וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

AI בחינוך? סטיב ג'ובס כבר חשב על זה מזמן

עופר נידם

עודכן לאחרונה: 2.5.2023 / 12:24

עד כמה אנחנו קרובים ליום שבו הבינה המלאכותית תחליף את המורים? למה אנחנו חייבים לשלב AI במערכת החינוך שלנו? וממה צריך להיזהר?

בווידאו: סטיב ג'ובס מציג את האייפון הראשון/צילום: חברת אפל

לפני כשבועיים פורסם הספר "ליצור משהו מופלא: סטיב ג'ובס במילותיו שלו", שליקט תכנים שונים שג'ובס כתב לעצמו על גבי פתקים, מיילים וכד'. כשברקע מהפיכת ה-AI טורפת את הקלפים בכל התחומים, נזכרתי בדבריו של ג'ובס על שילוב ה- AI בחינוך, לפני יותר מ-10 שנים:

"אני חושב שהחידושים הגדולים ביותר של המאה ה-21 יהיו בצומת בין ביולוגיה וטכנולוגיה. עידן חדש מתחיל... " אמר ג'ובס בזמנו.

החזון החינוכי של סטיב ג'ובס

תפקיד הטכנולוגיה בחינוך היה נושא לדיון במשך עשרות שנים. סטיב ג'ובס האמין בפוטנציאל של הטכנולוגיה לחולל מהפכה בדרך שבה אנו לומדים, ושטכנולוגיה יכולה למלא תפקיד משמעותי בשיפור מערכות חינוך ובמתן חוויות למידה מותאמות אישית לתלמידים.

לדעתו של ג'ובס, עתיד החינוך טמון בלמידה מותאמת אישית שעונה על צרכיו האישיים של כל תלמיד, והטכנולוגיה היא המפתח להשגת מטרה זו. ג'ובס ראה בחינוך קרקע פוריה לחדשנות ושיבוש, בדומה לתעשיית המוזיקה בראשית ימי האייפוד והאייטיונס. הוא האמין שטכנולוגיה יכולה לספק לתלמידים גישה למידע ולמשאבים שלא היו זמינים להם בעבר, וליצור מערכת חינוך שוויונית ומכילה יותר.

החזון של ג'ובס לחינוך עם AI השפיע באופן משמעותי על תעשיית החינוך. כיום, בתי ספר ותוכניות חינוך רבות הולכות בדרכו של ג'ובס על ידי שימוש בבינה מלאכותית כדי לשפר את חווית הלמידה.
כך למשל, ניתן להשתמש בבינה מלאכותית כדי לנתח נתונים על סגנון וקצב הלמידה של כל תלמיד, ולספק להם משוב והדרכה אישיים. הדבר מאפשר לתלמידים ללמוד בקצב שלהם ובדרך שלהם, וכך לשפר את תוצאות הלמידה.

בנוסף, הבינה מלאכותית תאפשר לספק לתלמידים גישה למשאבים חינוכיים שלא היו זמינים להם בעבר, ובכך לספק שוויון רב יותר בחינוך.

הסכנות בשילוב בינה מלאכותית בחינוך

אחד הסיכונים המרכזיים הוא תרחיש בו הבינה המלאכותית תחליף מורים אנושיים. בסופו של דבר, הבינה המלאכותית לא יכולה להחליף את המגע האנושי שמביאים המורים. לכן, השאיפה היא שהמורים ילמדו לרתום את הכלים החדשים לטובתם ולא במקומם.

חשש נוסף שעולה באופן טבעי, הוא אבטחת המידע והפרטיות של התלמידים. כל תוכנה של בינה מלאכותית מסתמכת על איסוף וניתוח כמויות גדולות של נתונים על התלמידים, כך שקיימת סכנה לדליפה של הנתונים ושימוש לרעה.

סכנה נוספת היא הנצחת הפערים וההטיות בחינוך. בסופו של דבר, כלי ה-AI מתפקדים בהתבסס על נתונים ופקודות שהוזנו להם, כך שאם אלו מוטים גם הכלים יהיו מוטים. זה עלול לגרום לכך שתלמידים מאוכלוסיות מוחלשות יקבלו פחות הזדמנויות חינוכיות בגלל ההטיות של כלי ה-AI.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

לסיכום

בעוד שלשימוש בבינה מלאכותית בחינוך יש פוטנציאל לחולל מהפכה בדרך שבה אנו לומדים, ישנן מספר סכנות שצריך לקחת בחשבון. עלינו כהורים ומחנכים מוטלת החובה למצוא איזון בין היתרונות והסיכונים של הטכנולוגיה, שמתקדמת במהירות חסרת תקדים. כך נוכל לרתום את כוחה של הבינה מלאכותית לשיפור מערכת החינוך ולספק לתלמידים חוויות למידה מותאמות העונות על צרכיהם האישיים.


עופר נידם הוא יזם סידרתי ,מייסד ומנכ"ל דאסמיט ומהנדס אווירודינמיקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully