וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיקטוק משתלטת על הפיד של כולם: גם אמזון בדרך להיכנע?

דיצה קרן

עודכן לאחרונה: 22.8.2022 / 12:47

אחרי רילס של מטא ושורטס של יוטיוב, גם אמזון מצטרפת לשורת ענקיות הטק העושות שימוש בפיד דמוי-טיקטוק, במטרה לפנות לקהל יעד צעיר יותר ולהגביר את המעורבות בפלטפורמה

קהילת השיווק של ישראל.. ירון אחר, Unsplash
קהילת השיווק של ישראל./Unsplash, ירון אחר

תמונות שסיפקה פלטפורמת ה-AI הישראלית Watchful לוול סטריט ג'ורנל חושפות עדכון ניסיוני של אמזון המכונה "Inspire", אשר עשוי בפוטנציאל לשנות את מאזן הכוחות שבין רשתות חברתיות לפלטפורמות איקומרס.

במסגרת העדכון, אייקון חדש בצורת יהלום יופיע בסרגל הניווט התחתון באפליקציית אמזון, ולחיצה עליו תאפשר למשתמשים להציג מוצרים בצורה של פיד שדומה מאוד לדף ה- for you בטיקטוק. לקוחות אמזון יוכלו לעשות לייק, לשמור או לשתף פוסטים של מוצרים, ולרכוש פריטים ישירות מהפיד. כך מקווה אמזון להתחקות אחר הצלחתה המהירה של טיקטוק ולהנות גם היא מאחוזי מעורבות גבוהים בקרב משתמשים צעירים.

בשלב זה מרבית המודעות בפיד של אמזון מבוססות על תמונות אנכיות, בתוספת מידע וקישורים לרכישת המוצרים, אך דניאל בושוק מ-watchful מעריך כי במידה ואמזון תחליט להשיק את הפיצ'ר הזה לציבור המשתמשים שלה, מרבית המודעות יהיו בפורמט של סרטונים קצרים, בדומה לטיקטוק.

זו לא הפעם הראשונה שאמזון נוקטת בטקטיקות של רשת חברתית גדולה. בעבר השיקה אמזון את תכונת ה"פוסטים", שמזכירה את הפיד הקלסי של אינסטגרם, כחלק מכלי הפרסום שלה, וב"קניות חיות", תכונה שגם פייסבוק השקיעה בה בעבר אך ירדה לעת עתה מהפרק.

התכונה החדשה נמצאת כרגע בבדיקה פנימית בתוך אמזון ולא ברור עדיין אם היא תמצא את דרכה לתוך האפליקציה, אך מבקרים טוענים כי הצרכנים עשויים למצוא את השיווק המקומי של אמזון פחות אותנטי מאשר פוסטים ברשתות החברתיות.

כשהתבקשה להגיב לפרסום, אמרה נציגת אמזון עליסה ברוניקובסקי ל-TECHCRUNCH: "אנחנו כל הזמן בודקים תכונות חדשות שיעזרו להפוך את חיי הלקוחות לקצת יותר קלים", או במילים אחרות: יש סיכוי גדול שהתכונה הזאת לא תיכנס בסופו של דבר לאמזון, אז אל תתלהבו מוקדם מדי.

אז מה כל כך מיוחד באלגוריתם של טיקטוק שכולם רוצים לחקות אותו?

על פי האתר של טיקטוק, מדובר ב"זרם של סרטונים שנאספו לתחומי העניין שלך, שמקל עליך במציאת תוכן ויוצרים שאתה אוהב... המבוסס על מערכת המלצות שמספקת לכל משתמש את התוכן שסביר שיעניין אותו."

לכאורה אין כאן חידוש גדול, אבל בשונה מאינסטגרם, פייסבוק ויוטיוב, מנוע ההמלצות של טיקטוק אינו מבוסס על עוקבים ולייקים או על היסטוריה של סרטונים בעלי ביצועים גבוהים, אלא על מכלול הפעולות שאנחנו עושים בפלטפורמה.

לאחר שורה של טענות לחדירה לפרטיות וגינויים פומביים, בין היתר על ידי נשיא ארה"ב לשעבר דונאלד טראמפ שניסה להוציא אותה מחוץ לחוק, גם טיקטוק, יחד עם שאר הרשתות החברתיות, נאלצה לחשוף את הסוד המסחרי שלה לציבור. היום אנחנו יודעים שמנוע ההמלצות של טיקטוק נשען על הסיגנלים הבאים:

  • אינטראקציה בין משתמשים - בעוד שאינסטגרם ופייסבוק תמיד יתנו לנו עוד ממה שאנחנו אוהבים, האלגוריתם של טיקטוק לוקח בחשבון גם את היוצרים והתכנים שבחרנו להסתיר, סרטונים שדיווחנו עליהם כ"בלתי הולמים", התגובות שלנו, משך הזמן שאנחנו צופים בכל סרטון, סוגי תוכן שיצרנו בעצמנו, והמעורבות שלנו עם תכנים אורגניים וממומנים.
  • מטא דאטה של סרטונים- כתוביות, סאונדים, האשטגים, אפקטים וטרנדים בסרטונים שאהבנו או לא אהבנו ובתוכן שיצרנו מספקים רובד נוסף של דאטה לגבי העדפות התוכן שלנו.
  • הגדרות המכשיר והחשבון- העדפות שפה, מדינה, סוג המכשיר, העדפות פרטיות, והקטגוריות שבחרתם והמידע האישי שמסרתם כשפתחתם את החשבון.
האלגוריתם ששיגע את העולם. טיקטוק. Unsplash
האלגוריתם ששיגע את העולם. טיקטוק/Unsplash

כדי לשמור על הפיד מגוון, מערכת ההמלצות משלבת סוגי תוכן חדשים יחד עם מה שכבר אהבנו, בהתבסס על מה שמשתמשים שחולקים איתנו תחומי עניין אהבו. נדיר לראות בטיקטוק שני סרטונים ברצף שנוצרו עם אותו סאונד או על ידי אותו יוצר. הם גם לא ממליצים על תוכן משוכפל, תוכן שכבר ראינו בעבר או ספאם.

למה שאמזון תחקה את טיקטוק?

הצעד הזה של אמזון לא הגיע משומקום. רק להאשטאג amazonfinds יש 25.6 מיליארד צפיות בטיקטוק נכון להיום, והוא אחד מיני רבים. בהתחשב בכך שיש משפיענים שצברו מיליוני עוקבים אך ורק על ידי מציאת מוצרי אמזון מעניינים להמליץ ​​לקהל שלהם, הגיוני שאמזון תרצה שהלקוחות שלה ימצאו את המוצרים המומלצים שלהם על גבי האפליקציה שלה ולא דרך טיקטוק או אינסטגרם.

הפיד החדש של אמזון מיועד להוות אלטרנטיבה מקומית לקידום תוכן פרסומי שגם ככה רץ ברשתות החברתיות, בין אם זה על ידי אפיליאטורים ושגרירים, שמקדמים מוצרי אמזון בתמורה לעמלת מכירה, ובין אם זה על ידי דרופשיפרים, מותגים פרטיים וארביטראז'רים, שסוחרים במוצרים על גבי הפלטפורמה.

קידום מוצרים באמזון ידוע כאתגר לא פשוט לסוחרים, משום שהוא נסמך על תוכן משכנע, המלצות של לקוחות, ולעתים על קידום ממומן בתוך אמזון. אחרי 18 שנות פעילות, מערכת אמזון נעשתה כל כך מורכבת ומסועפת שלכל הפחות מדובר בשינוי מרענן שעשוי להקל על סוחרי אמזון בשיווק המוצרים שלהם, מה שבהכרח יהיה רווחי גם עבור אמזון עצמה.

האם אמזון הופכת לרשת חברתית?

כשטיקטוק התוססת ממשיכה לפתות את כל הצעירים אליה, אמזון, עם כל ניסיון החיים והחכמה שלה, פתאום מתחילה להרגיש מיושנת, ונדרשת להמציא את עצמה מחדש פעם נוספת. הצעד הזה, אם ימומש, יהווה אבן דרך נוספת בטישטוש הגבולות שבין רשתות חברתיות כמו טיקטוק, אינטגרם ופייסבוק לבין ענקיות איקומרס כמו אמזון, איביי ועליאקספרס.

אם עד עכשיו מוצרים היו מקודמים על גבי הרשתות החברתיות ונמכרים בפלטפורמות האיקומרס, היום המשחק הזה מתחיל להשתנות, וכמו שחלק מהרשתות החברתיות כבר התחילו להציע מוצרים למכירה מבלי שהצרכן יצטרך לעזוב את הפלטפורמה, כך גם פלטפורמות האיקומרס, שרוצות להשאיר את הלקוח אצלן, מעדיפות להיות המקום אליו יפנו המשתמשים בשעות הפנאי, בין אם הם באו לקנות או סתם להתסכל.

זה לא אומר שאמזון הולכת להפוך לפלטפורמת מדיה חברתית, אבל בהתחשב בצמיחה המהירה של טיקטוק, אי אפשר שלא לחשוב שאת אותו הקונספט המצליח ניתן ליישם גם בורטיקלים אחרים.


דיצה קרן היא כתבת טכנולוגית ועורכת בערוץ וואלה! שיווק ודיגיטל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully