וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתפרנס ממוסיקה דרך הפייסבוק? מהיום זה אפשרי

עודכן לאחרונה: 28.7.2022 / 13:50

חברת מטא הודיעה על פיצ'ר חדש שיאפשר למוסיקאים ויוצרי תוכן להתפרנס מהפלטפורמה, אבל ביקורות מעולם המוסיקה מספרות סיפור אחר

דעת מומחים וקבוצת הפייסבוק של ערוץ השיווק בוואלה. ירון אחר, עיבוד תמונה
דעת מומחים וקבוצת הפייסבוק של ערוץ השיווק בוואלה/עיבוד תמונה, ירון אחר

על פי הודעה בבלוג של מטא, פיצ'ר חדש בפייסבוק ואינסטגרם יאפשר ליוצרי תוכן לשלב בסרטונים שלהם מוסיקה של אמנים פופולריים אשר אושרה לשימוש, ולזכות בתמלוגים עבור זכויות היוצרים של אמנים אלה. לטענת מטא, מדובר בפיצ'ר ראשון מסוגו בתעשיית המוסיקה שאף פלטפורמה מעולם לא הציעה, בטח לא בסדר גודל כזה.

המודל החדש לחלוקת רווחים ממוסיקה יאפשר ליוצרי תוכן, כמו גם למוסיקאים עצמם ואיך לא, גם לחברת מטא, להרוויח מסרטונים העושים שימוש במוסיקה, בתנאי כמובן שהקטעים המוסיקליים אושרו למטרה זו.

המודל הזה מתאפשר בזכות כלי חדש של החברה, מנהל זכויות היוצרים, שנועד להגן על הזכויות של יוצרי וידאו, אודיו ותמונות בקנה מידה גדול, וכן בזכות שיתופי פעולה נרחבים של החברה עם אמנים כמו פוסט מאלון, טובה לו, גרופו לה קמביה, לאה קייט וביספ, ואחרים.

למרות שעד עכשיו אפשר היה להשתמש במוסיקה המוגנת בזכויות יוצרים בתוך סרטוני פייסבוק, זוהי הפעם הראשונה שיוצרי וידאו שאינם בהכרח מוסיקאים יוכלו להפיק רווח כלכלי מהשימוש בקטעי מוסיקה מאושרים.

לטענת החברה, מדובר במיזם ראשון מסוגו שמטרתו להיטיב עם כל מי שמחזיק בזכויות יוצרים על מוסיקה, והמעריצים שלהם.

חלוקת רווחים - רק ליוצרים נבחרים

כדי להשתמש בפיצ'ר החדש, יוצרי תוכן יצטרכו קודם לקבל אישור להשתמש במודעות סטרימינג ולעמוד במספר דרישות שהגדירה החברה. בין היתר, יוצרים אלה יצטרכו לגייס לפחות 10,000 עוקבים, ולפעול במדינות מאוד מסוימות. למרבה המזל, ישראל כן כלולה ברשימה.
התוכן יהיה חייב לעמוד בנהלי המונטיזציה של פייסבוק, בסטנדרטים הקהילתיים ובכללי המוסיקה של החברה.

אחד התנאים המפתיעים לעמידה בקריטריונים הוא הדרישה כי הסרטונים יהיו בני 60 שניות לפחות, ויתכן שזו הדרך של פייסבוק להשיב מלחמה לטרנד הסרטונים הקצרצרים שהתניעה המתחרה הבולטת ביותר שלה, הלא היא טיקטוק. יחד עם זאת, המוסיקה עצמה לא יכולה להיות הרכיב העיקרי בתוכן ועל כן יוצרי תוכן שרוצים להשתתף ברווחים יהיו חייבים לכלול גם רכיב ויזואלי בסרטונים שלהם.
גם המוסיקה עצמה תצטרך לעמוד בקריטריונים, שהעיקרי בהם הוא רישום בספריית המוסיקה המאושרת של מטא.

יוצרי וידאו יוכלו לקבל כ-20% מהרווחים על סרטונים מאושרים, כאשר שאר ההכנסות יתחלקו בין יוצרי המוסיקה שבסרטונים לבין מטא עצמה, אך לא ברור עדיין איך תתבצע החלוקה בין האמנים לבין מטא.
מודל חלוקת הרווחים ממוסיקה יושק ליוצרי וידאו בכל העולם, כאשר סרטונים העומדים בקריטריונים ישודרו תחילה רק בארה"ב ויורחבו גם לאזורים אחרים בחודשים הקרובים.

ספריית המדיה של פייסבוק. דיצה קרן, צילום מסך
ספריית המדיה של פייסבוק/צילום מסך, דיצה קרן

מה חושבים בתעשיית המוסיקה

אחרי שנים בהם התרגלנו בעיקר לשלם לפייסבוק, האם ייתכן שפייסבוק סוף סוף מבינה את הפוטנציאל שלה כפלטפורמה שלא רק שותה כסף של מפרסמים אלא יכולה גם לפרנס אותם?

אז זהו, שלא בדיוק. על פי דיווח באתר מיוזיקטק, ההודעה החגיגית של מטא הגיעה רק ימים ספורים אחרי שחברת קובלט מיוזיק משכה מהקטלוג של הפלטפורמה יותר מ-700 אלף קטעי מוסיקה, לאחר שהמו"מ בין שתי החברות בדבר זכויות היוצרים נתקע.

בהודעה רשמית מטעם חברת קובלט נאמר כי החברה תמשיך להילחם למען שמירת זכויותיהם של יוצרי מוסיקה, וכי היא תמשיך לנסות להגיע להסכם עם מטא.

זה מצטרף לטענות החברה השוודית אפידמיק סאונד, שרק בחודש שעבר תבעה את מטא בסכום של 142 מיליון דולר עקב "התנהלות לא הוגנת". לדברי החברה השוודית, מטא מפתחת כלים באמצעותם יהיה לה קל יותר לגנוב חומרים המוגנים בזכויות יוצרים. למרות שכל זה נשמע מופרך למדי, לאור ההיסטוריה המפוקפקת של החברה, אנחנו לא נהיה מופתעים.

על פי הערכה בחדשות בלומברג, הפיצ'ר החדש, כמו גם המראה החדש המתוכנן עבור פייסבוק, הוא לא יותר מניסיון נוסף של מטא להשיב מלחמה לטיקטוק ולהעביר את יוצרי התוכן חזרה אל הפלטפורמות שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully