וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס מחבל גם בכלכלה - כך תבטיחו יציבות תזרימית ותשמרו את העסק בחיים

נועם שפלטר

עודכן לאחרונה: 24.10.2023 / 14:26

קצצו בעלויות, גוונו מקורות הכנסה והראו ביטחון מול הבנק - כל העצות שיעזרו לכם לשמור על יציבות תזרימית ולהבטיח את הישרדות העסק בזמן המלחמה

ישראל ידעה בשנים האחרונות לא מעט סבבי לחימה ומבצעים צבאיים, שגבו מאיתנו אבדות קשות בנפש, אבל המלחמה הנוכחית שונה. מתקפת הפתע המזעזעת של חמאס גבתה היקף קורבנות חסר תקדים שהביא את הממשלה להכריז מלחמה על חמאס בעוצמות שלא הכרנו.

לצד הצער והכאב וההתמודדות הקשה שכולנו חווים, ניצבים גם בעלי העסקים שמתמודדים עם גלים חזקים המאיימים על יציבות העסק, וחלקם אף נשארו ללא פרנסה. ככל שעוברים הימים, מתגלה יותר ויותר הנזק הכלכלי שנגרם לעסקים רבים. לפי הנתונים שמפרסמת שב"א, מפתחת ומנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, ב-5 הימים הראשונים של הלחימה נרשמה ירידה של 33% בהוצאות האשראי. ענפי הביגוד וההנעלה חוו ירידה של 80%, בידור ופנאי 73%, מסעדות ובתי קפה 60%, חשמל ואלקטרוניקה 47%.

לאור המצב, עסקים רבים גם הקפיאו את הקמפיינים הפרסומיים שלהם, אך במצב שנוצר, אסור שבעלי העסקים ישבו בחיבוק ידיים, עליהם ליזום ולחפש באופן אקטיבי את הדרכים שיאפשרו להם לצמצם נזקים ולהשאיר את הראש מעל המים.

מהסיבות הללו, הבטחת יציבות תזרימית היא בעלת חשיבות עליונה כרגע. אימוץ גישה אסטרטגית לניהול תזרים מזומנים יכול להיות ההבדל בין לשרוד את מצב החירום לבין קריסה. הנה כמה אסטרטגיות לניהול תזרים מזומנים בזמנים מאתגרים.

העריכו ותעדפו הוצאות

התחילו בהערכה ברורה וכנה של מצבכם הכלכלי. סווגו את הוצאות העסק ל'חיוניות' ו'לא חיוניות'. חיוניות הן אלה שאי אפשר בלעדיהן ויש לתעדף אותן. זה כולל חשבונות, שכר דירה, משכורות ומלאי. הוצאות לא חיוניות יש למזער או לדחות עד שתהיה יציבות פיננסית רבה יותר.

גוונו את זרמי ההכנסה שלכם

אם מקור הכנסה אחד נפגע, קיום זרמי הכנסה אחרים יכול להיות חבל הצלה. זה עשוי להיות כרוך בהוספת מוצרים ושירותים או כניסה לשווקים חדשים. עבור אנשים פרטיים, זה יכול לבוא לידי ביטוי על ידי הוספת פרויקטים עצמאיים, או שקילת האפשרות להוסיף משרה חלקית, בנוסף למשרה הקיימת.

מפו את הלקוחות שצריכים אתכם

גם עכשיו, יש לקוחות שצריכים אתכם מאוד. התחילו לברר מה קורה אצל הלקוחות שלכם ולהציע עזרה. בין אם אתם בתחום הנדל"ן, הפיננסים, משווקים דיגיטליים או חנות למוצרי בניין, בלא מעט מקרים תוכלו לסייע ללקוחות שלכם, שהמוצרים או השירותים שלהם בחזית המלחמה או שהם צריכים סיוע בהתאמת הפעילות שלהם בזמנים האלו.

בדוגמא עדכנית מהימים האחרונים, בעקבות מצוקת הובלת המטענים, איגוד לשכות המסחר וחברת טראקנט משיקים מיזם משותף שיאפשר לחבר בין חברות הובלה וחברות במשק הזקוקות לשירותי הובלה. מדובר בפתרון לוגיסטי שכרגע הוא קריטי, שכן בעקבות גיוס המילואים הנרחב והצרכים הבוערים בשטח, קיים מחסור גדול בנהגים וברכבי הובלה, מה שמקשה להניע סחורות ברחבי הארץ. המלחמה אמנם המחישה את הצורך בפתרון כזה, אולם סביר להניח שהוא ימשיך להיות שימושי גם כשתסתיים המלחמה.

קחו כמה דקות, ובצעו רשימה של כל לקוח ותחום הפעילות שלו. הקדישו דקה לחשוב על האתגרים שהוא מתמודד עמם ואיך תוכלו לסייע לו. לעתים, הסיוע שלכם יוכל לאפשר ליצור פרנסה עבורם ולמנוע מצב שהם יצטרכו להעזיב עובדים, כעת או בעוד כמה חודשים.

בתקופה הזאת, הרבה מאוד עסקים ולקוחות נמצאים בחוסר וודאות. אם אתם בעולם השירותים לעסקים, ככל הנראה שאתם נחוצים למישהו. ואם אתם בעולמות הצרכנים, סיכוי גבוה שיש צורך במוצרים שאתם מציעים, אפילו אם נראה לכם שלא. ספרו לעולם מה אתם יכולים להציע ואיך תוכלו לסייע לעסקים אחרים לעבור את התקופה הזאת. יתכן שתתפלאו לגלות שאתם הרבה יותר חיוניים ממה שחשבתם.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

קצצו עלויות תפעול

קצצו את השומן העודף: האם אתם יכולים לעבור לספקים זולים יותר לתקופה זו? האם הספקים הקיימים יהיו מוכנים להוריד בשולי הרווח לתקופה זו? האם ניתן לדחות פרויקטים מסוימים? האם יש נכסים שאינם חיוניים וניתן למכור אותם? כל פיסת חיסכון עוזרת.

דברו עם הספקים, המלווים והלקוחות שלכם. אולי אתם יכולים לנהל משא ומתן על תנאים טובים יותר עם הספקים שלכם, או להציע תמריצים ללקוחות עבור תשלומים מוקדמים. אם אתם נתקלים בקושי להחזיר הלוואות, עדיף לפנות למלווים עם תוכנית החזר מתוקנת ולא להישאר עם ברירת המחדל שהתחלתם איתה.

שוחחו עם מנהל הבנק והפגינו ביטחון

נזילות היא המפתח וחשוב שיהיה לכם כמה שיותר ממנה. זה יכול להיות כרוך במשיכת קווי אשראי כאשר הם זמינים והתנאים נוחים, או המרת נכסים למזומן. עם זאת, היזהרו מצבירת חוב בריבית גבוהה.

התקשרו לפקיד הבנק שלכם כדי להתעדכן בהטבות או סיוע שהוא מציע. זה הזמן להיות אסרטיביים עם הבנק שלכם, אל תתביישו לבקש הנחות בעמלות, הנחות בריביות והטבות שמגיעות לכם כבעלי עסקים ולקוחות של הבנק. התכוננו לשיחה הזאת מראש, ודעו את מצבכם הפיננסי. לכל דרישה להארכת הלוואות יש מחיר. נסו להשיג הטבות שלא יעלו לכם כסף אלא יחסכו לכם כסף, למשל הטבה בריבית על מסגרת האשראי.

הישארו מעודכנים בהטבות ובתוכניות הסיוע של המדינה

בדומה למלחמות וסבבי לחימה קודמים, בימים הקרובים הממשלה צפויה להציג תוכנית סיוע לעסקים, לרבות פיצוי על אובדן הכנסות, כיסוי ההוצאות והפסד המחזור לעסקים. במקביל, גם הבנקים פרסמו לאחרונה תוכנית סיוע שכוללת הקמת קרנות חירום, דחייה זמנית של תשלומי משכנתאות ופטור מסויים על עמלות עו"ש. חשוב לעקוב מקרוב בכלי התקשורת והרשתות אחר כל תוכנית ולבחון איך היא יכולה לסייע לכם. עם זאת, אסור לסמוך בעצימת עיניים על תוכניות הסיוע של הממשלה, שכבר הוכחו בעבר כלא יעילות במקרים רבים.

חוסן כלכלי הוא הבסיס להתאוששות העסק

קיימו קשר רציף עם רואה החשבון שלכם על מנת למקסם את המענקים לכשיגיעו. מרבית העסקים לא שומרים רזרבות לזמני משבר, וגם מי ששומרים ישמחו לקבל מענקים מהמדינה שיאפשרו להם יציבות רבה יותר. כך, בזמני מלחמה, חשוב מאוד לדעת להתנהל מבחינה כלכלית בצורה חכמה ואחראית, כזו שתאפשר לכם ליהנות בצורה המקסימלית מכל ההטבות, המענקים, החוקים והתקנות, במטרה לשמור על היציבות הכלכלית ולשלם פחות מס וכמובן - בצורה חוקית בלבד. מומלץ לפנות לרואה החשבון שלכם, ולהתייעץ איתם לגבי הדרך הטובה ביותר להתנהלות בימים אלה, שתאפשר לכם לענות על הקריטריונים השונים שיזכו אתכם באותן הטבות.

התכוננו לגרוע מכל

תמיד הכינו תוכנית מגירה. בעוד אופטימיות היא טובה, ריאליזם יכול להיות מושיע. אם עדיין אין לכם קרן חירום, זה הזמן להתחיל לבנות אחת, גם אם היא קטנה. העובדה שיש לכם כמה עתודות תאפשר לכם לשרוד תקופות קשות יותר באם יגיעו.

היערכו לתרחישים בהם המשבר יימשך זמן רב מהצפוי או יחריף. בעוד אסטרטגיות אלה עשויות לדרוש קבלת החלטות קשות וקורבנות, הן חיוניות לניווט בזמנים סוערים. זכרו, תזרים מזומנים הוא נשמת אפו של כל גוף מסחרי, וניהול יעיל שלו יכול לקבוע הישרדות והצלחה לטווח ארוך.



נועם שפלטר הוא מייסד אינווסטו קפיטל, חברה להשקעות נדל"ן בארה"ב ובי ריץ', נציגות גרנט קרדון בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully