וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

AI מאיים על שוק העבודה והעובדים נדרשים יותר מתמיד ליצירתיות, דימיון וטאץ' אישי

רונן מניפז

עודכן לאחרונה: 24.1.2023 / 13:58

נכון להיום, הבינה המלאכותית עדיין מתקשה בחשיבה ביקורתית והסקת מסקנות מחוץ לקופסה, אולם כבר עכשיו היא מחייבת את כולנו להפיק הרבה יותר ערך ולאמץ אותה כדי לא להישאר מאחור

מבוא לבינה מלאכותית./זווית

פרופסורים ומומחי תעסוקה רבים טוענים כבר שנים שאחת התכונות החשובות ביותר היום בשוק התעסוקה היא יצירתיות, וכי העובדה שבתי הספר שלנו לא מחנכים את הילדים לפתח תכונה זו היא כשל רציני.

בשבועות האחרונים הדיון החשוב הזה קיבל תפנית עם יציאת ה-ChatGPT החדשני לאוויר העולם, שניחן בקריאטיביות ובכושר המצאה שכל הזמן מתעדכנים. רבים תוהים האם הכלים והמיומנויות שיש בידינו היום יספיקו בקרב מול הבינה המלאכותית המתקדמת. התשובה בקצרה היא שכולנו נצטרך לשדרג את עצמנו ואת היכולות המקצועיות והאישיות שלנו, כי בקרוב מאוד הן עלולות לא להספיק.

אם עד עכשיו הטכנולוגיה המתפתחת צמצמה את כוח האדם הדרוש בענפים רבים, אך בו זמנית גם יצרה משרות ותחומי עבודה חדשים, בקרוב היא עלולה פשוט לייתר את הצורך במשרות רבות בעלות אופי תבניתי.

מי שלא יעניק ערך מוסף עלול להיות לא רלוונטי

בעידן הנוכחי בו פלטפורמות AI מסוגלת לספק בקלות מענה לשאלות ובעיות רבות, אנשים יצטרכו לפתח חשיבה הרבה יותר ביקורתית. עיתונאים, עורכי הדין, מתכנתים ואפילו אנשי חינוך יצטרכו להעניק ערך מוסף שאותן פלטפורמות לא מספקות, אחרת, הם עלולים למצוא את עצמם מחוץ למשחק.

אנחנו נכנסים לתקופה חדשה, בה נתחרה לא רק בקולגות לעבודה אלא גם במערכות אוטומציה, שינסו כל פעם להקדים אותנו בצעד אחד. הן יעשו הכל יעיל, איכותי ומהיר פי כמה מבני האדם.

שאלה נוספת שעלתה לדיון היא איפה זה פוגש את הילדים שלכם או את הסטודנט לעתיד מהמשפחה? המפץ של נובמבר 2022 צריך להביא כל ילד או צעיר שנמצא רגע לפני הרשמה ללימודיים אקדמייים לחשוב כיצד הוא מתכנן את הקריירה שלו ואת תחום הלימודים.

צריך להדגיש שכיום הפלטפורמה החדשה עדיין נעדרת יכולת אמיתית להחליף את יכולת החשיבה הביקורתית של בני האדם, היכולת להסיק מסקנות מחוץ לקופסה או להבין סנטימנט או רגשות של בני אדם. אבל היא מהווה תמרור אזהרה עבור כל אחד ואחת מאיתנו. אם עד היום חלקנו יכולנו להרשות לעצמנו לקפוא על השמרים ולא באמת להתפתח במקום העבודה, וכך להמשיך שנים נדמה שהזמנים האלה הולכים ונגמרים. לא מעט משימות שאנחנו מבצעים ייעשו בשנים הבאות על ידי AI ביעילות מרבית ובעלות מזערית.

העתיד מסמן על שילוב כוחות בין טכנולוגיה וחשיבה אנושית

"הנשק" החזק והעוצמתי ביותר שיש בידינו נגד הבינה המלאכותית הוא היצירתיות: זווית הראייה השונה שלנו, היכולת שלנו לנתח סיטואציות מורכבות ולהבין את הרגש ואת המוח האנושי. אז כיצד אפשר לפתח יצירתיות ולהתאים את עצמנו לזמנים המשתנים?

אמצו אי ודאות - ההתמודדות עם שינויים, תנודתיות וחוסר יציבות בעבודה ובחיים היא קשה ורובנו מעדיפים להימנע ממנה כמה שאפשר. אבל דווקא כשהכיסא מתנדנד וסימני שאלה מתחילים לצוץ, אנחנו דוחפים את עצמנו הרבה יותר לצאת מהתבניות הקבועות ולמצוא פתרונות אסטרטגיים מקוריים.

דוגמא מעולה לכך ניתן לקחת מתקופת השיא של הקורונה, כשלפתע שכירים רבים החלו לפתח מיזמים ועסקים משלהם, ולרצות לשנות את מסלול החיים השגרתי בו הם חייו. דווקא הזעזוע והתחושה שאולי המיומנויות שיש בידינו כעת, כבר לא יספיקו לנו להביא משכורת הביתה, גרמו לנו לצאת מהאזור הבטוח, להתחיל לפתח קשרים ומיומנויות, להיחשף לפודקאסטים ואתרים, להגיע לכנסים, לשמוע עוד דעות ורעיונות. כל אלה הם מקור מצוין להשראה יצירתית.

שנית, חשוב לא להילחם בקדמה ובטכנולוגיה, אלא לראות איך אפשר לרתום אותה לטובתנו, איך היא יכולה לחסוך מאיתנו עבודות טכניות וסיזיפיות, שמבזבזות לנו זמן ושוחקות אותנו, למשל חיפושים משפטיים שיכולים לקחת שעות של עבודת עורך דין יקרה, מתן מענה ושירות לקוחות עבור חברות וארגונים, מציאת באגים בקוד עבור מתכנתים ועוד.

האפשרויות שמביא ה-AI רק עכשיו מתחילות להתבהר, אבל מה שבטוח זה שבמוקדם או במאוחר, כל חברה, ארגון ומוסד חינוכי יצטרכו לראות איך הם משלבים את הטכנולוגיה החדשנית הזאת במערך הארגוני שלהם.

מי שיתחיל כבר היום להפיק תוצרים מ-AI ירוויח יתרון תחרותי קריטי

כבר בימים אלה, רבים בתעשיית השיווק מתחילים לנצל את היכולות של הצ'אט בוט לטובתם ויוצרים יתרון תחרותי משמעותי שיאפשר להם לשפר מיומנויות אחרות. אותה שכבת מקצוענים כבר מנתחת את מערכות ה-AI השונות הקיימות ומצליחה להפיק מהן תוצרים יצירתיים, שנותנים לה ערך מוסף משמעותי. העתיד מסמן על שילוב כוחות של הטכנולוגיה והחשיבה האנושית, שמביא לפתרונות מעולים.

אבל זאת רק ההתחלה. בין אם אתם תלמידי בית הספר, סטודנטים או שכירים בארגון או חברה, לכל אחד ואחת מכם יש אפשרות לקדם את היכולות, הידע והתוצרים עבור מקום הלימודים או העבודה, וחשוב יותר, עבורכם באופן אישי.

לפני כמה ימים ראיתי פוסט ברשת, שטען שהסיבה שתלמידים מעתיקים בבחינות נובעת מכך שהמערכת מלמדת אותם לרדוף אחרי הישגים במקום לפתח חשיבה ביקורתית ויצירתית. היום זה בדיוק הזמן של בתי הספר והמוסדות האקדמיים בעולם, שכבר הודיעו שיחרימו את השימוש ב-Chat GPT, לעצור שנייה ולראות איך הם מגדלים פה דור חדש של צעירים, שלא יתפתה להפיל על המערכת החדשה את כל המשימות שלו ויתנוון, אלא ילמד לאתגר אותה יחד איתו לפתור משימות מורכבות, ועל הדרך לפתח חשיבה ביקורתית.


רונן מניפז הוא יזם סדרתי, מנחה משותף בפודקאסט Real Life Superpowers ומשקיע בסטארטאפים בעולמות האוטומציה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully