וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האינטרנט של ילדי העתיד? אמזון משיקה מנוע סיפורי ילדים מבוסס בינה מלאכותית

עודכן לאחרונה: 4.1.2023 / 12:30

הזמנים משתנים ואנחנו איתם. אפליקציה חדשה של אמזון למכשירי אלכסה משנה את האופן בו ילדים משתמשים באינטרנט ומציגה יתרונות משמעותיים להורים, משפחות ואנשי מקצוע

אמזון הודיעה בשבוע שעבר על השקת "צור עם אלכסה", כלי חדש שמאפשר לילדים ליצור סיפורים מונפשים באמצעות בינה מלאכותית. נכון להיום, השירות זמין במכשירי Echo Show נתמכים בארה"ב.

המדיה כחלק מהנוף ולא כמרכז תשומת הלב. אלכסה לילדים.. Amazon,
המדיה כחלק מהנוף ולא כמרכז תשומת הלב. אלכסה לילדים./Amazon

"אלכסה, תעשי סיפור"

זה כל מה שהילד צריך להגיד כדי להניע את ההנחיות של אלכסה לפעולה, הסבירה החברה בבלוג שלה. ראשית, בוחרים אחד מתוך שלושה נושאים: "חקר החלל", "מתחת למים" או "יער קסום". לאחר מכן בוחרים את גיבור/ת הסיפור בצירוף שמות תואר כמו "טיפש", "שמח" או "מסתורי", בוחרים ערכת צבעים וכמובן, את המוסיקה.

מחולל הסאונד והמוזיקה של אלכסה מייצר צלילים רלוונטיים מתוך ספריה ענקית של קטעים אינסטרומנטליים, הרמוניות ומקצבים. מערכת עיבוד מוזיקלי מבוססת AI מבטיחה שכל החלקים ישתלבו יפה יחד.

בסיום התהליך, מנוע ה-AI מייצר סיפור בן חמש עד עשר שורות על סמך התשובות. הסיפור מגיע עם תמונות רקע, אנימציות, אפקטים קוליים ומוזיקה. משתמשים יכולים לשמור את הסיפור בגלריית המדיה האישית, ובקרוב הם יוכלו גם לשתף אותו עם אחרים. אמזון טוענת שהסיפור יהיה שונה בכל פעם, גם אם אותו ילד יבחר באותן הנחיות בדיוק.

"אנחנו מדמיינים עולם שבו כל אחד יכול להביא את הרעיונות שלו לחיים בצורה של יצירות דיגיטליות על ידי שימוש בכמה מילים מדוברות", אמר עשן בהטנגר, ראש תחום המוצר של Alexa AI, "ואלכסה תהיה לצידם לסייע להם כשותפה ליצירה שלהם."

אלכסה פותרת צורך מהותי של הורים וילדים

בשונה ממערכות קיימות ליצירת אמנות באמצעות בינה מלאכותית כמו Stable Diffusion, "צור עם אלכסה" מיועדת לילדים קטנים ויש בה מסנני תוכן מובנים שמסייעים למנוע יצירה של סיפורים "בלתי הולמים", לפחות במונחים אמריקאיים. בכך, אמזון למעשה מספקת פתרון אלטרנטיבי לשימוש במכשירים ניידים בקרב הדור הצעיר, ומחזירה את השליטה לידי ההורים.

במדינה פוסט טראומטית כמו ישראל לא נדיר לראות פעוטות אוחזים בסמארטפון בעגלה וילדים בני 5 שכבר הולכים איתו לגן. אבל הפתרון הקל הזה שכל כך זמין להורים כבר מזמן לא מוקדש רק לחירום. הילד בוכה? יש יוטיוב, זום בעבודה? טום המדבר. למרות האשמה ההורית המנקרת אנחנו ממשיכים לעשות את זה ולו רק כדי לקבל כמה דקות של שקט בתוך סדר היום העמוס שלנו, עד שיום אחד אנחנו מתעוררים לגלות שהילדים שלנו מכורים למסכים, חשופים להשפעות זרות, פרסומות ואין סוף הצעות מפתות שאין לנו כל שליטה עליהן.

הדבר הזה כבר מנורמל היטב ועדיין, התפיסה הרווחת בקרב הורים ואנשי המקצוע היא שיש לדחות את השימוש בניידים לגיל כמה שיותר מאוחר, והיא מגובה במחקרים מדאיגים על ההשפעות השליליות של חשיפה מוקדמת מדי לתכנים ברשת.

איך שאני רואה את זה, בכל הנוגע לילדים ומשפחות, לאלכסה יש שלושה יתרונות משמעותיים שאין לאף מכשיר אחר.

ראשית, מדובר במכשיר שהמיקום שלו בבית יחסית קבוע. הורה צריך להפעיל אותו לפני שהילד יוכל להשתמש בו. הוא יכול לעמוד על שידה בסלון או על הדלפק במטבח ולהקריא סיפור, אבל הם לא יקחו אותו למיטה או יוציאו אותו מהבית. קצת כמו הטלפון הביתי של פעם. רק הדבר הפעוט הזה אמור להפחית משמעותית את זמן המסך של הילדים ולהתקבע כמשהו שפועל ברקע אבל לא תופס את מרכז תשומת הלב ולא גורם לילד או הילדה להתבודד.

שנית, היות והתוכן כולו מתחולל על פי הנחיות הילד/ה, אין בעצם חשיפה לתוכן חיצוני. נכון שה-AI מביא אינטרפטציות משלו, אבל השדה התודעתי של הילד נשמר יחסית נקי מהשפעות. בעידן בו טרנדים מסוכנים ברשתות גובים חיי ילדים ונוער, יש לזה משמעות עצומה.

שלישית, וזה הדבר הגדול באמת, כמו בכל פרויקט בקנה מידה גדול, המרכיב המהותי ביותר הוא הדאטה. מאוד סביר להניח שבמרוצת השנים נראה את היצירות הללו משמשות אנשי מקצוע והורים ככלי טיפולי ומחקרי לטיפול רגשי בילדים ואף לאיתור ילדים בעלי יכולות גבוהות בתחומים שונים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

אלכסה עם הפנים קדימה

המשמעות של כל זה בטווח הארוך, במידה והפרויקט הזה של אלכסה יצליח, היא שאמזון תהיה שותפה מרכזית, שלא לומר בעלת שליטה, בבניית הנרטיב של דור הילדים הבא.

חובבי הקונספירציות יגידו לכם שאמזון מתכננת להשתלט על התודעה של הילדים שלכם. אני אומרת שיש בזה מן האמת, אבל הדברים הרבה יותר מורכבים ממה שהם נראים. תאגידים צוברים כוח רק כאשר הם מצליחים לענות על צורך מהותי של הרבה מאוד אנשים, וכשהם עושים זאת, הם מתוגמלים בדאטה. זה לא בהכרח דבר רע או טוב, זה פשוט איך שכלכלה גלובלית בעידן הדיגיטלי עובדת.

יתכן שבעוד כמה שנים אלכסה תציג פרסומות לילדים ואז תשמעו אותי מדברת אחרת. אבל אם נחזור לקרקע, בכאן ועכשיו, יש פה מוצר שלדעתי הצנועה יכול לחולל מהפכה באופן שבו ילדים צורכים תוכן דיגיטלי, כך שיהיה הרבה יותר מפוקח ויקנה הרגלים בריאים יותר לאינטראקציה הבלתי נמנעת של ילדים עם עולם התוכן.


דיצה קרן היא כתבת טכנולוגית ועורכת ערוץ וואלה! שיווק ודיגיטל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully