וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהודית ודמוקרטית? הכירו את לוח השנה החדש של תנועת המחאה

עודכן לאחרונה: 12.9.2023 / 14:06

התנועה הדמוקרטית האזרחית משיקה את לוח השנה הדמוקרטי, המשלב תמונות נבחרות מהמאבק האזרחי במהלך השנה האחרונה. לוח השנה מציין את חגי שלושת הדתות, וכולל ציטוטים וקטעי נאומים אייקוניים העוסקים בשוויון וציונות

מתוך לוח השנה הדמוקרטי לשנת תשפ"ד.. המחנה הדמוקרטי האזרחי,
מתוך לוח השנה הדמוקרטי לשנת תשפ"ד./המחנה הדמוקרטי האזרחי
מתוך לוח השנה הדמוקרטי לשנת תשפ"ד.. המחנה הדמוקרטי האזרחי,
מתוך לוח השנה הדמוקרטי לשנת תשפ"ד./המחנה הדמוקרטי האזרחי

חוזרים למקורות הדמוקרטיים

על רקע הדיונים בביטול עילת הסבירות ולקראת השנה החדשה, התנועה הדמוקרטית מוציאה לוח שנה חגיגי המציג רגעי מפתח ופעולות מחאה מכל רחבי הארץ, כפי שתועדו על ידי עשרות צלמים באינספור אירועי מחאה שהתרחשו בשנה החולפת ובפרט מאז עליית הימין הקיצוני לשלטון, במה שהם מכנים "שנת התקומה של המחנה הליברלי".

לצד ציון החגים של שלושת הדתות ומועדים דמוקרטיים בינלאומיים, שזורים ציטוטים מעוררי השראה של מנהיגי עבר, משוררים, הוגי דעות ולוחמי חירות מרחבי העולם, בניהם מנחם בגין, שאול טשרניחובסקי, יצחק רבין, מרגרט תאצ'ר, מרגרט מיד, המשוררת ויסלבה שימבורסקיה, אלכסיס דה טוקוויל ורבים אחרים, ובניהם קטעים נבחרים מספר תהילים.

ימים ספורים לפני ההשקה, מאות עותקים כבר נמכרו באמצעות קבוצות הוואצאפ ולדברי המטה, הביקוש גבוה במיוחד בקרב בתי ספר, המבקשים לתלות עותק של לוח השנה בכל כיתה. כל ההכנסות ממכירת לוחות השנה מוקדשים להמשך המאבק של המחנה הדמוקרטי האזרחי.

עושים כבוד לגיבורי המאבק

בין התמונות בלוח השנה - תיעוד מחאת הנשים ו'מצעד השפחות' בצומת קפלן, 'יום השיבוש' בשער הקריה בת"א, מחאת הרופאים, ההפגנות הראשונות של מחאת ההייטק, 'צעדת המתים' של הציבור הערבי, העלייה הרגלית לירושלים בהובלת מנהיגי המאבק, המחאות בבאר שבע, חיפה, צומת עין הנצי"ב, פעילות 'אחים לנשק' ועוד ועוד.

אבי עופר, יו"ר התנועה הדמוקרטית האזרחית: "כשהיינו ילדים היינו תולים לוחות שנה עם נופים פסטורליים בארץ ישראל, מהגליל ועד הנגב. לאור ההצלחה של "הגדת ההתנגדות" בפסח, שנכתבה והופקה בהשתתפותנו - החלטנו לקראת ראש השנה תשפ"ד לתת לציבור המחאה בישראל מתנה המתעדת את פעולות המאבק בכל רחבי הארץ בחודשים האחרונים, מלווה במידע של תאריכים אינפורמטיביים של ימים דמוקרטיים מכל רחבי העולם וציטוטים מעוררי השראה. אנו כולנו תקווה אחת גדולה שממשלת הימין תחדל מקידום החקיקה האנטי דמוקרטית, ונחזור ללוחות שנה עם מראות נוף פסטורליים במקום לכזה עם תמונות מאבק נגד רמיסת הערכים עליהם קמה מדינת ישראל".

לוח השנה הדמוקרטי.. המחנה הדמוקרטי האזרחי,
לוח השנה הדמוקרטי./המחנה הדמוקרטי האזרחי

להכניס את הערכים הביתה

טליה ברנר, חברה בפורום להגנת הדמוקרטיה של התנועה הדמוקרטית האזרחית, סיפרה לוואלה כי הגתה את הרעיון בעקבות ההצלחה של "הגדת ההתנגדות" של התנועה, שפורסמה בפסח ביוזמתו של עופר וזכתה להצלחה רבה.

"הכנתי לוח לדוגמא, שהיה מאוד מכוער אבל הסביר את הכוונה, והוא החליט ללכת על זה. פניתי למעצבת מהקיבוץ שלי, ורד רוס, שמיד התגייסה לפרוייקט. גיא שרי, חבר נוסף מהקיבוץ, חיבר אותי למטה הצלמים של המחאה, ומהמאגר המדהים שהם בונים בחרנו את התמונות. הצלמים אישרו בשמחה את השימוש בתמונות שלהם ולוח השנה יצא להדפסה".

לדבריה, "מהות הלוח היא להכניס את ערכי הדמוקרטיה לתוך היום יום שלנו, בית אם זה בבית, בכיתה או במקום העבודה. כמו ברכת הבית התלויה בכניסה לבית, כמו הפמוטים שלי לשבת שניצבים בבית ואני משתמשת בהם ביום שישי ומזכירים לי שאני יהודייה, כך גם לוח השנה הדמוקרטי יזכיר לנו את הערכים שלנו ויכניס אותם ליום יום הפרטי שלנו".

התנועה הדמוקרטית האזרחית (ע"ר) הוקמה בתחילת השנה ומאחדת בתוכה פעילים חברתיים, אנשי אקדמיה, אנשי עסקים וציבור שלם של ישראלים וישראליות המעוניינים לפעול ולתרום בהתנדבות למען עתיד מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. בין מטרותיה: קידום ערכי הדמוקרטיה הליברלית, שימור עצמאותה של מערכת המשפט, חתירה לשוויון בחברה הישראלית, הגנה על זכויות אדם, מיעוטים וקהילות מוחלשות, וחינוך חופשי לרוב החילוני.

לוח השנה הדמוקרטי מוצע לציבור הרחב תמורת תרומה לתנועה הדמוקרטית האזרחית למימון פעולותיה והמשך המאבק. בין היתר, הגישה התנועה את בג"צ ביטול עילת הסבירות, שעלה לדיון היום, ה-12 בספטמבר, בבית המשפט העליון בירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully