וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לואי ויטון ב-100 ש"ח? הקישורים הסודיים באלי אקספרס נחשפים

עודכן לאחרונה: 20.4.2023 / 18:09

תופעה: מוכרים באלי אקספרס עוקפים את כללי הפלטפורמה כדי למכור מותגים מקוריים או חיקויים מאוד דומים למקור במחירי רצפה. איך זה עובד והאם זה בכלל בטוח? הנה מה שצריך לדעת

ההיסטוריה של עליאקספרס/Splash, AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

נתחיל בדיסקליימר: אף פעם לא הייתי טיפוס של מותגים. כשכל הבנות בכיתה עשקו את ההורים שלהן בשביל עוד ג'ינס גנרי במאות שקלים, אני העדפתי למצוא פריטים ייחודיים בחנויות יד שניה וירידי וינטג'. בהינתן נתוני הפתיחה הללו, הייתי צריכה לעשות סוויצ' קטן במוח כדי להכין את הכתבה הזאת ולהיכנס למוח המיינסטרימי, זה שמכור למותגים אבל גם כואב לו לשלם כל כך הרבה, והוא כל הזמן מחפש את המבצע הבא. בתוך כך, הוא מודע לאפשרות שייתכן שהמוצר שהוא קונה מזויף, אבל אם הזיוף מספיק נאמן למקור, הוא יחיה עם זה בשלום.
זה בדיוק קהל היעד של המותגים הנסתרים, ומי שמוכן לקחת את הסיכון היחסי שמגיע עם עסקאות כאלה, יהנה מסחורה איכותית במחירים באמת יותר משתלמים. אבל יש לזה מחיר אחר, אותו תשלמו בספק ואי ודאות, עד שיגיע המשלוח.

אז מה הסיפור עם הקישורים הנסתרים באלי אקספרס

קישורים נסתרים הם קישורים שנוצרו על ידי מוכרי אלי אקספרס במטרה לעקוף את חוקי הפלטפורמה, ולהציע למכירה מותגים מקוריים, בדרך כלל עודפים, או חיקויים נאמנים למקור.

אלי אקספרס אינה מאפשרת למוכרים למכור חיקויים או רפרודוקציות של מותגים ידועים. גם כשמדובר בעודפים מקוריים שמותגו מחדש, כללי הפלטפורמה דורשים מהמוכר להציג הסכמה חוקית בכתב מהמותג הראשי, ולא, הפלטפורמה תיחסם ואותו סוחר לא יוכל להמשיך למכור בה.

כדי לעקוף את המגבלה הזו, למוכרים יש בדרך כלל שתי אפשרויות: הראשונה, להשתמש בגרסאות שמות ובאיות חלופי של המותג המקורי אותו הם מחקים. לדוגמה, במקום adidas הם רושמים abibas. על כך נפרט בהמשך.

האפשרות השנייה היא להניע מכירות של פריטים אלו באמצעות הפצת קישורים נסתרים על גבי פלטפורמות חיצוניות. זו יכולה להיות חנות אונליין, דף מדיה חברתית, קבוצת וואצאפ וכו', אליה הם מעלים תמונות של מוצר ממותג מחדש או חיקוי. המודעה תמיד תכיל קישור לרכישת הפריט באלי אקספרס, אולם במקום לתאר את המוצר הממותג כפי שהוא, הם משנים את פרטי המוצר, כולל התמונות והתיאור, כך שיציגו מוצר אחר.

כך למעשה אותם מוכרים עוקפים את חוקי הפלטפורמה ומציעים למכירה מוצרים ממותגים, מקוריים או מזויפים, ממש מתחת לאף של עלי.

איך בעצם זה עובד?

כדי להמחיש את התהליך, ניקח לדוגמא קבוצת וואצאפ מקומית (שמישהו צירף אותי אליה ללא הסכמתי וכך בכלל התוודעתי לנושא), בה הופיעה ההודעה הבאה:

כך נראית מודעה טיפוסית למותג נסתר בעלי אקספרס.. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
כך נראית מודעה טיפוסית למותג נסתר בעלי אקספרס./תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

כשלחצתי על הקישור המצורף הגעתי לדף ב-AliExpress, שבכלל הציג מוצר אחר. זה נראה ככה:

דף המוצר בעלי אקספרס מציג מוצר אחר מהמותג שפורסם. אל תדאגו, הכל חלק מהתכנית.. AliExpress, צילום מסך
דף המוצר בעלי אקספרס מציג מוצר אחר מהמותג שפורסם. אל תדאגו, הכל חלק מהתכנית./צילום מסך, AliExpress

שימו לב שבתמונה המקורית הופיעו שלושה תיקים, ולצד כל אחד מהם כותרת עם גוון הצבע שלו. במוצרים כאלה, בהם יש כמה וריאציות לאותו המוצר (למשל צבע, מידה וכו'), הלקוח אמור לבחור באחת האופציות לפני שיוכל להוסיף את המוצר לעגלה. לשם כך, חשוב לשים לב לתווית שמופיעה מעל אופציות הבחירה באלי אקספרס. במקרה של התיק של לואי ויטון, הקוביה הלבנה בקישור הנסתר מייצגת את התיק האמצעי שבתמונה, בגוון קפה.

לאחר שהוספנו את המוצר הנסתר לעגלה, בדף התשלום, נרצה להשאיר למוכר הודעה המכילה את קוד המוצר שהופיע על התמונה מהוואצאפ, כדי שאותו מוכר ידע שעליו לשלוח את המוצר המוסתר ולא את זה שמופיע באתר.

עשה ואל תעשה בקישורים נסתרים

כדי שמערכת הקישורים הנסתרים תעבוד ותמשיך לעבוד ביעילות, למוכרים ב- AliExpress יש כמה כללי יסוד מוגדרים לגבי ההתנהלות מולם, ואם תזוזו מהם אפילו במילימטר, לא תוכלו לרכוש מהם שוב. בין היתר:

  • בעת תקשורת עם המוכר, אין לציין את שמות המותגים כלל, מחשש שאלי אקספרס תזהה את אותם שמות והתרמית תתגלה. כדי להתייחס למוצר שרכשתם, השתמשו בקוד המוצר שלו.
  • אין להעלות תמונות של המוצר שנקנה למערכת AliExpres או להשאיר חוות דעת מבוססת תמונה.
  • בשום פנים ואופן אל תפתחו מחלוקת; במקום, צרו קשר עם המוכר בהודעה פרטית, מבלי להזכיר את המותג או החיקוי שבאמת רכשתם.
  • קוד המוצר הוא הכל; בלעדיו, המוכר לא יידע שהזמנתם את המותג הנסתר, וישלח לכם את המוצר שמופיע באלי אקספרס.

האם בטוח לקנות באמצעות קישורים נסתרים?

למרות שמערכת הקישורים הנסתרים היא לא הדרך הבטוחה ביותר לקנות ב-AliExpress, חלק מחנויות הקישורים הנסתרים פועלות כך כבר תקופה ממושכת ויש להן אינספור לקוחות מרוצים. זה נחשב יחסית בטוח מהסיבות הבאות:

  • קישור מוסתר של AliExpress הוא קישור אינטרנט רגיל. ההבדל היחיד בין קישורים נסתרים לקישורי AliExpress רגילים הוא שהקישור הנסתר מוביל לדף מוצר שאינו תואם את הרכישה המיועדת. מעבר לזה, מדובר בקישור לגיטימי שאינו זדוני ולא נועד לאסוף עליכם מידע.
  • קוד המוצר הסודי, שהוא הדלק המניע את מערכת הקישורים הנסתרים, מבטיח שהמוכר יודע מה לארוז ולשלוח, והקונים יקבלו את המוצרים שהם התכוונו לרכוש.
  • לאחוז גדול מהקונים שרכשו מוצרים בדרך זו יש רק דברים טובים לומר עליה.

סיכון מחושב

למרות כל האמור בפסקה הקודמת, חשוב לזכור שבסופו של דבר, קנייה של מותגים, מקוריים או מזויפים, באמצעות קישורים נסתרים היא הימור, והתהליך עצמו לא מאוד ידידותי לקונים.

בסופו של דבר, הספקים שמוכרים לכם את המותגים הנסתרים למעשה פועלים בניגוד ישיר למדיניות החברה. זו גם הסיבה שאנחנו לא אמורים לפתוח מחלוקת, שכן אז הסיכוי שהמוכר ייתפס על ידי הפלטפורמה גדלה פי כמה, והסיכוי שלנו לקבל את המוצר שהזמנו יורד.

לעומת זאת, מה נעשה אם המוכר באמת לא עשה את מה שהבטיח או שמשהו השתבש בתהליך? למי נפנה אז? קצת כמו שסוחר סמים שפרצו לו לבית לא יתקשר למשטרה, באותו אופן, אם בחרנו לקנות מותג מוסתר אנחנו צריכים להיות מוכנים לאפשרות שהמוצר לא יגיע ולא יהיה לנו למי להתלונן.

מצד הקונה מדובר בהימור וגם המוכרים יודעים את זה. לכן הם מסתמכים בעיקר על קונים שכבר יש להם בסיס של אמון מולם, כמו עוקבים ברשתות החברתיות. וזה מביא אותי לנקודה הבאה.

איך מוצאים קישורים נסתרים של אלי אקספרס

אלפי קישורים נסתרים מסתובבים בפלטפורמות כמו Reddit, Facebook, Pinterest ואחרות. הדרך הכי טובה למצוא אותם היא פשוט להריץ חיפוש, שיוביל כנראה לפורומים וקבוצות שונות שעוסקות בנושא, שם תוכלו לשאול ולהתייעץ על מנת לברר אילו מוכרים פעילים כרגע ומה יש להם להציע.

לפני שאתם ממהרים לקנות, ודאו שאתם סומכים על מי שהפיץ את הלינק הנסתר על ידי סקירת את הפרופילים שלו, חיפוש חוות דעת מחוץ לפלטפורמת AliExpress, ויצירת קשר ישיר. אם הכל תקין, אתם יכולים להזמין מוצר זול יותר לבדיקה, ורק אם הוא מגיע, להזמין שוב את המוצר שבאמת רציתם.

איך למצוא מותגים מוסתרים באלי אקספרס

אם קישורים נסתרים נשמעים לכם כמו סיכון גדול מדי, תמיד תוכלו לחזור לבצע חיפוש של שמות מותגים אלטרנטיביים, ולרכוש אותם ישירות מאלי אקספרס, ללא התעסקות במוצרים נסתרים.

שמות אלטרנטיביים, כמו גם קיצורים וראשי תיבות, משמשים את הספקים כדי להודיע לקונים באיזה מותגים מדובר, מבלי לציין את שמם המפורש. שמות אלו לעתים דומים מאוד לשם המקורי ולעתים שונים ממנו לגמרי, הכל תלוי במוכר.

צירפנו כאן רשימה חלקית של שמות אלטרנטיביים נפוצים למותגים ידועים, שאולי תעזור לכם למצוא את המותגים שאתם אוהבים.

מותגים פופולריים והשמות האלטרנטיביים שלהם בעלי אקספרס.. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מותגים פופולריים והשמות האלטרנטיביים שלהם בעלי אקספרס./תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

כמובן שמדובר ברשימה חלקית מאוד, אבל אפשר להשתמש בה כאינדיקציה גם במקרים שלא יודעים מה השמות האלטרנטיביים של המותג וצריך לנחש. בגדול, כל שם שדומה אך אינו זהה לשם המותג המקורי, עשוי בפוטנציאל לשמש כשם אלטרנטיבי באלי אקספרס.

לסיכום

הקישורים נסתרים בטוחים לשימוש ועשויים לחסוך לכם אלפי שקלים בשנה. עם זאת, זו לא הדרך האידיאלית לקנות מותגים, כי אין באמת שום ערובה חוקית שתקבלו את ההזמנה שלכם, או שהמוצר אכן יהיה מקורי. מחקר מתאים ויצירת קשר בערוצים אחרים לפני ביצוע ההזמנה עשויים להגביר את הביטחון שלכם במוכר ויאפשרו לכם לבצע את ההזמנה בראש קצת יותר שקט.

קניתם מותג נסתר באלי אקספרס? ספרו לנו בתגובות איך היה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully