וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענקיות הטק מעלות מחירים - בבריטניה מאשימים את אפל

עודכן לאחרונה: 26.7.2023 / 13:59

גל של עליות מחירים שפוקד לאחרונה את שירותי הסטרימינג בתשלום מאיים להכביד עוד יותר על יוקר המחיה וקהילת המפתחים הבריטית מאשימה את אפל

אחרי שנים שהורגלנו לצרוך תוכן בחינם בתמורה למידע אישי וצפיה בפרסומות, עלייתם של שירותי תוכן בתשלום היתה צפויה, וכבר כמה שנים שפלטפורמות העושות שימוש במודל זה נהנות מקהל הולך וגדל של לקוחות משלמים. ואולם, גל ההתייקרויות הגלובלי לא פוסח על אף אחד וכעת, המחירים החדשים של ענקיות כמו Spotify, Youtube ואחרות מתחילים להרגיש מוגזמים.

מיום הקמתה, Spotify דבקה בעקביות בעלות פרימיום אישית של $9.99 לחודש, או 15.99$ לכל משק הבית. מודל התמחור הזה עזר לקבוע את הסטנדרט לשאר שירותי המנויים, בין אם מדובר במוזיקה, סרטים או תוכן דיגיטלי אחר.

אז נכון, מדובר בסה"כ בעליה של דולר אחד, אבל כשהשינויים היחידים בשירות לאחרונה הם דף בית חדש בסגנון TikTok ומייקאובר בסגנון ברבי, עליית המחיר, שמשתמשים רבים כבר מחשיבים ליקר מדי, נראית לא מוצדקת. תוסיפו על זה את העובדה שגם אמזון, יוטיוב ושירותים רבים אחרים הראו זינוק במחירי המנויים, ותבינו למה משתמשים רבים בוחרים כעת לקצץ בתקציב התוכן החודשי שלהם.

אז על מה ולמה מאשימים את אפל?

תביעה ייצוגית מוגשת בימים אלה נגד אפל בשם קהילת המפתחים של בריטניה, שמאשימה את ענקית הטכנולוגיה בניצול לרעה של עמדה דומיננטית על ידי גביית עמלה אנטי תחרותית של 30% על מכירות שמתבצעות בתוך האפליקציות שמתארחות ב-iOS App Store. לטענת התביעה, הדבר פוגע ביכולתם של מפתחים להשקיע במו"פ ולהביא חדשנות לשוק האפליקציות, מה שמעניק לאפל יתרון תחרותי נוסף ומגדיל את כוחה. התובעים דורשים פיצוי בסך של עד 800 מיליון ליש"ט (מעל מיליארד דולר).

הטענה שהעמלה של אפל אינה הוגנת לא קשורה רק לעובדה שהיא גבוהה מאוד, אלא גם לאופן הלא אחיד שבו היא מיושמת, כיוון שחלק מהאפליקציות וסוגי התוכן מחוייבים בתשלום עמלה, בעוד שאחרים לא.

לא מדובר בטיעונים חדשים. כבר שנים ש-Spotify ו- Epic Games מובילות קמפיינים נגד ה"מס" הבלתי הוגן של אפל, על ידי הגשת תביעות בעלות פרופיל גבוה נגד מדיניות העמלות ב-App Store לרגולטורים ובתי משפט משני צידי האוקיינוס ​​האטלנטי, בדרגות שונות של הצלחה. אפילו אילון מאסק כינה את העמלה של אפל על רכישות בתוך האפליקציה כמס עולמי בפועל באינטרנט, כשאיים בנובמבר האחרון להסיר את טוויטר מהפלטפורמה.

מתוך אתר המחאה של ספוטיפיי Time to play fair.. Spotify, צילום מסך
מתוך אתר המחאה של ספוטיפיי Time to play fair./צילום מסך, Spotify

לטענת ספוטיפיי, אפל גובה את העמלה במטרה למנוע תחרות ישירה לשירותים שהיא עצמה מציעה, כולל Apple Podcasts, Apple Books ושירותי תוכן נוספים שנמצאים בתחרות ישירה עם ספוטיפיי, בעוד שחברות כמו Uber ו-Deliveroo לא משלמות סכומים כאלה. מכאן שאפל נמצאת בניגוד עניינים מובהק.

אפל מצידה דוחה באופן שגרתי את ההאשמות בטענה שהעמלות מאפשרות לה לספק למשתמשי iOS חווית פרימיום, ומציינת שהניהול שלה בחנות כולל בדיקת אפליקציות בהיבטים של אבטחה, פרטיות ובקרת איכות. ואולם, למרות כניעתה לתביעת מפתחים קודמת שעסקה בהונאות על גבי ה-App Store, נראה שפעולות הונאה עדיין חומקות מעיניה מפעם לפעם.

בפוסט חריף בבלוג, שפורסם בנובמבר האחרון, אמר מנכ"ל ספוטיפיי, דניאל אק: "כמעט ארבע שנים עברו מאז שספוטיפיי הגישה תלונה נגד אפל לנציבות האירופית, ואנחנו עדיין ממתינים להחלטה. ובזמן שאנחנו מחכים, אפל ממשיכה להכתיב איך נראית חדשנות מקוונת, עושה נזק רציני לכלכלת האינטרנט, וחונקת את התחרות ואת הדמיון של מפתחי אפליקציות… עם השקת ספרי האודיו שלנו, אפל שוב הוכיחה עד כמה חצופה היא מוכנה להיות עם חוקי ה-App Store שלה, והיא משנה ללא הרף את היעדים כדי לפגוע במתחרים שלה".

ספוטיפיי כבר לא לבד

כעת, המאבק העיקש ארוך השנים של ספוטיפיי זוכה לרוח גבית מצד קהילת המפתחים של בריטניה, ולא בלתי סביר שמפתחים במדינות אחרות יחליטו לקפוץ על ההזדמנות ולהגיש גם הם תביעות נגד מדיניות התאגיד.

שון אניס, פרופסור למדיניות תחרותית באוניברסיטת מזרח אנגליה שמילא תפקידים ב-OECD, במשרד המשפטים האמריקאי ובנציבות האירופית, הביא את התביעה הייצוגית לבית המשפט בשמם של למעלה מ-1,500 מפתחים בבריטניה, אמר ל-TechCrunch: "אני לומד שאלות תחרות כבר עשרות שנים ותחרות דיגיטלית כבר די הרבה זמן, ואני באמת משוכנע שסוג ההתנהגות שאנחנו מדברים עליה במקרה הזה הוא בעייתי מאוד. הייתי מעוניין לקחת תפקיד כדי לעזור לקבל פיצוי עבור אלה שלדעתי נפגעו מההתנהגות הזאת".

התביעה ממומנת על ידי Harbor, ארגון בריטי המסייע לאזרחים להתארגן בתביעות ייצוגיות ואף מממן אותן מכיסו עד לזכייה. כיוון שמדובר בתביעה ייצוגית לביטול הסכמה, המפתחים בבריטניה לא צריכים להירשם לתביעה כדי להיכלל בזכייה פוטנציאלית כלשהי.

אם המפתחים ינצחו את אפל, הפיצוי שיגיע לכל אחד מהם יחושב על סמך המודל העסקי בכל אחת מאפליקציות ה-iOS שלהם. מדובר בהרבה מאוד עסקים דיגיטליים שבמשך שנים שילמו שליש מהכנסותיהם לאפל. הפיצויים במקרה של ניצחון התביעה צפויים להגיע עד למיליוני פאונד במקרים מסוימים.

יותר גרועים ממס הכנסה

יש לציין כי בשנת 2020, בעקבות לחצים ואיומים משפטיים, אפל הפחיתה את העמלה שלה ל-15% עבור אפליקציות שמרוויחות מתחת למיליון דולר בשנה, ואילו מפתחים שעברו את הרף הזה נאלצים להמשיך לשלם את העמלה ה"רגילה", כ-30% מהכנסותיהם. להשוואה, חנות האפליקציות של גוגל גובה 10% מההכנסות עד מיליון דולר, ו-15% מההכנסות של מי שעבר את התקרה הזו, כמחצית מהמחיר של אפל.

מדובר בהמון כסף שאפל משלשלת לכיסה על הגב של כולנו, ומי שעד היום שילם ביוקר זה היזמים, המפתחים והחברות שסיפקו את כל אותם שירותים. כעת, עם עליית המחירים הרוחבית בכל הענפים, הם נאלצים לגלגל את העלויות הללו אל הצרכן, ומי יכול להאשים אותם?

גם אם המפתחים ינצחו, וגם אם העלויות של אותן חברות ירדו בעתיד, לא סביר שנראה אותן מורידות מחירים. המחיר הבסיסי החדש של $10.99 עבור שירותי הפרימיום של ספוטיפיי ויוטיוב עתיד להפוך למינימום הרגיל החדש.

אז מה אנחנו יכולים לעשות כצרכנים?

  • להביע תמיכה במאבק על ידי מעבר לאנדרואיד שמבוססת על קוד פתוח ועושה חיים קלים יותר למפתחים.
  • לבקש מהשירותים להם אנו מנויים שיציעו מודל תשלום חיצוני כדי שנוכל לשלם להם את מלוא המחיר מבלי שיצטרכו להעביר 30% לאפל.
  • להביע סובלנות יתרה כלפי ספקי שירות שמאלצים אותנו לצאת מהפלטפורמה כדי לבצע תשלום. זכרו שהם עושים את זה לטובתנו, כדי שלא נצטרך לשלם יותר עבור העמלה היקרה שאפל גובה מהם.
  • להחרים את שירותי התוכן של אפל ולעבור לשירותים אלטרנטיביים - באמת שלא חסרים כאלה. ואם שואלים אתכם למה, תגידו שזה במחאה על העמלות היקרות.

בימים בהם תאגידים מתעשרים על גבם של יזמים, על משתמשי הקצה לעמוד לצידם של אלה שהופכים את החיים שלנו לקלים יותר, נוחים יותר ומבדרים יותר. למרבה המזל, בשונה מהמדינה שלא סופרת אותנו, באפל הכל נמדד במספרים ולכן ככל שנשתמש בכוחנו הצרכני בחכמה כך נוכל להשפיע יותר על האופן בו היא מתנהלת אל מול מפתחים וצרכנים כאחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully