וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל שוב מואשמת בתחרות בלתי הוגנת - ויש לזה השלכות גם על אפל

עו"ד שני מזרחי

עודכן לאחרונה: 14.12.2023 / 9:20

פסיקתו של חבר המושבעים במשפט ההגבלים העסקיים נגד גוגל מהווה סנונית ראשונה להקשחת המדיניות בארצות הברית אל מול ענקיות הטכנולוגיה. האם סוף סוף ישתנו חוקי המשחק בחנויות האפליקציות?

בווידאו: אפל, גוגל, אמזון ופייסבוק נחקרו בקונגרס האמריקני על פגיעה בתחרות/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

זה כבר תקופה שבאיחוד האירופי ובארצות הברית מתנהלים הליכים משפטיים מורכבים הכוללים חקירות ותביעות ענק מול ענקיות כמו גוגל, אפל, מטא ואחרות, בניסיון להגביל את כוחן ולגרום להן לשנות פרקטיקות הפוגעות בחדשנות ובצרכנים ולהגביר את התחרותיות בשוק.

ביום שני נרשם הפסד לגוגל שעוד עלול לעלות לה ביוקר. אפיק גיימס, החברה שעומדת מאחורי משחק הלהיט פורטנייט, ניצחה את גוגל במשפט שעסק בשוק האפליקציות גוגל פליי. חבר המושבעים קבע פה אחד כי גוגל פליי ניצלה את כוחה לרעה בכל הסעיפים.

זו לא היתה התביעה היחידה של אפיק. למעשה, החברה הובילה שתי תביעות במקביל והעלתה לדיון הציבורי את סוגיית ניצול כוחן לרעה של גוגל פליי ואפל סטור, בטענה כי השתיים מחילות פרקטיקות מגבילות על המפתחים שמעוניינים להשתמש בהן, ומתנהגות באופן מונופוליסטי ואנטי תחרותי. בין היתר טענה אפיק כי השתיים גובות עמלות לא הגיוניות על רכישות בתוך האפליקציות.

נגד גוגל הוסיפה אפיק כי היא מונעת עסקאות במשחקי פורטנייט שלא הותקנו דרך חנות האפליקציות בטלפונים חכמים מסוג LG ו-ONE PLUS, מפרה הבטחות להפוך את מכשירי האנדרואיד פתוחים לתחרות, ואף הקימה חסמים חוזיים וטכנולוגיים המונעים תחרות בהפצת אפליקציות.

בפועל, משמעות הדבר היא שכל חברה שמספקת שירותים בתשלום באמצעות אפליקציה נאלצת להעביר לגוגל ואפל נתח לא מבוטל מהרווחים. עלויות אלה מתגלגלות אל הצרכן וכך יוצא שכולנו משלמים יותר עבור שירותים דיגיטליים, בעוד המונופולים ממשיכים להתעשר.

אותו מונופול וגישה כל כך שונה

בשונה מגוגל, המשפט של אפיק מול אפל, שהתקיים כבר בשנת 2021 ובספטמבר ניתן פסק דינו, הסתיים בניצחון מוחץ לאפל, שזוכתה ב-9 מתוך עשרת סעיפי התביעה. בסעיף אחד פסקה השופטת, איבון גונזלס-רוג'רס, לטובת אפיק, וקבעה כי על אפל להפסיק למנוע ממפתחים להפנות משתמשים לחנויות חיצוניות על מנת להשלים את הרכישה, ולאפשר להם לאסוף מידע בתוך האפליקציות שלהם.

בפסק דינה ציינה השופטת כי חלק מפעולותיה של אפל מהוות סיבה לדאגה, בעיקר לאור העובדה שאין תחרות משמעותית בשוק העסקאות במשחקים בנייד. אך כיוון שלקביעתה אפל איננה מונופול אלא במקרה הטוב דואופול, לצידה של גוגל, הרי שאינה יכולה לתת סעד. בפסיקה, השופט הורה על אפיק לשלם לאפל סכום אסטרונומי של 3.6 מיליון דולר, שהם 30% מהרווחים שלה.

בעוד הערעור של אפיק בעניין אפל עדיין ממתין לבירור, ההפתעה כי באותן טענות בדיוק זכתה השבוע אפיק מול גוגל מהווה אולי סימן לכך שארצות הברית מקשיחה את עמדותיה אל מול ענקיות הטכנולוגיה.
מצד שני, קשה שלא לחשוב שאפל נהנית מיתרון בלתי הוגן שיהפוך אותה מדואופול למונופול, והכל בחסות בית המשפט.

כשנשאל מדוע לדעתו הסתיימו שתי התביעות בתוצאה כל כך שונה, אמר מנכ"ל אפיק, טים סוויני, כי גוגל מחקה במהירות את כל הרישומים של הפרות החוק שביצעה. לדבריו, "זה היה ממש מדהים. זה לא תיק משפט רגיל, אתה לא מצפה מתאגיד של טריליון דולר לפעול כפי שגוגל פעלה." הוא הוסיף כי יתכן שהדבר נבע מהעובדה שבתיק מול גוגל פסק חבר מושבעים, בעוד שבתיק נגד אפל פסקה שופטת יחידה.

מה המשמעות של זה לשווקי האפליקציות?

בפסק הדין שניתן ביום שני כאמור, נקבע בין היתר כי גוגל קשרה באופן לא חוקי בין חנות האפליקציות שלה ושירות החיוב שלה, כך שמפתחים נדרשו להשתמש בשניהם כדי שהאפליקציה שלהם תיכלל בחנות הפליי.

בהנחה שהערעור שתגיש גוגל יידחה, תבוסתה של החברה, המפעילה את אחת משתי חנויות האפליקציות הגדולות בעולם, צפויה לשנות את כלכלת האפליקציות, מה שיאפשר למפתחים השפעה רבה יותר על האופן בו מופצות האפליקציות שלהם ועל הרווחים שלהם מאפליקציות אלו. בנוסף, פסק הדין עלול לחלחל ולהשפיע גם על פסק הדין של אפיק נגד אפל ואף על הליכים משפטיים נוספים נגד גוגל ואפל.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

וזה עוד לא הכל

בתביעה נוספת שמנהלת מחלקת המשפטים של ארה"ב מול גוגל מחודש יולי האחרון, נטען כי היא מנצלת את הדומיננטיות שלה בתחום החיפוש כדי לפגוע בתחרות. גוגל, לפי התביעה, עושה זאת באמצעות חוזי הפצה עם אפל ואנדרואיד, אשר נדרשו לחתום על הגבלות נוקשות ולצרף למכשירים אפליקציות נוספות של גוגל, שמשתמשים לא יוכלו למחוק, בתמורה לאפליקציות חיוניות.

בנוסף, בתביעה שמנהלת ספוטיפיי נגד אפל, נטען כי אפל מנצלת את כוחה, גובה עמלה של 30% מרכישות בתוך האפליקציה, וכי היא מונעת ממפתחים קטנים יותר להתחרות בשווקים מסוימים, כמו מוסיקה וספרים דיגיטליים.

הכרעה דומה בהליכים אלו עשויה להביא לירידה בעמלות שגובות ענקיות הטכנולוגיה מהמפתחים, לשיפור התחרות בשוק האפליקציות, שינויים במדיניות ועוד. ימים, שבועות ואולי אפילו חודשים ושנים יגידו מה יהיו ההשלכות של פסק הדין. בכל מקרה ברור שמדובר בניצחון משמעותי עבור אפיק ועבור כל חברה שמספקת שירותים ומתחרה על משתמשים בשוק האפליקציות.


עו"ד שני מזרחי בעלים של משרד אסטרטגיה, יחסי ציבור וכתיבת תוכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully