וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לזכור ולא לשכוח: נועה קירל וההיטקיסטים במיזם דיגיטלי חדש לאיסוף עדויות מה-7 באוקטובר

עודכן לאחרונה: 28.11.2023 / 22:58

השבוע יושק במוקד ערב"ה, מיזם חדשני ליצירת מאגר עדויות דיגיטלי שנועד לשמר את אירועי השבעה באוקטובר כזיכרון לאומי ולצד זאת, לסייע למשטרת ישראל במסגרת הליכים פליליים כנגד פעילי טרור

נועה קירל קוראת לניצולי הטבח להצטרף ליוזמה ולתת את עדותם./מוקד ערב"ה.

במסגרת מוקד ערב"ה (מוקד טכנולוגי של חברות ההייטק בישראל בשיתוף מערך הדיגיטל הלאומי) פותח מיזם חדש שיאפשר לניצולי הטבח של ה-7 באוקטובר לתת עדות מכל מקום ומתי שיבחרו, באמצעות מערכת הקלטה פורצת דרך שפיתחה חברת ריברסייד. היוזמה קודמה בתיאום עם משטרת ישראל ובתמיכת הספרייה הלאומית האמונה על יצירת מאגר הזיכרון הלאומי.

הזמרת האהובה, נועה קירל, שהתנדבה לסייע ליוזמה, יצאה בפניה נרגשת לניצולים, על מנת לקבל את עדותם, אשר מעבר לחשיבותה הלאומית, עשויה גם לסייע למשטרת ישראל בהליכים הפליליים.

המערכת החדשה היא פרי שיתוף פעולה חסר תקדים בין חברות ההייטק בישראל, בתיאום עם יחידת להב 433 ובתמיכת הספרייה הלאומית, חיבור שהסתייע בזכות פעילותה המסורה של חברת הכנסת אורית פרקש הכהן אל מול חברות ההייטק וכן מול יחידת להב 433.

המערכת, שפותחה בהתנדבות ע"י חברת ריברסייד, מאפשרת הקלטה עצמית באיכות גבוהה מהטלפון הנייד או המחשב באופן נגיש ונח. לאחר תהליך ההקלטה והשמירה של העדות, יבוצע תמלול באמצעות טכנולוגית "Voice to text" של חברת גוגל. כמו כן, המערכת מאפשרת לעדים לצרף קבצים ותמונות לחיזוק העדות, אם יחפצו בכך.

תהליך מתן העדות פותח בשיתוף גורמי מקצוע, ביניהם מומחים במשפט פלילי, פסיכולוגים ומטפלים, כך שהעדות המוקלטת תעשה באופן נגיש ומוגן. בשונה מההליך הרגיל בו עדים נדרשים להגיע לחקירה במשטרה, הטכנולוגיה החדשנית מאפשרת לעדים לעבור את תהליך מתן העדות לצד אהוביהם התומכים, בסביבה אינטימית ומוכרת. המערכת אף תוכננה כך שהיא תצמצם את מספר הפעמים שהעדים צריכים לעבור את התהליך הקשה של מתן העדות, שכן היא תאפשר לעד לבחור להעביר את עדותו בלחיצת כפתור גם למשטרה וגם לספריה הלאומית, שתשמור אותו לטובת ארכיון לאומי.

בשלב הראשון, המערכת נועדה לאפשר לניצולי הטבח שהתקיים במסיבת הטבע "נובה" להקליט את עדותם, כאשר ההערכות עומדות על כ-5000 עדים. בשלבים הבאים, תיבחן האפשרות להרחיב את השימוש במערכת ע"י השותפים.

לטובת השקת המיזם, התגייסה הזמרת נועה קירל, אשר התנדבה לפנות אל הניצולים בסרטון אישי שמסביר את חשיבות מתן העדות, בו היא מספרת על המערכת שפותחה והאפשרויות העומדות בפני הניצולים, במידה ויבחרו לעשות בה שימוש.

מהספרייה הלאומית נמסר כי "בשבועות האחרונים פועלת הספרייה הלאומית - כמי שאמונה על איסוף, שימור והנגשת הזיכרון הקולקטיבי של העם היהודי ומדינת ישראל ובשיתוף משרד המורשת - לרכז מאמצים רבים לתיעוד. במסגרת פעילותנו, אנו עומלים על איסוף כל תיעוד קיים של האירועים על מנת לייצר מאגר גדול ואמין שיקיף את מירב העדויות, התיעוד, הסיקור התקשורתי ופעולות ההסברה, לטובת זיכרון האומה, המחקר ההיסטורי והנגשת העדויות לטווח הארוך. תחת הפלטפורמה שייצרה הספרייה, פועלים עשרות מיזמי תיעוד שונים ברחבי הארץ ואף בעולם היהודי. אנו שמחים שיכולנו לתמוך גם ביוזמה חדשנית זו של חברות ההייטק שהנה יוצאת דופן הן בזכות הטכנולוגיה פורצת הדרך שהיא מציעה והן בזכות התאום שנעשה עם משטרת ישראל שיאפשר לעדויות לסייע בשימור הזיכרון הלאומי, אך לא פחות חשוב מכך, במיצוי ההליכים הפליליים."

ממשטרת ישראל נמסר כי "אנו מודים למוקד ערב"ה ולחברות ההייטק שיזמו ופיתחו את המערכת החדשנית. אנו שמחים להודיע כי מעבר לשימוש שיעשה בעדויות לצורך מאגר הזיכרון הלאומי, תינתן בידי המשתמשים אפשרות הבחירה כי עדותם, שתיגבה באופן עצמאי, זמין ונוח, תשמש גם את משטרת ישראל, שאמונה על חקר הפשעים שאירעו והעמדתם לדין של האחראים להם. אנו מברכים על כך שהמיזם פותח לאחר התייעצות שנערכה עם המשטרה ותוך מתן מענה לצרכיה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully