וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריירה בשיווק ובדיגיטל: תפקידים, ביקוש ודרישות. חלק ראשון.

עודכן לאחרונה: 4.1.2023 / 12:41

נדמה שמרבית התפקידים בשיווק, גם כיום, כבר מוכרים לנו, אך הדרישות התרחבו. אז אילו פונקציות עדיין חשובות, היכן מקבלים הכשרה, מהם טווחי השכר, לאן אפשר להתפתח בכל תפקיד, מהם החסרונות ומה הביקוש, לדוגמה - למנהל קמפיינים PPC? כל התשובות בפנים.

דעת מומחים וקבוצת הפייסבוק של ערוץ השיווק בוואלה. ירון אחר, עיבוד תמונה
מצטרפים לקבוצת הפייסבוק שמבקשת להעמיד את השיווק בישראל במקום הראוי לו/עיבוד תמונה, ירון אחר

מה התפקידים השכיחים בעולם השיווק בעידן הדיגיטלי, ועל מה כדאי לכם להמר, כמועמדים לעבודה או כמעסיקים? מסתבר שהדברים, ככל שזה נוגע לכותרות התפקידים - לא משתנים תכופות. אבל מה בנוגע לתוכן התפקיד? המאמר הראשון בנושא יסקור כמה מהתפקידים המרכזיים וינסה לכסות כמה מהשאלות הנפוצות הנוגעות לתפקידים הללו, ולסייע לכם להחליט מה יכול להתאים לכם יותר.

ניהול קמפיינים PPC. Unsplash, תמונות גולשים
ניהול קמפיינים PPC/תמונות גולשים, Unsplash

ניהול קמפיינים PPC / קמפיינר

בקצרה: כשאומרים קמפיינר/ית היום, או פשוט PPC, מתכוונים בעיקר לאלו השולטים בשתי מערכות עיקריות: מערכת הפרסום של פייסבוק ומערכת הפרסום של גוגל. בשתיהן יש לא מעט עקרונות דומים כמו יעדים, פילוח קהלים לפי אינטרסים ומאפיינים דמוגרפיים והתנהגותיים, דאטה, תקציב ובידים, מיקומי חשיפה ועוד. קמפיינר אמור להכיר את המערכות הללו, את התפעול שלהן, הבקרה, המדידה והדו"חות. איך זה מתחבר ליתר תחומי הידע שמנהל שיווק אמור להכיר - זה כבר עניין אחר.
תכונות רצויות: אוריינטציה טכנית; אוריינטציה אנליטית; חשיבה רחבה וזיכרון; הבנה שיווקית.
איפה לומדים: במוסדות לימוד פרטיים; בקורסים ייעודיים באקדמיה; ברשת (מאתגר).
איפה אפשר לעבוד: בסוכנויות דיגיטל / פרסום ומדיה; כקמפיינר/ית עצמאי; בצד הלקוח - בארגונים המעסיקים צוות דיגיטל In-House.
ביקוש: גבוה.
כמה תרוויחו: על-פי סקר שערכו פיאלקוב דיגיטל, השכר הממוצע עומד על 12,993 ₪.
אפשרויות מרכזיות להתפתח: לראש צוות PPC; למנהל דיגיטל (נדרשת רב-תחומיות); למנהל שיווק (בעיקר אם יש חשיבה רחבה והבנה בתחומים נוספים כגון קריאייטיב, תוכן, אסטרטגיה, אנליזה וביזנס באופן כללי);
חסרונות: תפקיד "טכני" הדורש מעקב רב אחר פיצ'רים והתפתחויות סביב המערכות; לא משאיר הרבה זמן להתעמק בדברים אחרים במשרה מלאה; לא תמיד יש סנכרון יעיל בין הקמפיינר לשאר בעלי התפקידים.

מיטב אנשי המקצוע, מנהלים, ואתם:

הקבוצה בה מתנהל השיח האמיתי של שיווק בעידן דיגיטלי בישראל

לכתבה המלאה

ניהול קריאייטיב / קופירייטינג

בקצרה: נדמה שכל מי שכתב פוסט או שניים מצחיקים חושב שיוכל להיות קופירייטר, אבל המקצוע שפעם (אולי בתקופת תרצה גרנות ז"ל) היה הרבה יותר נחשק, שיכל אותיות לעצמו ונשחק. היום קמפיינרים רבים המעלים פוסט ממומן בפייסבוק מנסחים את הקופי בעצמם (כך זה גם נראה), ולצערנו עידן הברק בפרסום מצטמצם ומתעמעם. יש מנהלי קריאייטיב, אבל לא תמיד מבינים את החשיבות של קריאייטיב ראוי.
תכונות רצויות: ורבליות גבוהה במיוחד ומוכחת; שליטה תחבירית; יצירתיות מגוונת.
איפה לומדים: במוסדות המלמדים קופירייטינג; בחוגים לתקשורת ושיווק באקדמיה; בבית.
איפה אפשר לעבוד: בסוכנויות דיגיטל / פרסום ומדיה; כאיש קריאייטיב עצמאי (צפוף!); לשלב עם תפקידים נוספים כמו ניהול סושיאל.
ביקוש: בינוני.
כמה תרוויחו: על-פי פיאלקוב דיגיטל, השכר הממוצע למשרות קופירייטינג עומד על 14,035 ₪.
אפשרויות מרכזיות להתפתח: למנהל/סמנכ"ל קריאייטיב; לתפקידים אסטרטגיים; במקרים מסויימים גם למנכ"לות משרד פרסום; למנהל שיווק (דורש הבנה ויכולות נוספות).
חסרונות: לא תמיד מעריכים את העבודה; לא תמיד יש לנו את הכלים, בעידן הנוכחי.

ניהול תוכן / סושיאל

בקצרה: לעתים יש חפיפה עם ניהול קריאייטיב וקופירייטינג, וממילא טוב היה לו ידעו אנשי התוכן והסושיאל גם קופי. הבעיה מתחילה, או מתבהרת, כשמפנימים שתוכן הוא תחום רחב ומאתגר, ורבים מהעוסקים בו התחילו (ואולי נשארו) כספקי תוכן עבור SEO, מה שמקשה על ההגדרה של איש תוכן בעידן דיגיטלי. היכולת לחשוב ביזנס ולהתאים תכנים שבאמת יספקו ערך וגם יצליחו לבלוט תחת הררי התכנים האורגניים - היא אתגר לא פשוט, בלשון המעטה. צריך להבין בפורמטים שונים של תוכן ולהיות יצירתי מספיק כדי להגות אותם, הרבה מעבר ליכולת ביטוי בכתב. הסמיכות של ניהול סושיאל לתוכן מטעה: כמעט כולם חיים בסושיאל, כותבים פוסטים ומשחררים תמונות ווידאו, וכך רבים ממנים עצמם לתפקידי ניהול סושיאל, לעתים ללא הכישורים הנדרשים מאיש תוכן, או לפחות ממי שיידע לייצר דיון רלוונטי ומועיל לארגון.
תכונות רצויות: ורבליות גבוהה בכתב; יכולות סטוריטלינג; ראייה עיצובית; טיפוגרפיה; הבנה מעמיקה ותכופה בפלטפורמות סושיאל; יצירתיות מגוונת; ידע כללי ואקטואלי רחב.
איפה לומדים: בחוגים לתקשורת ושיווק באקדמיה; במוסדות פרטיים; בבית.
איפה אפשר לעבוד: בסוכנויות דיגיטל / פרסום ומדיה; כאיש/ת תוכן עצמאי/ת (צפיפות מה); בצד הלקוח - כאיש תוכן וסושיאל; לשלב עם תפקידים נוספים.
ביקוש: בינוני-גבוה.
כמה תרוויחו: על-פי פיאלקוב דיגיטל, השכר הממוצע למשרות סושיאל עומד על 11,557 ₪.
אפשרויות מרכזיות להתפתח: למנהל/סמנכ"ל תוכן; לתפקידים אסטרטגיים; למנהל שיווק (דורש הבנה ויכולות נוספות).
חסרונות: היצע רב; לא תמיד מעריכים את העבודה; לא תמיד קל לתאם ציפיות; העבודה מול הלקוחות עלולה להשאיר אתכם מתוסכלים תכופות; אנשי תוכן לא מתוגמלים כמו אנשי מכירות, לדוגמה, גם אם הם יצירתיים יותר.

תקציבאי/ת

בקצרה: השם מבלבל בתחילה, אבל הפירוש המעשי של המונח "תקציבאי" הוא מנהל לקוח (בחלק מהמקומות יאמרו שזו היררכיה גבוהה יותר) / מנהל פרויקטים / מתאם/ת, ובקיצור - המוציאים והמביאים. אלו המשמשים כאיש/ת קשר בין משרד הפרסום לבין הלקוחות עליהם הם הופקדו: לקבל בקשות מהלקוח, להעביר אותן ליחידה הרלוונטית במשרד הפרסום (סטודיו, קריאייטיב, מדיה וכו'), לוודא שהדברים מבוצעים בלו"ז שהוגדר, להניע דברים וגם לספוג צעקות, לפעמים. הטייטל הגיע מהמילה "תקציב", אולי עוד מונח שכדאי לשקול מחדש, לפיו משרדי פרסום מגדירים לקוח בו הם מטפלים כ"תקציב", קרי רואים אותו דרך עדשת הדולר.
תכונות רצויות: עור פיל; יכולות סדר וארגון גבוהות; יכולות אלתור ותושיה; חריצות; יכולות תקשורת בינאישיות גבוהות במיוחד; סבלנות ויכולת הכלה;
איפה לומדים: בחוגים לתקשורת ושיווק באקדמיה; בשטח.
איפה אפשר לעבוד: בסוכנויות דיגיטל / פרסום ומדיה;
ביקוש: גבוה.
כמה תרוויחו: בין 6500 ₪ ל-8500 ₪ למתחילים/ות חסרי/ות ניסיון.
אפשרויות מרכזיות להתפתח: לסופרווייזר (ראש צוות) ולאחר מכן לסמנכ"ל לקוחות - במשרד הפרסום; למנהל/ת מותג; למנהל/ת שיווק; לתחומים אחרים (אחד היתרונות בתפקיד הוא ש"טובלים" בהרבה מאד תחומים וניתן לגבש אוריינטציה למה שמתאים לכם יותר.
חסרונות: עבודה שוחקת, תחלופה גבוהה; צעקות אמרנו? נדרש עור קשיח; תפקיד התחלתי - שכר התחלתי.

אנליסט/ית (דיגיטלי/ת)

בקצרה: אנליזה היא מרכיב קריטי בעשייה השיווקית והעסקית. ככל שקמפיינים דיגיטליים, לרבות תוכן, דורשים מדידה שתאפשר ייעול וחתירה לתוצאות טובות יותר, עד כדי השפעה מהותית על התוצאות העסקיות - המקצוע נדרש יותר ויותר. העניין הוא שהשיווק המודרני דורש הרבה יותר מדו"חות ומספרים, ואנליסט צריך להבין הרבה מאד דברים מלבד מה שמלמדים אותו, כדי להשפיע או לייצר תובנות עסקיות רלוונטיות או חזקות מספיק.
תכונות רצויות: אוריינטציה אנליטית חזקה; יכולות ניתוח וצלילה לפרטים; הבנה שיווקית ועסקית;
איפה לומדים: בקורסים ייעודיים במוסדות הפרטיים או באקדמיה, ולעתים בשילוב ניסיון מעשי בתחומים משיקים.
איפה אפשר לעבוד: בסוכנויות דיגיטל / פרסום ומדיה; בצד הלקוח.
ביקוש: גבוה.
כמה תרוויחו: על-פי פיאלקוב דיגיטל, השכר הממוצע למשרות ווב אנליטיקס עומד על 10,545 ₪.
אפשרויות מרכזיות להתפתח: לניהול יחידות אנליזה/אסטרטגיה.
חסרונות: דורש הרבה יותר תחומי ידע על מנת להפיק תובנות שיווקיות-עסקיות מספיקות.

ניהול מוצר / UI / UX

בקצרה: ניהול מוצר הוא תחום רחב בקטגוריות הטכנולוגיות. אנחנו נתמקד בניהול מוצר בהיבט השיווקי-דיגיטלי, בעיקר בבנייה ובניהול נכסים דיגיטליים כגון אתרים ויישומים שונים. מנהל/ת מוצר צריך/ה להבין ממשק וחוויית משתמש (UI + UX), איפיון, גרפיקה וזיקה עיצובית (חובה. לצערנו זה לא תמיד בא יחד), HTML וקוד באופן כללי (לפחות עד רמה מסויימת), תוכן וקופי, ובעיקר: התנהגות ופסיכולוגיה של משתמשים. התפקיד יהיה לתכנן, לפקח על הבנייה וההקמה ולעיתים קרובות לנהל את המוצר בפועל. האתגר הוא לסנכרן את הפעילות עם פעילות השיווק ולמדוד את התרומה היומיומיות של המוצר השונים על תכונותיהם.
תכונות רצויות: אוריינטציה עיצובית וויזואלית ברורה; אוריינטציה טכנית; הבנה בממשקי מחשב.
איפה לומדים: בקורסים ייעודיים במוסדות פרטיים בעיקר, אך גם במסלולים רלוונטיים באקדמיה; במוסדות לימוד לעיצוב ולתקשורת חזותית.
איפה אפשר לעבוד: בצד הלקוח או בחברות המתמחות במוצרים ובממשקים.
ביקוש: בינוני-גבוה.
אפשרויות מרכזיות להתפתח: ניהול מחלקת מוצרים; סמנכ"ל מוצרים; מחקר ופיתוח.
חסרונות: דורש שילוב של תחומי ידע; לא תמיד מקבל את ההערכה הראויה; לא תמיד מתאפשר לשלב זרועות בצורה יעילה עם גופים אחרים הנושאים במלאכה.

CDO / סמנכ"ל/מנהל דיגיטל

בקצרה: אולי התפקיד הכי מתעתע. בעולם, נדמה שהבינו שאין חיה כזו, CDO, באמת. לפחות לא במובן שבו אנחנו כאן רואים אותו. מספיק להציץ במודעות דרושים בעלות רשימה אינסופית של תחומי ידע ותכונות הנדרשות בתפקיד הזה, כדי להבין שמישהו כאן הלך לאיבוד, ולא מנסה למצוא את השביל בחזרה. מנהל דיגיטל נדרש, במחוזותינו, לדעת לנהל קמפיינים (גם Hands on), לעשות אנליזה ברמה גבוהה, להכיר (גם על בוריין) אין סוף מערכות טכנולוגיות, להבין קוד וגם סיסטם, להיות איש קריאייטיב ותוכן, להכיר את שלל החידושים והתכונות האינסופי של שלל פלטפורמות הסושיאל, להבין בדאטה ובאפשרויות ההטעמה וההתממשקות שלה למערכות ארגוניות שונות, והרשימה לא נגמרת כאן.
לטעמי, הכותרת הרלוונטית ביותר כיום היא "מנהל שיווק מודרני", או Digital Era Marketer (DEM). פונקציה שאמורה להכיר במדיה מספקת את הנושאים שמנינו, בדגש (וניתן לנהל דיון על כך) על ה"מספקת". אבל בעיקר - מנהל/ת שיווק מודרני צריך/ה להבין אסטרטגיה, קריאייטיב, אנליזה, מערכות ופלטפורמות, ולהיות בעל/ת חשיבה עסקית יצירתית. מה הוא/היא לא צריכים להיות? זה פשוט. הם לא צריכים להיות "טכנאים", של מערכות או של פוסטים.
תכונות רצויות: יכולת ורבלית גבוהה; אוריינטציה עיצובית וויזואלית; אוריינטציה טכנית; היכרות מספקת עם מערכות ופלטפורמות מרכזיות; הבנה עסקית ברורה; חשיבה אסטרטגית (מעבר למה שלמדו ב"הישרדות"); יכולת לסחוף לקוחות וקולגות.
איפה לומדים: במסלולים רלוונטיים באקדמיה; בשטח; לעתים בקורסים פרטיים (אם כי קשה להקיף את כל התחומים במידה מספקת).
איפה אפשר לעבוד: בסוכנות פרסום/דיגיטל; בצד הלקוח; כיועץ עצמאי (צפוף).
ביקוש: גבוה.
כמה תרוויחו: על-פי פיאלקוב דיגיטל, השכר הממוצע למשרות שיווק דיגיטלי עומד על 14,973 ₪, אך חייבים להוסיף כי ככל שדרג המשרה עולה, ניתן להגיע לשכר בקידומות 2,3,4 וצפונה, במיוחד כשתתקרבו לצמתי הייטק.
אפשרויות מרכזיות להתפתח: ניהול בכיר בשיווק ומסחר, מנכ"לות חברה רלוונטית;
חסרונות: דורש שילוב כמעט בלתי אפשרי של תחומי ידע; לעתים קרובות חסרה התשתית הנדרשת לעבודה יעילה.


עד כאן החלק הראשון של סקירת התפקידים. המשך יבוא.
בינתיים, אתם מוזמנים לצרף הערות, תוספות והצעות, לשתף ולהביע דיעה.
בהצלחה!

ירון אחר הוא יזם ועורך אחראי של ערוץ השיווק, מפצח וממנף מותגים עסקיים ואנושיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully