וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד אפטר שוק של מגמות טיקטוק? פייסבוק מחסלת את האינסטנט ארטיקלס

עודכן לאחרונה: 4.1.2023 / 12:47

מסתבר שבפייסבוק של 2023 כבר אין מקום לכתבות עומק, אלא אם הן מגובות בסרטונים קצרצרים טיקטוק-סטייל

כבר לא פלטפורמת טקסט: פייסבוק עוברת מתיחת פנים.. Pexels.com
כבר לא פלטפורמת טקסט: פייסבוק עוברת מתיחת פנים./Pexels.com

'מאמרים מיידיים' (Instant Articles), תכונה שהושקה על ידי מטא ב-2015, נועדה במקור לספק לבעלי אתרים דרך מהירה יותר להציג את המאמרים שלהם בפייסבוק, ולעזור למקסם את מעורבות הקוראים בתוך האפליקציה. בפועל, היא מנעה מקוראים להגיע לאתרים החיצוניים של אותם מפרסמים והשאירה אותם בתוך הפלטפורמה.

למי שלא ידע או הספיק לשכוח, הכתבות המיידיות של פייסבוק היו מסמכי HTML שנועדו להיטען במהירות, במיוחד בנייד. כשהשיקה את הפורמט, החברה טענה שמאמרים מיידיים "יטענו ויוצגו פי 4 מהר יותר מהאינטרנט הנייד הרגיל". זה נשמע אטרקטיבי במיוחד עבור מפרסמי חדשות בשנת 2015, כאשר האפליקציה לנייד של פייסבוק הייתה אחד המקומות המובילים בעולם לצריכת חדשות.

במקור, פייסבוק הציגה את המאמרים המיידיים ככלי להגדלת חשיפה, כשהוא מעניק גישה לקהל העצום של הפלטפורמה מבלי שיצטרכו להתמודד עם טעינה איטית של דפים בניידים. בתמורה, מפרסמים נאלצו לארח את התוכן שלהם בשרתים של פייסבוק במקום להפנות לאתרים שלהם. פייסבוק נהנתה מיד משפע של תוכן ומעורבות, בעוד שבעלי האתרים אמנם זכו לחשיפה אך הפסידו את הטראפיק שאחרת היה מגיע לאתר שלהם ואולי רוכש משהו, צופה בפרסומות, או נרשם לרשימת התפוצה שלהם. ההסדר הזה כבר לא הגיוני, לא עבור פייסבוק ולא עבור המפרסמים.

בשנים שחלפו מאז, כחלק מהמאמץ למשוך מפרסמים ולעזור להם להשתמש בפייסבוק כפלטפורמה משלימה לאתרים הראשיים שלהם, הוסיפה מטא קישורים וכלי הרשמה לעדכונים, אבל כעת, בניית קישורים ירדה בעדיפות וגם החשיפה היא כבר לא מה שהיה פעם, כך שלמעשה אין באמת יתרון משמעותי לעבודה עם אינסטנט ארטיקלס.

הוידאו הרג את המילה הכתובה

היום, מטא שוב משנה כיוון במטרה להתיישר טוב יותר עם העדפות המשתמש, שהן, לדבריה, תוכן וידאו בעל אופי בידורי. החברה הודיעה כי התמיכה שלה במאמרים מיידיים תופסק סופית באמצע אפריל 2023. זה נותן לבעלי אתרים שנסמכו על הפורמט בערך שישה חודשים כדי למצוא אסטרטגיות חלופיות. על פי הדיווחים, תנועה שאחרת הייתה נשארת בפייסבוק כחלק ממאמרים מיידיים תעבור לדפי האינטרנט של המפרסמים.

"כרגע פחות מ-3% ממה שאנשים ברחבי העולם רואים בפיד של פייסבוק הם פוסטים עם קישורים לכתבות חדשותיות", אמר דובר מטא ל-Gizmodo. "וכפי שאמרנו מוקדם יותר השנה, כעסק, לא הגיוני להשקיע יתר על המידה בתחומים שאינם עולים בקנה אחד עם העדפות המשתמש."

העלייה המטאורית של טיקטוק לראש האקוסיסטם של המדיה החברתית הוכיחה את התיאבון הגובר של המשתמשים לתוכן וידאו קצר על פני מאמרים מבוססי טקסט, וזה שיעור שמטא למדה בדרך הקשה. בינתיים, פייסבוק גילתה פחות ופחות עניין בתמיכה בחדשות על הפלטפורמה שלה, במיוחד לאחר שנים של ביקורת מצד פעילים ואנשי אקדמיה על כך שהזינה מידע מוטעה וקידמה תוכן פוליטי מזיק בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. מגמה זו נמשכה מוקדם יותר השנה, כאשר Axios דיווחה שפייסבוק כבר לא מתכננת לשלם לבעלי אתרים עבור תוכן המופיע בכרטיסיית החדשות שלה.

מנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, ציין לאחרונה כי צפייה בסרטונים מהווה כ-50% מהזמן שאנשים משקיעים בפייסבוק, בעוד ש-Reels הוא פורמט התוכן הצומח ביותר בפייסבוק ובאינסטגרם. צוקרברג גם ציין שמשתמשי פייסבוק ″לא רוצים שהפוליטיקה והמריבות ישתלטו על החוויה שלהם". ובכן, זה חדש, כי עד היום פייסבוק היתה הפלטפורמה המושלמת להתנצחויות וכיסוחים הדדיים.

מעבר להמלצות מבוססות בינה מלאכותית

למרות שפייסבוק נוסדה על הרעיון של חיבור לחברים ולמשפחה, כבר תקופה שהיא מקדמת מגמה אחרת, בהשראת טיקטוק כמובן (שלא לומר חיקוי). במסגרת השינויים והמעבר להמלצות תוכן מבוססות בינה מלאכותית, התוכן נחשף באופן פומבי לכמה שיותר אנשים, גם אם אין ביניהם כל קשר, כדי למקסם את המעורבות. כך מקווה פייסבוק לצמצם את התופעה של התנצחויות פוליטיות אינסופיות, פילוג ושיסוע בין חברים וקרובי משפחה, ויצירת אווירה של בועה שבה כל אחד רואה בעיקר אם לא רק את מה שהוא רוצה לראות.

כמו מוצרים רבים של פייסבוק, גם המאמרים המיידיים מתקיימים כבר תקופה על אדי חמצן אחרונים, הרבה לפני שמטא החליטה לנתק את התקע. למרות שרוב ספקי החדשות הגדולים אסרו את הפורמט כאשר הושק לראשונה, הנפילה האמיתית שלו החלה ב-2017, כאשר פייסבוק הכריזה על הפיבוט הגדול הראשון שלה לכיוון הווידאו. בתחילת 2018, ה-Columbia Journalism Review דיווח כי יותר ממחצית מהמפרסמים שנרשמו במקור כשותפים של המאמרים המיידיים נטשו את הפורמט במהלך שלוש שנות קיומו.

עם עזיבתם של אתרי החדשות הרשמיים לטובת שיטות הפצה אחרות, אתרים פחות מכובדים קפצו על ההזדמנות למלא את החלל שנוצר. מחקר של BuzzFeed News משנת 2018 חשף 29 דפי פייסבוק ואתרים קשורים שהשתמשו לכאורה בכתבות מיידיות כדי לדחוף ידיעות חדשותיות כוזבות, הידועות כפייק ניוז.

השורה התחתונה היא שמטא מתרחקת כעת ממה שהיה הלחם והחמאה שלה לטובת סרטוני בידור, ומותם של מאמרים מיידיים הוא רק המהלך האחרון בשינוי הזה. כעת, יהיה על מטא לסיים את הסכמי המימון שלה עם מפרסמים, שהוקמו כדי לתדלק את טאב החדשות הייעודי שלה, לסגור את פלטפורמת הניוזלטרים שלה, שפעם נתפסה כהזדמנות מרכזית להקל על פרסומים מקומיים באפליקציה, ולספק אפשרויות חלופיות לשליחת עדכונים.

עוד בוואלה!

אינסטגרם משחקת באש וחוטפת מכה מהאיחוד האירופי

לכתבה המלאה

עד הטרנד הבא

השינויים שמטמיעה פייסבוק אמנם עולים בקנה אחד עם מגמות השימוש הנוכחיות, אבל ניכר שלא הושקעה בהם מחשבה לטווח ארוך. תוכן חדשותי הוא פשוט לא המרכיב הקריטי שהוא היה בעבר, אבל הוא עדיין מעניין הרבה מאוד אנשים, ובפרט את הקהל הבוגר יחסית של פייסבוק.

סרטונים קצרצרים הם אולי הטרנד החם כרגע, אבל זה לא אומר שזה יישאר כך, ובנתיים, הקהל הנאמן של פייסבוק מוצא את עצמו ללא חלופה הולמת. אלו מאיתנו ששומרים אמונים למילה הכתובה יצטערו לגלות שגם פייסבוק, כמו אינסטגרם, יוטיוב ואפילו אמזון, הופכת להיות יותר ויותר דומה לטיקטוק, על חשבון הפורמט האהוב של פעם, כאשר הדגש העיקרי היה על חיבור בין אנשים ודיונים מעמיקים, ולווא דווקא על בידור.

סביר להניח שהטרנד הזה יחזיק כמה שנים, אבל כמו שמאמרים מיידיים היו פעם הדבר הכי חם בשטח והיום הם מתפיידים כמעט לחלוטין, סביר להניח שגם סרטונים קצרצרים יגיעו לקיצם מתישהו בשנים הקרובות ויפנו את מקומם לטרנד חדש אחר. האם גם אז הפלטפורמה תשנה את פניה ללא היכר? אם לשפוט לפי ההתנהלות שלה עד היום, סביר להניח שכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully