וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איקומרס לעשירים בלבד? השירות החדש של פדקס מפספס את העיקר

עודכן לאחרונה: 12.9.2022 / 14:36

השירות החדש שמשיקה פדקס לסוחרי איקומרס שואף לאזן בין משלוחים מהירים למחירים אטרקטיביים, אבל התעמקות במחירון מראה שאין חדש תחת השמש

פדקס נכנסת לשוק הישראלי אבל לא מביאה פיתרון מהותי לצרכים של סוחרי איקומרס.. Unsplash
פדקס נכנסת לשוק הישראלי אבל לא מביאה פיתרון מהותי לצרכים של סוחרי איקומרס./Unsplash

פדקס ישראל הודיעה אתמול על השקת שירות בינלאומי חדש וייעודי לעסקי איקומרס המעוניינים לשלוח סחורות מישראל ללקוחות קצה בחו"ל. השירות, שנקרא FedEx International Connect Plus, זמין בלמעלה מ-190 שווקים ברחבי העולם ומבטיח לספק משלוחים מישראל לאירופה תוך 1-3 ימי עסקים, לארה"ב תוך 4 ימי עסקים, ולמדינות אסיה פסיפיק תוך 3-5 ימי עסקים. כמו כן, משלוחים עד 68 ק"ג יהיו משוחררים ממכס.

כישראלים, עד היום הכרנו את פדקס בעיקר מצד הלקוח המקבל את החבילה. כעת, עם השקת השירות החדש, החברה מציעה את שירותיה גם לסוחרים ישראלים ששולחים סחורות לחו"ל.

בהודעה לעיתונות אמרה מרים צור, מנכ"לית פדקס ישראל: "מאז שנת 2020 אנו רואים צמיחה מדהימה של 250% במשלוחי B2C. השירות החדש הוא חלק מההשקעות שלנו בשוק המקומי, שכן הוא מציע גישה ישירה לרשת FedEx, שאין מקבילה לה בעולם. המשמעות היא שאנו יכולים להציע סל שירותים רחב יותר כדי לענות על צרכי הלקוחות ולהתאים את עצמנו למגמות גלובליות ומקומיות במסחר אלקטרוני וקניות אונליין".

כמי שיש לה נגיעה לעולם האיקומרס, הסתקרנתי לראות במה מדובר, אחרי הכל אין דבר שהלקוחות רוצים יותר ממשלוח מהיר, ורצוי שגם יהיה זול או חינמי.

אז מה הבשורה של פדקס לשוק האיקומרס

פרקטיקה מקובלת בעולם הלוגיסטיקה היא לגבות תשלומים על משלוחים בהתאם להיקף הפעילות החודשי של העסק: ככל ששולחים יותר סחורה, כך המחיר לקילו יורד.

כיוון שהיקף הפעילות שלי קטן מאוד, דבקתי עד היום באופציה הזולה והנגישה לי ביותר, הלא היא דואר ישראל. החברה הממשלתית והבירוקרטית לעייפה הזאת ידועה כגוף איטי שגורר רגליים, מאבד חבילות ומעכב משלוחים, ובתמורה למחיר האטרקטיבי שלה אנחנו הלקוחות משלמים במתח ועצבים.

פדקס, לעומת זאת, היא שחקנית ותיקה וחזקה בתחום, שתחגוג באפריל הקרוב יובל להיווסדה. עד לא מזמן, היא היתה חברת התחבורה והלוגיסטיקה הגדולה בעולם (בשנה הנוכחית הטייטל הזה עבר לידי המתחרה UPS), עם למעלה מ-550,000 עובדים ברחבי העולם, 200,000 כלי רכב, ו-697 מטוסים ב-220 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם. אז כששמעתי שחברה כמוה משיקה משלוחי איקומרס לעסקים ישראליים, חשבתי שאולי סוף סוף מצאתי אלטרנטיבה ראויה שאפשר לסמוך עליה.

חוץ ממשלוחים מהירים, השירות החדש מאפשר לעסקים לקבל התראות מעקב מותאמות אישית על המשלוחים, ולצפות במיקום החבילות בכל רגע נתון. בנוסף, הליך ההחזרות האוטומטי מעניק לעסקים את האפשרות לבצע החזרות מהירות של סחורות ותשלומים, ובכך להציע שוב למכירה את הסחורה החוזרת מהר יותר. כל אלה מאוד משמעותיים לחוויית הלקוח, אבל מה עם חוויית הסוחר?

האתגר האמיתי של האיקומרס הישראלי

לצרכנים פרטיים שרוכשים היום ברשת יש המון דרישות. הם רוצים לקבל את המשלוח כמה שיותר מהר, בעלות נמוכה או חינמית, ושתהיה להם אפשרות החזרה נוחה ומהירה. האתגר של אותם עסקים הוא לעמוד בדרישות האלה שכן יש מגוון מאוד רחב באינטרנט של עסקים ומוצרים דומים. אותם עסקים צריכים להגיע עם הצעת ערך טובה יותר לצרכנים הפרטיים כדי לקבל את אמונם ובסופו של דבר להצליח למכור.

מה שצרכנים רבים לא מודעים אליו זה שמשלוחים בינלאומיים זה דבר יקר, ובמקרה של איקומרס, שפונה ללקוחות קצה, לעתים רבות המשלוח יקר יותר מהמוצר עצמו. אנחנו כסוחרים לא מעוניינים להעמיס את מחיר המשלוח המלא על הלקוח, כי כאמור אנחנו רוצים ליצור הצעת ערך משתלמת. לכן, האתגר האמיתי של סוחרי איקומרס בישראל הוא לא בהכרח טיב השירות אלא המחיר שלו.

מסריקה מהירה של המחירון של שירותי פדקס עולה כי מחיר המינימום למשלוח חבילה של חצי ק"ג לכתובת פרטית בארה"ב הוא 166 ש"ח לא כולל מע"מ. נכון להיום, זה כמעט 50 דולר. אז מה עושים? מעלים מחירים והקהל בתגובה קונה את הסחורות שלו ממקום אחר. יוצאי הדופן במקרה כזה הם מותגים שהצליחו ליצור אימפקט חזק מספיק כדי שצרכנים יהיו מוכנים לשלם יותר עבורו, אבל גם כאן מדובר בהשקעה לא מבוטלת של תקציבים שלא בהכרח יניבו תוצאות.

כך יוצא שבמקום שיצמחו פה עסקים מצליחים שמייצאים סחורות לחו"ל, סוחרים רבים בוחרים לעבוד במודל דרופשיפינג או ארביטראז' עם ענקיות כמו אמזון, שמספקות להם שירותים לוגיסטיים מרוחקים ובתמורה נוגסות להם ברווחים. אלה שבכל זאת בוחרים לנהל את האופרציה באופן עצמאי כורעים תחת העומס וחלקם אפילו נכנסים לחובות בגלל שלא משתלם להם למכור.

במצב כזה, כיצד יוכל העסק הישראלי הקטן-עד-בינוני להתחרות בענקיות כמו אמזון, טרגט ועלי אקספרס, שנהנות מיתרון גודל ויכולות להרשות לעצמן להציע משלוחים חינם או בעלות מינימלית?
אז נכון, פדקס מציעה כלים טכנולוגיים מתקדמים להתממשקות עם המערכות הקיימות אצל הלקוחות. העסקים אפילו זוכים לליווי ותמיכה בתהליך ההטמעה וגם לאורך העבודה השוטפת וכל זה נהדר לעניין חוויית הסוחר. אבל בסופו של דבר, כסוחרים בעולם הדיגיטלי, אנחנו רוצים שידברו איתנו במספרים, וכשפדקס עושה את זה, משהו בהבטחות היפות שלה קצת מתגמד.

את השאלה כיצד יוכל להפוך ענף האיקומרס למקור הכנסה משתלם עבור עסקים ישראלים צריך אולי להפנות למדינה, אחרי הכל, הכנסת כסף זר לארץ היא אינטרס לאומי. בהיעדר תוכנית ממשלתית מקיפה שתוזיל או תסבסד את עלויות התפעול, השקעת מאמצים בשיווק גלובלי ללקוחות קצה עלולה להתברר כטעות פטאלית שיכולה לחסל עסקי איקומרס ישראליים בעודם באיבם.

דיצה קרן היא כתבת טכנולוגית ועורכת ערוץ וואלה! שיווק ודיגיטל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully