וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מתכוונת טיקטוק להפוך למקום בטוח יותר למשתמשים, ולכם יש חלק בזה

ערוץ השיווק בשיתוף טיקטוק ישראל

22.9.2022 / 11:03

סקס? סמים? רוקנרול? כדי להבין אילו תכנים נחסמים בטיקטוק, או ללמוד איך לסדר לעצמכם (או לבני הנוער שלכם) פיד מלא תוכן מעניין אבל כזה שלא יגרום אי נוחות - ריכזנו עבורכם את איך שטיקטוק פועלת בעניין הזה, ובעניין של להפוך את הרשת למקום בטוח יותר. בואו להשתתף

דיווח על תכנים בלתי הולמים בטיקטוק. Unsplash
לחשוב לפני: מה יכול לפגוע ברגשות או לעבור את הגבול?/Unsplash

לפני שנספר לכם איך תוכלו לבלוט בטיקטוק בלי טריקים נמוכים, נתחיל רגע מרשימת הדברים שטיקטוק מבקשים לחדד עבורכם, שעליהם מומלץ שתדווחו כדי להפוך את טיקטוק ואת הרשת בכלל למקום בטוח ומהנה יותר.

על איזה תכנים חייבים לדווח בטיקטוק?

מעשים ואתגרים מסוכנים: פעילויות המוצגות בסרטונים ומתנהלות בהקשר לא מקצועי או ללא הכישורים הדרושים ואמצעי זהירות שעלולים להוביל לפציעה חמורה או מוות, כולל פעלולים חובבים או אתגרים מסוכנים הם אסורים בתכלית בטיקטוק.

אובדנות, פגיעה עצמית והפרעות אכילה: טיקטוק אוסרת על פרסום תוכן המתאר, מקדם, מנרמל או מפאר פעילויות שעלולות להוביל להתאבדות, פגיעה עצמית או הפרעות אכילה, אך מדגישה כי היא תומכת בשיתוף חוויות אישיות עם נושאים אלה בצורה בטוחה כדי להעלות את המודעות ולמצוא תמיכה קהילתית.
לצורך הדוגמא, יש הבדל בין לחתוך ורידים מול המצלמה לבין לדבר על הרצון לעשות את זה. כך או כך, דיווח והתערבות במקרה של יוצר טיקטוק שנמצא בסיכון להזיק לעצמו יכול להציל חיים. במידת הצורך, טיקטוק עשויה להזעיק את שירותי החירום המקומיים מיידית.

עירום, פורנוגרפיה ופעילויות מיניות: עירום, פורנוגרפיה או תוכן מיני בוטה הוא אסור, כמו גם תוכן המתאר או תומך במעשים מיניים שאינם בהסכמה, שיתוף של תמונות אינטימיות, שידול וניצול מיני, או כל ניסיון ניצול לרעה של עמדת פגיעות, כוח או אמון למטרות מיניות, לרבות רווח כספי, חברתי או פוליטי מניצול מיני של אחר.

בריונות והטרדה: טיקטוק מסירה ביטויי התעללות, לרבות איומים או אמירות משפילות שנועדו ללעוג, להשפיל, להביך, להפחיד או לפגוע באחר.

קיצוניות אלימה: תוכן שתוקף, מאיים, מסית לאלימות כלפי אדם או קבוצה, עושה דה-הומניזציה או מפגין עוינות ברורה על בסיס גזע, מוצא אתני, לאום, דָת, מַעֲמָד, נטייה מינית, זהות מגדרית, מחלה או נָכוּת אסורים, והם מוסרים מהפלטפורמה ברגע שהם מזוהים. ארגון להב"ה, שנחסם ב-2020 לאחר שהפיץ סרטונים שעודדו אלימות כלפי ערבים, נחסם בדיוק על הסעיף הזה.
מעורבות מזויפת כוללת כל תוכן או פעילות המבקשים לנפח באופן מלאכותי את הפופולריות בפלטפורמה. כל ניסיון לתמרן את הפלטפורמה כדי להגדיל את מדדי האינטראקציה הוא אסור.

התחזות: טיקטוק אינה מתירה חשבונות שמתחזים לאדם או לישות אחרת באופן מטעה. כאשר דיווח על התחזות מאושר, היא עשויה לבקש מהמשתמש לשנות את הפרופיל או לחסום את החשבון. לצד זאת, היא כן מתירה חשבונות שהם בבירור פרודיה, פרשנות או חשבונות מעריצים, בתנאי שמצוין באופן ברור שאין להם קשר לדמות האמיתית.

הטעיה מזיקה: מידע שגוי, שאינו מדויק או שקרי, שגורם נזק משמעותי ליחידים, לקהילה או לציבור הרחב מוסר מהפלטפורמה ללא קשר לכוונה שעומדת מאחוריו. נזק משמעותי כולל פציעה פיזית חמורה, מחלה או מוות; טראומה פסיכולוגית קשה; נזק לרכוש בקנה מידה גדול, וערעור אמון הציבור במוסדות ובתהליכים אזרחיים כגון ממשלות, בחירות וגופים מדעיים. מידע לא מדויק, מיתוסים או פגיעה במוניטין אינם נחשבים להטעיה מזיקה.

פעילות לא חוקית: מעשים הניתנים לעונש על פי חוק, לרבות גניבה, תקיפה, ניצול אנושי, זיוף והתנהגות מזיקה אחרת אסורים בטיקטוק. כדי למנוע נורמליזציה, חיקוי או הקלה של התנהגות כזו, תוכן המקדם או מעודד פעילות פלילית יוסר מטיקטוק מיידית.

שימוש בנשק: תיאור, קידום או סחר או הדרכה לשימוש בנשק חם, תחמושת, אביזרי נשק או נשק נפץ אסורים, אלא כאשר הם מופיעים בהקשרים חינוכיים (למשל, כחלק מאוסף מוזיאון), מעורבים בהם אנשי ממשל מורשים (למשל כוחות ביטחון כגון שוטרים במדים או חיילים במדים) או בשימוש בסביבה בטוחה ומבוקרת כמו מטווח ירי.

שימוש בחומרים מסוכנים: תיאור, קידום או סחר בסמים או בחומרים מבוקרים אחרים, כולל מוצרי טבק ואלכוהול, אסורים בפלטפורמה.

גרימת נזק: שימוש בפלטפורמה כדי לנצל את אמון המשתמשים ולגרום לנזק כספי או אישי אסור. טיקטוק מסירה תוכן שמרמה אנשים כדי להשיג יתרון כספי או אישי בלתי חוקי, כולל תוכניות להונאת אנשים או גניבת נכסים.

הימורים: תוכן המקדם שירותי הימורים, או שעשוי להיתפס כפרסום לבתי קזינו, הימורי ספורט או כל פעילות הימורים מסחרית אחרת אסורה.

תוכן אלים וגרפי: תוכן מזעזע, גרפי, סדיסטי או זוועתי שמקדם, מנרמל או מפאר אלימות וסבל קיצוניים של בני אדם או בעלי חיים אסורים לפרסום בטיקטוק, ובמקרה הצורך מדווחים לרשויות החוק הרלוונטיות.

הפרת זכויות יוצרים: תוכן שמפר זכויות קניין רוחני של מישהו אחר אסור בפלטפורמה יוסר. השימוש ביצירה המוגנת בזכויות יוצרים מותר רק בנסיבות בהן יושמו דוקטרינת השימוש ההוגן או חוקים רלוונטיים אחרים, או שימוש בסימן מסחרי כדי להתייחס, להגיב, לבקר, לפרודיה, ליצור דף מעריצים או לסקור מוצר או שירות.

סרטון שנחסם בטיקטוק. ירון אחר, צילום מסך
בלי רעיונות קונדסיים שעלולים להזיק. סרטון שנחסם בטיקטוק./צילום מסך, ירון אחר

נתקלתם בתוכן פוגעני? כך תדווחו לטיקטוק

יש דרכים רבות לדווח על תוכן לא ראוי בטיקטוק, והגישה אליהן זמינה כמעט מכל מסך באפליקציה. ניתן לדווח על המלצות אוטומטיות בפיד, סרטונים ושידורים חיים, תגובות, הודעות ישירות, אנשים או חשבונות ספציפיים, סאונדים, האשטגים, או כל תוכן אחר שמפר את נהלי הקהילה של טיקטוק.

במרבית המקרים, לחיצה ארוכה על הסרטון, הקשה על כפתור השיתוף, או על שלושת הנקודות בפינת המסך, יחשפו את אפשרויות החסימה והדיווח.

כאשר חוסמים משתמש בטיקטוק, פירוש הדבר שאותו משתמש לא יוכל ליצור עמכם קשר ולא תוכלו לראות את התכנים אחד של השני. חסימה שכזו עשויה להתרחש על רקע של יחסים אישיים, ולא בהכרח בגלל התנהגות בלתי הולמת, ועל כן מדובר בפעולה הפיכה שאינה משפיעה על משתמשים אחרים.

לעומת זאת, דיווח על משתמשים או על תכנים ספציפיים נועד להתריע בפני טיקטוק על התנהגות מזיקה שעשויה לפגוע באחרים. במקרים כאלה, ובמיוחד כאשר מתקבלים דיווחים רבים על אותו חשבון, טיקטוק תבצע בירור מעמיק ותחליט האם להסיר את התוכן אן לחסום את החשבון בכללותו.
פעולת הדיווח היא פשוטה ולרוב אינה מצריכה יותר מ-2-3 נגיעות במסך. במרכז המידע הרשמי של טיקטוק יש הוראות מפורטות בעברית שמסבירות בדיוק על מה ללחוץ כדי למצוא את אפשרויות הדיווח בכל אחד מהמסכים של האפליקציה. במידה ומדובר בבעיה שאינה קשורה ישירות לתוכן או חשבון מסויים, או שאתם מעוניינים להביע פידבק כללי יותר, תוכלו:

1. להקיש על פרופיל בצד הימני התחתון.
2. להקיש על סמל 3 השורות בפינה הימנית העליונה.
3. לפתוח את הגדרות ופרטיות.
4. להקיש על דווח על בעיה ולבחור נושא.
5. לפעול על פי השלבים שיופיעו באפליקציה כדי לשלוח את הבעיה.
6. במידה והבעיה לא נפתרה, תוכלו להתריע על כך לטיקטוק ולקבל תמיכה מצוות שירות אנושי.

סרטון שנחסם בטיקטוק. ירון אחר, צילום מסך
זה שאנחנו לבושים לא אומר שמותר למתוח את הגבול. סרטון שנחסם ע"י טיקטוק./צילום מסך, ירון אחר

חופש ביטוי - לא בכל מחיר

עכשיו, בואו נסביר מאיפה כל זה מגיע.

הרשת היא מתחם ענק להסתובב בו. היא מלאה בתכנים, באנשים, ברעיונות ובאג'נדות. כמו שיש כללי בטיחות והתנהגות בחיים, יוצאת עכשיו טיקטוק, שבשנה שעברה הפכה לאתר האינטרנט הפופולרי בעולם, וחצתה כבר מזמן את רף מיליארד המשתמשים, ל'מסע' המבקש לחדד את ההבדלים בין תוכן יצירתי עד מבריק, או כזה המלמד, מספק מידע, 'קורע' מצחוק, מטופש או "פסיכי" במובן מעורר ההשראה של שימוש במדיה ויזואלית - לבין תוכן שיכול להטריד, להזיק או לאיים על שגרת חיים תקינה. שימו לב שלא אמרנו "רגועה" או "הגיונית" כי ברשת, כמו בחיים, מותר לעשות דברים לא הגיוניים, כל עוד הם לא מאיימים על הסביבה או על אחרים.

"אנחנו רוצים שלמשתמשים תהיה את החוויה הכי טובה שאפשר לדמיין ברשת" נכתב ב-"Newsroom" של טיקטוק כבר לפני שנתיים, "בתוך מגוון כה רחב של תוכן טרנדי, משעשע ויצירתי - אתם עלולים למצוא את עצמכם שקועים בסרטונים שאינם מתאימים לכם". ואת ההתאמה הזו מבקשים להדק עוד יותר באמצעות כלי הבטיחות, הפרטיות והשלומות (well being) שלנו".

ובאמת, בחיפוש מהיר ברשת ניתן למצוא אינספור דיווחים ו'תלונות' מצד משתמשים, בהם יוצרים בעלי עשרות אלפי עוקבים, על כך שנחסמו לצמיתות או הוזהרו לפני חסימה, על ידי טיקטוק.
שוב, לא צריך להיות חוקר רשת כדי להבין שהאלגוריתם של טיקטוק, זה שהצליח לנצח את פייסבוק בכמות הזמן בו מבלים המשתמשים בכל חודש - לא הולך להעביר לנו תכנים "רגועים" או כאלה שיתאימו לשבת חתן במלון הסקוטי בטבריה, אבל טיקטוק משקיעה הרבה (ובין היתר קמפיין המדבר על מרכז דיגיטלי חדש בעברית שמטרתו להפוך את טיקטוק למקום בטוח יותר גם עבור אלו שלא פותחים את היום בלי סטיץ' להתעורר) כלים, הסברה ומאמץ באופן כללי, על מנת לשמור על הפופולריות ולאפשר למשתמשים להרגיש נוח ובטוח יותר.

כלומר, אתם יכולים להיות שונים, או בעלי נטיות שונות, ולהציג את זה בצורה שתבליט אתכם ותייצר לכם מקום מכובד בפיד, בלי להשתמש במכנה המשותף הנמוך יותר, להפחיד, לזעזע או לעבור את הגבול.

סרטונים שעברו את הגבול

מצפיה בסרטונים אשר נטען שנחסמו, אפשר לגבש הבנה של איפה עובר הגבול: מה שמעודד פגיעה בבעלי חיים, עלבון או זלזול ב'חלשים', מה שעלול לעודד התנהגות מסוכנת, לעצמך או לסביבה, כשיש "יותר עור מבד", או כשזה, פשוט ככה, עובר את גבול הטעם ה"סביר".

תוכן שנחסם בטיקטוק. ירון אחר, צילום מסך
"בעלי חיים הם לא כלי משחק". תוכן שנחסם בטיקטוק./צילום מסך, ירון אחר
תוכן שנחסם בטיקטוק. ירון אחר, צילום מסך
בלי מעשים ואתגרים מסוכנים. נחסם בטיקטוק./צילום מסך, ירון אחר

הנחיות הקהילה של טיקטוק מכילות מידע מפורט לגבי אופי התכנים האסורים לפרסום והפצה על גבי הפלטפורמה. אלה כוללים כל תוכן המתאר, מקדם, מנרמל או מעודד מעשים ואתגרים מסוכנים שעלולים לגרום לפציעה חמורה או למוות, עירום ותוכן מיני, ביטויי אלימות, בריונות והטרדה, פגיעה עצמית, התנהגות קיצונית או מאיימת, הסתה, התחזות, הטעיה מכוונת, שימוש בנשק ובחומרים אסורים ועבירות פליליות.

הרשימה המטרידה הזאת לא הגיעה משום מקום. היא מבוססת על מקרים אמיתיים רבים בהם משתמשים ניצלו לרעה את הפלטפורמה כדי להדהד מסרים פוגעניים ומזיקים. האירועים הללו מזיקים גם לטיקטוק, שלא מתכוונת לתת לאלו שחוצים את הגבול לקלקל לה או לאחרים את במת הענק שיצרה, המאפשרת ביטוי למיליוני אנשים, עם מקצועות שונים, שאולי לא היו זוכים להכרה וחשיפה בסדר גודל כזה בלעדיה, ואף פתחה אפשרות למקצוע של ממש עבור חלקם, שהפכו למשפיענים וליוצרי תוכן.

מיום הקמתה, טיקטוק שכללה ושכתבה את נהלי הקהילה, כמו גם את מנגנוני האכיפה שלה, כדי למנוע את קשת רחבה של מצבים המוגדרים כהתנהגות אסורה בפלטפורמה. אבל זה לא נגמר כאן.

איפה אתם? אתם פה?

במהלך הרבעון השלישי של 2021, הוסרו יותר מ-91 מיליון סרטונים שהפרו את הנחיות הקהילה, המהווים כ-1% מכלל הסרטונים שהועלו. מתוכם, 95% הוסרו לפני שמשתמש דיווח עליהם, 88% לפני שהסרטון קיבל צפיות כלשהן, ו-93% תוך 24 שעות מרגע הפרסום.

למרות הנתונים הלא מבוטלים הללו, כשעל כתף אחת יושב המלאך המוסרי ששמו צנזורה ועל הכתף השניה שד משחת ושמו חופש הביטוי - מלאכת סינון התכנים היא פעולה עדינה שדורשת שיקול דעת אנושי ואינה יכולה להיעשות רק על ידי אלגוריתמים.

לכן, לצד ההשקעה בטכנולוגיות למיגור תכנים פוגעניים, קהילת משתמשי טיקטוק חייבת לשמור על ערנות ולדווח באופן שגרתי על תכנים שפשוט לא צריכים להיות שם.

במיוחד עכשיו, כשיותר ויותר מותגים, אישי ציבור ואנשים בוגרים מבססים נוכחות בטיקטוק, ולאחר שנוכחנו לדעת שכמעט בכל הפלטפורמות ברשת אנו מגלים תכנים או תגובות בלתי הולמות, וזה, אין מילה אחרת, מטריד - הגיע הזמן להעלות את הרף ולהתחיל לקחת חלק אקטיבי בבקרה על התכנים בפלטפורמה כפעילות שבשגרה.

הגנה על קטינים בטיקטוק

טיקטוק מודעת לכך שרבים ממשתמשיה הם צעירים אשר, מטבע הדברים, נתונים יותר להשפעה - והיא מעניקה לנושא חשיבות מיוחדת. רק לאחרונה דווח כי טיקטוק הפכה למנוע החיפוש המועדף על דור ה-Z.

כחלק מהמאמץ להגן על שלומם, משתמשים מתחת לגיל 16 אינם יכולים לשלוח הודעות פרטיות ולשדר סרטונים בלייב, והתוכן שלהם אינו יכול להגיע ל- For You, 'דף הבית' של טיקטוק, זאת על מנת למנוע פגיעה, סיכון או ניצול של קטינים.

הבעיה מתחילה כאשר קטינים רבים, שכבר מכירים את המגבלה הזאת, פותחים חשבונות חדשים ומשקרים לגבי הגיל שלהם. על פי הנחיות הקהילה, "החוויה המלאה של טיקטוק מיועדת לאנשים בני 13 ומעלה, ואנו מסירים באופן פעיל חשבונות של אנשים שאנו חושדים שהם מתחת לגיל זה."
נתקלתם בפרופילים של ילדים מתחת לגיל 13? ראיתם סרטון לייב של ילד או ילדה שאין מצב שעברו את גיל 16? דווחו עליהם, הם יודו לכם אחר כך.

בנוסף לכללים שנפרט בהמשך, החלים על כלל המשתמשים, כל תוכן המתאר התעללות, ניצול או סיכון של קטינים מהווה הפרה של תנאי השימוש ומוסר כאשר הוא מזוהה, ואדם שימצא מטריד או משדל קטינים בטיקטוק ימצא את עצמו מחוץ לפלטפורמה.

גם התנהגויות כמו חנופה, בקשות ליצירת קשר בפלטפורמה או מחוצה לה, בקשות למידע אישי, שידול לשליחת חומרים בעלי אופי מיני, פניות או הערות מיניות ומתנות לקטינים אסורות בתכלית וטיקטוק עשויה לדווח לרשויות החוק על מי שיעבור על כללים אלה.

למה כל כך חשוב לדווח על תוכן פוגעני בטיקטוק?

לפני חודשיים הודיעה טיקטוק כי דיווחים של גולשים הובילו לחסימת חשבון הטיקטוק של וולא רובין חלאילה, החשוד ברצח זוגתו לשעבר, ספיר נחום. בבדיקה נמצא כי החשבון הכיל תכנים מסיתים והוא הוסר לצמיתות. למרות שאין קשר בין התכנים שנמצאו להיעלמותה של נחום, אפשר לתהות האם דיווח מוקדם יותר של הצופים בתכניו, כאלו שאולי היו מסיקים לאן רוח הדברים עלולה לנשוב - יכול היה להפנות את תשומת הלב של גורמים רלוונטיים לפרופיל ולקו אותו הוא מציג.

המקרה של ספיר נחום הוא מקרה קיצון, אבל מרבית התכנים הפוגעניים יושבים בתחום האפור. טיקטוק היא פלטפורמה שמעודדת את חופש הביטוי, אבל כדי לעשות זאת היא חייבת לשמור על גבולות ברורים ובריאים. האתגר של טיקטוק הוא למצוא דרכים לעודד דיווחים כאלה ולהעלות את המודעות אליהם. אחרי הכל, צריך לזכור שרבים מהמשתמשים, קטינים או לא, כלל אינם מודעים לחובות שחלות עליהם או לזכויות המגיעות להם, כיוון שהם מעולם לא טרחו לקרוא את הכללים.
יחד עם זאת, זוועות כמו "יום האונס" ואתגר ה"בלקאאוט" אינם עובדה מוגמרת שצריך להשלים איתה. יותר ויותר משתמשים מבינים היום שיש מה לעשות בנידון, ושזה בידיים שלהם לעצור את זה.
לראיה, רק אתמול נודע לנו כי חשבונו של המשפיען הבריטי אנדרו טייט, שחלק מתכניו הגיעו למיליארדי צופים, נחסם בעקבות הטפות מיזוגיניות בהן טען שנשים הן רכושן של גברים והשווה אותן לכלבים. הקהל לא קיבל את זה יפה וטיקטוק, בתגובה לדיווחים, בעטה אותו החוצה.

באמת ברוך שפטרנו, אבל יתכן מאוד שלולא התערבות הקהל, טייט היה ממשיך בשלו. הסיפור הזה מדגיש כמה חשוב לדווח לא רק במקרים מובהקים של סכנה לחיי אדם, אלא בכל מקרה שיש בו יציאה מגבולות הטעם הטוב והשפעה שלילית על הצופים. העלאת המודעות לחשיבות הדיווח היא הדרך היחידה לוודא שטיקטוק תישאר נקיה מתכנים מסוכנים.

לסיכום, אם אנחנו רוצים להמשיך להנות מתכנים יוצאי דופן, מפתיעים, משעשעים, מעוררים או מלמדים. אנחנו מבינים שזו הסביבה של כולנו, והמאמץ הנדרש מכל אחד ואחת מאיתנו הוא אמנם קטן, אבל יכול, יחד, לייצר השפעה גדולה. אין לנו את הפריבילגיה שלא להיות אקטיביים בעניין הזה, גם אם בשאר הזמן אנחנו בעיקר נהנים מהצפייה. כמו, לדוגמה, בדברים כאלה.

פלטפורמת ביטוי, יצירה ושעשוע למיליארד משתמשים

@tiktok Now anyone can create vibrant effects for TikTok. Welcome to Effect House #effecthouse ♬ original sound - TikTok
ערוץ השיווק בשיתוף טיקטוק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully