וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיקטוק בסכנת סגירה! מה יקרה למשתמשים בארה"ב והאם זה ישפיע גם עלינו?

עו"ד מיקי שפירא

עודכן לאחרונה: 17.3.2024 / 12:55

ארה"ב מאיימת לסגור את טיקטוק למשתמשים בארה"ב אם לא תימכר לחברה בבעלות אמריקאית. למה היא עושה זאת והאם טיקטוק בסכנה גם בישראל? עו"ד מיקי שפירא, מומחה למיזוגים ורכישות, עונה על השאלות הקשות

ההצבעה בקונגרס בנושא חסימת טיקטוק/רויטרס

מה בדיוק כוללת הצעת החוק האמריקאית?

הצעת החוק שאושרה על ידי בית הנבחרים ועדיין צריכה לעבור את אישור הסנאט האמריקאי תחייב את ByteDance, חברת האם הסינית של טיקטוק, למכור את בעלות בטיקטוק לבעלים חדשים שאינם סיניים בתוך 6 חודשים מאישור החוק. במידה והדבר לא יבוצע אזי הפעילות של טיקטוק בארה"ב תחסם.

מה עשויה להיות המשמעות של ההפרדה המבנית שמבקש המחוקק האמריקאי לבצע עבור המשתמשים והמשתמשים ברשת למטרות שיווקיות?

הטענות העיקריות של הממשל האמריקאי כנגד טיקטוק הן שהממשל הסיני נעזר בטיקטוק כדי לאסוף מידע על משתמשים אמריקאיים וכן שהממשל הסיני משתמש באפליקציה הפופולרית כדי להעביר מסרים המשקפים את מדיניות הממשל הסיני ובכך להשפיע על דעת הקהל האמריקאית.

בנושא זה, מעניין לציין את הקשר לישראל. מספר חברי קונגרס אשר תמכו בהצעת החוק נתנו כדוגמה את המידע המוטעה שהתפרסם ברשת טיקטוק כנגד ישראל במהלך מלחמת חרבות ברזל, אשר שירתו את מדיניות הממשל הסיני כנגד התמיכה של הממשל האמריקאי בישראל. הרעיון מאחורי הצעת החוק הוא שמכירת טיקטוק לבעלים לא סינים תגרום לכך שהממשל הסיני יאבד את האפשרות ללחוץ על טיקטוק לקבל מידע על משתמשים אמריקאיים באפליקציה ולהשפיע על מידע שמתפרסם בטיקטוק.

מדוע מבקש המחוקק לפעול בדרך של הפרדת הישויות המשפטיות הסינית והאמריקאית זו מזו, במקום 'לאחוז את השור בקרניו' ופשוט לחסום את הרשת החברתית?

מבחינה משפטית, הטענה העיקרית של הבעלים הסיני של טיקטוק היא שהצעת החוק מפרה את התיקון הראשון לחוקה האמריקאית, אשר אוסר על חקיקת חוקים שמפרים את חופש הדיבור ולכן, ככל הנראה, חסימה גורפת של הרשת החברתית לא תאושר על ידי בית המשפט העליון בארה"ב.

לפיכך, המחוקק האמריקאי בחר ללכת בדרך של הפרדת הישויות המשפטיות ורק במידה והבעלים של טיקטוק יפר את הוראות החוק אזי הרשת תיחסם בארה"ב. ראוי לציין שגם הדרך שבה בחר המחוקק האמריקאי תהיה כפופה לאישור בית המשפט בארה"ב, אם החוק החדש אינו מפר את תיקון הראשון של החוקה האמריקאית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

האם טיקטוק תוכל לבצע את ההפרדה המבנית שדורש החוק למראית עין בלבד ולהמשיך להתנהל בפועל בדיוק אותו דבר?

הבעלים הסיניים של טיקטוק יוכל לנסות להערים על הוראות החוק בכך שימכור את טיקטוק לבעלים שישתפו פעולה עם הבעלים הסיניים מאחורי הקלעים ובכך ינסו להתחמק מהוראות החוק. עם זאת, אני צופה שככל שהחוק יעבור אזי הממשל האמריקאי יבדוק היטב את זהות הרוכש של טיקטוק כדי למנוע כל קשר בין הרוכש העתידי לבין הבעלים הסיניים.

מה האפשרות שישראל תאמץ הסדר דומה?

עד היום המדיניות הישראלית היתה לשבת על הגדר ולא להשתתף בעימותים בין ארה"ב לסין מתוך מטרה לשמור על קשרי מסחר משמעותיים עם שתיהן - שתיים מבין שלושת המדינות העיקריות שישראל מייצאת אליהן סחורות, על פי נתוני משרד הכלכלה והתעשייה מ-2022.

לכן, במצב נורמלי, לא סביר שממשלת ישראל תנקוט בצעד דרמטי שכזה. עם זאת, במצב הנוכחי, כאשר הממשל הסיני נוקט בעמדה אנטי-ישראלית ברורה, המתבטאת במספר רב של משתמשים ברשת זו התומכים בעמדות פלסטיניות במלחמה לעומת אחוזי חסימה גבוהים של משתמשים המעלים תכנים פרו-ישראלים, יתכן שהחלת שינוי דומה בישראל ועמידה לצד ארה"ב בעימותים שלה מול סין כפי שזה בא לידי ביטוי בחוק נגד טיקטוק אינם רעיון רע כל כך.



עו"ד מיקי שפירא הוא שותף במשרד ארנון, תדמור-לוי, מומחה למיזוגים ורכישות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully