וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המונטיזציה עולה שלב: יוטיוב, טיקטוק ואינסטגרם הופכות לקניונים וירטואליים

עודכן לאחרונה: 16.11.2022 / 17:40

לקראת כריסטמס והשנה האזרחית החדשה, הרשתות החברתיות ממשיכות להתמסחר וההבדלים בין איקומרס לסושיאל מטושטשים מתמיד

כבר לא רק סטרימינג. יוטיוב. Unsplash
כבר לא רק סטרימינג. יוטיוב/Unsplash

SHORTS, מוצר הוידאו הקצר דמוי הטיקטוק של יוטיוב, עומד לקבל תכונת שופינג חדשה, אם כי לא מפתיעה במיוחד, במסגרתה יוכלו הצופים לרכוש מוצרים בזמן שהם גוללים בסרטוני שורטס, כך דווח השבוע ב"פייננשל טיימס".

נכון להיום, תכונת השופינג המדוברת זמינה רק אצל מספר מצומצם של יוצרי יוטיוב נבחרים בארה"ב, שיכולים, במסגרת הפיילוט, לתייג מוצרים ולמכור אותם ישירות מהיוטיוב. רכישות דרך שורטס זמינות כרגע רק לצופים בארצות הברית, הודו, ברזיל, קנדה ואוסטרליה, אבל אל דאגה, יוטיוב אומרת שהיא מתכננת להמשיך להביא את התיוג המסחרי ליותר יוצרים ומדינות בעתיד.

בהודעה הרשמית של יוטיוב נכתב: "כשעונת החגים מתקרבת במהירות, יותר ויותר אנשים מחפשים חנות נקודתית למתנות שלהם. ראינו מונחי חיפוש מקוונים כמו 'מדריכי מתנות' ו'רעיונות למתנות' מגיעים לשיאם בתקופה זו של השנה, וזו הסיבה שאנו שמחים להפוך את החגים לקלים מתמיד עם YouTube to You, סדרת סרטונים, סטרימינג בשידור חי וסרטונים קצרים הכוללים את היוצרים האהובים עליכם עם המלצות לאוספי המתנות שלהם, הצעות ומבצעים בלעדיים למוצרים שיעזרו לכם לסגור את הקניות שלכם. בכל דרך שתצפו ב-YouTube, תמצאו דרכים אינטראקטיביות להסיר דברים מרשימת התיוג שלכם."

והנה דוגמא חיה לאיך שזה הולך להיראות:

"אנחנו מאמינים שיוטיוב היא המקום הטוב ביותר עבור יוצרים לבנות עסק, ושופינג הוא חלק מזה", סיכם הדובר מטעם יוטיוב ל-TechCrunch בהודעת מייל.

אפשר למכור ביוטיוב גם אם אין לכם סחורה

פיילוט נוסף שיוטיוב מבצעת בימים אלה בארה"ב הוא המשך ישיר לתכונת השופינג ובעצם לוקח אותה כמה צעדים קדימה, כבר מעכשיו. מדובר בתוכנית שותפים חדשה (AFFILIATES), המאפשרת ליוצרים להרוויח עמלות ממכירת מוצרים מומלצים בשורטס ובסרטונים הרגילים שלהם, כך שגם אם אין להם מרצ'נדייז להציע, הם עדיין יוכלו להרוויח עמלות על ידי קידום מוצרים של יוצרים או מותגים אחרים. לדברי יוטיוב, הפיילוט הזה עושה כעת את צעדיו הראשונים, אך היא מתכננת להרחיב את הניסוי בהדרגה ליוצרים נוספים בשנה הבאה.

מי שקצת בקיא בתכניות המונטיזציה של יוטיוב עשוי להתבלבל עכשיו, אז תרשו לי רגע לעשות לכם סדר בין שתי התכניות השונות שמציעה יוטיוב, כי מה לעשות, עברית שפה קשה.
לא מדובר בתכנית השותפים (PARTNERS) עליה הוכרז לפני מספר שבועות, במסגרתה יוצרי תוכן יהיו זכאים לקבל 45% מההכנסות מפרסומות שישודרו לפני או אחרי הסרטונים הקצרים שלהם. תכנית זו, אשר הושקה כמענה לירידה הגלובלית המתמשכת בהוצאה על פרסום ממומן, תהיה זמינה ליוצרי שורטס החל מ-2023, בתנאי, כמובן, שהם יעמדו בדרישות הרף: 1,000 מנויים ו-10 מיליון צפיות בשורטס במשך 90 יום. כמו הפרסומות בסרטונים הקלאסיים של יוטיוב, סביר להניח שגם פרסומות בשורטס יוסתרו כאשר הצופים יבחרו לשלם על מסלול פרימיום.

לעומת זאת, תכנית האפיליאציה, שכאמור מושקת היום בפורמט ניסיוני, נועדה ליצור ערוץ הכנסה חדש לחלוטין והיא אינה נוגעת לפרסום הממומן, שהיה עד היום מקור ההכנסה העיקרי של יוטיוב, ומכיוון שמדובר בסרטונים אותנטיים של יוצרי תוכן ולא בפרסום במובן הקלאסי של המילה, אין כל סיבה להסתיר אותם גם מלקוחות משלמים. כך בעצם יוטיוב מייצרת לעצמה אפיק הכנסות חדש ואטרקטיבי שאינו תלוי בגחמותיהם של מפרסמים, בדרישות הצופים, ובתנודות השוק. במילה אחת: מסחרה.

בשנים האחרונות, יוטיוב עבדה כדי להפוך את הפלטפורמה שלה לאפיק מכירתי עם השקות מוצרים כמו מודעות עם הנעה לקניה והיכולת לבצע קניות ישירות משידורים חיים של יוצרי תוכן. בהתחשב במהלכים האלה, לא מפתיע שהיא מביאה כעת את הקניות גם לפורמט הוידאו הקצרצר, שהראה צמיחה מרשימה בשנתיים שהוא קיים.

השורטס של יוטיוב אמנם הגיעו כבר הגיע ל-1.5 מיליארד משתמשים חודשיים, אך למרות ההצלחה הזו, דוח הרווחים הרבעוני של Alphabet, שפורסם בחודש שעברה, הציג ירידה של 1.9% בהכנסות ממודעות ביוטיוב. סביר להניח שיוטיוב רואה בתכונות הקניות החדשות דרך להרחיב את זרמי ההכנסות שלה על רקע שוק הפרסום הצונח.

עוד בוואלה!

איך הפכה יוטיוב מסטארטאפ איזוטרי למעצמת מדיה עולמית ששינתה את פני ההיסטוריה

לכתבה המלאה

לא רק יוטיוב - גם אינסטגרם וטיקטוק מתמסחרות

אם חשבתם שיוטיוב היא ענקית הדיגיטל היחידה שמהמרת על קניה ישירה, זה הזמן להזכיר את טיקטוק ומטה, שהשקיעו גם הן בתכונות דומות.

בשבוע שעבר, טיקטוק החלה לבדוק בשקט את טיקטוק שופ בארצות הברית. טיקטוק שופ מאפשרת למשתמשים לקנות מוצרים ישירות מהאפליקציה. לפני הרחבה זו, התכונה הייתה זמינה רק בבריטניה ובחלקים מדרום מזרח אסיה. מוקדם יותר השנה, החברה החלה גם בפיילוט טיקטוק Shopping בארצות הברית, בריטניה וקנדה בשיתוף עם Shopify.

גם אינסטגרם שבבעלות מטא מאפשרת ליוצרים לשתף מוצרים בשידורים חיים ובכרטיסיית הקניות שלה. מותגים המנהלים דפים עסקיים באינסטגרם יכולים להפוך את הפרופילים שלהם לקטלוג מוצרים וכל שהצופים צריכים לעשות זה לגלול בפיד כדי למצוא ולקנות מוצרים שהם אוהבים.

בכך אתם יכולים לומר שלום ולא להתראות לרשתות החברתיות כפי שהכרתם אותן עד היום, שכן המשמעות של תכונות אלה היא השתלטות כמעט טוטאלית של האיקומרס על מה שפעם קראנו לו מדיה חברתית. באותה נשימה, זה הזמן להזכיר שגם פלטפורמות איקומרס קלאסיות כמו אמזון החלו השנה לבצע בדיקות על פורמט דמוי-טיקטוק שנועד לעשות בערך את אותו הדבר.

נכון, לא מדובר בבשורה חדשה. למעשה, כבר שנים מבטיחים לנו שאת קניות העתיד נבצע על גבי פלטפורמות מדיה חברתית, אבל אם עד היום משווקים ויוצרי תוכן ברשתות נאלצו להסתייע בקישורים חיצוניים לאתרי איקומרס, או להשתמש בטקטיקות של פרסום סמוי כדי לא להיחסם מהפלטפורמה, היום יותר ויותר פלטפורמות עוברות למודל של רכישה ישירה ואף אחד כבר לא טורח להסתיר את זה.
אז עכשיו שפלטפורמות המדיה מצהירות על כך בגלוי, אפשר להפסיק להתייחס אליהן כרשתות חברתיות ולקרוא לכלב בשמו האמיתי: רשתות מסחריות, או כפי שמכנים אותו בעגה המקצועית: סושיאל קומרס.


דיצה קרן היא כתבת טכנולוגית ועורכת הערוץ וואלה! שיווק ודיגיטל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully