וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיפוש באינטרנט עובר אבולוציה - מה יעלה בגורל ה-SEO?

14.2.2023 / 15:43

ההייפ הבלתי נגמר סביב CHATGPT הביא השבוע גם את מיקרוסופט וגם את גוגל להשיק פיתוחי בינה מלאכותית בתשובה ל-OpenAI. האם זה סופם של מנועי החיפוש כפי שהכרנו אותם, ואיך זה הולך להשפיע על מאמצי ה-SEO שלכם?

seo. freepik,
seo/freepik

OpenAI, החברה שעד לפני חצי שנה עוד לא שמעתם עליה, ממשיכה לשגע את ענקיות הטק ולטלטל את שוק החיפוש. בשבוע שעבר מיקרוסופט הודיעה על הוספת רכיב דמוי ChatGPT למנוע החיפוש שלה, הלא הוא Bing, והצליחה לדחוף את האפליקציה לעשיריה הפותחת של האפליקציות המובילות ב-App Store.

בינתיים, גוגל השיקה גרסה משלה לצ'אט ה-AI, בארד, אבל בהדגמה של הטכנולוגיה, היא סיפקה תשובה לא נכונה כשכתבה שג'יימס ווב היה הצלם הראשון שצילם תמונה של כוכב לכת מחוץ לכדור הארץ. על פי נאס"א, זה פשוט לא נכון.

בעוד שכל דגמי הבינה המלאכותית ישתבשו בודאות לעיתים תכופות, כישלונה של גוגל לבדוק את התשובות מבעוד מועד, בטרם ההשקה החגיגית, מעיד כי האצת התהליכים בחברה, במטרה להדביק את הפערים הטכנולוגיים אל מול מתחרותיה, עשויה להיות בעוכריה.

איך קרה שגוגל מאחרת למירוץ ה-AI?

גוגל הייתה צריכה להיות הרבה לפני כולם במירוץ ה-AI. כבר שנים שהיא משקיעה בטכנולוגיית AI בעזרת כמה מהמומחים המובילים בתחום, אבל במקרה הזה, היא נתפסה לא מוכנה - ולא רק על ידי OpenAI.

עוד לפני המירוץ הנוכחי, Alexa של אמזון הפכה לשם דבר בתחום עוזרי הקול המופעלים באמצעות AI. למרות שגוגל הציגה יישומי AI צרכניים מרשימים, היא נתקלה בהתנגדות על בסיס אתי כשהראתה את היכולת של Google Duplex להתקשר למסעדות ולבצע הזמנות תוך שהיא מעמידה פנים שהיא אנושית.

זו לא הפעם הראשונה שגוגל נתקלה בשאלות אתיות רבות משקל הנוגעות לאופי הטכנולוגיות שהיא מפתחת, ולמרות עבודה ארוכת שנים בתחום, נראה שבחברה חוששים לערער את הפרה החולבת, הלא הוא מנוע החיפוש והפרסום שלה. ייתכן שזו הסיבה שמה שקיבלנו עד היום מגוגל סביב בינה מלאכותית היה מעין זרם יציב של תכונות המונעות על ידי בינה מלאכותית שהתווספו למערכת לאורך זמן, ולא מייקאובר גדול ויקר של החיפוש, שיכול היה להרוג את הרווחים שלו.

אבל המצב הנוכחי הוציא את גוגל מהנמנום האופייני לה ואילץ אותה להאיץ תהליכים שהיא עוד לא היתה מוכנה אליהם. היציאה המזורזת של BARD לאויר העולם, מלווה בהצהרות על שילובו במערכת Chrome OS, כחלק מפרוטוקול החירום שהוכרז בחברה, ככל הנראה הקדימה את זמנה.

בינתיים, במה שנראה כמו ניסיון להרוויח זמן, גוגל משחררת תכונות כמו מולטי חיפוש (multisearch), שמרחיב את החיפוש באינטרנט כך שיכלול טקסט ותמונות משולבים, שיפורים במפות, ופיצ'רים חדשים בגוגל טרנסלייט. על פי הכרזת החברה, תכונות אלה יהיו זמינות באופן גלובלי בחודשים הקרובים.
כל זה היה יכול להיות באמת מרשים, אלמלא המעמד הבעייתי בו החברה בו איבדה את היתרון היחסי שלה מול המתחרים, ולראשונה, אחרי שנים של שליטה כמעט בלעדית בשוק, היא מוצאת את עצמה משתרכת מאחור.

העליה הפתאומית של בינג

מיקרוסופט, לעומת זאת, השתמשה באירוע ההשקה שלה כדי להתמקד באופן מלא ב-AI כשהציגה מנוע AI המבוסס על OpenAI ו-GPT3.5, וזמין כעת גם בתוך בינג וגם כתכונה מובנית בדפדפן האינטרנט Edge. לדברי החברה מדובר במודל עיבוד שפה שלה "חזק יותר מ-ChatGPT".

אבל הצעד השיווקי החזק ביותר של מיקרוסופט היה כאשר היא התנתה את השימוש בתכונה בהורדת אפליקציית Bing והגדרתה כברירת המחדל של מיקרוסופט. כתוצאה מהמהלך, אפליקציית Bing מדורגת כעת ב-10 המובילים של חנות האפליקציות האמריקאית, ובמקום השני בקטגוריית אפליקציות הפרודוקטיביות, מיד אחרי Gmail. לשם השוואה, לפני שהגיחה הבינה המלאכותית לחיינו, בינג היתה מדורגת במקום ה-160.

בינתיים, הטעות הקטנה של BARD גרמה לגוגל לאבד 100 מיליארד דולר משוויה. בעוד שגוגל ומיקרוסופט הן השחקניות הגדולות ביותר במירוץ הזה, OpenAI מצליחה להקדים את שתיהן כאשר בכל יום נוספות עוד ועוד אפליקציות העושות שימוש בטכנולוגיה שלה באמצעות אינטגרציות. היתרון היחסי הנוכחי שיש למיקרוסופט טמון במידה רבה בעובדה שהיא לא מתחילה מאפס, אלא מתבססת על מחקרים ש-OpenAI כבר ביצעה עבורה באופן בלעדי.

ומה קורה בשאר האקוסיסטם?

כיום, חיפוש אחר המונח "ChatGPT" עדיין מחזיר אפליקציות רבות שמציעות חוויה דמויית ChatGPT ומרמזות שהן משויכות ל-OpenAI, מתוך הנחה שלמשתמשים לא באמת אכפת. ואכן, הצרכנים רעבים לראות את ה-AI בפעולה ולא אכפת להם אם זה מחוללי טקסט, תמונות, סרטונים, מוסיקה, או כל דבר אחר שיתנו להם.

ההתפתחויות האחרונות גם מחזירות את רוח החיים ל-App Store שהתיישן במהלך השנים, כאשר מנע מטכנולוגיות כמו NFT, בלוקצ'יין ו-Web3 לפעול במלוא פונקציונליותן בפלטפורמות של אפל. מסתבר שאת הטירוף שקורה עכשיו אפילו אפל לא יכולה לעצור.

איך זה הולך להשפיע על עבודת ה-SEO שלכם?

בעוד שרבים מהללים את ChatGPT כאמצעי שמסייע לייצר תוצרי תוכן מדויקים יותר ולשפר את הדירוג במנועי החיפוש, עצם קיומו של הכלי הזה בשוק מאיים על המעמד של מנועי החיפוש כמקור להשגת מידע. אם עד היום מיקדתם את מאמצי ה-SEO האורגני שלכם בגוגל, יתכן שבחודשים הקרובים תרצו לתת את הדעת גם לקידום בבינג. אבל מעל הכל, הפרקטיקה של שליפת תשובות ללא הפניה למקור, כפי שעושה OpenAI היא אולי נוחה למשתמש, אך עשויה למוטט את כל מי שהשקיע בתוכן כאסטרטגיה לקידום אורגני של העסק. בנקודת הזמן הנוכחית, הכל משתנה במהירות ובאמת שאין לדעת מה ילד יום. אנחנו כמובן נמשיך לעדכן בהתפתחויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully