וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לצלם ארבעה לוקיישנים מאולפן אחד בפתח תקוה? הכירו את UNREAL

עודכן לאחרונה: 12.12.2022 / 9:53

מנוע UNREAL מגיע לאולפני ההפקות הוירטואליות עם טכנולוגיית צילום בתלת מימד ויכולות מסעירות שמשבשות את עולם הפרסום, הטלוויזיה והקולנוע

שוק ההפקות הוירטואליות הולך וגדל כל שנה, אבל במהלך הקורונה הוא קיבל בוסט משמעותי במיוחד כי אי אפשר היה לצאת לצילומים. בשנת 2020 ראינו לראשונה יוצרי קולנוע הוליוודיים בולטים כמו NBC, MTV ו-ABC, מאמצים הפקות וירטואליות, שכללו שימוש במצלמה רובוטית כדי לצלם את השחקנים מרחוק ולצמצם את כמות האנשים על הסט.

טברנה יוונית וירטואלית ב-UNREAL.. פלייקארד,
טברנה יוונית וירטואלית ב-UNREAL./פלייקארד

הסדרה מנדלוריאן של דיסני היתה הסדרה הראשונה שצולמה כולה באנריל בזמן הקורונה. הגידול העולמי, שהתחיל עוד קודם, זינק קדימה בגלל שאי אפשר היה לטוס, ובבת אחת, כל החברות שמטפלות בהפקות וירטואליות, כולל גם אולפנים חדשים שנפתחו, פתאום נהיו מאוד מאוד עסוקים.
לצד האילוצים הבלתי נמנעים שיצרו הנסיבות, כלים לבניית עולמות פתוחים ומאסיביים, שעד אז היו שמורים לעולמות הגיימינג, הלכו ונעשו נגישים יותר ויותר גם בעולמות ההפקה.

אחד מהם, Unreal Engine, הוא מנוע גרפיקה ממוחשבת בתלת מימד. הוא הוצג לראשונה בשנת 1998 על ידי חברה בשם Epic Games במשחק יריות מגוף ראשון (first-person shooter). מאז הוא עבר גלגולים רבים ושימש במגוון ז'אנרים של משחקים, אבל בשנתיים האחרונות הוא זוכה לאימוץ גם בתעשיית הפרסום, הקולנוע והטלוויזיה.

אנריל, מערכת קוד סגור ששולטת על 13% מהשוק, מאפשרת לבנות עולמות פתוחים ריאליסטיים תוך שימוש בגיאומטריה מרחבית ושליטה על אלמנטים כמו אור וצל, סאונד, השתקפות ועוד. המהדורה האחרונה (5.1) מוסיפה על זה רמה חדשה של יעילות ונגישות, תוך התחשבות בצרכים של סקטורים שונים בתעשיה: הפקות אופנה ופרסומות, קולנוע וטלוויזיה וכמובן גיימינג. זה אומר שאפשר ליצור כל סט שרוצים, בלי לצאת מהאולפן.

מדובר בטכנולוגיה המציגה רמת פירוט מדהימה וטקסטורות שכמותן לא נראו עד היום וכן אפקטים מרשימים במיוחד ואמינים, כמעט בלתי אפשרי לזהות שמדובר בגרפיקה ממוחשבת ולא בצילום מציאותי. הרעיון העיקרי של מנוע האנריל הוא לדמות סיטואציות שבהן מדמים את העולם האמיתי. אנריל הוא למעשה סביבת פיתוחים המשמשת לתכנות ויצירה של עולמות וירטואלים וכולל שלל כלים ויכולות עיבוד מהירות וטובות, תמיכה בקבצים כבדים, סאונד מדויק ובניית עולם מפורט ועשיר יותר.
הסרטון הקצר הבא נוצר כולו בטכנולוגיית Unreal:

אז איך מצלמים פרסומת באנריל?

"טכנולוגיית אנריל לוקחת מצלמה אמיתית, שמה אותה בתוך עולם וירטואלי, ואז משדרת ביחס לתזוזת המצלמה על גבי המסך", מסביר שי בונדר, מייסד ומנכ"ל משותף בחברת ההפקות אוטופיה XR. "בניגוד לגרין סקרין, אנריל לא מוגבלת לא בתנועה ולא בתאורה ולכן אין הרבה פוסט פרודקשן שצריך לנקות. אנחנו משדרים את התוכן על גבי מסכים אבל התוכן זז ונושם ביחס למצלמה והרקע זז בהתאם, כך שבעצם המצלמה נכנסת לתוך סט וירטואלי. הבמאי, שמסתכל דרך המוניטור, יכול להחליט, למשל, להזיז את השמש ממקומה, להפוך יום חורפי ליום קיצי, להזיז עץ, ולהתאים את הסט איך שהוא רוצה בלי לעשות שום עבודת פרוסס. בעצם, אנריל מאפשרת לנו לספק שירותי סטודיו שעוברים ממקום למקום."

סקרנים לראות איך זה עובד? קבלו הצצה אל מאחורי הקלעים:

מסך לד תלת מימדי שנבנה במיוחד כדי לשדר את העולמות של UNREAL על סט הצילומים.. אייבי טבצ'י, אוטופיה,
מסך לד תלת מימדי שנבנה במיוחד כדי לשדר את העולמות של UNREAL על סט הצילומים./אייבי טבצ'י, אוטופיה
הסט הוירטואלי של UNREAL. אייבי טבצ'י, אוטופיה,
הסט הוירטואלי של UNREAL/אייבי טבצ'י, אוטופיה

איך נראית העבודה עם אנריל בשטח?

בפרסומת הישראלית הראשונה שצולמה באנריל, בהשתתפות אביב אלוש ומארינה מקסימיליאן, היו ארבעה לוקיישנים: רחוב ניו יורקי, אולם נשפים, חדר בבית מלון, וטברנה יוונית.

לילך בן ארצי לוי, סמנכלית שיווק, פליי קארד: "כשבחרנו בקריאיטיב עמדו בפנינו שלוש אפשרויות. הראשונה היתה לטוס לחו"ל ולצלם את אביב ומארינה בארבעת המקומות שרואים בפרסומת. האופציה השניה היתה להשתמש בגרין סקרין, טכנולוגיה שכיחה אבל מגבילה כי כשהפרזנטורים מצטלמים הם רואים מסך ירוק והם צריכים לדמיין איפה הם נמצאים. גם הפוסט פרודקשן מאוד מוגבל. האופציה שבחרנו ללכת איתה בסופו של דבר היא טכנולוגיית אנריל, שאיפשרה לנו לצלם את כל ארבעת הלוקיישנים מהאולפן בפתח תקווה."

"את בניית העולמות עשינו במשך חודש וחצי לפני יום הצילום. הרמנו מסך לד ענק שמאפשר לעשות מעבר בין האולפן לעולם האמיתי שרואים על המסך, בשילוב עם עבודת ארט. זו עבודה מאוד מדויקת עם השפעה מטורפת מבחינת הנראות כי לא צריך לדמיין כלום. השחקנים רואים איפה הם נמצאים. הם זזים ביחד עם תנועת המצלמה וכל העולם זז איתם. בסצינה של הטברנה ביוון הרגשתי ממש כאילו אני שם, אבל זו 100% עבודת מחשב. "

"היתרון הגדול הוא שזה עולה הרבה פחות מלהטיס צוות הפקה שלם ל-4 מקומות שונים. במקום זה, הפרסומת כולה צולמה בלוקיישן אחד. הטכנולוגיה יקרה אבל זה עדיין חיסכון לעומת האלטרנטיבה. גם לא צריך פוסט פרודקשן אז העריכה מהירה יותר. את רוב העבודה עושים לפני הצילומים. מעבר לתגובות החיוביות לפרסומת, אנשים היו בטוחים שטסנו לחו"ל, לא היה להם בכלל ספק, זה מראה כמה זה מדמה את המציאות. אני מאמינה שבשנים הבאות נראה את אנריל נכנסת יותר ויותר לעולם הפרסום ובהמשך גם לסרטים וסדרות. "

מתוך סט הצילומים הוירטואלי בפרסומת של פליי קארד.. שי יחזקאל,
מתוך סט הצילומים הוירטואלי בפרסומת של פליי קארד./שי יחזקאל
אביב ומארינה באולם הנשפים הוירטואלי.. פלייקארד,
אביב ומארינה באולם הנשפים הוירטואלי./פלייקארד

אז מה הלאה?

בשביל הקונטקסט, דוח של Grand View Research העריך את שוק ההפקות הוירטואלי העולמי ב-1.60 מיליארד דולר בשנת 2021, עם שיעור צמיחה שנתי צפוי (CAGR) של 17.8% מ-2022 עד 2030.

הדוח מפרט את ההתפתחויות העצומות בתחום ההפקה הווירטואלית לאורך השנים ובפרט מאז משבר הקורונה. פתרונות שמאפשרים ליוצרי קולנוע להעביר את התנועה המצולמת של שחקן לדמויות וירטואליות, בשילוב לייב אקשן והרחבות וירטואליות של הסט, והביקוש הגובר לאפקטים חזותיים באולפני הפקת סרטים ופרסומות מסחריות צפויים להגביר את צמיחת השוק.

אם התחזיות נכונות, הרי שאנחנו הולכים לראות יותר ויותר אולפני הפקה עוברים למימד הוירטואלי. בעצם, במקביל להתפתחות המואצת של אמצעים עצמאיים ליצירה, עריכה ושיתוף וידאו ישירות מהטלפון, עולם ההפקות יהיה צריך להמציא את עצמו מחדש כדי להצדיק את העלויות שהוא דורש על דברים שרבים סבורים שהם יכולים לעשות בעצמם, גם אם ברוב המקרים זה לא ממש נכון. וכמו שעולם ההייטק התרגל למודלים של עבודה היברידית, כך גם עולם ההפקות יכול ליהנות מטכנולוגיה חדשנית ובה ובעת לחסוך בעלויות הפקה וכוח אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully