וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצ'ר החדש בגלקסי S24 מאיים על היסודות של גוגל, וזה צריך להדאיג את כל מי שעושה SEO

אבי צדקה

עודכן לאחרונה: 21.1.2024 / 10:53

בהכרזה על סדרת מכשירי הגלקסי S24, סמסונג הציגה חידושים שמציבים את ה-AI בחזית. אחד מהם, "הקף וחפש", שהושק בשיתוף עם גוגל, משנה את כל מה שידענו על חיפוש ברשת ועל קידום אתרים. האם גוגל הלכה רחוק מדי ומה יעלה בגורל המפרסמים?

האם פיצ'ר "הקף וחפש" של סמסונג גלקסי מאיים על מקדמי האתרים?. אתר רשמי אנדרואיד, צילום מסך
האם פיצ'ר "הקף וחפש" של סמסונג גלקסי מאיים על מקדמי האתרים?/צילום מסך, אתר רשמי אנדרואיד

שמחה וצהלה, עוד גלקסי הוכרז. המספר? 24. את כל הפרטים הטכניים בטח כבר ראיתם פה, אבל פיצ'ר אחד לדעתי הוא Game Changer אמיתי, ולאו דווקא מהצד של הצרכנים שפוזלים לאייפון של אפל. אני מדבר כמובן על "הקף וחפש", שמייתר את החיפוש הסטנדרטי ומאיים על מנוע חיפוש הגדול בעולם כפי שהכרנו אותו עד היום.

הקף וחפש, האמנם?

גוגל היא קודם כל חברת פרסום והיא למדה לשלב את החיפוש עם הפרסום בצורה מעוררת התפעלות. כשמשתמשים מחפשים "גלקסי S24 רכישה", בגוגל, התוצאות הראשונות הן ממומנות, כלומר, בעל האתר המפנה שילם על המילים או הביטוי הזה כדי שהאתר שלו יופיע בין הראשונים. ברגע שנלחץ על הלינק, גם אם לא קנינו, המפרסם יצטרך לשלם על ההקלקה שלנו לפי פופולריות הביטוי ופרמטרים נוספים כמו ביקוש המוצר ועוד, מה שנקרא בשפה המקצועית Pay per click.

אבל מה קורה כשאנחנו לא מחפשים? סמסונג רוצה להביא לנו משהו חדש ישן. למה חדש ישן? הפיצ'ר קיים כבר בכרום, ניתן לבחור בכפתור ימני במחשב או להחזיק לחיצה על התמונה במובייל ולבחור "חפש תמונה בעזרת גוגל", שגם פה הפיצ'ר לא חדש, שכן הוא קיים בגרירה או העלאה של תמונה לאתר "גוגל תמונות" כבר מספר שנים.

אז אחרי שביססנו שסמסונג לא המציאה פה את הגלגל, איך היא מאיימת על גוגל? לא הייתי מודאג אלמלא הסרטון הבא:

על פניו סרטון שיווק של הצגת פיצ'ר טיפוסי, גבר ואישה, שהם כנראה בני זוג, יושבים יחד בסלון. האישה צופה בוידאו בגלקסי S24 שלה והגבר מציץ לכיוון הוידאו ומזהה בו מנורת שולחן בצורת כלב. הוא סקרן לגבי רכישת המוצר, (מי מאיתנו לא היה רוצה כזה?), והוא מתחיל להקליד (כנראה בגוגל) בקדחתנות את התיאור המלא של המנורה. התאור מזכיר, אולי לא במקרה, פרומפט בדאלי או מידג'רני. הוא כמעט מתייאש מהקלדה כאשר האישה אומרת לו (לא במילים), תראה, אפשר להקיף בעיגול את התמונה והאלגוריתם החכם של גוגל מחפש אותה, ותוך פחות משניה ה"קסם" קורה והמנורה נמצאה; כל מה שנותר הוא להחליק כלפי מעלה ולבחור במוצר הנחשק.

חייבים לראות את הפריים של הפרומפט בשביל להבין.. מתוך סרטון שיווקי של סמסונג ביוטיוב, צילום מסך
חייבים לראות את הפריים של הפרומפט בשביל להבין./צילום מסך, מתוך סרטון שיווקי של סמסונג ביוטיוב

מה (לא) קרה פה מאחורי הקלעים?

האיש לא לחץ על "חפש", וזה אומר שגוגל, למרות שהיא תורמת את הטכנולוגיה, ושאר חבריה המפרסמים, לא מודעת לכך שהאיש מעוניין במנורה.

גם אם נתעלם מכך שהמידע קיים כרגע רק בטלפון של האישה, תכפילו את הגבר המסמן ב-1,000, ב-10,000, או ב-100,000 מכשירי גלקסי שימכרו, ואז תכפילו בכמות החיפושים האדירה שמתרחשת כל יום וכל דקה, וקיבלתם נתון מזעזע: המפרסמים וגוגל מאבדים פה כמות דאטה רצינית על המשתמשים שלהם. איזה אינטרס יש להם לעשות דבר כזה?

אנחנו לא מחפשים כמו רובוטים, והמפרסמים יודעים את זה

יש פה אובדן כפול של המידע. הפעם הראשונה היא בטקסט עצמו, הפעם השנייה היא בתחום. אם אני מחפש מנורה, אולי אני משפץ עכשיו את הבית ואפשר לזרוק לי שיפוצניקים קרובים לביתי? אולי אני צריך בכלל שולחן שיגיע עם המנורה? אולי זו בכלל מסיבת וינטג' וזה הזמן להפגיז אותי עם עוד פרטי וינטג'?

לא. כל אלו לא קרו ולא יקרו. מקסימום רכשתי את המנורה דרך הלינק, וככל הנראה מאחורי הקלעים מילות החיפוש שהייתי מזין, או אלה שה-AI חושב שאני מזין, נכנסות למאגר מידע שהוא לא תמיד מדוייק, בגלל ה-AI.

"הקף וחפש", כאמור, הוא פיצ'ר ישן שקיבל ממשק ו"מוח" חדשים. עדות לכמה הפיצ'ר הקדום היה פחות במרכז ניתן לראות באבולוציה שלו מ"גוגל תמונות" ועד לפיצ'ר מובנה בכרום. גוגל ממש רוצה שנחפש עוד דברים בעזרת תמונה, אבל היא עלולה להתחרט על זה.

גוגל לא עקבית בכלל ואין מה לדאוג

זה הזמן לציין שגוגל הורגת ומחייה פיצ'רים חדשות לבקרים. זוכרים את גוגל באזז, גוגל פלוס, ועוד רבים וטובים? אם גוגל תראה שהפיצ'ר נוגס לה ברווחים, והיא תראה את זה מהר מאוד בהשקת הגלקסי S24, היא תמזער נזקים. איך? קשה לומר. או שהיא תנסה להכניס את מילות המפתח לחיפוש של המשתמש, או אפילו תשאל את המשתמש: "אתה חיפשת מנורה אדומה בסגנון רטרו של כלב?" במקרה כזה, למשתמש תהיה אפשרות לערוך את החיפוש וברגע שהוא יאשר, המילים האלו בוודאות ירשמו כמילות מפתח תחת תחומי העניין של המשתמש.

עוד אופציה היא לבטל את הפיצ'ר לחלוטין. אל תראו מופתעים, כשגוגל הציגו את ה"חווית חיפוש מבוססת AI", גם אז הרבה אנשים, מפרסמים ומקדמי אתרים הרימו גבה, ומהר מאוד גוגל הצניעה את הפיצ'ר הזה שהציג תוצאות AI מהאינטרנט לפני החיפושים הכחולים המוכרים הידועים גם כ-Top 10.

גוגל היא חברת פרסום לפני הכל. ראינו את הדרכים בהם היא דורסת את המתחרים שלה בתביעה של אפיק. היא לא בוחלת באמצעים ברגע שזה מגיע לשורה התחתונה.

אני אישית יותר בונה על האופציה הראשונה. המטרה של גוגל היא ללמד את ה-AI ולא להחליף את החיפוש הקלאסי. צריך שה-AI ו"הקף וחפש" ישמש כעזר למשתמשים ולמפרסמים כדי שכולם יהיו מרוצים ויקבלו את מה שהם רוצים - המשתמשים יקנו מנורת וינטג' כלב לבית, והמפרסמים ידעו לטרגט עוד מוצרים נלווים בהתאם.

לסיכום, גוגל זהירה ואנחנו גם

למי שקרא את האותיות הקטנות, הפיצ'ר החדש יהיה זמין לכל סדרת הגלקסי S24, וגם למכשירי הפיקסל החדשים. לא מפתיע שגוגל בודקת פיצ'ר חדש על הפיקסל, אבל התפוצה של הגלקסי עשויה להיות מקרה בוחן עבורה אם לשחרר את הפיצ'ר לשאר מכשירי האנדרואיד.

חשוב גם לדבר על היתרונות מצד גוגל שכן "הקף וחפש" עוזר ללמד ולקדם את Gemini, מודל ה-AI המתקדם של ענקית החיפוש. אין ספק שרבים ממשתמשי הגלקסי החדש יעזרו לה להבין יותר נכון תמונות, ולכן גוגל לא תרצה להרוג אותו כל כך מהר.

בסופו של דבר, אנחנו נמצאים בתחום שמתפתח כל כך מהר, שיכול להיות שעד שתקראו את סוף הכתבה, המידע כבר יתעדכן. אבל ללא ספק אנחנו בתקופה מדהימה שהחברות הגדולות בעולם נלחמות על לבנו עם פיצ'רים ותוכנות ומשתדלים שלא להכעיס יותר מדי את העולם הישן שלפני האינטליגנציה המלאכותית. נמשיך לעקוב ולדווח על השינויים בהמשך.



אבי צדקה הוא מומחה לינקדאין לחברות וארגונים ומנכ"ל חברת ד"ר לינקדאין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully