וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסוי המונטיזציה של יוטיוב נכשל פעמיים

עודכן לאחרונה: 19.10.2022 / 9:01

יוטיוב מנסה להמיר משתמשים חינמיים למשתמשי פרימיום, אבל בנתיים היא בעיקר מעצבנת אותם

יוטיוב רוצה שתשלמו על מנוי פרימיום, אבל מאבדת משתמשים בדרך.. Unsplash
יוטיוב רוצה שתשלמו על מנוי פרימיום, אבל מאבדת משתמשים בדרך./Unsplash

משתמשים ביוטיוב בחינם? ייתכן שהבחנתם בניסוי שהריצה החברה בחודש האחרון, במסגרתו נחסמה אפשרות הצפייה בסרטוני 4K למשתמשים חינמיים. מטרת הניסוי הייתה לבדוק האם סרטונים באיכות גבוהה היא משהו שהמשתמשים יהיו מוכנים לשלם עבורו על ידי הצטרפות למנוי פרימיום בפלטפורמה, אבל ככל הנראה, המהומה שהרימו המשתמשים גרמה לחברה להבין שניסויים כאלה עלולים לעשות לה יותר נזק מתועלת.

בניסוי אחר שנערך מוקדם יותר השנה, הציגה החברה למשתמשים עד 12 מודעות בלתי ניתנות לדילוג לפני תחילתם של סרטונים ארוכים, תוך שהיא מציעה את מנוי הפרימיום כפתרון שיאפשר חוויית צפייה נטולת הפרעות. לא חסרים תוספים דוגמת אד בלוקר שיטפלו בבעיה, ואילו גם בניסוי הזה תגובות הגולשים לא איחרו לבוא והחברה גנזה את הרעיון תוך ימים ספורים בלבד.

קשה לשנות הרגלים של שנים והצופים, שמעולם לא ממש היתה להם סיבה לעבור לפרימיום, נאלצו ביום בהיר אחד להתמודד עם מציאות של איכות צפיה נמוכה. מיותר לציין שהם לא קיבלו את זה יפה ובמקום להירשם לפרימיום כפי שציפתה החברה, רבים פשוט עזבו לטובת פלטפורמות אחרות ואף הביעו מחאה ברשתות החברתיות.

אז מה פשר הניסויים האלו של יוטיוב? כאשר פלטפורמות סטרימינג אחרות כמו נטפליקס גובות תוספת תשלום עבור איכות צפיה ואיש לא מניד עפעף, ניסיונות המונטיזציה של יוטיוב נראים הגיוניים כלכלית ואפילו מתבקשים. אולם כשהמשתמשים כל כך רגילים לקבל את התוכן שלהם בחינם, גם אם זה אומר שהם צריכים לצפות בפרסומות, המהלך הזה פשוט לא עובר חלק בגרון.

המוטיבציה מאחורי הניסויים של יוטיוב

A/B Testing הוא אחד הכלים הטובים ביותר שקיימים היום לאנשי מוצר, משווקים ולמפתחים כדי לבדוק מה עובד במוצר ומה לא. כמו בניסויים מדעיים, נותנים לשתי קבוצות משתמשים אפשרויות שונות ובודקים כיצד כל קבוצה מתנהגת לפי ההיפותזה שהיתה לנו.

בדרך כלל משתמשים ב-A/B Testing כדי לבדוק אילו תכונות מוצר, מודעות או תכנים שיווקיים יעשו את האימפקט הגדול ביותר על המשתמשים, במטרה לשפר את המוצר, אולם לעתים הוא משמש כדי לבחון כיצד ניתן להגדיל את הרווחיות של החברה, וזה בדיוק מה שעשתה יוטיוב. ההיפותזה הייתה שאם תכונות בסיסיות כמו איכות 4K או צפייה ללא הפרעות יפסיקו להיות זמינות, המשתמשים ישלמו על מנוי פרימיום. בפועל, הם טעו בענק.

למידע נוסף על A/B Testing האזינו לפרק הראשון של הפודקאסט Startup for Startup:

הניסויים של יוטיוב הגיעו כחלק מהידוק חגורות כללי עליו הכריז לפני חודשיים מנכ"ל אלפבית סונדאר פיצ'אי. מספר פרויקטים של החברה נסגרו במסגרת הקיצוצים, כולל צוות חומרת המחשבים הניידים של Pixel, כמחצית מהפרויקטים הניסיוניים באזור 120, הספין-אוף הטכנולוגי של פרוייקט Loon, וסגירה סופית של פלטפורמת הגיימינג Google Stadia. הקיצוצים לא פסחו גם על יוטיוב ומכאן המוטיבציה להניע יותר גולשים לעבור לפרימיום.

גוגל גובה $9.99 לחודש עבור יוטיוב Music ו-$11.99 לחודש עבור יוטיוב Premium בארה"ב, עם טווחי מחירים נוספים שמשתנים בהתאם למדינה בה נמצא המשתמש. מנוי פרימיום מציע תכונות כמו צפייה בסרטונים ללא פרסומות, הורדות וידאו לצריכה לא מקוונת והפעלת סרטונים ברקע גם כשהטלפון בכיס או כשרוצים לבצע פעולות נוספות במכשיר במקביל לצפיה בסרטונים. לטענת החברה, קיימים יותר מ-50 מיליון מנויים בתשלום בשתי ההצעות ברחבי העולם, אבל כאמור, היא שואפת ליותר.

למרות כל זה, לאחר שחטפה ביקורות בכל רחבי המדיה החברתית, החליטה החברה לרדת מהעץ שטיפסה עליו ושיחררה את ההודעה הבאה:

אז מה גרם ליוטיוב להתחרט?

יזמי SaaS שהתחילו עם מודל חינמי כבר מכירים את האתגר העצום שבמעבר משירות דיגיטלי חינמי לשירות בתשלום. סטארטאפים רבים כבר נפלו על הסעיף הזה כשניסו לעשות מהלכים דומים ויוטיוב לא שונה במקרה הזה.

תוסיפו על זה את הלך הרוח הרווח לפיו כשהשירות חינמי, המשתמש הוא המוצר, והמודעות ההולכת וגוברת לכך שמידע על התנהגות של צרכנים הוא נכס ברמה של תרנגולת המטילה ביצי זהב, וקיבלתם משהו שנראה כמו לא פחות מבגידה במשתמשים הכי נאמנים שלה.

יוטיוב היא אמנם מעצמת ענק אבל זה לא הופך אותה חסינה לנפילות. וכמו שהטעויות של מארק צוקרברג עלו לו במיליארדים, גם ביוטיוב יודעים שהתהילה לא תישאר לנצח, במיוחד כשהתחרות מסביב רק הולכת וגוברת.

אז טוב שיוטיוב נסוגה מההחלטה ההזויה הזאת, אבל אל תתבלבלו - בעתיד הקרוב סביר מאוד שנראה תכונות נוספות של הפלטפורמה האהובה מופקעות לטובת תוכנית הפרימיום. נותר רק לקוות שחבילת השירותים הבסיסית שכל כך התרגלנו אליה תישאר זמינה גם בחינם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully