וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכשרות המדיה החברתית למורי אונר"א: מחדל או יד מכוונת?

Impact SE

עודכן לאחרונה: 3.12.2023 / 11:14

באונר"א נמנעים מלחנך נגד הסתה ואנטישמיות ברשת ומסתפקים בהימנעות מהבעת דעה פוליטית, אבל גם זה לא ממש עובד והקריאות להשמדת ישראל רק הולכות ומתרבות. חה"כ לשעבר עינת וילף: "הגיע הזמן לסלק את אונר"א מהאזור"

בית ספר של אונר"א בחברון. AP
בית ספר של אונר"א בחברון/AP

בסוף השבוע שעבר התוודענו כי אחדים מהישראלים שנחטפו לעזה הוחזקו בשבי על ידי עובדי אונר"א, ארגון האו"ם המופקד על רווחה ותעסוקה של פליטים פלסטינים, שבין היתר מפעיל מוסדות חינוך רבים ברצועת עזה ובגדה המערבית, ונתמך ברובו על ידי מדינות המערב.

למרות הצהרות הארגון על מאבקו בהסתה נגד ישראל, אונר"א נמנע בהכשרותיו במדיה החברתית מלחנך מורים פלסטינים נגד הסתה ואנטישמיות באינטרנט. במקום זאת, הוא מסתפק בללמד אותם כיצד להימנע מהבעת דעה פוליטית ברשתות החברתיות, וגם זה לא בהצלחה רבה. כך עולה משני מחקרים שפרסם במרץ ובנובמבר ארגון Impact SE, העוסק בניטור ומעקב אחרי הסתה במערכת החינוך הפלסטינית במטרה להיאבק בתופעה.

מידע זה מתברר לאחר שלאחרונה התגלה, כי למעלה מ-20 מורים פלסטינים המלמדים בבתי הספר של אונר"א ברצועת עזה וביהודה ושומרון היללו ושיבחו בעמודי הפייסבוק והטוויטר שלהם את מבצעי הטבח שביצע חמאס ביישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר. כעת, הגילויים החדשים מצביעים על כך שכשלון מערך ההכשרות המקצועיות של אונר"א תרם לכך.

תעודת הוראה של אונר"א שנמצאה באחד מרכבי המחבלים שתקפו את ישובי העוטף ב-7 באוקטובר.

ההכשרות להתנהלות במדיה החברתית נכשלו

לפי המחקר, אונר"א מקיים הכשרות למורים פלסטינים מרצועת עזה ויהודה ושומרון בתחום המדיה החברתית והשימוש ברשת האינטרנט. לפי אונר"א, הכשרות אלו הן חלק ממדיניות חדשה של הארגון בשנים האחרונות להתנהלות ניטרלית במדיה החברתית, וזאת בניסיון לצמצם את תופעת ההסתה נגד ישראל בקרב עובדי הארגון ותלמידי בתי הספר שהוא מפעיל.

אלא שמהמידע המתפרסם כעת עולה כי במקום לטפל בבעיית האנטישמיות והתמיכה בטרור, ההכשרות האלו מתמקדות בללמד את המורים הפלסטינים כיצד לצמצם את החשיפה ברשתות החברתיות באמצעות הנחיות "לשמירה על פרטיות".

ביטוי נוסף במחקר למחדל ההכשרות של אונר"א נוגע למיעוט משתתפים בסדנאות שמקיים הארגון בשנים האחרונות למורים פלסטינים. כך, למרות שב-2019 אונר"א הפיצה חומרים להתמודדות עם תכנים בעייתיים בספרי הלימוד במערכת החינוך של הרשות הפלסטינית, היא לא הכשירה מורים בתחום. ההסבר שנתן לכך אונר"א היה סירוב של צוותי חינוך להשתתף בהכשרות ובסדנאות הארגון. חלקם התנגדו לשימוש בחומרים אלו ואחרים החרימו את הסדנאות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

אז מה עושים אנשי החינוך של אונר"א ברשתות החברתיות?

הדוגמאות שאסף ארגון Impact SE  לתמיכת מורי אונר"א בטבח רבות וחוצות מגדר וגיאוגרפיה. כך, מורה בעזה בשם עטאף טלאב, שתמונת הרקע של עמוד הפייסבוק שלו מעוטרת בצילומים של מחבלים מגדודי חללי אלאקצא, הביע ב-23 באוקטובר משאלה ש"אלוהים ישמיד את האויב ואת היהודים".

מורה אחרת, המועסקת גם היא על ידי אונר"א, כתבה בחשבונה ב-7 באוקטובר: "זהו בוקר מפואר ובלתי נשכח".

ראנוש סאלח, מורה של אונר"א, כותבת ב-7 באוקטובר "זהו בוקר מפואר ובלתי נשכח". תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
ראנוש סאלח, מורה של אונר"א, כותבת ב-7 באוקטובר "זהו בוקר מפואר ובלתי נשכח"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בדוגמא נוספת מורה לאנגלית בשם אסמאא' חוהייל, המועסקת על ידי אונר"א ברצועת עזה, כתבה ביום ה-7 באוקטובר בחשבון הפייסבוק שלה "זכרו את התאריך" (Save The Date). אנשי חינוך נוספים המועסקים על ידי הארגון הפיצו סרטונים שחוגגים את נפילות הטילים על ישראל ואת זוועות השבעה באוקטובר.

סרטון שפרסם מורה של אונר"א החוגג את מתקפת הטילים על ישראל.. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
סרטון שפרסם מורה של אונר"א החוגג את מתקפת הטילים על ישראל./תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
סרטון שפרסמה מורה של אונר"א בעקבות ההתקפה ב-7 באוקטובר, בליווי פסוק מהקוראן שמהלל את הפעולה.. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
סרטון שפרסמה מורה של אונר"א בעקבות ההתקפה ב-7 באוקטובר, בליווי פסוק מהקוראן שמהלל את הפעולה./תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

כל אלה הן דוגמאות טריות מהמלחמה הנוכחית. דוגמאות רבות נוספות שקובצו בדו"ח גם משנים קודמות מוכיחות חד משמעית שאונר"א רחוק מלהיות ארגון נייטרלי וכי לא רק שאינו תורם להרגעת הרוחות אלא יתכן שאף מתסיס בעצמו את השטח ומסייע לחינוך הקלוקל שהביא עלינו דורות של מרטירים. כשם שמורים במערכת החינוך הישראלית אינם יכולים להפיץ סיסמאות כמו "מוות לערבים" ונדרשים לתת דין וחשבון כאשר הם עוברים את הגבול, הציפיה היא שגם אונר"א תפקח על פעילות עובדיה ברשתות ולא תאפשר להם להפיץ מסרים של הסתה ושנאה.

הסיוע המערבי שוב משמש למימון טרור

אונר"א ממומנים ברובם על ידי מדינות מערביות שתומכות ברוב תקציב הארגון בסך 1.6 מיליארד דולר. הסכומים שהתחייבו לשנת 2022 כללו 344 מיליון דולר מארה"ב, 122 מיליון דולר מגרמניה, 107 מיליון דולר מהנציבות האירופית, 61 מיליון דולר משבדיה, 17 מיליון דולר מבריטניה, 24 מיליון דולר משווייץ, 32 מיליון דולר מנורבגיה, 28 מיליון דולר מצרפת, 24 מיליון דולר מקנדה, ו־15 מיליון דולר מהולנד.

חברת הכנסת לשעבר עינת וילף, החוקרת את סוגיית אונר"א, התייחסה לממצאי הדוח: "ממצאי דוח זה מוכיחים שוב שאונר"א כארגון מחויב באופן מוחלט לאידיאולוגית "השיבה הפלסטינית" לפיה אין זכות לקיומה של מדינה לעם היהודי בשטח כלשהו שבין הנהר ועד הים. "

לדבריה, "ב-7 באוקטובר ראינו כיצד זה נראה כשרוצחים מאומנים פועלים ליישם את האידיאולוגיה עליה חונכו כל חייהם. אם אנחנו רוצים שיהיה לנו עתיד אחר, הדבר מחייב הפעם שינוי רדיקלי ביחסה של ההנהגה הישראלית לארגון. למרבה הצער, מדינת ישראל שימשה במשך עשורים כלוביסטית מספר אחת של אונר"א בבירות המערב מתוך הנחה מוטעית ביותר שזהו ארגון שתורם ל"מיתון" ושאין לו תחליף. בפועל זה ההיפך. באזורים בהם אונר"א פעיל ביותר כמו עזה ולבנון ותרבות "הפליטות" היא החזקה ביותר, יש את האלימות הרבה ביותר."

זכות השיבה הפלסטינית? לא בבית ספרנו

וילף מוסיפה כי "הקשר בין רעיון השיבה הפלסטיני לטרור הוא קשר בן 75 שנים. לכן, לא יהיה שינוי, לא בעזה, לא בגדה ולא במזרח ירושלים כל עוד אונר"א ממשיך לתת לגיטימציה בינלאומית לרעיון הפליטות המתמשכת ו"השיבה" הפלסטינית. ישראל צריכה להודיע על סיום שיתוף הפעולה הוולונטרי שלה עם אונר"א שהתקיים מאז 1967, ולהוציא את אונר"א מכל מקום בו הוא פועל. בעזה, בגדה ובמזרח ירושלים צריכים לפעול רק ארגונים ובתי ספר שאינם מחנכים ל"שיבה" ולפליטות נצחית. רק כך אפשר יהיה בכלל לדמיין חיים אחרים שאינם מלחמה מתמדת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully