשי של WIPO, קרסטן פינק, ציין שזוהי השנה ה-13 של צמיחה בלתי פוסקת בגידול במספר הבקשות לפטנטים, אשר ממחיש את ההשקעות הגבוהות של חברות במחקר ופיתוח, ומוכיח כי החדשנות נותרה איתנה על אף אי הוודאות הכלכלית ברחבי העולם.

מגמה בולטת ההולכת ומתעצמת בתחום הפטנטים - חדשנות ירוקה

איכות הסביבה נמצאת גבוה בסדר העדיפויות העולמי, והדבר משתקף בשלל המצאות וטכנולוגיות חדשות שבאות לעולם. לחדשנות יש תפקיד חיוני במאבק בשינויי האקלים. דוחות שפרסם בסוף השנה שעברה משרד הקניין הרוחני של בריטניה הקשורים לתכנית הממשלה ל"מהפכה תעשייתית ירוקה" מוכיחים כי מספר הפטנטים המוגשים ברחבי העולם בתחומי הטכנולוגיה הירוקה גדל באופן משמעותי במהלך השנים האחרונות.

על פי הדוחות, אנרגיית הרוח וגם כלי הרכב הירוקים הציגו עלייה של 300% בתחום הפטנטים העולמי במהלך 10 השנים האחרונות. פטנטים למימן דל פחמן יותר מהכפילו את עצמם, פטנטים להגנה משיטפונות וחופים ראו עלייה של למעלה מ-250%, ופטנטים הנוגעים למשאבות חום גדלו ביותר מ-200% בחמש השנים האחרונות.

מדוע חשוב להגיש פטנט ולמה לשים לב בהגשה?

לפטנטים יש השפעה חיובית על החברה כיוון שהם מקדמים חדשנות ומסייעים בפיתוח מוצרים חדשים. הגשת פטנט על המצאה היא צעד חשוב בדרך להקמת חברה מצליחה. הרישום לא רק עוזר לחברה לצמוח אלא מהווה לרוב בידול משמעותי ומגן על ההמצאה, כך שניתן יהיה לתבוע במקרה של העתקה.

פטנט אף מגן על נתח השוק של החברה, למשל, עוד בשנת 2000 אמזון רשמה פטנט על קניות אונליין בלחיצה אחת (ללא צורך למלא שם, כתובת ופרטי אשראי), מה שגרם לה להיות מובילה בתחום עם יתרון משמעותי. אמזון אף תבעה את כל מתחרותיה כאשר אלו ניסו להעתיק את הפטנט.

בנוסף, הרישום עוזר למיתוג חברות ומוצרים ומעניק את האפשרות לכתוב על המוצר "רשום כפטנט".
כשמתחילים את תהליך רישום הפטנט חשוב לשאול את עצמכם האם מספיק לרשום את הפטנט רק במדינה אחת או שמוטב לעשות זאת בצורה גלובאלית. בנוסף, מומלץ להכיר את החוק של המדינה בה מגישים את הפטנט. לפי החוק האמריקאי למשל, לא ניתן להגיש בקשה לרישום פטנט במקרה שההמצאה הייתה בשימוש באופן פומבי או שנמכרה יותר משנה לפני ההגשה.

בשנת 2020, חברת אריזות הפלסטיק Plastipak תבעה את המתחרה שלה Premium Waters בגין הפרה של שנים עשר פטנטים שקשורים בגימור הצוואר של בקבוקי פלסטיק. פרימיום טענו בתגובה שהפטנטים אינם תקפים משום שלא נכלל ברישום אדם בשם Falzoni, עובד של Plastipak וממציא שותף של הפטנטים. הדוגמא הזו ממחישה כמה חשוב לשים לב לפרטים ולעקוב אחר הכללים בכל תהליך הרישום כדי לא לעשות טעויות הרות גורל.

גם בתחום הפטנטים יש טרולים

אנחנו רגילים לשמוע על תביעות כנגד חברות גדולות כמו גוגל, סמסונג ואפל, אך דו"ח חדש מגלה שגם חברות קטנות יותר הפכו למטרות נפוצות למדי של תביעות על הפרת פטנטים על ידי גורמים הקרויים non-practicing entity (NPEs) כלומר, חברות שרוכשות פטנטים רק לצורך תביעות על הפרתם, למרות שאין בכוונתן לפתח אותם.

ממחקר שערכה חברת ניתוח הקניין הרוחני HighTech-Solutions עולה כי ליותר מ-52% מהחברות שהיוו מטרה לתביעות פטנטים על ידי NPEs בין 2017 עד 2022 היו הכנסות שנתיות של פחות מ-25 מיליון דולר. בנוסף, ליותר מ-61% מהחברות הנתבעות לא היו פטנטים משל עצמן, ועוד 12% החזיקו בפחות מ-10 "משפחות פטנטים" (משפחת פטנטים הינה אוסף של פטנטים דומים הקשורים לאותה המצאה), זאת לפי הדו"ח שבחן יותר מ-6,100 תביעות משפטיות.

להשוואה, חברות המחזיקות ב-500 משפחות פטנטים או יותר היוו רק 10.4% מיעדי התביעות, למרות העובדה שלעסקים אלו יש בדרך כלל היצע מוצרים רחב יותר והכנסות גדולות יותר. תביעה כזו גוזלת זמן יקר, במיוחד עבור עסקים שאין להם את המשאבים המשפטיים לטפל בבעיות כאלה.

המחקר הוזמן על ידי LOT Network, ארגון ללא מטרת רווח ששם לו למטרה לסייע לחברות קטנות וגדולות לעבוד ביחד על מנת להגביל את ההשפעות של תביעות פטנטים על ידי NPEs, המכונים לעיתים "טרולי פטנטים".

לא לשכוח לרשום את הסימן או המותג המסחרי שלכם

גם שם של מותג או חברה הוא משהו שחשוב שתקפידו לרשום. לא פעם אנו עדים להתנגשות בין חברות סביב השימוש באותו השם, גם כאשר מדובר בחברות ענק. אנשי חברת התקליטים Apple Corps כעסו מאוד על סטיב ג'ובס כאשר האחרון החליט לקרוא לחברת הטכנולוגיה שהקים ב-1976 Apple Computers. בחברת התקליטים תבעו את החברה של ג'ובס וזה נגמר בהסדר לפיו Apple של ג'ובס לעולם לא תיכנס לתעשיית המוזיקה. מאז הספיקה אפל ליצור את אפליקציית Apple Music, אייטיונס ועוד, שכן בשקלול הסופי, יותר משתלם לה להפר את החוזה מאשר לעמוד בתנאים שלו. מקסימום יתבעו אותה.

מקרה מפורסם נוסף מראה לנו כי לעיתים, אפשר לרתום את המחלוקת סביב רישום השם לקמפיין שיווקי. האם אי פעם תהיתם מה המשמעות של WWE? האמת היא שבהתחלה הוא בכלל היה ארגון אגרוף בשם Titan Sports שהחליט לשנות את השם ל-WWF איגוד ההאבקות העולמי (World Wrestling Federation). אך בקרן חיות הבר העולמית (World Wildlife fund) שהחזיקה באותו השם, לא ממש אהבו את זה. לאחר מאבק משפטי, איגוד ההיאבקות נאלץ לשנות את שמו ל-WWE תוך שינוי המילה Federation ל- Entertainment. הם רתמו את זה לקמפיין שיווקי שנון ומוצלח שרץ תחת הסלוגן: "Get The F Out".

לסיכום

כחלק מהשיטה הקפיטליסטית, חברות משקיעות חלק מהרווחים שלהן במחקר ופיתוח, כדי שאלו יניבו רווחים גבוהים יותר בעתיד. ואולם רישום פטנטים ידוע כתחום שקל לעשות בו טעויות הרות אסון, ולמצוא את עצמכם חשופים לתביעות. זה נכון שבעתיים בעיצומה של מהפכת ה-AI, אשר מאיצה באופן דרסטי את תהליכי המחקר והפיתוח כמו גם העתקות וגניבת קניין רוחני. הגניבה יכולה לבוא ידי ביטוי ברמת הפטנט וההמצאה, אך גם ברמת שם המותג.

עו"ד רעות גולדמן היא מנכ"ל קבוצת גאומטריקס ומומחית לחדשנות וטכנולוגיה, חברת ועדת "הלסינקי" בבי"ח בלינסון, וחברת דירקטוריון בעמותת נאמני בי"ח שניידר לילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully