וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוויטר עושה ברקזיט ומתנערת מקוד האתיקה של אירופה

עודכן לאחרונה: 28.5.2023 / 16:55

בשם חופש הביטוי, טוויטר קוראת תיגר על תרבות הפוליטיקלי קורקט של אירופה ומסרבת לעמוד בתקנות החדשות לגבי מניעת דיסאינפורמציה ברשתות הגדולות

תקנות הדיגיטל החדשות של האיחוד האירופי שואפות לשים סוף לדיסאינפורמציה ברשת - וזה לא פשוט בכלל.. Unsplash
תקנות הדיגיטל החדשות של האיחוד האירופי שואפות לשים סוף לדיסאינפורמציה ברשת - וזה לא פשוט בכלל./Unsplash

הנציב האירופי הממונה על השוק הפנימי, תיירי ברטון, צייץ ביום שישי כי טוויטר זנחה את הקוד הוולונטרי של האיחוד האירופי בעניין הפצת מידע שגוי בפלטפורמות מקוונות גדולות, והזהיר כי היא לא תוכל להסתתר מאחריות משפטית בנושא זה. הציוץ אישש דיווחים קודמים שפורסמו בנושא אך נותרו עד היום בגדר שמועות.

לדברי הנציב, "טוויטר עזבה את הקוד הוולונטרי של האיחוד האירופי נגד דיסאינפורמציה, אבל התחייבויותיה נותרו על כנן. היא יכולה לברוח אבל היא לא יכול להסתתר", כתב ברטון בהתייחס לחובות של טוויטר כפלטפורמה מקוונת גדולה מאוד (VLOP או Very Large Online Platform, כמכונה באיחוד), במסגרת חוק השירותים הדיגיטליים של האיחוד האירופי (DSA).

אם מדובר בחוק וולונטרי אז על מה כל המהומה?

במקור, הקוד הוולונטרי למניעת דיסאינפורמציה של האיחוד האירופי היה סט המלצות, שחברות VLOPS כמו טוויטר חתמו עליו כדי להביע את נכונותן לפעול למניעת דיסאינפורמציה ברשת. הקוד מחייב את ענקיות המדיה שחתמו עליו לנקוט בצעדים כדי להילחם בהפצת מידע כוזב בפלטפורמה באמצעות מודעות ממומנות, התמודדות עם בוטים וחשבונות מזויפים, מתן כלי דיווח לצרכנים, והעצמת חוקרים לרדת לשורש האמת.

בנובמבר האחרון נכנסה לתוקף שורה של תיקונים לקוד הנהוג באיחוד והוחלט כי החל מה-25 באוגוסט, המאבק בדיסאינפורמציה יהפוך מאקט וולונטרי לחובה חוקית. זה אומר ש-VLOPs כמו טוויטר יצטרכו לפעול במרץ כדי להעריך ולצמצם סיכונים מערכתיים אפשריים כגון דיסאינפורמציה, בשיח האזרחי ובתהליכי בחירות בפרט. לדברי הנציב, "הצוותים שלנו יהיו מוכנים לאכיפה".

ההנהלה הקודמת בטוויטר חתמה על הקוד הוולונטרי עוד ב-2018, אולם נראה שהבעלים הנוכחי של טוויטר, המיליארדר אילון מאסק, בחר להיאבק באיחוד האירופי בשם חופש הביטוי, כשצימצם משמעותית את המחלקה שהיתה ממונה על מניעת מידע כוזב, בסתירה ברורה לאמירות שהשמיע באזני ברטון באופן אישי.

כעת, אי העמידה של טוויטר בקוד הוולונטרי היא קריאת תיגר של ממש על האיחוד האירופי, והצהרה בוטה כי היא אינה מתכוונת לעמוד בכללים שנקבעו. מאתר TechCrunch מדווחים כי כאשר התבקשו במייל להגיב על הידיעה, השיבו אנשי היח"צ של טוויטר באמצעות אימוג'י של קקי.

המנכ"ל השתגע? לא בדיוק

מאז שרכש את טוויטר לפני חצי שנה, אילון מאסק לא יורד מהכותרות. שורה של החלטות ניהוליות הזויות עליהן הודיע המנכ"ל והבעלים החדש' שחור על גבי טוויטר, גרמו לרבים להרים גבה ואף לדאוג למצבו הנפשי של מאסק. ואולם, האיש העשיר בעולם יודע טוב מאוד מה הוא עושה. מאז 2022, עמדותיו הפוליטיות הציבוריות קיבלו תפנית חדה ימינה כשהכריז על תמיכתו במפלגה הרפובליקנית, יישר קו עם פעילי ימין קיצוני בטוויטר, זילזל בזכויות טרנסג'נדרים, אימץ תיאוריות קונספירציה שמרניות והתחייב להציל את הציוויליזציה מ"וירוס המוח המתעורר". תוסיפו על זה את העובדה שטוויטר השיבה חשבונות של משתמשים שנחסמו ממנה בגלל שעברו על כללי הפלטפורמה, כמו דונאלד טראמפ וקניה ווסט, ותבינו למה כל זה לא ממש מסתדר עם האג'נדות הליברליות שאירופה מנסה לקדם.

יתכן שהמאבק הזה עוד יעלה לטוויטר ביוקר, שכן הפרת החוק החדש תיגרור קנסות של עד 6% מהמחזור השנתי העולמי של החברה. אם זה לא מספיק, שורה של ציוצים שנויים במחלוקת שמאסק פרסם לאחרונה הובילה מפרסמים רבים לראות בטוויטר פלטפורמת פרסום בעלת סיכון גבוה. הנציבות האירופית גם הזהירה שאי-ציות חמור ונשנה עלול להוביל לחסימת הגישה של המשתמשים האירופיים לשירות. אם זה יקרה, טוויטר תאבד בבת אחת כ-440 מיליון צרכנים.

המערב הפרוע של טוויטר

ההתנגשות בין ענקית המדיה לאיחוד האירופי נראית ודאית יותר מתמיד. לא מדובר באקטיביזם ניהולי רגיל, שכן בשם האידיאולוגיה הימנית-קיצונית של מאסק, טוויטר למעשה חורגת מהמטרות הרגילות של חברה מסחרית, ומסייעת לגורמים פוליטיים להפיץ תיאוריות קונספירציה אנטי-דמוקרטיות, גם במחיר נפילתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully