וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך להפוך את הפודקאסט שלכם לערוץ הכנסה מניב - המדריך המלא והמעודכן 2024

דרור גנות

עודכן לאחרונה: 26.9.2024 / 9:44

זירת הפודקאסטים בישראל ובעולם נמצאת בשיא פריחתה וסוחפת אחריה מסה אדירה של קהל מאזינים נאמן, אבל איך מתרגמים את כל זה לרווחים ומייצרים השפעה רחבה?

שקט, מקליטים!. Unsplash
שקט, מקליטים!/Unsplash

מי היה מאמין לפני עשור שפודקאסטים כמו The Joe Rogan Experience, Call Her daddy, Crime Junkie או The Daily ואחרים יגיע למיליוני מאזינים ברחבי העולם? ובכן, הם כן!

הפודקאסטים לא עוצרים לרגע, על פי Podcast Index (אינדקס עצמאי המנטר את תפוצת הפודקאסטים בעולם), בספטמבר 2024 היו בעולם יותר מ-4.2 מיליון פודקאסטים. בהשוואה לחודש מאי האחרון, מדובר בעלייה של 1.67%.

על פי ההערכות, למעלה מ-504.9 מיליון איש מאזינים כיום לפודקאסטים ברחבי העולם, גידול של 8.7% בהשוואה ל-2023.

ישראל כמובן לא נותרת מאחור. בניתוח נתוני TGI משנת 2024, ניתן לראות כי בשנים האחרונות הרדיו המסורתי מאבד גובה ושיעור ההאזנה כמו גם משך ההאזנה היומי נמצאים במגמת ירידה: מ- 81 דקות ב- 2021 ל- 62 דקות כיום.

מהצד השני, המאזין הישראלי צורך יותר אודיו באמצעות הדיגיטל (לייב, סטרימיניג, און-דימנד, פודקאסט). כך, שיעור השימוש ב-Spotify בישראל עומד על 37% בהשוואה ל-30% בשנה שעברה, וההאזנה לפודקאסטים זינקה מ- 24% ב-2021 ל-36% בשנה האחרונה.

למה כל כך הרבה אנשים מאזינים לפודקאסטים?

כדי ליצור פודקאסט מצליח, צריך להבין למה אנשים מאזינים לו, ויש הרבה סיבות. החל מללמוד משהו חדש, דרך רצון לשמוע סיפור טוב או רצון להתחבר למגיש הפודקאסט.

להאזנה לפודקאסט השפעה גדולה על המוח שלנו. במחקר משותף של ספוטיפיי וחברת המחקר Neuro-Insight נמצא כי להאזנה למוזיקה ולפודקאסטים יש השפעה עצומה בכל מרכזי המוח שלנו: הרגש, הזיכרון ורמת המעורבות.

בנוסף, בבדיקות השפעת הפודקאסט נמצא כי: 78% מהנשאלים טוענים כי הפודקאסט עוזר להם להבין מגוון של דעות, 73% אמרו שהוא מספק אינפורמציה לדיון עם חברים, כ-65% לומדים מהפודקאסט דברים שלא ידעו, ו-82% מהנשאלים טוענים שהפודקאסט הופך את היומיום שלהם ליותר מעניין.

אז איך עושים כסף מפודקאסטים?

לפני הפרקטיקה, דיסקליימר קטן: יחסית ל-4 מיליון פודקאסטים בעולם, יש מעט מאוד פודקאסטים שמרוויחים כסף רב. לרוב, מדובר באלה שהם עצומים בנוכחות ובהשפעה שלהם, יש להם קהילות מאזינים גדולות והם מבוססי חוזים מפרגנים עם מפרסמים גדולים וגופי מדיה מובילים.

לכן, נקודת המוצא עבור הפודקאסטר המתחיל צריכה לראות בפודקאסט כלי חיזוק עסקי ולא כלי עיקרי ליצירת הכנסות משמעותיות. פודקאסטרים מסחריים לא מתבססים על הפודקאסט שלהם כמקור הכנסה יחיד ובלעדי. סוד הצלחתם טמון ביכולת לשלב את הפודקאסט שלהם כחלק מפרוטפוליו שירותים רחב יותר שהם מציעים, כגון הרצאות, מכירת ספרים, מפגשי ייעוץ בתשלום, שיח עסקי מבוסס פניות של מאזינים, או קמפיינים בזירות בהן קיים שוק עסקי יותר מפותח.

לדוגמא: רק לאחרונה פורסם שקים קארדשיאן פנתה לאלכס קופר (מהפודקאסט call her daddy), שנחשב לגורו של עולם הפודקאסטים, לצורך שיתוף פעולה מסחרי עם מותג האופנה לחתונות שלה, זאת נוסף על חוזי הענק של קופר עם Spotify וגורמים מסחריים נוספים. במובן הזה, מבחינה עסקית, הפודקאסט משמש כמנוף צמיחה לשירותים מסחריים מבוססי הכנסות ולא למקור הכנסה בפני עצמו.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה

כל הדרכם לפרסום בפודקאסטים

בדומה לשאר זירות המדיה, גם בפודקאסטים מנוע ההכנסות המרכזי מגיע מפרסומות. באופן כללי, המפרסמים באים כשיש קהילת משתמשים נאמנה וגדולה. על פי נתוני Statista, שוק הפרסום בפודקאסטים ברחבי העולם צועד לעבר צמיחה משמעותית. ההכנסות בו צפויות להגיע ל-4.02 מיליארד דולר עד 2024. בישראל ההכנסות המשמעותיות ביותר לפודקאסטים מגיעות מהפרסום האודיו-דיגיטלי. קיימים מספר כלים המובילים את הקטגוריה, ואלו הם:

פרסום בקולו של מנחה הפודקאסט (Host read) - שיטה שנחשבת מאוד יעילה ואפקטיבית, שכן המסר הפרסומי מוגש כחלק אינהרנטי מהפרק עצמו על ידי המגיש באופן טבעי ואותנטי. במחקר של Acast ו-OMD נמצא כי שימוש בכלי פרסום זה מספק פי 4.9 החזר ROI, מה שהופך אותו לאחד מערוצי המדיה הרווחיים ביותר.

בסרטון הבא, רז ספני ומתן פרץ מדגימים כיצד ניתן לשלב חסויות בפודקאסט שלכם באופן טבעי מבלי לעצור את הזרימה של הפרק ובלי להישמע לרגע אחד כמו פרסומת.

רגע של חסות מתוך הפודקאסט 'נכנסים לפינות' עם רז ספני ומתן פרץ./יח"צ

פרסום בהזרקה - מדובר בפרסום בתשדירי אודיו המוזרקים בזמן האזנה לפודקאסט באמצעות מערכות הגשה של פרסומות במודל CPM. תשדירי האודיו הדיגיטליים, המוכרים לנו מיוטיוב ותחנות הרדיו, הן פרסומות אודיו מתחלפות המוזרקות בזמן האזנה ומאפשרות טירגוט קהלים על פי תחומי עניין והרגלי צריכה, סוגי מכשירים, אזורים ודאטה, שהופכים את הקמפיין למהלך אפקטיבי המוגש לקהלי היעד בכל נקודת קצה ומביא חשיפה וודאית. בישראל, רוב הפודקאסטים המובילים מחוברים לשרתי הפרסום של ADIO ונהנים מתשדירי אודיו בתחילת האזנה המוגשים בתחילת האזנה בכל פלטפורמה.

פודקאסט שיווקי - הדרך אולי הכי נפוצה להפוך את הפודקאסט שלכם למנוע הכנסות היא להשתמש בו ככלי תוכן אסטרטגי בארגז הכלים שלכם. בין אם מדובר בארגונים, חברות, עסקים קטנים או נותני שירות עצמאיים, הקמת פודקאסט והוספת פרקים חדשים באופן עקבי תסייע לכם לבנות קהילה סביב התוכן שלכם.

הפודקאסט מעצים את הערכים והשירותים של הארגון, ממתג אותו כאוטוריטה מובילה בתחום, מעניק עומק לתכנים רלוונטיים ומעצים מהלכים משמעותיים שיש לארגון להציע. הכלי רלוונטי גם לפניה פנים-ארגונית ממקום של מיתוג מעסיק ויצירת נכס שיווקי דיגיטלי לשימוש הארגון גם בנכסיו הדיגיטליים: אתרים, אפליקציות, רשתות חברתיות, מועדון לקוחות, ניוזלטר ודאטה.

כלי זה רלוונטי גם לחברות ענק וגם לעסקים קטנים ובינוניים, שכן רף הכניסה להפקה יחסית נמוך ויכול להוות פלטפורמה גם ליצירת הכנסות, למשל, שיווק חסויות בפודקאסט, שיתופי פעולה והפקת פודקאסטים לארגונים. החדשות הטובות הן שאין בהכרח צורך בניסיון קודם או ברקע אודיו-רדיופוני.

חברות וארגונים המעוניינים לפתח פודקאסט שיווקי יכולות לפנות לסוכנויות שירכיבו עבורם את כל חלקי הפאזל, מפיצוח התוכן, דרך גיוס עורך תוכן ומנחה והקלטות בכל הפורמטים (אודיו, וידאו, תוצרי סושיאל) ועד חיבור למערכות הפצת הפודקאסט ויכולות קידום מטורגטות לקהלי היעד.

הסרטון הבא מדגים כיצד יכול ארגון גדול - במקרה הזה מכבי שירותי בריאות - לחזק את האוטוריטה שלו ולספק תוכן רלוונטי לקהל הלקוחות שלו, באמצעות פודקאסט שהוא הרבה מעבר לבריאות.

יעל פוליאקוב מתארחת בפודקאסט "לבריאות מאמי"./מכבי שירותי בריאות

פוד-פלואנסרז משפיעים יותר

ה-Podfluancers הם משפיענים ברשתות החברתיות שיש להם פודקאסטים וקהילות מאזינים/ עוקבים/ צופים, שרבים מהם מתרגמים את הטראפיק הגבוה שלהם לרווחים. במחקר הטרנדים בפודקאסטים של Spotify מ-2024, 63% מהנשאלים במחקר טוענים שהם סומכים על מארח הפודקאסט האהוב עליהם יותר מאשר על משפיען המדיה החברתית האהוב עליהם. 45% מה-Millennials ו-Gen Z אמרו שכשהם שומעים מודעה במהלך פודקאסט, הם סומכים על המותג או מוצר המקודם, בזכות מערכת היחסים האמינה שיש להם עם מנחה הפודקאסט. יתרה מכך, 55% מדור ה-Z טוענים שאם הם עוקבים אחר פודקאסטר במדיה החברתית, האהבה שלהם לאותו פודקאסטר ולתכנים שלו עולה.

לא רק שומעים, גם רואים!

על פי תובנות Spotify, מגמת Stream to Screen מתקיימת בכל העולם. במילים אחרות, הפודקאסטים הם כבר לא להאזנה בלבד. בשנת 2024 התרחש זינוק עולמי של 39% בצפייה לפודקאסטים. על פי המחקר, ל-Gen Z יש סיכוי גבוה יותר לצפות בפודקאסטים בווידאו לעומת אנשים אחרים. נתון זה מאפשר לשחקני וידאו לבנות את הפודקאסט שלהם גם מסחרית, שכן שוק הפרסום בווידאו יותר ותיק ומפותח ומאפשר שיתופי פעולה מסחריים בפלטפורמות וידאו בהן הביקוש לפרסום גבוה. בנוסף, ניתן גם להוסיף אלמנטים ויזואליים כגון שימוש במוצרים המקודמים בזמן ההפקה, באנר או עיצוב ומיתוג הסטודיו ובכך לייצר יותר אימפקט פרסומי ולהגדיל את ההכנסות.

מפגשים מהסוג החי!

על פי Spotify, הפודקאסטים מונעים על ידי קהלי מעריצים נלהבים ומעורבים מאוד ומתרחבים לתחום אירועי LIVE בכל העולם. סדרות מפגשים עם קהלי המאזינים לרוב ברוח הפודקאסט עצמו, הרצאות לארגונים או מכירת כרטיסים לקהל המאזינים, מרצ'נדייס ואפילו חסויות של גורמים מסחריים באירוע - כל אלה תורמים לצמיחת הפודקאסט ויצירת מודל מסחרי רלוונטי.

לסיכום, הפודקאסט יכול להיות כלי משמעותי ליצירת השפעה וגם קצת הכנסה. המפתח הבסיסי הוא לזהות את קהל היעד שלך ולספק לו תוכן מעניין ואינפורמטיבי שהוא לא יכול למצוא בשום מקום אחר. שיתוף המומחיות מעניק ערך ומאפשר לטפח לקוחות פוטנציאלים ולהעמיק את הקשר עם הלקוחות הקיימים.

הפודקאסטים הטובים ביותר מחברים ובונים קשרים עם האנשים סביבם - מהמרואיינים ועד למאזינים עצמם. ככל שהקשרים הללו יהיו חזקים יותר, כך הפודקאסט יהפוך פופולרי יותר וניתן יהיה למסחר אותו ולייצר ממנו גם ערך כלכלי. היכולת לייצר הכנסות תלויה בעיקר ברוח היזמות של מגיש הפודקאסט, ביכולותיו לגייס חסויות ממפרסמים, לפרסם מרצ'נדייז, מוצרים ושירותים בשידור עצמו, ובפתיחת ערוץ ייעוץ למפגשים הנולדים בעקבות השידור.



דרור גנות הוא מנכ"ל ומייסד ADIO חברת דיגיטל אודיו והשותפה העסקית של Spotify, המספקת פתרונות פרסום דינאמי בפלטפורמות אודיו-דיגיטליות והפקה של פודקאסטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully