וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל אוספת עליכם מידע כל הזמן - כך תמחקו אותו

עודכן לאחרונה: 18.4.2023 / 10:14

פרטיות היא נושא חם, ויש לזה סיבה טובה. למרות ששמירת נתונים באקוסיסטם של גוגל נחשבת בטוחה, לא חסרים תרחישים בהם הגבלת תיעוד הפעילות שלכם עשויה להציל חיים. כך תבדקו את היסטוריית הפעילות בחשבון הגוגל שלכם ​ותמחקו אותה

בווידיאו: מה אנחנו באמת יודעים על פייק ניוז ופרטיות ברשת?/עריכה: דפי מקל

כלל אצבע בניהול דאטה הוא לאסוף כמה שפחות נתונים כך שבמקרה של תקיפה, שחקנים זדוניים לא ימצאו בהם תועלת. ואולם, בחשבון הגוגל שלכם יש המון נתונים וירטואליים המאוחסנים מדי יום. כיוון שמבחר המוצרים של החברה כה רחב, אתם עשויים להשאיר עקבות פעילות במאות דרכים. זה יכול להיות כל אתר שתגלשו אליו באמצעות גוגל כרום, החיפושים שלכם ביוטיוב, גוגל מפות וגוגל שופינג ואפילו הפקודות הקוליות שלכם בגוגל אסיסטנט. כל מוצר של גוגל שאתם משתמשים בו מותיר שביל של פירורי לחם שרק מחכה שמישהו ימצא אותו.

יומן הפעילות בחשבון הגוגל שלכם יכול גם להיות מועיל, כי הרבה מהתוצאות וההמלצות המוצעות על ידי שירותי גוגל הן תוצר ישיר של היסטוריית החיפושים ותחומי העניין שלכם. ביטול ההסכמה לאיסוף הנתונים הללו עשוי להשפיע על היכולת של גוגל להציע הצעות מותאמות אישית, אולם יש שיגידו כי זה מחיר קטן לשלם בעבור פרטיות מוגברת.

זה מזכיר לי את הסיפור "פרח לב הזהב", בו גיבור הספר, ילד שיצא להביא פרח מיוחד כדי להציל את אימו ממחלה, משליך פירורי לחם לאורך השביל כדי לזכור את הדרך הביתה. תוך זמן קצר מגיע עורב, אוכל את כל הפירורים, ומשאיר את הילד לתעות לבדו ביער.

זה אולי נשמע כמו תרחיש אימים, אבל זו המציאות שתתמודדו איתה אם אי פעם יפרצו לכם לחשבון הגוגל.

איך רואים את היסטוריית הפעילות בגוגל

הגישה המואצת של גוגל לפרטיות ואבטחה הולידה כלים נגישים שיכולים לעזור למשתמשים לקבל שליטה טובה יותר בסוגי הפעילות המאוחסנים בענן. דף "הפעילות שלי" בגוגל מציג את כל האינטראקציות המתועדות שלכם עם שירותי גוגל וזה גם המקום בו תוכלו למחוק את המידע הזה ולמנוע ממנו להיאסף בהמשך.

הפעילות מחולקת לארבע קטגוריות ראשיות, שבכל אחת מהן ניתן להשבית את המעקב, לבטל את האיסוף של נתונים מסוימים, או לקבוע לו"ז קבוע למחיקת המידע. ארבעת הקטגוריות הן:

  • פעילות באינטרנט ובאפליקציות - זה המקום בו רוב המידע שלכם נמצא. לחיצה על כל אחד מהאייקונים שמופיעים כאן תוביל להגדרות הפרטיות הספציפיות של אותה אפליקציה: חיפוש, Play, אסיסטנט, מפות ועוד. האתרים והאפליקציות באים כמקשה אחת ולא ניתן לבטל רק חלק מהן, כך שאם למשל אתם רוצים שגוגל תמשיך לתעד את היסטוריית החיפושים שלכם, תצטרכו לסבול גם מעקב אחר האפליקציות שאתם מורידים בפליי והחיפושים שלכם במפות.
  • היסטוריית מיקומים - כאן נשמרים כל המיקומים הפיזיים שביקרתם בהם עם מכשירכם, גם אם לא עשיתם שימוש בשירותי גוגל בזמן שהייתם שם. את האופציה הזו באמת אין שום סיבה להשאיר, היא מסכנת אתכם ואת הקרובים אליכם ואלא אם כן אתם עובדים במשלוחים, היא לא באמת נחוצה להתנהלות היומיומית שלכם. אם ממש חשוב לכם לקבל המלצות מקומיות, למשל כשאתם בחו"ל ורוצים למצוא מסעדה בקרבת מקום, תמיד תוכלו להדליק את שירותי המיקום במכשיר שלכם ולכבות אותם בסיום.
  • היסטוריית הפעילות ב-YouTube - כוללת את כל הסרטונים שחיפשתם, צפיתם או אהבתם ביוטיוב, והיא זו שמאפשרת ליוטיוב להשמיע לכם מוסיקה שאתם אוהבים על סמך דברים אחרים שאהבתם. אם אתם מרבים להשתמש ביוטיוב, השבתת התכונה הזאת עשויה להעיב על חוויית השימוש שלכם.
  • מודעות בהתאמה אישית - זה המקום בו תוכלו להגדיר האם מודעות צד ג' שיוצגו לכם יוכלו להסתמך על נתוני הגלישה שלכם. תוכלו לבחור קטגוריות ומותגים ספציפיים שאתם מסכימים לקבל מהם מודעות, ולהגביל קטגוריות רגישות כמו אלכוהול, הימורים או הרזיה. בעוד שבאופן כללי כולנו נוטים להתרחק ממודעות ממומנות, מודעות בהתאמה אישית הן הרע במיעוטו בהקשר הזה כי הן מחוברות לעולם התוכן שלנו. השבתת ההצגה של מודעות מותאמות אישית משמעותה שתראו מודעות גנריות, רנדומליות, ולא רלוונטיות.

מה הנתונים אומרים עליכם?

רגע לפני שאתם מוחקים את המידע שלכם, אני רוצה שתתעכבו עליו רגע. עיון בהיסטוריית הגלישה עשוי להיות מצמרר ומטרגר כי הוא ממחיש עד כמה כולנו חשופים כל הזמן. כל החיפושים והאתרים שביקרתם בהם, מקוטלגים ומתוארכים ברמת הדקה, מציגים תמונה מקיפה של עולם התוכן שמעניין אתכם.

זוכרים את הכתבה שלנו על ההאקרים שמנצלים את הרפורמה המשפטית כדי להפיל אנשים תמימים משני המחנות בפח? זה בדיוק סוג המידע שהם יסתכלו עליו כשהם יצטרכו לבחור את הקריאייטיב שהם ישלחו לכם במתקפה הבאה שלהם.

אם זה לא מספיק, תיעוד של החיפושים בגוגל מפות, כולל הכתובת בבית ובעבודה, והימים והשעות בהן נסעתם לשם, עלול לחשוף את שגרת יומכם לגורמים זדוניים, אם רק יצליחו לשים עליו את היד.
כל זה פותח פתח למעשים פליליים שאינם מוגבלים רק לעולמות הסייבר. למעשה, אם אי פעם נתתם למישהו גישה לג'ימייל שלכם, בין אם זה היה למטרות עבודה או כי חלקתם מחשב עם אחד מבני הבית, ולא שיניתם סיסמה מאז, אז גם להם יש גישה למידע הזה. כן, גם לאקסית.

הזדעזעתם? יופי. עכשיו כנסו להגדרות חשבון הגוגל שלכם ובואו נמחק את ההיסטוריה שלכם.

איך לכבות את מעקב הפעילות של גוגל ולמחוק את היסטוריית הגלישה

  • בדף 'הפעילות שלי', גללו לקטגוריה שאותה אתם רוצים להשבית ולחצו על השבתה כדי לבטל את הסכמתכם לחלוטין, או קחו שליטה על ידי ביטול הסימון בתיבות עבור פעילויות שאינכם רוצים לתעד.
  • אם אתם בסדר עם מעקב פעילות מוגבל, תוכלו להגדיר מסגרת זמן קבועה למחיקה אוטומטית של הנתונים, כאשר המינימום הוא 3 חודשים והמקסימום הוא 36 חודשים.
  • תוכלו גם לראות את נתוני האפליקציות או השירותים הספציפיים על ידי לחיצה על סמל האפליקציה בסעיף המשנה, ולמחוק את היסטוריית הפעילות באופן ידני.

לסיכום,

באופן מובן, משתמשים רבים רוצים לצמצם את תיעוד הפעילות שלהם לאפס, בעוד שלרבים אחרים פחות אכפת מזה. הבחירה באיזו פעילות יתבצע מעקב תלויה לחלוטין בכם.
ב-2023, פרטיות היא מטבע שניתן לסחור בו, ממש כמו בכסף, כדי לקבל שירותים והטבות. הבחירה האם לאפשר איסוף נתונים, אילו נתונים לאסוף, וכל כמה זמן למחוק אותם, נמצאת בידיים שלכם, ואולם כל שירות שתשביתו ישפיע על חוויית המשתמש שלכם בדרך זו או אחרת. בסופו של דבר, הכל עניין של סדר עדיפויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully