וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נזק רציני לכלכלת האינטרנט" - ספוטיפיי תוקפת את אפל על התנהגות אנטי-תחרותית

עודכן לאחרונה: 1.11.2022 / 12:18

פלטפורמת הסטרימינג הפופולרית יוצאת במחאה חריפה נגד ענקית הטק בטענה למשחק לא הוגן שמטרתו למנוע תחרות ולשמור את שוק הספרים הדיגיטליים לעצמה

ספוטיפיי מכריזה מלחמה על אפל.. Unsplash
ספוטיפיי מכריזה מלחמה על אפל./Unsplash
"אפל ממשיכה להכתיב איך נראית חדשנות מקוונת, עושה נזק רציני לכלכלת האינטרנט, וחונקת את התחרות ואת הדמיון של מפתחי אפליקציות."

ממש לפני פרסום דוח הרווחים של הרבעון השלישי של 2022, ספוטיפיי פרסמה פוסט בבלוג שלה בו היא האשימה שוב את אפל בהתנהגות אנטי-תחרותית בכל הנוגע להשקת ספרי אודיו בארה"ב.
ספוטיפיי ציינה כי עדכון האפליקציה שלה, שאמור היה לכלול את ההרחבה לספרי אודיו, נדחה שלוש פעמים על ידי חנות האפליקציות של אפל, מבלי שסופקה הכוונה ברורה לגבי מה שעליה לשנות כדי להתאים את העדכון החדש לדרישות הפלטפורמה.

לדברי ספוטיפיי, "אפל ממשיכה לעמוד בדרכה של ספוטיפיי ושל מפתחים אחרים לספק חווית משתמש חלקה, וההגבלות שלה פוגעות הן ביוצרים והן בצרכנים כאחד."

כדי לא לשלם לאפל את העמלה האסטרונומית, על סך 30% מהכנסותיה מרכישות בתוך האפליקציה (In app purchases או בקיצור IAP), ספוטיפיי נאלצת לוותר על האפשרות למכור ספרי אודיו באפליקציה שלה. במקום זה, משתמשים בוחרים את הספר שהם רוצים לרכוש ומקבלים קישור במייל, אשר מפנה לאתר אחר, שבו הם יכולים להשלים את העסקה.

הפוסט מפרט את הביקורות של ספוטיפיי על הפלטפורמה של אפל, ומסביר כיצד אפל דורשת שרכישות של ספרי אודיו יתבצעו בתוך האפליקציה של אפל עצמה. במקרה שרוצים למכור אותם במקום אחר, היא מונעת ממפרסם האפליקציה, במקרה הזה ספוטיפיי, לספר למשתמשים מדוע, היכן או כיצד לבצע את הרכישות האלה מחוץ ל-iOS, מה שהופך את הרכישה לעוד יותר מסובכת.

"תהליך הרכישה של ספרי אודיו שהחוקים של אפל מאלצים אותנו לספק לצרכנים היום הוא הרבה יותר מסובך ומבלבל - כי הם משנים את הכללים באופן שרירותי", נכתב בבלוג של ספוטיפיי.

לדברי מנכ"ל ספוטיפיי, דניאל אק, "כמעט ארבע שנים עברו מאז שספוטיפיי הגישה תלונה נגד אפל לנציבות האירופית, ואנחנו עדיין ממתינים להחלטה. ובזמן שאנחנו מחכים, אפל ממשיכה להכתיב איך נראית חדשנות מקוונת, עושה נזק רציני לכלכלת האינטרנט, וחונקת את התחרות ואת הדמיון של מפתחי אפליקציות. בהיעדר התערבות ממשלתית - באירופה, בארה"ב או בכל שוק אחר ברחבי העולם - אפל הראתה שוב ושוב שהיא לא תסדיר את עצמה ואין לה תמריץ אמיתי להשתנות. עם השקת ספרי האודיו שלנו, אפל שוב הוכיחה עד כמה חצופה היא מוכנה להיות עם חוקי ה-App Store שלה, ומעבירה ללא הרף את עמודי היעד כדי לפגוע במתחרים שלה".

כחלק מהקמפיין נגד אפל, החברה נאבקת בקביעות על מדיניות ה-App Store שלה ואף הגדילה לעשות והקימה אתר ייעודי העונה לשם "Time to play fair - הגיע הזמן לשחק בהוגנות", בו היא מספקת מידע מקיף אודות המאבק שלה נגד אפל והנזק שלה לתעשיית הסטרימינג.

מתוך אתר המחאה של ספוטיפיי Time to play fair.. Spotify, צילום מסך
מתוך אתר המחאה של ספוטיפיי Time to play fair./צילום מסך, Spotify

הטענות העיקריות של ספוטיפיי נגד אפל

  • אפל גובה "מס" בלתי הוגן על סך 30% מהכנסותיהם של מפתחי אפליקציות בהן מתבצעים תשלומים, אולם לא כולם שווים בעיניה. לטענת ספוטיפיי, חברות אחרות כמו Uber ו- Deliveroo לא משלמות סכומים כאלה, ובוודאי שלא אפל מיוזיק. לפיכך הטענה היא שאפל גובה את העמלה במטרה למנוע תחרות ישירה לשירותים שהיא עצמה מציעה.
  • כל עוד ספוטיפיי מסרבת לשלם 30% מהכנסותיה לאפל, היא מנועה מלפרסם דילים פופולריים לקהל שלה, כיוון שאפל לא מאפשרת זאת.
  • אפל מקשה על משתמשי ספוטיפיי לשדרג לספוטיפיי פרימיום כיוון שהיא מאלצת אותם לבצע את הרכישה באתר חיצוני לאפליקציה.
  • אפל דוחה שוב ושוב את העדכונים שספוטיפיי מעלה לפלטפורמה, אשר נועדו לתקן באגים ולשפר את הפונקציונליות של האפליקציה.
  • אפל מונעת ממשתמשים לגשת לספוטיפיי ממכשירים שונים באמצעות סירי, אלא אם הם מציינים במפורש שהם רוצים להאזין לתכנים באמצעות ספוטיפיי.

עוד בוואלה!

מוזיקה היא התחום הבא שאנשי השיווק ומשרדי הפרסום חייבים לצלול אליו, דווקא עכשיו

לכתבה המלאה

מישהו אמר ניגוד אינטרסים?

אפל חולשת היום על כל תחומי הבידור הדיגיטלי, והכוח שצברה מאפשר לה לעשות מה שהיא רוצה. מעטים האנשים שתופסים את ספוטיפיי כקורבן חלש שיש להיחלץ לעזרתו, וזאת בשל גודלה, הכנסותיה ותפקידה בהובלת המהפכה בתעשיית המוזיקה והעברתה לעולם הסטרימינג, שלדברי אמנים רבים לא השתלמה ליוצרי התוכן. יחד עם זאת, אם ענקית כמו ספוטיפיי סובלת מיחס לא הוגן מצד אפל, סביר להניח שהיא לא היחידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully