וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקצועות העתיד של ההיי-טק: לא מה שחשבתם

לא רק שההיי-טק לא הולך אחורה, אלא עתידו מצוי לפניו: המהפכה הדיגיטלית-מחשובית, המעבר לאוטומציה ומהפכת הבינה המלאכותית הביאו מקצועות מסוימים אל תהומות הנשייה והעלו אחרים אל קדמת הבמה. אז אילו מקצועות נמצאים במגמת דעיכה ואילו בעלייה מתמדת, ובעיקר למה?

מה יהיו המקצועות המבוקשים ביותר בהייטק בשנים הקרובות? שאלנו את המומחים.. Unsplash
מה יהיו המקצועות המבוקשים ביותר בהייטק בשנים הקרובות? שאלנו את המומחים./Unsplash

בתקופה האחרונה, נרשמים שינויים דרמטיים בשוק התעסוקה, בדגש על תעשיית ההיי-טק. לשינויים אלו יש השלכה עמוקה ומיידית על עולמות השיווק והדיגיטל.

השינויים נובעים ממגוון גורמים, בהם השפעתה המתמשכת של מגפת הקורונה, שלמרבה הצער השלכותיה רק הולכות ומתבהרות בתסמונת של "כדור שלג", האינפלציה העולה בארה"ב וכניסת ה-AI לשימוש הולך ונרחב בתעשייה.

גם על השוק הישראלי, השינויים הללו לא פוסחים. עליית הריבית במשק ושער הדולר, שרק הולך ועולה, מוכיחים זאת. הרפורמה המשפטית והשינויים שהיא גורמת לתעשיית ההיי-טק והמחשוב המקומית רק מגדילים את ההשפעה. ידוע כי אין ואקום (ריק) בעולם העסקי, וכנגזרת ממנו גם בעולם השיווקי והדיגיטלי, המושפע ממנו, ואף צמוד אליו, הלכה למעשה.

על כן, לכל התפתחות בזירה הפוליטית, כמו גם בזירה הפיננסית-עסקית, קל וחומר בעולם הטכנולוגי, יש השפעה על עולמות השיווק, הדיגיטל וההיי-טק, כמו גם על עולמות משאבי האנוש, ההון האנושי, הגיוס ושוק העבודה.

אומנם, כרגע לא ניכר לעין שייווצר תחליף מלא לעבודה אנושית. עבודה זו מפעילה רגש, תבונה ושיקול דעת. נכון למועד כתיבת שורות אלו, היכולות הללו, המצויות בידי בני האדם, עדיין עולות על אלו המצויות אצל מכונות.

יחד עם זאת, דומה כי בעקבות המהפכה הדיגיטלית-מחשובית, המעבר ההולך וגובר לאוטומציה בכל מחיר ומהפכת הבינה המלאכותית, המהווה זרוע, או פועל יוצא של המהפכה הדיגיטלית-מחשובית, גורם לכך שקרנם של מקצועות מסוימים הולכת ויורדת בעוד שאחרים רק צומחים ומתפתחים.

כך, ניתן לראות מקצועות, שהיו מבוקשים ביותר בתחומי ההיי-טק, השיווק, המחשוב והדיגיטל, ההולכים ודועכים, ולעומתם מקצועות ותחומים חדשים, שהפכו לאחרונה למקצועות המבוקשים ביותר בתעשייה.
בין המקצועות שהביקוש אליהם בירידה משמעותית, בולטים במיוחד:

  • פיתוח תוכנה - מקצוע שעד לאחרונה נחשב למרכזי ואטרקטיבי במיוחד בתעשייה, אם לא העוגן המרכזי שלה, חטף בחודשים האחרונים מכה רצינית. מקצוע זה עלול לספוג מכה קשה ונוספת בזמן הקרוב, בד בבד עם התרחבות השימוש ב-ChatGPT ובכלי בינה מלאכותית, לשם ייצור וכתיבת קודים, סקריפטים ופרומפטים.
  • בקרת איכות - QA, בקרת האיכות, ה-Quality Assurance, שהתנהלה בעבר באופן ידני, עוברת גם היא תהליכי שינוי ואוטומציה מואצים, המפחיתים את הביקוש לעובדים בתחום בקרת האיכות באופן דרסטי.
  • Data Analyst - מקצוע זה עובר בעת האחרונה לא פחות ממהפכה; מניתוח Big Data, שבוצע על ידי אנשי מקצוע מיומנים באמצעות שימוש ביישומי (BI (Business Intelligence מסורתיים, התחום עובר לשימוש בכלי למידת מכונה (Machine Learning).

יגאל אונא, נשיא Israel Cyber Campus ומי ששימש עד לאחרונה כראש מערך הסייבר הלאומי של מדינת ישראל, הסביר השבוע בריאיון ל"וואלה!", מדוע אנו רואים את הירידה ההולכת וגדלה בהיצע של מקצועות אלה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

התפתחות טכנולוגית דיגיטלית מואצת וחשש גובר מטעויות אנוש

זו היתה תשובתו הקצרה של אונא לשאלתנו מה לדעתו הגורמים העיקריים לירידה בביקוש למקצועות אלו. הוא מסביר: "השימוש ההולך וגובר בטכנולוגיות AI כדוגמת ChatGPT בהיי-טק ובכלל מייתר אנשי מקצוע, שתחום העיסוק היומיומי שלהם כלל בעיקר חשיבה 'צרה', לא 'הוליסטית' ולא אסטרטגית-רוחבית. אני אומנם לא רואה מצב שבו המרכיב האנושי ייזנח לחלוטין, אך אין ספק כי כתיבת קוד, סקריפטים ופרומפטים במסגרת תוכנות שאינן בעלות משמעות של 'חיים ומוות' ואחר כך תיקונן או טיובן במקרה של צורך או טעות - הוא דבר שניתן בהחלט לעשות באמצעות מכונה".

לדבריו אונא, מדובר במגמה חובקת עולם, שלא רק שלא תדעך, אלא אף עתידה להתעצם ככל שהימים יחלפו, ושיפורים בדמות פיצ'רים נוספים וטיובי גרסאות במוצרי בינה מלאכותית ייכנסו לשוק בקצב מואץ.

בין המקצועות העולים בתחומי הסייבר, המחשוב והדיגיטל:

  • SOC Analysts (מנתחי מרכז תפעול סייבר או באנגלית Security Operations Center Analyst) - אחד המקצועות העולים בתעשייה הוא ה-SOC Analyst. השנה החולפת נסגרה עם דו"ח בין-לאומי יוצא דופן, החושף כי בתעשיית הסייבר העולמית קיים מחסור של 3.5 מיליון משרות פנויות, הנדרשות לאיוש מיידי. המשמעות היא, שישנם כיום אלפי ארגונים ברחבי העולם, העומדים חשופים בפני מתקפות סייבר, שעלולות לפגוע בהם בכל רגע נתון, ולכן הם משוועים לאנשי סייבר שיגנו על מערכות המחשוב שלהם. כשזה נוגע להגנת סייבר, השתכללות הכלים והאוטומציה יכולה רק לשפר את הביצועים של הגורם האנושי, שידע לייעל את הפעילות ולהבחין בין עיקר לטפל, ובין תקיפה אמיתית ל'רעש' לא רלוונטי ו- False Positives.
  • מהנדסי פרומפטים הם אנשי מקצוע שמיומנים ביצירת שאילתות למחוללי טקסט אוטומטיים כמו ChatGPT, כך שיספקו את התשובות הטובות ביותר. בסופו של דבר, המטרה שלהם היא ללמד את הצ'אטבוט על תחום ההתמחות הספציפי של הלקוח ולטייב אותו לאורך זמן באמצעות השאלות הנכונות.
  • מנהלי מוצר - מנהלי מוצר נדרשים היום לניהול ולאחריות על פיתוח כולל והוליסטי של המוצר ממגוון היבטים. על מנת לשפר ולטייב מוצר נתון, ולהוסיף לו פיצ'רים, התואמים את דרישות קהלי היעד הספציפיים שלו בפרט, והשוק העולמי ככלל.

לטענת אונא, מבין שלוש הדוגמאות הנ"ל של מקצועות, המצויים היום במגמת כעלייה מתמדת, מקצוע ה- SOC Analyst (אנליסט / מנתח מרכז תפעול סייבר) הוא בעל חשיבות גוברת שכן ללא הגנה טובה גם הפיתוח והשיווק לא יוכלו להתקיים כסדרם.

"כל המדינות בעת הנוכחית מתקיימות, מספקות את צרכי אזרחיהן ותושביהן, ומגינות על ביטחון גבולותיהן והחיים בתוכן, באמצעות מערכות דיגיטליות ממוחשבות. תחום הסייבר וההגנה שהוא מעניק מפני ההשלכות של מתקפות סייבר אפשריות, היא 'חוד החנית', שבלעדיה, הלכה למעשה, לא יתקיימו חיים במרחב החיים הדיגיטלי", הסביר אונא.

"בניית מערכת אקולוגית חזקה ובת-קיימה, שתתמוך בצמיחה ובפיתוח של הכלכלה הדיגיטלית, היא דבר שלא יוכל להתאפשר ללא הגנת סייבר ראויה. אנשי ה- SOC Analyst (אנליסט מרכז תפעול סייבר) נחשבים ל'קו הראשון', המונע תקיפות סייבר המוניות וקטלניות. בלעדיהם, ככל הנראה, היינו מוצפים במקרי תקיפות סייבר קטלניות רבות יותר, שתוצאותיהן הרסניות הרבה יותר", הוסיף ראש מערך הסייבר הלאומי לשעבר של ישראל.

יגאל אונא, נשיא Israel Cyber Campus וראש מערך הסייבר הלאומי של ישראל לשעבר. לע"מ,
יגאל אונא, נשיא Israel Cyber Campus וראש מערך הסייבר הלאומי של ישראל לשעבר/לע"מ
רונית חסין הוכמן, מנכ"ל IMPROVATE.. ינאי יחיאל,
רונית חסין הוכמן, מנכ"ל IMPROVATE./ינאי יחיאל

"משברים הם פתח להזדמנויות. אני מאמינה שכך יהיה גם במקרה או במקרים הנוכחיים. המחסור העולמי והמקומי בעובדים הפכו את בעלי ההשכלה בתחום ל'תפוח אדמה לוהט' בשוק העבודה. אם בעבר, פיתוח מערך הגנת סייבר היה נחלתם הבלעדית של מדינות וגופי ענק, מדובר כיום באתגר אליו נדרשים ארגונים קטנים וגדולים כאחד", אמרה רונית חסין הוכמן, מנכ"ל חברת IMPROVATE.


"אנו יכולים לחזות ולראות כיצד פיתוחים טכנולוגיים, כדוגמת ChatGPT ומידג'רני, מתחילים לכרסם אט אט במעמדן של תעשיות התוכן והשיווק, עד שלא ירחק היום ומקצועות כמו מנהלי שיווק ודיגיטל, אשר חלק גדול מפעילותם סובבת סביב יצירת תוכן, עלולים להיקלע לתוך מגמה דומה לזו המתרחשת בשוק התכנות. תוסיפו לכל אלה את הירידה התלולה והחדה בביקוש למתכנתים, וקיבלתם את המקצועות הטרנדיים החדשים של תעשיית ההיי-טק: מקצועות הגנת הסייבר", סיכמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully