וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופה דיגיטלית בפתח - האם הממשלה החדשה תעמוד באתגר?

אלי פרנק

עודכן לאחרונה: 13.11.2022 / 10:25

לצד גל הפיטורים בהייטק, צמיחה חסרת תקדים דוחפת אותנו לקראת סופה דיגיטלית שמצריכה התארגנות מחדש, אך העיסוק הבלתי פוסק בבחירות עלול לעלות לממשלה החדשה ביוקר

היכונו לסופה הדיגיטלית.. Unsplash
היכונו לסופה הדיגיטלית./Unsplash

הבחירות מאחורינו, בקרוב תקום ממשלה חדשה ואתגרים רבים מונחים לפתחה: ביטחון כללי וביטחון אישי, כלכלה ויוקר המחיה, ענייני דת ומדינה, יחסי חוץ ויחסי פנים, ועוד הרבה אחרים.
אבל אחד הנושאים הקריטיים לטיפול הממשלה החדשה, הוא המשך חיזוק ההייטק כמנוע מרכזי לצמיחה כלכלית של המשק וכמחולל תעסוקה במגזרים השונים ובפריפריה. ניהול נכון של המשאב האדיר הזה שהתברכנו בו, יכול לתרום משמעותית לשגשוג כלכלי, צמצום פערים, הורדת יוקר המחייה ועוד.

האם הפיטורים בהייטק הישראלי בהכרח מעידים על משבר?

הכותרות על המשבר בהייטק עשויות להיות מבלבלות, הרי רק לאחרונה, חברת מובילאיי הונפקה עם תחילת המסחר בשווי שהכתיר אותה כהנפקה הגדולה ביותר עד כה השנה בוולסטריט, ובתוך יום עלתה בעשרות אחוזים. באותו יום של ההנפקה גם פורסם כי מניות שונות של חברות הייטק הובילו עליות בוולסטריט, כשמאנדיי זינקה ב-12%. יום קודם לכן, פורסם שחברת סטארט-אפ ישראלית בתחום הביטוח הכריזה על גיוס לפי שווי של מיליארד דולר. אז איפה המשבר בענף ההיי טק שכולם מדברים עליו?

לצד מקרים לא מעטים אמנם של ירידות ופיטורים, יש הטוענים שמדובר ב"תיקון" לאחר תקופה של צמיחה בכל מחיר, כי לצידן יש גם עליות וגיוסים. אני מאמין שאנחנו לא נמצאים במשבר. הדהירה הדיגיטלית היא בכיוון אחד וברור - קדימה ולמעלה - וגם אם יש בדרך ירידות, הן עדיין במסגרת הכיוון הכללי של עלייה.

לא רק שאין משבר, אלא שההתפתחויות הטכנולוגיות המואצות מביאות איתן שפע של הזדמנויות, ובלבד שנדע לנהל ולהתנהל נכון. הקצב המהיר והמסחרר של השינויים, כשההייטק הוא הקטר הדוחף, עוד הולך ומתגבר בלי לעצור, וגרף מהירות ההשתנות, שממשיך לנסוק כלפי מעלה, מייצר תופעה מוכרת מהטבע - סופה. אנחנו בעידן של "סופה דיגיטלית" - Digital Storm.

כמו שסופה בטבע יוצרת כאוס וחורבן, גם "הסופה הדיגיטלית" יכולה ליצור כאוס במדינות ובארגונים שלא ייערכו אליה כמו שצריך, שלא ינהלו אותה ואת השינויים שהיא יוצרת.

בניגוד לסופה בטבע, שהיא אירוע תחום בזמן, "הסופה הדיגיטלית" היא מתמשכת ומתגברת, כך שהאתגר לנהל אותה ולהתנהל בה הוא אפילו יותר גדול. רק היערכות נכונה וניהול מוקפד של ההזדמנויות, וכן של האיומים שלצידן (סייבר ועוד), יבטיחו הישגים, התפתחות, וצמיחה. בלי כל זה, אנחנו עלולים להגיע לכאוס, כמו שזורעות סופות טבע.

אז איך נערכים לסופה דיגיטלית?

נקודת המפתח היא הפנמה שנגזר עלינו ועל הדורות הבאים לחיות במציאות תזזיתית שכל הזמן משתנה, שינוי הוא דרך חיים, ולא פרויקט חד פעמי. בנוסף לצורך לאמץ את השאיפה לחדשנות כל הזמן, צריך לאמץ גם את השינוי - Embrace the Change - ולפעול במציאות משולבת של חדשנות שהיא עצמה משתנה בקצב מסחרר.

ברמת המדינה וברמת כל ארגון וחברה, נדרשת מנהיגות שקטה ושקולה שתוביל ותנהל, תגדיר יעדים, תקדם הזדמנויות, תפחית סיכונים, תוביל התאמות בתרבות הארגונית, ותכוון להישגים.
הממשלה החדשה שתקום צריכה כאמור להמשיך ולהגדיר את צמיחת המשק באמצעות עידוד וחיזוק ההייטק וטכנולוגיות המידע כיעד מרכזי, ולהגדיר תוכנית לאומית שתכוון את ההתנהלות של המדינה בתוך הסופה הזו. המשימה דורשת שינויים בניהול ובהתנהלות משרדי הממשלה, לצד התאמות רגולציה והקלות על השוק שיוכל להיות יותר "תזזיתי" ודינמי.

עוד בוואלה!

שיווק ברגעי משבר - איך למטב תקציבי שיווק שנחתכו בין לילה

לכתבה המלאה
הכותב הוא אלי פרנק, יו"ר הלשכה לטכנולוגיות המידע בישראל. באדיבות המשפחה
הכותב הוא אלי פרנק, יו"ר הלשכה לטכנולוגיות המידע בישראל/באדיבות המשפחה

*ועידת ישראל לטכנולוגיות המידע 2022 של הלשכה לטכנולוגיות המידע תתקיים ב - 14.11 ותעמוד בסימן The Digital Storm - Embracing the Change

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully