וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

די עם הסטוצים! יחסים לטווח ארוך חיוניים לעסק שלכם

יעל לוטן ודנה דרבינסקי

28.6.2023 / 11:54

בשונה מ'סטוצים' בפייבר, יחסים מקצועיים זה לא 'זבנג וגמרנו'. בין אם אתם לקוחות או ספקים, אין תחליף למערכת יחסים קבועה ומתמשכת. אז איך מבדילים בין השניים ולמה זה כל כך קריטי לעסק שלכם?

מערכות יחסים תלותיות. ShutterStock
כשבונים מערכת יחסים מקצועית, הקשר האישי חשוב לא פחות מהשירות עצמו/ShutterStock

בסדרה הישראלית 'קורדרוי', הגיבורה, דניאל, שמשחקת דר זוזובסקי, נחסמת באפליקציית היכרויות. איך זה קרה? היא הגיעה לדייט באיחור של רבע שעה וכשהבחור העיר על זה, היא הציעה שהם יוותרו וייפרדו באותו רגע, כי היא לא אוהבת שכועסים עליה.

הבחור נפגע ודיווח עליה. היא נחסמה בנימוק שהיא עברה על חוקי האפליקציה שמבקשת מהמשתמשים להיות מכבדים, מתחשבים וערכיים. "למה אני לא מכבדת? כי דפדפתי בנאדם ברגע שראיתי אותו, כמו שאני עושה בסלולרי?" היא לא מאמינה, "אתם הפכתם אותי למפלצת הלא מכבדת והמדפדפת הזאת ועכשיו אתם חוסמים אותי כי אני כזאת?"

כשהטכנולוגיה באה על חשבון יחס אישי

לצד יתרונותיה הרבים, הטכנולוגיה מחזקת שטחיות וחוסר מחויבות במערכות יחסים אישיות ומקצועיות בתקופה הזו. במקום מעצב גרפי קבוע אפשר לקחת איש מקצוע ממדינה רחוקה שרשום ב-fiverr, לשת"פ חד פעמי שאולי יצליח ובטוח יעלה פחות. גם באתר הפרילאנסרים הישראלי xplace אפשר למצוא ספקים חד-פעמיים לכתיבת אתר, לניהול אדמיניסטרטיבי של פרויקט נקודתי ועוד.

יש לא מעט דוגמאות לקשרים עסקיים קצרים ויעילים שהטכנולוגיה מזמנת. אבל בגדול, אם אתם בעלי עסק, חוסר מחויבות ושטחיות הם המאפיינים האחרונים שאתם רוצים במערכות היחסים עם הצוות המקצועי ועם הקהלים שלכם.

עם איש או אשת הכספים בעסק, עם עורכ/ת הדין של העסק ועם רואה החשבון, עדיף לפתח מערכות יחסים קבועות וממושכות. במיוחד כשמדובר במשרות אמון, ככל שההיכרות והאמון נבנים לאורך השנים, כך השירות הופך יעיל ומדויק יותר לצרכי העסק. גם את היצרן שנותן לכם שירות מדויק ומכיר כל ניואנס במוצר שלכם, לא תחליפו בקלות.

פומו, פחד ממחויבות וראיה לטווח קצר

כשזה נוגע ליח"צ ושיווק לעומת זאת, שכיח שבעלי עסקים בונים מערכות יחסים קופצניות עם ספקים. הם מחפשים תוצאות מיידיות ונופלים לא פעם לאכזבות מהירות.

לעומת תחומים אחרים, תחומי השיווק והיח"צ נתפסים כאופנתיים, דינמיים ומשתנים. בעלי עסקים רבים עושים את הטעות ומחליפים אנשי מקצוע וספקים בתחומים אלה במהירות - מדי שנה או מדי פרויקט, וגם שם לעיתים מפצלים את התחומים לכמה ספקים.

זו טעות כי תחומי השיווק, המיתוג ויחסי ציבור מדברים את הליבה של העסק. אחרי שהשקעתם בייצור, בשרשרת אספקה, בבניית שירות או מוצר ייחודיים, החלק של הוצאת השירות או המוצר לעולם באופן קבוע וטוב, הוא מהותי כדי לייצר מכירות ולשמור את העסק אהוב ומוכר באופן מתמשך.

תהליך מיצוב של מותג בתודעה הציבורית, לוקח זמן של בנייה ויישום. יש שלבי התקדמות כמו בסולם, שיש לעבור כדי להגיע למעלה. בגלל האנרגיה והיצירתיות הרבים שצריך להשקיע ביח"צ ושיווק, יש מנהלים ויזמים שחושבים שהחלפת ספקים בתדירות גבוהה תתן להם עשייה רעננה והשתדלות גדולה יותר מהספק, אך זה שיקול מוטעה. עסקים שמחליפים לעיתים קרובות משרד שיווק ויח"צ, מבזבזים הרבה זמן כדי שהספק החדש יבין אותם לעומק וילמד בצורה מלאה את ההתנהלות, החסרונות והחוזקות שלהם.

כשמתייחסים לאנשי השיווק והיח"צ כאל ספקי טרנדים מתחלפים ולא מבינים שמדובר במשרות אמון שבהן נאמנות והכרות עמוקה הן קריטיות, נוצר מעגל רשע. ככל שעסקים מחליפים יותר ספקי שיווק ויח"צ, כך האמונה שלהם בכלים ובספקים יורדת, ושלבי העבודה הופכים כל פעם מחדש לארוכים ומתסכלים יותר, לשני הצדדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

בשביל מה בעצם צריך יועצי תקשורת ויח"צ?

לממציאים, יזמים ומנהלים רבים, אין נטייה טבעית לחשיפה. וכשיש לידרים שאוהבים חשיפה, כמו אילון מאסק למשל, הם צריכים יועץ אסטרטגי כדי לווסת, לנהל ולתכנן את היחסים עם התקשורת.

תפקיד האסטרטג השיווקי הוא גם להבין לעומק את העסק ולחדד את המסר השיווקי כשהוא מפוזר ולא ברור. לזקק ולהוציא את המסרים המדויקים לעולם.

סיכום

החלפות מהירות של ספקים בתחום השיווק והיח"צ, למעשה עוצרות את העסק ומדרדרות אותו אחורה בכל פעם מחדש. כדי להגיע למכירות טובות, צריך לעבור קודם את שלב העלאת המודעות למותג. השלב הזה צריך להיות חכם, עקבי ויסודי. לעצור את השלב הזה שוב ושוב ולנסות בכל פעם אסטרטגיה אחרת של יח"צ ושיווק, זה לרוץ ימינה ושמאלה אבל לא ישר וקדימה. איש יח"צ שעדיין לא מכיר אתכם לעומק, יציע לכם רעיונות שלא מתאימים לכם ולא תמיד יקלוט את כל התמונה. כשיש התקרבות והיכרות עם החוזקות, החולשות, המסוגלות, השאיפות של כל השותפים, כשבוטחים ביח"צ ועוברים את שלבי הלמידה והחשדנות, אז מתחילה העבודה האמיתית.

לסטוץ יש את הריגוש שלו, אבל כשמדובר בשיווק ויח"צ, שהם ליבת העסק, עדיף להיות נאמנים למי שמכיר ואוהב אתכם באמת.

יעל לוטן היא מייסדת ובעלים של לוטן יח"צ-מיתוג-דיגיטל. דנה דרבינסקי היא מנהלת התוכן בלוטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully