וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת הביפרים על חיזבאללה: מה חברות צריכות ללמוד ממנה על הגנת שרשרת האספקה?

מרק גפן

עודכן לאחרונה: 26.9.2024 / 11:17

מתקפת הביפרים, שהתרחשה בעקבות פריצה לשרשרת האספקה של חיזבאללה, חשפה את הפגיעות הפיזית והדיגיטלית איתה מתמודדות חברות מסחריות רבות מדי יום. מה אפשר ללמוד מהמקרה הזה על חשיבות ההגנה על שרשרת האספקה בעידן הנוכחי?

קויק: פיצוץ מכשיר ביפר של חיזבאללה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א'

מתקפת הביפרים על חיזבאללה הדגימה את הפגיעות הקיימת בשרשרת האספקה, הן במימד הפיזי והן במימד הדיגיטלי. לעיתים קרובות, שני המימדים הללו משתלבים זה בזה, ויוצרים חוליות תורפה שאפשר לנצל לתקיפה. מקרה זה, אשר דובר עליו רבות, הוא הזדמנות לבחון את החשיבות ההולכת וגדלה של ההגנה על שרשרת האספקה בעידן הנוכחי. כאשר מתקפות פיזיות ודיגיטליות הופכות לנפוצות יותר, יש צורך באסטרטגיות הגנה מקיפות שיבטיחו את המשכיות הייצור ויפחיתו סיכונים לאורך כל השרשרת.

שרשרת האספקה היא מערכת מורכבת הכוללת מגוון שותפים: יצרנים, ספקים, מפיצים ועוד, שכולם פועלים יחד כדי להבטיח את הגעת המוצר הסופי ללקוח. כיום, שרשרת האספקה היא אחת מנקודות התורפה הקריטיות ביותר בתעשייה הגלובלית. כל פגיעה בשרשרת האספקה עלולה לגרום להשבתות, הפסדים כלכליים משמעותיים ואף לפגיעה במוניטין החברה. בעידן שבו תהליכי ייצור הופכים למורכבים ומבוזרים יותר, גוברים גם האיומים, הפיזיים והדיגיטליים, שיכולים לשבש את היכולת של חברות לפתח, לייצר ולהפיץ מוצרים פיזיים ודיגיטליים בצורה יעילה ובטוחה.

פגיעות פיזית כחולשה קריטית

רק בשבוע שעבר היינו עדים לאחת הדוגמאות הבולטות לפגיעה פיזית בשרשרת האספקה בפריצה למכשירי הביפרים ששימשו את חיזבאללה. באמצעות השתלטות על שרשרת האספקה, החלפת רכיבים ויכולות טכנולוגית מתקדמות, הושתלו במכשירים חומרי נפץ שהופעלו מרחוק בזמן השימוש וגרמו לפגיעה ישירה במחבלים. התקפה זו הדגימה עד כמה שרשרת האספקה יכולה להפוך לנקודת תורפה חמורה, כאשר תהליכי הייצור וההפצה עצמם יכולים לשמש את התוקפים להחדיר שיבושים ולהוביל לנזקים קטסטרופליים.

מתקפות שרשרת אספקה הפכו לאיום מרכזי

לצד האיומים הפיזיים, מתקפות על שרשרת האספקה בעולמות הסייבר מפותחות מאוד, קיימות כבר שנים רבות והפכו לכלי נשק מרכזי בידי התוקפים. בהיבט הזה, התקפת שרשרת האספקה הידועה ביותר היתה על חברת Solarwinds האמריקאית ב-2020, בה תוקפים רוסים השתילו רכיבי תוכנה בתוך מוצרים המופצים על-ידי החברה, שהוחדרו לאלפי ארגונים ברחבי העולם, כולל למערכות המחשוב של הממשל האמריקאי.

איומי סייבר על שרשרת האספקה מתפתחים במהירות, והם פוגעים בכל הרבדים של תהליכי הפיתוח והייצור. ככל שיותר ארגונים משלבים טכנולוגיות כמו שירותי ענן חיצוניים, קוד פתוח ומוצרי IoT במפעלים ומערכות אוטומציה מתקדמות לניהול הייצור, כך גם הסיכון לחשיפה למתקפות סייבר עולה. מתקפות כאלו עלולות להוביל לגניבת מידע ארגוני רגיש ואף, במקרים של התקפות כופר, להשבתות הייצור למשך ימים או אפילו שבועות, לגרום לנזקים כלכליים אדירים, ובמקרים מסוימים לפגיעה חסרת תקנה במוניטין החברה.

העובדה שמערכות ארגוניות רבות כיום נשענות על תהליכים דיגיטליים מחייבת את הארגונים להיות ערוכים להתקפות אלו ולבצע צעדים משמעותיים למניעתן. לא מדובר רק במערכות פנים-ארגוניות, אלא גם בניהול נכון של השותפויות עם ספקים וקבלני משנה, שיכולים להוות החוליה החלשה בשרשרת ולהקל על תוקפים לחדור דרכן.

מתקפת הביפרים אמנם לא עונה להגדרה הקלאסית של מתקפת סייבר, אך היא לא היתה יכולה להתאפשר ללא חדירה עמוקה למידע המודיעיני של חיזבאללה וחשיפת מקורות האספקה שלו.

עוד בוואלה

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

אז איך ניתן להגן על שרשרת האספקה?

ההגנה על שרשרת האספקה חייבת להיות חלק בלתי נפרד מאסטרטגית האבטחה של כל ארגון. בעוד שמערכות האבטחה הקיימות מתמקדות לרוב בהגנה על הנתונים הפנימיים של החברה, ישנה חשיבות עליונה להרחיב את ההגנה גם כלפי חוץ - לספקים, לשותפים ולכל חוליה בשרשרת האספקה.

כאן נכנסים פתרונות מתקדמים המותאמים במיוחד לניטור והגנה על מערכות מבוזרות ומורכבות. לדוגמא, מערכות לזיהוי נקודות תורפה בשירותים ותשתיות דיגיטליים המאפשרות לזהות איומים עוד לפני שהנזק מתממש. פתרונות אלו משולבים כיום בטכנולוגיות מבוססות למידת מכונה (Machine Learning) ויכולות אוטומטיות לניהול התגובה, המאפשרות לארגונים להגיב במהירות לכל חשיפה או תקיפה.

ההשקעה בתשתיות סייבר מתקדמות צריכה לכלול גם פיתוח של שכבות הגנה נוספות המאפשרות זיהוי אוטומטי של חשיפות שנוצרות מהגידול המהיר ומשינויים תכופים בנכסים הדיגיטליים ובמשטח התקיפה של הארגון וגם בעקבות יכולות חדשות שמפותחות על-ידי התוקפים.

אבטחת שרשרת האספקה קריטית להמשכיות העסקית

שרשרת האספקה הפכה לחלק אינטגרלי מליבת הפעילות של כל חברה, והפגיעה בה, בין אם פיזית או דיגיטלית, יכולה לגרום לנזק רחב היקף ולפגוע בעתידה העסקי. במציאות שבה מתקפות סייבר הולכות ומתרבות, ועם עליית החשש מפריצות דרך צדדים שלישיים, ההגנה על שרשרת האספקה צריכה להיות חלק מהותי מהאסטרטגיה הכוללת של כל ארגון. פתרונות אבטחת סייבר מתקדמים, כמו אלה המוצעים כיום, מאפשרים לארגונים להישאר מוגנים, לנהל סיכונים ביעילות ולהתמודד עם כל איום, תוך שמירה על רציפות של הפעילות העסקית.



מרק גפן הוא מנכ"ל חברת הסייבר IONIX המפתחת פלטפורמה להגנה על משטחי התקיפה הארגוניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully