וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קורה כשהעולם הדיגיטלי המהיר פוגש את מוסדות החינוך הוותיקים?

ד"ר אריאלה לונברג

עודכן לאחרונה: 24.12.2023 / 13:08

אם בעבר האינטרנט נחשב לאויב ממנו חששו מוסדות ההשכלה הגבוהה, כיום היתרונות שלו ברורים לכולנו. האם ה-AI מציג אתגר דומה או שהפעם זה ייגמר אחרת, ומה אפשר לעשות כדי ליהנות מהיתרונות הטכנולוגיים מבלי לוותר על חשיבה אנושית אמיתית?

בינה מלאכותית כחלק מהלמידה אך לא במקומה./המכללה האקדמית גורדון.

מהפכת הבינה המלאכותית מחוללת שינויים מרחיקי לכת במגוון תחומים כמו מחשוב, בריאות, פיננסיים, חינוך ועוד. זאת במקביל לפגיעה אפשרית בערכים, מוסכמות חברתיות, תפיסות, מיומנויות, תחומי עיסוק וקריירה. בתחום החינוך בפרט, יישומי הבינה המלאכותית לסוגיהם יוצרים שינוי בהוראה, בלמידה, בהערכה, בהדרכה, בהתמחות, בניהול ובארגון מערכות ההשכלה הגבוהה, ומעלים סוגיות רבות, מהן אתיות ומשפטיות, שקשורות לשימוש בבינה מלאכותית.

בחודשים הראשונים שלאחר פרוץ ChatGPT לחיינו (נובמבר 2022), מספר אוניברסיטאות בעולם החליטו לאסור על שימוש בכלים הללו באופן מוחלט במסגרת הלימודים האקדמיים. אולם, בחודשים האחרונים מסתמן שינוי במדיניות של גופים חינוכיים בעולם וגם בחברת OpenAI שיצרה שותפויות עם קבוצות חינוך כגון Khan Academy כדי ליצור מורה מבוסס בינה מלאכותית.

האקדמיה, שבעבר נדרשה לבסס כללי אתיקה מתקדמים על מנת למנוע רמאויות, תצטרך לעבור שינוי נוסף ואולי אפילו משמעותי יותר, כדי להתמודד עם יכולות ועבודות שנראות אנושיות לחלוטין, אך בעצם נכתבו כולן על ידי בינה מלאכותית.

מוסדות אקדמיים שלא יתאימו את עצמם למציאות המשתנה ימצאו את עצמם מאחור, ואילו סטודנטים שישתמשו ביכולות הבינה המלאכותית לרעה ימצאו את עצמם ללא השכלה אמיתית. מסיבות אלו נדרש שינוי תפיסה עמוק בכל הנוגע למהי למידה בכלל, ובאיזה אופן תשנה הבינה המלאכותית את דרכי הלימוד.

תחל שנה וברכותיה

עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית ביום האחרון של שנת 2023, מגיע גם החשש במוסדות ההשכלה הגבוהה משימוש הסטודנטים בבינה מלאכותית על מנת להשיג ציונים גבוהים יותר ו"להעתיק" במשימות אשר נועדו לבחון את רמת הידע שלהם. ואולם החשש האמיתי אינו נוגע לשימוש הספציפי בכלי AI כזה או אחר, אלא לפערי הגישה העצומים שבין המיידיות בה AI מסוגל לספק תשובה לכל שאלה ופתרון לכל בעיה, לעומת ההשקעה והעבודה הרבה הנדרשת כדי לרכוש השכלה אקדמית ולבסס ידע מקצועי אמיתי לחיים.

במדריך "מפת דרכים" אשר נכתב על ידי ד"ר אריאלה לונברג, ראשת החוג לתואר שני בחדשנות וטכנולוגיות בחינוך וצוות הועדה ליישומי בינה מלאכותית בהוראה ובלמידה במכללה האקדמית גורדון, הם מחפשים את נקודת האמצע שתאפשר לסטודנטים ולסגל האקדמי מצד אחד ליהנות מיתרונות הטכנולוגיה ולרתום אותם לטובת הלמידה ומאידך, לא לוותר על החשיבה האנושית, הידענות והחדשנות, שבזכותן שרדנו ואף שיגשגנו עד היום כמין שממשיך להמציא את עצמו מחדש כל העת. כדי לעשות זאת, היא מקבצת מספר טיפים חשובים שיסייעו לעבור את שנת הלימודים בשלום תוך שימוש מושכל בכלי הבינה המלאכותית.

אז איך עושים את זה? טיפים מעשיים לסגל האקדמי

1. תנו משימות שבהן שימוש בבינה מלאכותית אינו מספק תשובה שלמה. על מנת להתמודד עם השימוש בבינה המלאכותית באקדמיה, יש לייצר משימות מורכבות, שתשובה עליהן לא ניתנת לחיפוש באמצעות בינה מלאכותית. לדוגמה, ניתן להשתמש בבעיות מהחיים האישיים של הסטודנטים או מהסביבה הקרובה אליהם על מנת שיוכלו להשתמש בבינה מלאכותית, אך ידרשו גם להתעמק במשימה ולמצוא את התשובה בכוחות עצמם.

2. עשו שימוש במחוון להערכת משימות מורכבות, באופן שמגדיר אילו יכולות אנושיות מוערכות, מה ייחשב כביצוע טוב, בינוני או חלש, ואיזה חלק מהציון יושפע על ידי אופן הביצוע של מיומנות כלשהי.

3. קיימו דיון פתוח וכנה עם הסטודנטים והסטודנטיות אודות דרכי הערכה בעידן הבינה המלאכותית. אנו מכירים בחשיבות טיפוח סביבה בטוחה שבה הסטודנטים יכולים לשאול שאלות על מקרים ספציפיים ולדון באתגרים הקשורים לבינה מלאכותית בפתיחות.

4. תנו מקום להצגה של תוכן בעל פה: ניתן לשלב רכיב של שיחה, או של הצגה בעל פה של העבודה הכתובה במסגרת משימות הקורס. ההצגה יכולה להיות בשיחה עם המרצה, במליאה, או בקבוצות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

ועוד כמה טיפים לסטודנטים

1. השתמשו בבינה המלאכותית כדי לתרגל חומרים ולחזור עליהם. לבינה המלאכותית יכולות רבות, ביניהן היכולת לשמש עבורכם כמעין מורה פרטי או מתרגל אישי. תוכלו להשתמש בכלים השונים כדי לייצר שאלות המדמות את שאלות הבחינה, ליצור סיכומים כדי ללמוד את החומר בצורה מעמיקה יותר או אפילו ליצור כרטיסיות עם התוכן הלימודי, והכל בלחיצת כפתור.

2. מנחה אישי בכף היד -בינה מלאכותית יכולה לשמש כמנחה אישי שנותן משוב מיידי מותאם אישית לסטודנט או לסטודנטית על פי מידע שסופק על ידי הסטודנט או מורה או מרצה.

3. התאימו את קצב הלמידה לידע האישי שלכם ולצורת הלמידה המועדפת עליכם - הבינה המלאכותית יכולה להתאים ללומדים בכל רמת ידע, יכולות וסגנונות למידה. למשל, ישנם סטודנטים שלומדים טוב יותר בעזרת ויזואליזציות, בעוד אחרים יפיקו תועלת רבה יותר מהקראה קולית. נסו למצוא דרכים בהן הבינה המלאכותית מסייעת ללמידה אך לא מחליפה אותה. כמו כן, ניתן לבקש לבנות תוכנית למידה אישית על פי פירוט נטיות הלומד או מאפייני הלמידה.

לסיכום

ניווט במפת הדרכים של הנוף המשתנה ללא הרף דורש למידה מתמדת, ולכן גם מוסדות החינוך ידרשו לקבל ולהבין את מלוא המשמעות של כלי הבינה המלאכותית המתפתחים במהירות. מצד שני, גם הסטודנטים יצטרכו להבין כי באקדמיה הם נדרשים לעבודה קשה, ולא יוכלו להסתמך על הכלים הטכנולוגיים שיבצעו עבורם את כל העבודה. למרות זאת, לא ניתן להתעלם מהיכולות החדשות שכבשו את העולם בשנים האחרונות. בסופו של דבר, הלמידה בישראל תצטרך להשתנות, כי את הקדמה לא ניתן לעצור.



ד"ר אריאלה לונברג, ראשת החוג לתואר שני בחדשנות וטכנולוגיות בחינוך באקדמית גורדון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully