וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטא חווה ירידה ראשונה אי פעם בהכנסותיה - ומסתמכת על רילס והמטאוורס שיצילו אותה

עודכן לאחרונה: 2.8.2022 / 17:25

לראשונה מאז הקמתה ב-2007, מטא, או פייסבוק, אם תרצו, דיווחה על ירידה בהכנסות הרבעוניות שלה. על רקע המשבר הזה והתחרות הקשה מצד טיקטוק, התכניות המגלומניות של צוקרברג לשנות את פני האינטרנט מוטלות בספק

דעת מומחים וקבוצת הפייסבוק של ערוץ השיווק בוואלה. ירון אחר, עיבוד תמונה
דעת מומחים וקבוצת הפייסבוק של ערוץ השיווק בוואלה/עיבוד תמונה, ירון אחר

על פי דוח ההכנסות האחרון של מטא, הכנסות החברה ברבעון השני של 2022 עמדו על 28.82 מיליארד דולר - ירידה של 1% לעומת 29.07 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2021. הרווח של מטא עמד על 6.68 מיליארד דולר, ירידה של לא פחות מ-32% לעומת השנה הקודמת, וזאת בשל ההשקעה ההולכת וגוברת בפרויקט המטאוורס שצוקרברג דוחף עכשיו בכל הכוח.

נכון שאתם מזילים דמעה עכשיו? חכו, זה עוד לא הכל. התחזיות צופות למטא ירידה נוספת ברבעון הנוכחי, עם הכנסות צפויות של בין 26-28.5 מיליארד דולר, וזה למרות העליה בכמות המשתמשים הפעילים באופן יומיומי בפייסבוק ובאינסטגרם ב-3% ברבעון השני, המיוחסת בעיקר לרילס.

כל זה קורה על רקע של פיקוח רגולטורי מוגבר וכלכלה סוערת, ובעודה מנסה לקדם חזון חדש של תקשורת דיגיטלית - המטאוורס, קשה לדעת לאן הדברים יתגלגלו מכאן.

תחילת הנפילה של פייסבוק?

הדו"ח של מטא מסמל את ההאטה הממושכת בשוק הפרסום הדיגיטלי. על רקע האינפלציה הגואה והעלאות הריבית, עסקים בכל העולם ממשיכים לקצץ בהוצאות הפרסום שלהם.

בפוסט ארוך שהעלה מארק צוקרברג בשבוע שעבר, איך לא, לפייסבוק, הוא ייחס את הירידה בהכנסות, בין היתר, לתכונת האנטי-מעקב שאפל הוסיפה לאחרונה למערכת ההפעלה שלה, שמקשה על הפלטפורמות החברתיות של מטא לאסוף מידע על משתמשי אפל ולהציג להם מודעות של צד ג'.

"הגישה שלנו כאן היא להגביר את ההבנה של הצד הראשון לגבי תחומי העניין של אנשים על ידי כך שנקל על אנשים ליצור מעורבות עם עסקים באפליקציות שלנו - בין אם זה באמצעות צ'אטים עסקיים, חנויות או מוצרי פרסום חדשים", הוא כתב.

האם פירוש הדבר שהפרסום הממומן בפייסבוק יחזור להיות אפקטיבי? רק צוקי יודע.

תוסיפו על זה את התחרות הקשה שמטא חווה מצד טיקטוק, אולי היריבה הכי משמעותית שלה עד היום, ואפשר להבין למה מטא נוקטת בצעדים, שלפחות למראית העין מצטיירים כפזיזים ונואשים.
צוקרברג אמנם ציין שהוא לא יכול לחזות כמה זמן יימשך השפל הכלכלי, אבל הוא מאמין שהמצב "נראה גרוע יותר ממה שהיה לפני שנה", וכמו תמיד, יש לו תכנית הרואית כדי להציל את המצב.

הפוסט של צוקרברג

מטא מהדקת חגורות

בפגישת שאלות ותשובות שבועית של עובדי מטא מחודש יוני, הודיע צוקרברג על הקפאת הגיוסים שבדרך, והכריז על החלת נהלי ביצוע אגרסיביים יותר, במטרה להיפטר מאנשי צוות שלא עומדים ביעדים.
כעת, עם הבשורה על הירידה ברווחים, עובדי החברה יצטרכו להתמודד עם מציאות קשה עוד יותר. "התוכנית שלנו היא לצמצם בהתמדה את הגידול במספר העובדים במהלך השנה הבאה. זו תקופה שדורשת יותר אינטנסיביות, ואני מצפה שנעשה יותר עם פחות משאבים", אמר צוקרברג.

בעיצומו של משבר כלכלי, קיצוצים נראים כמו החלק הכי סביר בתכנית, אבל לא ברור איך הם עולים בקנה אחד עם השאיפות המגלומניות של צוקי להפוך את האינטרנט על פניו באמצעות המטאוורס.

כדי לסדר את האוזן, רק ברבעון השני, העבודה על הפרויקט, המכונה Reality Labs, עלתה למטא כ-2.8 מיליארד דולר, שהושקעו, בין היתר, ברכישת סטארטאפים ובפיתוח של ציוד VR, בניסיון להדביק את הפער הטכנולוגי מול ענקיות מדיה אחרות כמו אפל, גוגל ומיקרוסופט. ועדיין, למרות ההשקעה הבלתי נדלית, נראה שמשקפי המציאות המדומה של החברה, שהן מוצר הדגל הנוכחי של הפרויקט, עדיין רחוקים מלהפוך למיינסטרים בקרב הצרכנים. האם זה מה שישנה את פני הדברים? לשיקולכם הנאמן:

ניסיון לחקות את טיקטוק?

אם יש לצוקי סיבה להתעודד, זו המעורבות ברילס, שממשיכה לגדול במהירות. לפי צוקרברג, ברבעון הראשון של השנה היווה רילס כ-20% מהזמן שאנשים בילו באינסטגרם, וברבעון הזה הוא ראה עלייה של 30%, גם באינסטגרם וגם בפייסבוק.

"אנו מתמקדים בהשקעות ארוכות טווח שימצבו אותנו להיות חזקים יותר ביציאה מהמיתון הזה - כולל העבודה על מנוע הגילוי שלנו ועל רילס, תשתית המודעות החדשה שלנו".

בעוד שרילס לא מייצר רווחים באותו קצב כמו פידים או סטוריז, צוקרברג מאמין שהמעבר של מטא למערכות המלצות המופעלות על ידי בינה מלאכותית ישפר עוד יותר את פני הדברים. נכון להיום, באופן מפתיע, רק 15% מההמלצות של פייסבוק נעשות באמצעות בינה מלאכותית, אך צוקרברג מאמין שככל שהמספר הזה יגדל מהר יותר, כך הוא יביא יותר הכנסות לחברה. ואכן, לאחר שחצתה את רף המיליארד דולר בשיעור ההכנסות השנתי מפרסומות, נראה שיעילות המונטיזציה של רילס צומחת מהר מהצפוי.

בראיון לאתר AdWeek אמר מייק פרולקס, סמנכ"ל ואנליסט ראשי בפורסטר, "מטא מנסה באגרסיביות לייצר רווחים מרילס והיא אף כופה אותו על המשתמשים, בניסיון להתחרות עם טיקטוק". הוא מדבר כמובן על הניסוי הכושל שבשיאו קיבלה אינסטגרם נזיפה מקיילי ג'נר ומשפיענים נוספים, מה שהוביל את מנכ"ל אינסטגרם להתנצל בפני הגולשים ולהחזיר את המצב לקדמותו, לפחות לעת עתה.

"סרטונים של פחות מ-15 שניות באינסטגרם ישותפו כעת כרילס. אינסטגרם גם בחנה ממשק משתמש חדש במסך מלא המחקה את טיקטוק ומדגיש את הרילס בפיד. אסטרטגיית מעורבות כפויה לא תחזיר את דור ה- Z לפלטפורמות של מטא, ויכולה בסופו של דבר להאיץ את היציאה שלהם", המשיך פרולקס.

קשה לומר אם התכנית של צוקי תעבוד, אבל אי אפשר שלא להטיל בה ספק. ההתמקדות של מטא ברילס נראית יותר כמו חיקוי של טיקטוק מאשר מאמץ ממשי לייצר חווית משתמש חדשנית. כעת כל שנותר הוא להמתין למבנה החדש של דף הבית של פייסבוק, שצפוי לעלות למסכים בשבועות הקרובים, ולראות אם פרולקס צדק.

להכנס במטאוורס בכל הכוח

הקלף המנצח בשרוול של מטא הוא כמובן המטאוורס. "בהתחשב בכמה מהאילוצים של המוצר ושל העסק, שאנחנו מתמודדים איתם כעת, אני מרגיש אפילו חזק יותר שפיתוח הפלטפורמות (המטאוורסיות) הללו ישחרר מאות מיליארדי דולרים, אם לא טריליונים, לאורך זמן", כתב צוקי.
"זו כמובן משימה יקרה מאוד במהלך השנים הקרובות, אבל ככל שהמטאוורס הופך חשוב יותר בכל חלק של איך שאנחנו חיים, אני בטוח שנשמח ששיחקנו תפקיד חשוב בבנייתו."

כחלק ממטרה זו, מטא תמשיך להרחיב את Horizon - פלטפורמת המטאוורס החברתית שלה, ותשיק גרסאות ווב לכל הפלטפורמות בהמשך השנה. על פי צוקרברג, מהלך זה צפוי להגדיל באופן דרמטי את מספר המשתמשים ב-Horizon, אשר בתקווה ישלמו מספיק כסף כדי להלביש ולהתאים אישית את האוואטרים שלהם, כי מישהו צריך לממן את כל ההרפתקה הזאת.

תקראו לי מיושנת אבל כשאני מדמיינת את המטאוורס, יותר מהכל זה מזכיר לי את המשחקים שבת ה-13 שלי משחקת ברובלוקס, בטח לא משהו שלאנשים מבוגרים עם חיים יהיה פנאי להתעסק בו. אבל כמו שאף אחד לא צפה את ההשתלטות של המדיה החברתית על כל חלקת תודעה טובה, יתכן שגם המטאוורס פשוט מקדים את זמנו. האם צוקרברג מתכנן על הדור הבא?

ייתכן, אבל בנתיים, מחקר שנערך לאחרונה על ידי גוף המחקר DEPT מצא שרק 16% מהאנשים בכלל מבינים מהו המטאוורס. הנתונים האחרונים של פורסטר מבריטניה הראו גם שבקרב המבוגרים שכן מכירים את המטאוורס, 52% כלל לא רוצים להשתתף אם מטא תהיה זו שמנהלת אותו. זו התוצאה של שנים של הזנחת תדמית פושעת מצד צוקרברג, שהפכו אותו לדמות שנואה ושנויה במחלוקת.

מה צפוי למטא בעתיד?

גם אם באמת מדובר במהפכת תקשורת חדשה, הדחיפה לכיוון המטאוורס היא לא בהכרח הפתרון לבעיה התקציבית של מטא, וחלק מהמשקיעים סקפטיים שהשקעות אלה ישתלמו בטווח הארוך.

בנסיבות, אין מנוס מהשאלה, מה צוקרברג יודע שאנחנו לא? איך הוא יכול להיות כל כך בטוח שהמטאוורס הוא אכן הדבר הבא, ואיך אנחנו יכולים לדעת שלא מדובר בחלומות באספמיה של אדם מגלומן, שמעשיו בלתי צפויים וכוחו, כלומר הידע שלו על הרגלי צריכת התוכן של מרבית אזרחי העולם המערבי, פשוט בלתי מוגבל?

למרות שמספר גדל והולך של משתמשי מטאוורס עשוי בסופו של דבר לעצור את הירידה בהכנסות החברה, למטא יש עוד דרך ארוכה לעשות כדי להפוך מחברה שממוקדת בהכנסות מפרסום במדיה לתאגיד המטאוורס הראשון שאמור לשנות את פני האינטרנט לתמיד.


דיצה קרן היא כתבת תוכן בוואלה! שיווק ודיגיטל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully