וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם בו טיקטוק ורילס שולטים - כיצד תכנים היסטוריים יכולים להפוך לסטורי הבא?

עינבל קויתי בן דב

עודכן לאחרונה: 17.1.2024 / 12:15

ביד ושם כבר הבינו שהרשתות החברתיות הן לא עוד טרנד שמאפיין את הדור הצעיר אלא הזדמנות לתעל את החשיפה לתוכן משמעותי שבכל דרך אחרת היה נשכח ונדחק לשוליים. אז מה עושים במוסד הוותיק כדי לשווק את זיכרון השואה לצעירים?

שולי רנד וחברים מיד ושם מחזירים את זיכרון השואה לקדמת המסך./בועז יהונתן יעקב

בכל יום אנחנו נחשפים למאות ואולי לאלפי מסרים, טקסטים, תמונות וסרטונים. אנחנו גוללים בין פוסטים, עוברים מסטורי אחד לאחר, ונחשפים לכמות אדירה של תכנים שבלי לשים לב, מעצבים את מציאות חיינו מחדש.
ככל שחולפות השנים, עלול להיווצר פער מסוים בין פרקי ההיסטוריה היהודית לדור הצעיר, פער המתבטא בתחושת זרות, ניכור וחוסר שייכות. מציאת דרכים חדשות לחיבור הדור הצעיר עם ההיסטוריה היהודית היא הכרחית ליצירת חיבור עמוק לשורשים שלנו כעם. עם השנים, הדבר הופך למאתגר ומורכב בשל האופן בו הדור הצעיר צורך תוכן והנושאים שלהם הוא מעניק משמעות. איך בכל זאת ניתן להפוך תכנים היסטוריים לעכשוויים וויראליים, שצעירים ירצו לצרוך ולשתף?

להיצמד למקורות

אחד העוגנים החשובים ביצירת תוכן היסטורי בדרך חדשנית הוא היצמדות למקור - הצגת האמת ההיסטורית ללא סילופים, כדי לספר את הסיפור כמו שהוא, באמצעות הכלים המודרניים העומדים לרשותנו.

דוגמא אחת היא עדויות שורדי השואה. אנו חיים בעידן בו יותר ויותר שורדי שואה הולכים לעולמם ומותירים אחריהם חלל גדול בו לא יהיה עוד מי שיספר את הסיפור של השואה בגוף ראשון. כפי שלמדנו מהעדויות של ניצולי מתקפת ה-7 באוקטובר, הערך של סיפור המסופר מפי שורד בגוף ראשון הוא משמעותי כל כך שאפילו סטיבן שפילברג לא יכול לעמוד בו. שורד שמשתף בחווייתו האישית מעורר את הדמיון ואת הרגש. כדי להנכיח נושא כל-כך גדול ומורכב כמו זיכרון השואה ולתת לו ביטוי חווייתי, רגשי ורבגוני שהצופים, הקוראים או המאזינים יוכלו להתחבר אליו מתוך עולמם הפנימי גם כששורדי השואה לא ימצאו עוד ביננו, עלינו לייצר חוויה באמצעות תרבות המותאמת למדיות המודרניות.

ואם כל זה נשמע לכם כמו חלום רחוק של המורה להיסטוריה מכיתה ז', אז רק נניח כאן כמה מספרים. להאשטג #holocaust היו עד כה 1.7 מיליארד צפיות בטיקטוק; להאשטג #annefrank יש 1.1 מיליארד צפיות. בעברית, ההאשטאג #יוםהשואה זכה לכמעט 40 מיליון צפיות ו-#לזכורולאלשכוח זכה ל-16 מיליון צפיות בפחות משנה, הישג מרשים בהתחשב שהגיל הממוצע בפלטפורמה הוא 23, וזה מבלי לקחת בחשבון את כל אותם ילדים מתחת לגיל 13 ששיקרו לגבי גילם כדי שיוכלו לפתוח חשבון.

ניצולת שואה משתפת את סיפורה בטיקטוק וקוצרת עשרות אלפי לייקים

@liormars נפלה בחלקי הזכות לשמוע את העדות של ברט בדיחי, ניצולת שואה מצרפת, ואני מרגישה שמחובתי המוסרית להעביר את הסיפור שלה הלאה גם אליכם. רוצה בנוסף להגיד תודה לטיקטוק ישראל שאיפשרו את הסיור המדהים הזה ליד ושם מתוך רצון אמיתי ומשותף להעביר תוכן חשוב ומלמד ברשתות החברתיות ללא שום תמורה. כן ירבו. #לזכורולאלשכוח ♬ Je te laisserai des mots - Patrick Watson

להפוך את הסיפור לסטורי

אם בעבר היה נהוג להעביר סיפור שלם מתחילתו ועד סופו, מאב לבן ומדור לדור, היום אנו נדרשים להתאים את דרך העברת הסיפור ל"צרכנים החדשים" בקצב הרבה יותר גבוה ובדרכים יצירתיות, בין אם זה באמצעות שירים, סרטונים פרונטליים, אנימציה או בינה מלאכותית. המשותף לכולם: תוכן קצר וממוקד, ויזואליה מתאימה, וקצב פרסום מאוד מאוד מהיר.

חלק גדול ממציאות חיינו כיום מתקיים ב-X, ביוטיוב, בפייסבוק, באינסטגרם ובטיקטוק. אנשים צורכים תכנים וחדשות ברשתות החברתיות. עולם שלם של קשרים חברתיים נרקם ומתקיים ביקום הדיגיטלי, לכן עלינו להתאים את הסיפור המורכב לרשת, כך שיגיע במהירות לקהל, ובו בזמן, שיעורר להזדהות, חיבור ותחושת משמעות אישית וקולקטיבית.

בעזרת בינה מלאכותית, סיפורי התנ"ך מתעוררים לחיים

@mythistory_ty King Solomon - Part 6 - Split the kingdom of Solomon into the kingdom of Israel and the kingdom of Judah. שלמה המלך - חלק 6 - פיצל ממלכת שלמה לממלכת ישראל וממלכת יהודה. #bible #kingsolomon #תנך #שלמההמלך #היסטוריה #israelhistory #history ♬ צליל מקורי - MytHistory_TY

להבין את האלגוריתמים שמניעים את זרימת המידע

העידן הדיגיטלי המודרני הוא לא רק פלטפורמה לשיתוף מידע, אלא כלי למערכת חברתית חדשה. יקום הדיגיטל הוא המצע ממנו שואבים צעירים קודים של התנהגות וערכים. בין אם זה אתגר טיקטוק של ריקוד חדש ועד סיפור היסטורי שמקבל תאוצה ואלפי שיתופים באינסטגרם, הדור הצעיר נחשף לתוכן, מעצב התנהגותו על פיו ומעביר את המידע הלאה.

הכלים הדיגיטליים בפלטפורמות השונות - תגובות, שיתופים ולייקים - תורמים באופן מידי להרחבת החשיפה ולהרחבת הספרייה הדיגיטלית של הסיפורים והמסרים ההיסטוריים. בדרך זו, העוקבים ככלל והדור הצעיר בפרט, מסייעים בהעברת המידע לקהלים חדשים בצורה אינטראקטיבית ומרתקת, והם עצמם הופכים לשליחים שמעבירים את המידע הלאה. אם בעבר הרשתות החברתיות נחשבו לכלי "שטחי", היום הן אחד הכלים המשמעותיים דרכם ניתן להעביר כל תוכן, ולהגיע לקהלים נרחבים.

@indianaftali ?? Venice, Italy — home to the world's OLDEST Jewish Ghetto. #venice #venezia #jewishquarter #jewish #jewishhistory #ghetto ♬ Spring - Andrea Vanzo

התרבות ככלי מרכזי ליצירת תוכן ויראלי

אם יש דבר אחד שלא השתנה מימי השואה ועד היום, זה הכוח של אמנות להשפיע על הצופה או המאזין ולעורר תגובה רגשית עמוקה. מוזיקה, ציור, מחול, קולנוע, אנימציה ומלאכת יד יכולות כולן לשמש כלי להעברת הסיפור בדרך מרגשת וחווייתית, ולספר את הסיפור מחדש תוך הקפדה על האמת ההיסטורית.

שולי רנד, שנתפס בתרבות הישראלית כדמות המגשרת בין דתיים לחילונים ובין המגזרים השונים, נבחר להוביל פרויקט תרבות של יד ושם ויצר חידוש לאחת היצירות הבולטות של העם היהודי בתקופת השואה - "אני מאמין", שתפס תאוצה וזכה לחשיפה רחבה בתקשורת וברשתות החברתיות. מילות השיר מגיעות מהמקורות היהודים ומקור הלחן הוא בגטו ורשה - הרחק מתרבות הטיקטוק השולטת היום בצעירי ארצנו - אך היצירה ובעיקר העיתוי בה יצאה לאוויר העולם, הצליחה להכות גלים כשהדגישה ביתר שאת את עוז רוחם היהודים בשואה והפכה אותם פעם נוספת לגיבורי תרבות.

הקליפ שצולם בתוך המוזיאון לתולדות השואה ביד ושם, העצים את השיר והעניק לו רובד משמעותי נוסף שנתמך ע"י הארכיטקטורה של המוזיאון. חידוש היצירה היא דוגמא לשפה תרבותית המנגישה תוכן היסטורי בעידן הדיגיטלי באופן חוויתי ומרגש, שמסייע "לשווק" את זיכרון השואה ליהודים בכל גיל.

למתג את ההיסטוריה מחדש

לסיכום, הסינרגיה בין תרבות ואומנות, תכנים היסטוריים ואימוץ השפה של פלטפורמות הסושיאל יוצרת מבט חדש על סיפור מוכר ומורכב, ומציעה מבט חדש ומרענן על ההיסטוריה של כולנו, גם לדור הצעיר "אשר לא ידע את יוסף" וגם לדורות הבוגרים יותר שכבר מכירים את הסיפור ואולי קצת התעייפו ממנו. חילוץ הסיפורים ההיסטוריים מאבק הארכיון ושילובם בדרך עכשווית ביקום הדיגיטלי המהיר, הסוחף והצעיר יעשה חסד לא רק עם זיכרון השואה אלא עם כל עם ישראל שנאבק היום בעולם על זכות קיומו.



עינבל קויתי בן דב היא מנהלת אגף קשרי קהל ותרבות, יד ושם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully