וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת שבוע הספר: שוק הספרים יוצא לאור

עודכן לאחרונה: 12.6.2023 / 17:56

בעידן של תחרות בלתי נגמרת על תשומת הלב, שיווק ספרים לדור ה-Z בפרט עשוי להיראות כמו משימה בלתי אפשרית ועם זאת, כמות הספרים שרואים אור מדי שנה רק הולכת ועולה. אז מה הופך ספר טוב לרב מכר ואיך אפשר למנף את היצירה להצלחה כלכלית?

דוכני ספרים בשבוע הספר.. Unsplash
דוכני ספרים בשבוע הספר./Unsplash

שבוע הספר ייערך בישראל בשבוע הבא. יש כאלו שעבורם מדובר בחגיגה אמיתית והם ייהנו מהמבצעים וירכשו ויש כאלו שעבורם ספר הוא משהו שלא יתקרבו אליו בכלל. מנגד, כותבי הספרים לא עוצרים - הישראלים אוהבים לכתוב ולפרסם ספרים.

לפי דו"ח הספרים השנתי שפרסמה הספרייה הלאומית, במהלך שנת 2021 יצאו לאור בישראל 7,344 ספרים מודפסים ועוד 982 ספרים דיגיטליים. מדובר בעליה בהשוואה ל"שנת הקורונה" (2020) בה התפרסמו 6,487 ספרים. ועדיין נשמר השיא של השנים 2018 ו-2019 בהן יצאו לאור בישראל יותר מ-8,000 ספרים בכל שנה.

נימרוד צביק, יועץ אסטרטגי בינלאומי ובעלים של חברת הייעוץ ארגמן, אומר כי "הנגישות לסופרים ולכותבים לפרסם את יצירותיהם מעולם לא הייתה גדולה יותר. המהפכה הדיגיטלית הפכה את תעשיית ההוצאה לאור מדיקטטורה לדמוקרטיה, ומאפשרת לסופרים עצמאיים לפרסם בעצמם ולעקוף את שומרי הסף המסורתיים. פלטפורמות כמו Amazon Kindle ודומותיה אפשרו לסופרים לשתף את הסיפורים שלהם ישירות עם הקוראים, וטיפחו מערכת אקולוגית ספרותית מגוונת. גם המדיה החברתית והקהילות המקוונות מילאו תפקיד חיוני בטיפוח הקשר של המחברים עם הקהל שלהם".

לא משנה באיזו פלטפורמה תבחרו לפרסם את הספר שלכם, שאלת מיליון הדולר נשארת: איך הופכים את הספר שכתבתם - לרב מכר?

צביק אומר ש"כדי שספר טוב יהפוך לרב מכר הוא צריך ללכוד את תשומת הלב ולגעת בקהל רחב. ישנם מספר גורמים מרכזיים שיכולים לתרום לעניין. ראשית, עלילה משכנעת וברורה היא חיונית. לספר שתופס את הקוראים מההתחלה, מעסיק אותם לאורך כל הדרך ומביא אותם בסוף למסקנה מספקת, לתהיות ושאלות או להזדהות יש סיכוי גבוה יותר להפוך לרב מכר.

גם דמויות בלתי נשכחות שהקוראים יכולים להתחבר אליהן ברמה הרגשית משחקות תפקיד משמעותי. בין אם הן מעוררות הזדהות, הערצה או אפילו שנאה, דמויות מפותחות יכולות להפוך ספר לבלתי נשכח. בנוסף, רב מכר עוסק לעתים קרובות בנושאים אוניברסליים, נוסטלגיים או מתייחס לנושאים עכשוויים ומאפשר לקוראים להתייחס לסיפור ברמה האישית או החברתית. לבסוף, כמובן, שיווק יעיל, כולל קידום אסטרטגי, ביקורות חיוביות והמלצות מפה לאוזן, יכולים לגרום לספר טוב להגיע למעמד של רב מכר."

אז איך בוחרים איזה ספרים להוציא לאור?

אסף בס מהוצאת כרמל אומר כי "בהחלט לא מוציאים הכול. השיקול היסודי המכריע הוא איכות התוכן. לשיקול זה מצטרף מכלול שיקולים אחרים הנוגעים לסדר היום של ההוצאה, לנושאים שהיא מבקשת לקדם, ובמידה משתנה, גם להערכות של כדאיות כלכלית ואפשרויות שיווק.

רותם סלע, מו"ל הוצאת סלע מאיר מוסיף כי: "אנחנו קודם כל מחפשים יתומים - ספרים שהוצאות אחרות דילגו עליהם או לא הסתכלו עליהם. הסיבה לכך, היא שאנחנו רוצים לעסוק בחשיפה של רעיונות וסיפורים שלא היו באים לעולם בלעדינו. במקרים בהם ספר מבוקש על ידי מספר הוצאות ונערכת התמחרות, ההוצאה של הספר לאור תהיה אך ורק מהלך מסחרי. גם בלעדינו הוא היה רואה אור בעברית. לאחר שמצאנו יתום, אנחנו קוראים אותו. למרבה הצער אנחנו מקבלים הרבה יותר ספרים ממה שאנחנו יכולים להוציא, ולכן רק ספר שנקרא על ידי המערכת של ההוצאה ושאהבנו מאוד בסופו של דבר יצא לאור אצלנו.

איך מגיעים לקהל בשוק סוער ומלא תחרות של סופרים וספרים?

סלע מוסיף ואומר ש"ספר הוא המוצר הכי אינטימי שיש. מדובר באפליקציה חווייתית המקודדת אל תוך תודעת הקורא עשרות אלפי מילים שהופכות לחוויות ותובנות אישיות משמעותיות. העוצמה המהממת של חוויית הקריאה היא הסיבה ששיטת השיווק הטובה ביותר לספר הייתה ותמיד תהיה המלצה מפה לאוזן. ספר טוב נחרט בליבו ובמוחו של אדם שקורא אותו, והוא ידבר עליו ויעניין בו אנשים אחרים. אפשר לעזור לספר לקום על הרגליים באמצעות כנסים וקצת פרסום, אבל מעבר לזה זה כבר תלוי בספר. אי אפשר להכריח בן אדם לקרוא או להמליץ על ספר שהוא לא אוהב. רוצים ליצור רב מכר? תכתבו בצורה קולחת ותענו על שאלות גדולות."

בס אומר כי שיש כמה אפשרויות: "חנויות ספרים עצמאיות ובימות שיח שמרכזות סביבן קהל כזה; קוראות וקוראים מקצועיים שמתווכים את החדשות הטובות מעל במות שונות; "התיישרות כוכבים" של ספרים ותמות מסוימות עם מגמות אקטואליות בסדר היום הציבורי."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

כיצד ניתן למנף יצירה ספרותית להצלחה כלכלית?

"בראש ובראשונה, ניתן לשפר את תנאי העסקה עם ההוצאה לאור, שכוללת הבנה לקראת הספר הבא", אומר צביק. "משא ומתן על תנאים נוחים, כגון שיעורי תמלוגים וזכויות הפצה, יכול להבטיח שהמחבר יקבל חלק ניכר מרווחי הספר. בנוסף, ניצול הצלחתו של הספר לעיבודים שונים יכול להיות רווחי ביותר. זכויות עבור עיבודים לסרטים, טלוויזיה או סטרימינג יכולה להוביל לרווחים כספיים ניכרים וכיום האופציות הן רבות. יצירת מרצ'נדייז, הקשורים לדמויות או לנושאי הספר, יכולים גם הם לייצר מקורות הכנסה נוספים. ניתן גם להשתמש במינוף הצלחתו של הספר כדי להבטיח חוזי הוצאה לאור עתידיים ומקדמות עבור יצירות עתידיות שיכולות לספק בסיס פיננסי יציב למחבר. לסיכום, תכנון אסטרטגי, חוש עסקי וניצול של השוק להכנסות שונות הם המפתח למינוף של רב מכר להצלחה פיננסית."

קטגוריה חדש בשוק - צמיחתם של ספרי האודיו

צביק: "אחד השינויים הבולטים ביותר בשוק הספרים היא הפופולריות העולה של האודיו והוידאו. ספרי שמע, שנחשבו פעם לשוק נישה, חוו עלייה אדירה בביקוש. הסיבות לכך מגוונות, ביניהן נוחות ההאזנה תוך כדי תנועה, ריבוי הסמארטפונים והרמקולים החכמים, והשיפורים באיכות הקריינות וההפקה. ספרי אודיו מספקים חוויה ייחודית וסוחפת, המאפשרת לקוראים לעסוק בספרים בצורה חדשה לגמרי. יותר אין צורך בנשיאת ספרים על משקלם וחוסר הנוחות המלווה לכך ואפשר לנצל זמנים מתים בתחבורה ציבורית או בהמתנה בין פגישות".

דור ה - Z קורא ספרים?

אינספור מחקרים ומאמרים פורסמו על דור ה-Z. מה לא נאמר עליו? שהוא עצלן אך מודע לזכויותיו, שהוא בעד איכות הסביבה אך גם פוחד להפסיד ועוד...אבל איך הם משתלבים בעולם הקריאה והאם ההוצאות יודעות להגיע אליהם?

סלע אומר ש"בוודאות. חלקם הם גם קוראים שלנו ואחד מהם - תולעת ספרים רצינית - אפילו הפך לעובד מרכזי בהוצאה. כל זמן שיהיו בני אדם סקרנים, אינטליגנטים ורגישים שמחפשים אמת, יהיה מקום לספרים. אמנם יש רבים בדור ה-Z שמתמודדים עם התמכרות למסכים, אבל זו פתולוגיה רגעית ולא התפתחות, הדור הבא של ההורים כבר מגביל את הגישה של צעירים למסכים ונלחם כדי לחשוף אותם לספרים. מרגע שהקסם הזה קורה, אי אפשר לחזור אחורה."

בס מחזק ואומר כי "הרלוונטיות נותרה בעינה, פשוט כי תכנים טובים נותרים תכנים טובים. אך לזאת, מצטרפת הכרחיותו של המדיום הספרותי כאמצעי חירום לדור שכמעט כל מדיום אחר מספק לו תכנים שמצמצמים את מימד הקשב כמעט לחלוטין; ספר, לעומת זאת, מחייב התעמקות מתמשכת ואינטימית הרבה יותר מרוב התכנים הדיגיטליים, שהם למעשה העילה העיקרית לשאלת הרלוונטיות של המדיום הספרותי לזמננו."

אז איך מוציאים ספר לאור?

מי שהוציא השנה ספר באמצעות הוצאת "ספרי ניב" הוא שמיל בן אריה עם הספר 'דרך הנשר בשמיים'. על הסיבה להוצאת הספר הוא אומר: "כתבתי את הספר כי היה לי סיפור לספר שבר בי שנים. החלום שלי התגשם, אבל אני יודע שזה לא הופך אותי לסופר. לא הייתה כל כוונה להוציא את הספר למטרות רווח, ולא השלתי את עצמי בעניין הזה. כל מה שרציתי הוא שאנשים ישמעו את הסיפור שלי."

"בעיני, כדי שספר יצליח", אומר בן אריה, "בטח בכמות הספרים שיוצאת מדי שנה, הסיפור צריך לגעת בכמה שיותר אנשים, להיות אקטואלי, מעוגן בכאן ועכשיו, חזק ומהודק, כדי לתפוס את הקשב של הקורא ולא להרפות.

אחרי שסיימתי לכתוב את הספר, בדקתי את שוק ההוצאה לאור, והבנתי שכל ההוצאות דורשות אותו סכום לצורך הפקת הספר. הדבר הכי משמעותי בעיניי בהוצאת ספר, זה לבחון היטב את שירותי הליבה, ולטעמי העניין הכי חשוב בתהליך היה עריכת הספר. אני בחרתי תחילה לחלק את הספר ל"אנשי ספר" שלא מכירים אותי לשמוע את דעתם, ובכללם אנשי הוראה לספרות. בסופו של יום החלטתי לקדם את הספר, ואין בחירה טובה יותר לעשות זאת באמצעות אנשי מקצוע המתמחים ביחסי ציבור."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully