וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סחר בסמים ופורנוגרפיית ילדים: האם ההאשמות נגד מנכ"ל טלגרם מוצדקות?

עודכן לאחרונה: 27.8.2024 / 11:53

מנכ"ל טלגרם פאבל דורוב, שנחשב למארק צוקרברג של העולם הרוסי, עצור בצרפת ממוצ"ש. האם מדובר במעצר פוליטי ומה ההשלכות על חופש הביטוי וההגנה על משתמשים?

קויק: מייסד טלגרם פאבל דורוב/innmind, טיקטוק

דורוב נעצר בשבת בערב כשנחת עם מטוסו הפרטי בנמל התעופה לה בורז'ה בצרפת. ברשת הטלוויזיה הצרפתית TF1 דווח כי צו המעצר של דורוב התבסס על חקירה מקיפה של המשטרה. הרשויות הצרפתיות טוענות כי חוסר התמתנות התוכן וחוסר הנכונות של טלגרם לשתף פעולה עם רשויות החוק הופכים את דורוב לשותף לסחר בסמים, הלבנת הון ושיתוף פורנוגרפיית ילדים המתרחשים באמצעות האפליקציה.

בהצהרה מטעם טלגרם הובהר שהיא "מצייתת לחוקי האיחוד האירופי, כולל חוק השירותים הדיגיטליים", ושהיא פועלת "בתוך הסטנדרטים של התעשייה ומשתפרת כל הזמן". היא גם טענה שזה "אבסורדי לטעון שפלטפורמה או בעליה אחראים לשימוש לרעה בפלטפורמה זו".

למרות שאינה מוצפנת כברירת מחדל, הגישה הלא מתערבת של טלגרם לניהול תוכן פירושה שהאפליקציה נתפסת על ידי רבים כחלופה פרטית וחופשית לצנזורה ברשתות חברתיות אחרות. "כמעט מיליארד משתמשים ברחבי העולם משתמשים בטלגרם כאמצעי תקשורת וכמקור למידע חיוני", נכתב בהצהרת החברה. "אנו ממתינים לפתרון מהיר של המצב הזה".

מי אתה פאבל דורוב?

דורוב, שהונו מוערך ב-15.5 מיליארד דולר, ברח מרוסיה כבר ב-2014 לאחר שהתמודד עם לחץ ממשלתי אדיר לפרסם נתונים על מנהיגי המחאה האוקראינים מהרשת החברתית שייסד, Vkontakte, שהיא הרשת החברתית הגדולה בעולם לדוברי רוסית. כיום הוא מתגורר בדובאי, שם נמצאים משרדי טלגרם, ומחזיק בדרכון צרפתי. כמו המתחרים שלו בארה"ב, גם הוא קצת נוטה לשיגעון גדלות ולטענתו, יש לו יותר ממאה ילדים ביולוגיים בזכות תרומות זרע.

בראיון נדיר בחודש אפריל אמר דורוב שמטרתה של טלגרם היא להיות פלטפורמה "ניטרלית" ולהתנגד לבקשות מממשלות לנהל תוכן. הוא אמר שהוא בעיקר נמנע מנסיעות ל"מדינות גדולות וגיאופוליטיות" שבהן יש "יותר מדי תשומת לב" לחברה. "אני נוסע למקומות שבהם יש לי ביטחון שהמקומות האלה עקביים עם מה שאנחנו עושים ועם הערכים שלנו".

בחודש שעבר אמר דורוב שלטלגרם היו 950 מיליון משתמשים פעילים, עם יעד להגיע למיליארד משתמשים עוד השנה. במקביל, החברה טוענת שיש לה כ-30 מהנדסים בלבד - צוות קטן מאוד לאפליקציה בסדר גודל של טלגרם, מה שכנראה הופך את דורוב לחשוב יותר לתפעול החברה.

לא צריך הרבה כדי להיחשב למתנגד משטר ברוסיה, וכשמדובר באדם בעל כוח והשפעה עצומה כמו דורוב, אפשר להבין למה עצם העובדה שהוא מסתובב חופשי מהווה איום על השלטונות הרוסים. כעת, כשהוא מוחזק בידי הצרפתים, הרוסים ירצו לשים יד על תכני החקירות ולוודא שמידע סודי לא ידלוף החוצה. בקשה בנושא כבר נשלחה למשרד החוץ הצרפתי מטעם רוסיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

פעולה מתואמת?

עם הפצת הידיעה על מעצרו של דורוב, שמועות החלו רוחשות בכל ערוצי המדיה, כשהשאלה המהותית ביותר שעל הפרק היא האם מדובר במעצר פוליטי?

שגרירות רוסיה בצרפת היתה בין הראשונים להגיב למעצר בציוץ בו אמרה כי ביקשה הסבר אך לא שמעה מהרשויות הצרפתיות. מעניין לציין כי מוקדם יותר החודש, בית המשפט של מוסקבה קנס את טלגרם בסכום של 4 מיליון רובל (44 אלף דולר) בשל סירובה למחוק "תוכן מוחרם". למרות שלא צויין באיזה תוכן מדובר, ניתן לשער בסבירות גבוהה שזה קשור למלחמה מול אוקראינה ולתבוסה הנוכחית של רוסיה, שחלקים נרחבים ממנה נכבשו לאחרונה על ידי אוקראינה.

בין היתר, החלו לעלות קולות הטוענים שמעצר דורוב היה פעולה מתואמת בין רוסיה לצרפת. אם כך הדבר, הרי שצרפת מתערבת במלחמת רוסיה-אוקראינה, על כל המשתמע מכך, והיא עלולה להתחרט על זה.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, מיהר להגיב לשמועות בציוץ ב-X: "ראיתי מידע כוזב לגבי צרפת בעקבות מעצרו של פאבל דורוב. צרפת מחויבת עמוקות לחופש הביטוי והתקשורת, לחדשנות ולרוח היזמות. זה יישאר כך. במדינה הנשלטת על ידי שלטון החוק, חירויות נשמרות במסגרת חוקית, הן ברשתות החברתיות והן בחיים האמיתיים, כדי להגן על האזרחים ולכבד את זכויות היסוד שלהם. על מערכת המשפט, בעצמאות מלאה, לאכוף את החוק. מעצרו של נשיא טלגרם על אדמת צרפת התרחש כחלק מחקירה שיפוטית מתמשכת. זו בשום אופן לא החלטה פוליטית. על השופטים להכריע בעניין."

אז מה המשמעויות של המעצר הזה?

נתחיל מזה שמאוד נדיר לראות מנכ"ל של חברה גדולה נעצר כך לאור יום. לא פעם אנחנו שומעים על קנסות, תביעות או דרישות רגולטוריות שממשלות שונות דורשות מענקיות המדיה, אך מעצר בפועל פירושו שמשטרת צרפת עברה את שלב האזהרות, ושיש לה ראיות הקושרות אותו לפעילות הלא חוקית. נכון להיום, רבות השאלות על התשובות והן מתחלקות לכמה היבטים עיקריים:

אחריות הפלטפורמה לנוכח הפעילות הבלתי חוקית: כיצד ניתן להטיל אחריות על פלטפורמה המאפשרת ביצוע עבירות פליליות חמורות? האם העובדה שטלגרם מציעה הצפנה חזקה מהווה מחסום בלתי עביר לאכיפת החוק?

איזון בין הזכות לפרטיות לבין הגנה על הציבור: כיצד ניתן לאזן בין הזכות להיות אנונימי לבין הצורך להגן על הציבור מפני סכנות חמורות הנובעות מפעילות פלילית בטלגרם? האם הצפנה מלאה היא הכרחית לשמירה על חופש הביטוי, או שמא ניתן למצוא פתרונות טכנולוגיים שיאפשרו את אכיפת החוק מבלי לפגוע בפרטיות?

השלכות רגולטוריות והשפעתן על החדשנות: כיצד ניתן לגבש רגולציה יעילה שתסדיר את הפעילות של פלטפורמות כמו טלגרם, תוך התחשבות באופי הגלובלי של האינטרנט ובחשיבות החדשנות הטכנולוגית?

התנהגות הצרכנים והשפעתם על השיח הציבורי: כיצד מתנהגים משתמשי טלגרם לנוכח המידע על הפעילות הבלתי חוקית המתרחשת בפלטפורמה? האם הם מודעים לסכנות הכרוכות בשימוש בטלגרם? כיצד השקפותיהם מושפעות מהדיון הציבורי?

מה הלאה?

לסיכום, מעצרו של דורוב מעורר סערה ציבורית ומציב אתגר משמעותי בפני הרשויות והחברה כאחד. יהיה מעניין לגלות מה בדיוק יהיו סעיפי האישום נגד דורוב, והאם עצם האספקה של טכנולוגיה לתקשורת מוצפנת הופכת אותו לשותף לעבירות החמורות שמתבצעות יום יום בטלגרם.

הפלטפורמה, בהיותה כר פורה למגוון רחב של פעילויות בלתי חוקיות כגון סחר בסמים, פורנוגרפיית ילדים וטרור, תיאלץ להדק את ההגבלות וההגנות בפלטפורמה, ולהתפשר בעניין מסירת מידע לרשויות, מה שעלול לעלות לה בנטישת משתמשים. בתוך כך, הדיון החשוב סביב סוגיית האחריות של פלטפורמות לתקשורת דיגיטלית על חופש הביטוי והגנה על המשתמשים מקבל משנה תוקף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully