וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיקטוק ויוניברסל מיוזיק לא מדברות, וזה משפיע גם על הסרטונים שלכם

עודכן לאחרונה: 13.2.2024 / 18:38

ראיתם אנשים רוקדים בטיקטוק בלי מוסיקת רקע? לא מדובר בטרנד חדש. ככה זה כשיוניברסל מיוזיק גרופ וטיקטוק לא מסכימות

טיילור סוויפט זוכה בפרס הגראמי על אלבום השנה 2024. Johnny Nunez/Getty Images for The Recording Academy, GettyImages
סרטוני טיקטוק עם סאונדים של טיילור סוויפט הושתקו עד להודעה חדשה, והיא לא היחידה/GettyImages, Johnny Nunez/Getty Images for The Recording Academy

בשבוע שעבר, יוניברסל מיוזיק גרופ המייצגת אמנים בעלי שם כמו טיילור סוויפט, בילי אייליש, באד באני ודרייק, הודיעה שהיא לא תאפשר יותר להשתמש במוזיקה שלה בטיקטוק, זאת לאחר שהמשא ומתן על חידוש החוזה בין שתי החברות הגיע למבוי סתום.

כתוצאה מכך, החל מיום חמישי, אוסף עצום של שירים פופולריים נעלם מספריית פלטפורמת המדיה החברתית ומיליוני סרטונים שעשו בהם שימוש הפכו בין לילה לאילמים. כך זה נראה:

איך בכלל הגענו לכאן?

Universal Music Group היא חברת התקליטים הגדולה ביותר בהיסטוריה של תעשיית המוזיקה. במסגרת ההסכם שבא לסיומו נתנה החברה רישיון למשתמשי טיקטוק להשתמש בקטעי סאונד מתוך השירים של האמנים שעובדים איתה בסרטונים שלהם, ולהנות מחשיפה מוגברת.

ואולם, משתמשי טיקטוק שנכנסו לפלטפורמה החל מיום חמישי גילו שהם כבר לא יכולים לחפש שירים פופולריים רבים - כולל מוזיקה של אריאנה גרנדה, ג'סטין ביבר, בילי אייליש, אוליביה רודריגו ועוד - תחת הכרטיסייה "צלילים", המשמשת לבחירת מוזיקת רקע לסרטונים של יוצרי תוכן בפלטפורמה.

בנוסף לכך שלמשתמשים כבר לא תהיה אפשרות להוסיף את השירים האלה לאתגר הריקוד הבא או לכל תוכן אחר, גם סרטונים מהעבר הכוללים מוזיקה ברישיון יוניברסל עברו קרצוף והסאונדים הוסרו מהם.

דובר יוניברסל אמר שהבחירה אם להשתיק את הסרטונים או להסיר אותם לגמרי היא בידיים של טיקטוק, ואולם אם לשפוט לפי כמות הריקודים האילמים שרצים על הפלטפורמה בימים האחרונים, נראה שטיקטוק בחרה באופציה הראשונה.

באשר למוזיקה חדשה, אמנים לא יוכלו לפרסם את השמע של השירים שלהם ברישיון של יוניברסל בטיקטוק. אם למוזיקה יש רישיון של יוניברסל, יש להשתיק אותו, אמר הדובר - וציין שהחברה תגן על זכויות היוצרים שלה. הסרה מלאה תהיה ככל הנראה תהליך ארוך, וייתכן שיחלפו מספר ימים עד שמשתמשי טיקטוק יראו את ההשפעות במלואן.

חשוב גם לציין כי רישוי מוזיקה הוא עסק מסובך ולעתים קרובות לאמנים יש שירים שונים שעוברים דרך לייבלים שונים. בעוד שרצועות שמע של יוניברסל יוסרו, שירים עם רישיון בלעדי של ענקיות מוזיקה אחרות כמו וורנר וסוני ישארו בפלטפורמה כרגיל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

יוניברסל דורשת יותר ומואשמת בחמדנות

לאחר שההסכם הישן בין שתי החברות הגיע למועד סיומו, כינסו נציגי יוניברסל וטיקטוק ישיבה על מנת לקיים משא ומתן להמשך ההתקשרות בניהן, ואולם, למרות המאמצים להגיע להסכמות, הדבר לא צלח והחברות נותרו ללא חוזה מחודש.

במכתב שהופנה לאמנים ולכותבי שירים ביום שלישי, כתבה יוניברסל כי היא לחצה על טיקטוק בשלושה נושאים: "פיצוי הולם לאמנים ולכותבי השירים שלנו, הגנה על אמנים אנושיים מההשפעות המזיקות של AI, ובטיחות מקוונת למשתמשי טיקטוק".

יוניברסל אמרה כי טיקטוק הציעה לשלם לאמנים ולכותבי השירים שלה בשיעור נמוך יותר ממה שמשלמות פלטפורמות חברתיות גדולות אחרות, והוסיפה כי טיקטוק מהווה רק 1% מסך ההכנסות שלה. בנוסף, ענקית המוזיקה מתנגדת למאמציה של טיקטוק לקדם מוזיקה של בינה מלאכותית, שלדברי יוניברסל מהווה סיכון לאמנים אנושיים, וההיסטוריה של הפלטפורמה עם מה שהיא מסווגת כדברי שטנה, קנאות, בריונות והטרדה.

טיקטוק דחתה את הטענות ואמרה שההסכמים עם יוניברסל זהים לאלה שהושגו עם כל לייבל ומוציא לאור אחר. "זה עצוב ומאכזב שיוניברסל שמו את החמדנות שלהם מעל האינטרסים של האמנים וכותבי השירים שלהם", נמסר מטיקטוק.

האם זה יחזיק מעמד?

למרות תפוגתה של עסקת הרישוי, מומחים מציינים שהמשא ומתן בין יוניברסל וטיקטוק עדיין לא הסתיים, שכן שיתוף הפעולה מועיל מאוד לשני הצדדים. מחאה מצד האמנים, המעריצים ויוצרי תוכן רבים בטיקטוק צפויה להפעיל לחץ נוסף על שתי החברות להגיע להסכמה במהרה. ולמרות שאיש אינו דואג למשכורתה של טיילור סוויפט, מומחים חוששים שיהיו אלה דווקא האמנים החדשים והפחות מוכרים שעובדים עם יוניברסל שייפגעו מהמהלך.

זו לא הפעם הראשונה שחברת הקלטות הולכת ראש בראש עם חברת מדיה חברתית על תנאי הרישוי. בסוף 2008, וורנר מיוזיק גרופ שלפה את כל המוזיקה שלה מיוטיוב, ואמרה שהתשלומים שקיבלה מאתר שיתוף הסרטונים לא פיצו בצורה הוגנת את הלייבל, האמנים או כותבי השירים שלה. רק לאחר שהגיעה להסכם חדש עם יוטיוב, מספר חודשים לאחר מכן, הסכימה וורנר להחזיר לפלטפורמה את השירים והקליפים שהסירה.

עד שהשתיים ישלימו, המשימה הנוכחית של יוצרי תוכן ומפרסמים על גבי הפלטפורמה היא להחליט מה לעשות עם כל אותם סרטונים אילמים, שחלקם הביאו חשיפה משמעותית ותרמו רבות לויראליות שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully