וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכרטיסים להופעות ועד ספרי אודיו: ספוטיפיי מתרחבת לאפיקים חדשים ויוצרת הזדמנויות מונטיזציה ליוצרי תוכן

עודכן לאחרונה: 4.1.2023 / 13:25

לאחר ששיבשה את תעשיית המוסיקה והקימה לתחיה את ההסכת, ספוטיפיי מתכננת להשתלט גם על שוק ספרי האודיו ואף למכור כרטיסים לאירועים והופעות חיות ישירות מהפלטפורמה. המרוויחים הגדולים: מוסיקאים, פודקאסטרים, סופרים ויוצרי תוכן קולי

בלי ששמנו לב, ספוטיפיי שיבשה את תעשיית האודיו מיסודה.. Unsplash
בלי ששמנו לב, ספוטיפיי שיבשה את תעשיית האודיו מיסודה./Unsplash

ספוטיפיי הולכת וצוברת תאוצה כפלטפורמת הסטרימינג המובילה בתחום האודיו. החברה השוודית שהחלה את דרכה ב-2006 כספריית מוזיקה דיגיטלית הלכה והתרחבה עם השנים והיום היא שולטת על 31% משוק הסטרימינג למוסיקה ועל 25% משוק הפודקאסטים. למעשה, בלי ששמנו לב, ספוטיפיי שיבשה את תעשיית האודיו מיסודה.

רק תחשבו על זה. אם פעם מי שקבעו את הטון המוסיקלי היו הרדיו והטלוויזיה. היום הפופולריות של האמנים צומחת ברשת ולאוטוריטות עבר כמו גלגל"צ ו-MTV אין ברירה אלא להתאים את עצמן למה שעולה מהשטח.

כדי להגיע לאן שהגיעה, ספוטיפיי נאלצה לנהל משא ומתן קשוח עם תעשיית המוזיקה, שכבר חיסלה כמה וכמה מיזמים דומים בעבר. לקראת השקת הבכורה שלה בארה"ב ב-2011, שנת הפריצה הגדולה שלה, סגרה החברה עסקת ענק עם כמה מהלייבלים הגדולים ביותר בתעשיית המוזיקה, כולל וורנר מיוזיק גרופ, סוני ויוניברסל, אשר קיבלו יחד 18% ממניות הבעלות בספוטיפיי בתמורה למאות מיליוני דולרים.

במרץ 2011, הכריזה ספוטיפיי על בסיס לקוחות של מיליון מנויים משלמים ברחבי אירופה, ועד ספטמבר באותה שנה, מספר המנויים המשלמים הוכפל לשני מיליון. באוגוסט 2012 דיווח מגזין טיים על 15 מיליון משתמשים פעילים וארבעה מיליון מנויים משלמים.

בהתאמה, עם הפופולריות הגוברת של שירותי סטרימינג וספציפית של ספוטיפיי, תעשיית התקליטים ראתה צמיחה בהכנסות מדי שנה מאז 2015, והגיעה ל-12.2 מיליארד דולר ב-2020. הצמיחה הזאת הספיקה ל-Fortune כדי להכריז ב-2019 כי "ספוטיפיי הצילה את תעשיית המוזיקה".

על פי Statista, סך ההכנסות של תעשיית המוזיקה המוקלטת ב-2021 הסתכם ב-28.8 מיליארד דולר. הכנסות הסטרימינג העולמיות הגיעו ל-18.5 מיליארד דולר באותה שנה. בסך הכל, המוזיקה המוקלטת עלתה ב-24.7 אחוזים, העלייה הגדולה ביותר בשנים האחרונות.

כעת ספוטיפיי בוחנת שני אפיקים חדשים ומסקרנים שאמורים להרחיב את סל ההזדמנויות שהיא מציעה ליוצרי תוכן: ספרי אודיו וכרטיסים להופעות.

ספרי אודיו בספוטיפיי - תחילתו של עידן?

ספוטיפיי תתחיל בקרוב סדרת בדיקות לשילוב ספרי אודיו (AudioBooks) בפלטפורמה. בכנס Evercore ISI לטכנולוגיה, מדיה וטלקום, שהתקיים ביום רביעי האחרון, אמר סמנכ"ל הכספים של ספוטיפיי, פול ווגל, כי הבדיקות יחלו "בקרוב מאוד". עוד הוסיף כי החברה מתכננת להמשיך ולהרחיב את סל המוצרים שלה, ורואה הזדמנויות לצמיחה הן בשווקים המבוססים שלה והן בשווקים המתפתחים שלה.

ווגל אמר שהחברה רואה את הכניסה שלה לשוק ספרי האודיו באופן דומה לכניסתה לשוק הפודקאסטים. אם אכן תצליח ספוטיפיי להציע למשתמשים ממשק משתמש משופר להאזנה לספרי אודיו, כמו שעשתה עם הפודקאסטים, מדובר בפריצת דרך משמעותית לתחום. ספרי אודיו אמנם היו בסביבה כבר תקופה, אבל אף פלטפורמה לא ממש הרימה את הפוטנציאל שלהם לאן שהוא יכול להגיע. למעשה, ספוטיפיי מאמינה שיש הרבה דרכים בהן היא יכולה להוסיף ספרי אודיו לפלטפורמה שלה ולהתחרות בנגני ספרי אודיו אחרים, כולל פלטפורמות כמו כמו Audible של אמזון, Audiobooks.com, Scribd ועוד. היא רואה בהוספת ספרי אודיו הזדמנות צמיחה עבור מוציאים לאור וסופרים, ודרך לעזור להצמיח את שוק הספרים וספרי האודיו באופן כללי.

פול ווגל, סמנכ"ל הכספים של ספוטיפיי.. Spotify,
פול ווגל, סמנכ"ל הכספים של ספוטיפיי./Spotify

העניין של ספוטיפיי בספרי אודיו הוא לא דבר חדש. בעבר היא הציעה את הספרים של "הארי פוטר" עם פרקים שסופרו על ידי ידוענים כמו דניאל רדקליף, דיוויד בקהאם ודקוטה פאנינג.

בינואר 2021 היא החלה לבחון את הפורמט עם קלאסיקות כמו "פרנקנשטיין", "ג'יין אייר" ואחרות.

במאי 2021 היא הכריזה על שותפות עם פלטפורמת ספרי האודיו Storytel במטרה לאפשר למשתמשיה לגשת לספרי האודיו שלהם דרך אפליקציית ספוטיפיי.

בסתיו שעבר רכשה החברה את מפיצת ספרי האודיו Findaway תמורת סכום לא ידוע. בזמנו, ספוטיפיי אמרה שהיא מתכננת להתבסס על ההשקעות הקיימות של Findaway בתעשיית האודיו.

במהלך יום המשקיעים שלה ביוני, החברה הציעה למנף את המודלים הקיימים של למידת מכונה כדי להגדיל את קטגוריית ספרי האודיו בשירות שלה באמצעות המלצות מותאמות אישית, כפי שעשתה עם מוזיקה ופודקאסטים. ספוטיפיי גם ציינה כי היא מצפה שהוספת ספרי אודיו תתרום להגדלת ערך חיי הלקוח (Customer lifetime value) של בסיס המשתמשים שלה, מדד שלדבריה חשוב כעת יותר למדידת בריאות העסק שלה מאשר בימים קודמים, כאשר היא התמקדה יותר בהגדלת מספר המשתמשים.

טל פלורנטין, מחבר הספר "חוויית המשתמש" ומנכ"ל Summurai, העוסקת בשילוב של תכנים קוליים במסעות לקוח: "ההתפתחות המרתקת של ספוטיפיי מעידה יותר מכל על כך שקטגוריית האודיו וצריכת התוכן הקולי מתרחבת. אם חשבנו שמדובר רק על מוסיקה ופודקאסטים, הדרכים שבהן תוכן קולי משתלב בעולמנו הולכות ומתרבות ועם הזמן, נמשיך לראות עוד ועוד סוגי תוכן מתורגמים לפורמט הקולי ומוצאים את מקומם במגרש החדש והמסקרן הזה."

כרטיסים להופעות בלי לצאת מהספוטיפיי

במקביל למאמצים שלה בתחום ספרי האודיו, בחודש שעבר השיקה ספוטיפיי אתר חדש למכירת כרטיסים להופעות חיות ישירות מהפלטפורמה שלה, עבור אמנים נבחרים. במקום להפנות משתמשים לאתרים חיצוניים כמו Ticketmaster ו-Eventbrite, מעריצים יכולים לקנות את הכרטיסים ישירות מתוך ספוטיפיי.

אתר הכרטיסים הניסיוני של ספוטיפיי.. Spotify, צילום מסך
אתר הכרטיסים הניסיוני של ספוטיפיי./צילום מסך, Spotify

הידיעה על כניסתה של ספוטיפיי לעסקי הכרטיסים התפרסמה כבר ביוני, אז דווח כי ספוטיפיי לא מצפה לגידול בהכנסות בטווח הקצר ממכירת כרטיסים; במקום זאת, השירות החדש יהיה לפי הדיווחים דרך ליצור שותפויות טובות יותר עם אמנים.

ברביעי האחרון, ווגל הציג את מוצר הכרטיסים החדש וציין שהוא זכה להצלחה בקרב האמנים שהשתתפו בפיילוט, כדרך להגביר את ההכנסה הממוצעת למשתמש. הוא גם אמר כי המאמצים המוקדמים עזרו להגדיל את שעות ההאזנה לאומנים בספוטיפיי. עם זאת, ווגל לא חשף כמה כסף מרוויחה ספוטיפיי ממכירת הכרטיסים.

בעוד שאתר הכרטיסים של ספוטיפיי במצבו הנוכחי לא אמור לעשות שינוי משמעותי בשוק, העיתוי של ההשקה, שבוע לאחר ש-Ticketmaster חברה לטיקטוק כדי למכור כרטיסים ישירות בפלטפורמה, מעיד כי לצעד התחרותי הזה עוד צפויות התפתחויות רבות בהמשך. מה שבטוח, הולך להיות מעניין.


דיצה קרן היא כתבת טכנולוגית ועורכת ערוץ וואלה! שיווק ודיגיטל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully