וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל נשאר במשפחה: האם עסקים משפחתיים באמת עמידים יותר?

נוח גורדון

עודכן לאחרונה: 23.5.2023 / 14:32

מחקרים מוכיחים כי בתקופות של משבר כלכלי, עסקים משפחתיים מגלים עמידות יוצאת דופן בנוף העסקי. מהם המאפיינים הייחודיים של עסקים אלו, ואיך אפשר ללמוד מהם כדי לשפר את יכולת ההישרדות של העסק?

רו"ח אלון ברוידא על העברת העסק לדור הבא./Family Guide – תוכן שיווקי, בשיתוף חברת "מחשבה קדימה"

מאז ומתמיד עסק משפחתי היה הדרך הנפוצה לניהול עסקים בארץ ובעולם, החל מגידולים חקלאיים מימי בראשית ועד לעסקים מבוססי טכנולוגיה היום. למונח עסק משפחתי פרשנויות רבות ולאורך השנים הציעה הספרות מגוון רחב של הגדרות. המשותף לכולן היא העובדה שעסק יוגדר כמשפחתי אם למשפחה יש שליטה בעסק ותוכנית להעביר את השליטה בעסק לדור הבא.

חשיבה לטווח ארוך, תרבות וערכים, ניהול סיכונים, קשר רגשי חזק היוצר מחויבות לעסק, נאמנות לעובדים, התנהגות כלכלית שקולה, חדשנות ופילנתרופיה ואחריות תאגידית - כל אלו הן תכונות המאפיינות לרוב חברות מצליחות בבעלות משפחתית רב-דורית.

כפי שעולה ממדד העסקים המשפחתיים של ארנסט אנד יאנג ואוניברסיטת סנט גאלן השוויצרית, שפורסם בתחילת השנה בהתייחס ל-500 העסקים המשפחתיים הגדולים בעולם, ברוב העסקים המשפחתיים המצליחים, החשיבות של ראיה ארוכת טווח עוברת מדור לדור. בעסקים אלו נוטים לחשוב במונחים של 25 שנה, כלומר רבע מאה, ולא בתוצאות הכספיות של הרבעון הבא.

המחויבות האישית והמשפחתית שמונעת מהתלהבות היא מקור האנרגיה לחדוות העשייה והיצירה. היא גם לרוב מהווה בסיס לתרבות עסקית שונה. הבסיס של מרבית העסקים המשפחתיים המצליחים מושתת על כבוד הדדי של בני המשפחה ובאותה מידה, של השותפים העיקריים להצלחת העסק, העובדים.

קביעת סט ערכים וחזון עסקי ומשפחתי כקוד אחד, והעברתו לדורות הבאים, הוא אחד הכלים המהותיים בשמירה על העסק לאורך הדורות. על סט הערכים לכלול את הדרך בה מתקבלות החלטות ואת תחומי האחריות של חברי המשפחה בעסק. ללא שני אלו, הניתנים לעדכון בהתאם למציאות הכלכלית/ טכנולוגית, צפוי כי דורות הבאים יחוו קונפליקטים רבים ויהיה להם קשה מאוד לשמר את השליטה בעסק.

עסקים משפחתיים נוטים לקחת פחות סיכונים. החשיבה על הדור הבא והרצון להעביר עסק בריא ככל האפשר, גורמים לא אחת למשפחה להימנע מהשקעות בסיכון גבוה ומשימוש במינוף ולבטח בשיעור מינוף גבוה. הידע הקיים ממוקד לתחום הפעילות העסקית בו עוסק העסק המשפחתי, אותו המשפחה מכירה ולכן תימנע, לרוב, השקעה מאפיקים אחרים. ניהול הסיכונים בא לידי ביטוי גם בבחירת הספקים והלקוחות מה שמייצר יציבות וערך רב לאורך שנים.

על פי קרן המטבע הבינלאומית ב-2021 הכלכלה העולמית צמחה ב-6%, והיא צפויה לצמוח ב-2023 ב-2.7%. לעומת זאת, כפי שצוין בדו"ח מדד העסקים המשפחתיים, החברות המשפחתיות גדלו כמעט פי 2 מהקצב של הכלכלות המתקדמות, ובערך פי 1.5 מהשיעור של השווקים המתעוררים והכלכלות המתפתחות.

בשנת 2022, 500 החברות המשפחתיות הגדולות ביותר בעולם ייצרו ביחד 8.02 טריליון דולר בהכנסות - עלייה של 10% לעומת 2021. עוד חשוב לציין כי עסקים משפחתיים אלו מעסיקים 24.5 מיליון אנשים ברחבי העולם. אם העסקים המשפחתיים היו כלכלה לאומית, הם היו השלישיים בגודלם במועדון 19 הכלכלות של טריליון דולר, אחרי ארה"ב וסין.

האתגרים המרכזיים בעסק המשפחתי

האתגר המרכזי בעסק המשפחתי הוא הבנת הקשר בין המערכת עסקית למערכת המשפחתית, כלומר, יחסי המשפחה עם העסקה ולהפך ועד כמה העסק תופס חלק מחיי המשפחה. ההבנה כי המשפחה היא מערכת אחת והעסק הוא מערכת נפרדת, וכי הדגש אינו האם אלו אותם האנשים הפועלים בתוך שתי המערכות, אלא ביחסים שבין האנשים הפועלים בכל מערכת, גם אם הם אינם בני המשפחה.

הבנת האתגר המרכזי תסייע גם באתגר העברת העסק מדור לדור. מעבר לצורך הברור בקיום סט הערכים והחזון, ישנה חשיבות רבה הן בהעברת הידע אך לא פחות בבחירת שדרת הניהול בדור הבא.

העברת העסק לדור הבא עלולה לייצר התפרצות אגו ורגשות עד כדי סכסוכים משפחתיים שיכולים להימנע במידה והחפיפה בין המערכת המשפחתית לזו העסקית תהיה מינימלית. ישנה חשיבות מכרעת בהכנה יסודית על ההעברה הבין דורית ובכלל זה היבטים משפטיים, היבטי מס, היבטי תגמול, שכר ופילנטרופיה וכאמור היבטי שליטה ובעלות בכדי לתרום להפחתת החיכוכים המשפחתיים. מדובר בהליך מורכב שמצריך לרוב היוועצות עם גורמי מקצוע כגון עורכי דין, רואי חשבון, יועצי מס ויועצים נוספים.

האם עסקים משפחתיים חזקים יותר?

הדעה הרווחת היא כי הדור הראשון הוא זה שבונה את העסק, הדור השני כנראה יצליח לפתח אותו, והדור השלישי כנראה שיהרוס אותו. מדובר במיתוס כל כך עמוק ומושרש בתרבות העסקית שזה הפך לעיתים לנבואה שמגשימה את עצמה. עם זאת, זה רק מיתוס.

כמו חברות ציבוריות, גם עסקים משפחתיים מתמודדים בשנים האחרונות עם מציאות מאתגרת יותר. עם זאת, מחקרים מצביעים על כך שחברות רבות יצליחו להתגבר על אתגרים אלו בזכות החוסן הכלכלי שלהן, ראייה ארוכת טווח והיכולת שלהן להגיב במהירות בעיתות משבר.

מחקר של KPMG מ-2021 סקר 3,000 חברות ומצא שעסקים משפחתיים פיטרו פחות עובדים ברחבי העולם במהלך מגפת הקורונה (8.6%) לעומת חברות אחרות (10.2%).
באשר לטווח הארוך, מחקר שפורסם ב-2021 ב-Harvard Business Review מצא שעסקים משפחתיים שולטים ברוב הרשימות של החברות הוותיקות ביותר בעולם, נטועים היטב במקומם, ושומרים על תחרותיות בכלכלת המאה ה-21.

ומה לגבי משקיעים?

בניגוד לדעה הרווחת, חברות עם משפחות מייסדות כבעלי מניות הן לא רק עסקים קטנים ומקומיים. ישנן מספר רב של חברות ציבוריות בתעשיות ומגזרים שונים ברחבי העולם שנכללות בקטגוריה זו, שלמשקיעים כן יש גישה אליהן.

אורך החיים של עסקים משפחתיים חשוב לא רק לבעליהם אלא גם לכלכלה. לפי הלשכה למפקד האוכלוסין האמריקאית, עסקים משפחתיים - כלומר חברות שבהן שני בני משפחה או יותר הם בעלי שליטה, במקביל או ברצף - מהווים כ-90% מהעסקים האמריקאיים. חברות אלו - החל משותפויות של שני אנשים ועד לחברות 500 Fortune - מהוות מחצית מכוח התעסוקה של המדינה ומחצית מהתל"ג של ארה"ב.

רבות מהחברות הללו גם חיפשו מימון חיצוני כדי להתרחב, לשלם מיסי ירושה או לאפשר לבני משפחה נזילות של מניותיהם ולכן הפכו לציבוריות, אך נותרו עם אותם סט ערכים וחזון ולכן הפכו להשקעה מוצלחת.

מחקר שנערך על ידי PwC בשנת 2018 מצא שעסקים בשליטה משפחתית עמדו בביצועים טובים יותר ממדדי השוק הרחבים יותר בחמשת העשורים האחרונים במונחים של הכנסות, צמיחה ויצירת מקומות עבודה ובמונחי תשואה עודפת.

CS Family 1,000 הוא אוסף מחקרים הנפרשים על פני יותר מעשור. המחקר האחרון מספטמבר 2017, שבחן את הביצועים הפיננסיים של כ-1,000 חברות משפחתיות ברחבי העולם, מצא כי מאז 2006 נהנו המשקיעים בחברות משפחתיות מתשואה מצטברת של 126%. מדובר בתשואה עודפת של 55% מעל מדד המניות של WORLD MSCI.

אז מה למדנו?

עסקים משפחתיים מצליחים דוגלים בחשיבה לטווח ארוך ולכן הם פחות נוטים לקחת סיכונים; הם מושתתים על מחויבות אישית ומשפחתית ועל סט ערכים וחזון עסקי ומשפחתי. כמו כן, עומדים בפניהם גם לא מעט אתגרים, כאשר בראשם הבנת הקשר בין המערכת עסקית למערכת המשפחתית, והעברה חלקה של העסק לדורות הבאים.

נוח גורדון הוא מנהל קשרי לקוחות בכיר בחטיבת ניהול ההון של בנק רוטשילד בישראל

אין באמור בכתבה זו משום המלצה או חוות דעת בקשר לרכישה ו/או מכירה ו/או שיווק של ניירות ערך מכל סוג שהוא, ו/או ביצוע פעולות השקעה אחרות, והם אינם מהווים בשום אופן תחליף לייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות על-ידי מי שמורשה לעסוק בכך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של כל אדם. אין באמור בכתבה זו משום הצעה לרכישה של ני"ע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully