וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרנד חדש במיתוג מעסיק עושה כבוד לעובדים המבוגרים

דקלה הרוניאן

עודכן לאחרונה: 11.6.2023 / 12:29

אחרי שנים שהיו לא רלוונטיים, המחסור בעובדים מקצועיים החזיר אל סדר היום את מחפשי העבודה בני ה-50+, המאופיינים בנאמנות גבוהה לארגון, ניסיון חיים עשיר והרבה זמן פנוי

עובדים מבוגרים - נכס לחברה ולמיתוג המעסיק.. Unsplash
עובדים מבוגרים - נכס לחברה ולמיתוג המעסיק./Unsplash

בימים טרופים אלו, כששוק העבודה נמצא בסחרחורת, אנחנו רואים מצד אחד שוק במיתון וצמצומים בכוח אדם, ומאידך אנחנו רואים המון משרות פנויות. כ-130 אלף ליתר דיוק, ע"פ הלמ"ס. בעוד מחלקות מיתוג המעסיק מצמצמות את פעילויות היח"צ ועוברות להתמקד ברווחת עובדים, מעסיקים רבים עדיין מתמודדים עם עזיבות של עובדים, וחווים קושי באיתור עובדים חדשים.

השינוי בסדרי העדיפויות של מחפשי העבודה, החיפוש אחר איזון וחיים משמעותיים מחוץ לעבודה, והרצון למשמעות ואוטונומיה, מעמידים בפני המעסיקים אתגרים רבים שמחייבים אותם לחשב מחדש את אסטרטגיית הגיוס שלהם. המגמה הזו אמנם החלה בתקופת הקורונה, אך היא עדיין חיה ובועטת גם בתקופה הנוכחית.

אחת האוכלוסיות שנהנית מיתרון יחסי בהקשר הזה היא בני ה-50 פלוס, שבמשך שנים סבלו מאפליה חסרת בסיס בראיונות עבודה, ללא קשר לכישורים, המיומנויות והניסיון שהביאו. אם תשאלו מעסיקים, הם כמובן ישבחו ויהללו את היתרונות הרבים הקיימים בהעסקת מבוגרים. בפועל, עדיין מסתתרות להן הנחות יסוד ותפיסות מוטעות המונעות את השתלבותם של מבוגרים בעולם העבודה.

ממחקר של הג'וינט בשיתוף אוניברסיטת רייכמן עולה כי ישנה עלייה בשיעורי תעסוקה של מבוגרים בישראל ועם זאת הפער מול ממדינות כמו אוסטריה, אירלנד, דנמרק פינלנד ושוודיה עדיין ניכר. ובכל זאת משהו מתחיל לזוז והצוהר נפתח. נושא העסקתם של מבוגרים מהווה חלק מההחלטות האסטרטגיות של החברה ולכן כדאי וחשוב שתהיה החלטה כזו.

שיווק משרות לאוכלוסיית העובדים הבוגרת

מסקר התעסוקה האחרון של דרושים IL מבית יד2 עולה כי בשלב זה של הקריירה המקצועית, בני 50+ נוהגים לחפש מאפיינים שונים במקום העבודה ממה שמחפשים העובדים הצעירים יותר.

אם עד היום התרגלנו שעובדים מחפשים שכר גבוה, איזון בית עבודה, ותנאים נלווים טובים, היום, 46% ממחפשי העבודה בני ה-50+ שהשתתפו בסקר העידו כי הדבר שהכי חשוב להם זה ביטחון תעסוקתי. בשלב הזה של הקריירה המקצועית, המועמד רוצה לדעת שהוא מגיע לחברה בעלת רקורד מוכח, מוניטין ויציבות, שיכולה להעניק לו ביטחון תעסוקתי לטווח ארוך.

בנוסף, 70% העידו כי חשוב להם שסביבת העבודה תהיה מותאמת לצרכים שלהם: הם יעדיפו סביבת עבודה ידידותית, מכילה, גמישה המאפשרת צמצום בשעות עבודה או עבודה בחלקיות משרה.

נקודה חשובה נוספת שעולה מסקר דרושים מראה שאחד הפרמטרים החשובים למחפשי העבודה בגילאי 50+ היא החזון והערכים אותם מובילים מנהלי החברה. 43% מהמשיבים העידו שעניין זה חשוב להם במידה רבה. נקודה זו מדגישה שחשוב למועמדים לקחת חלק במקום עבודה התואם, לפחות במידה מסויימת, את "האני מאמין שלהם" ואת הערכים על פיהם הם חיים, ועל כן חשוב לשקף ערכים אלו בתהליך המיון. בכך מצטרף הדור הבוגר למגמה הרווחת שמוביל דור ה-Z.

רווח מיתוגי

מעבר לכל הקלישאות של ידע וניסיון, לבני ובנות ה-50+ נקודת מבט רחבה והבנה בתהליכים, בשלות ובגרות אישית ומקצועית, הם מגיבים בצורה מושכלת ואף יכולים לתרום לצעירים מניסיון חייהם. בנוסף העבודה בשבילם היא לא רק מקור פרנסה, היא סוג של בית. רבים מהם כבר סיימו לגדל ילדים והם לא "מתחשבנים" אם נדרש קצת יותר מזמנם. המחויבות שלהם עוזרת לשמור על צוותים מלוכדים ובכך גם להגיע למטרות וליעדים הנדרשים. זאת, כעולה מדו"ח תעסוקת מבוגרים של המכון הישראלי לדמוקרטיה.

מחקרים שנעשו לאורך השנים מעידים כי בני 50-60+ הם בעלי יכולות קוגניטיביות מצוינות. למבוגרים יש יתרונות בוויסות רגשי, בפתרון בעיות וגם במוכנות לפשרה והסכמות. עובדים מבוגרים מתאפיינים במוטיבציה פנימית, חיפוש אחר משמעות ולכן המעורבות שלהם בעבודה גבוהה יותר. הם נוטים לגלות לויאליות לארגון ולכן הם מחויבים רגשית יותר.

דו"ח האו"ם משנת 2020 מצביע על מגמות השקעה בהעסקת מבוגרים כפתח להתקדמות כלכלית בעולם ועל כך תעסוקת מבוגרים היא העתיד. ארגונים שייערכו נכון לגיוון גילאי ירוויחו ובענק!

ברמה המיתוגית, העסקת עובדים מבוגרים מוכיחה את מחויבות הארגון לעקרונות הגיוון וההכלה, ויש בזה אמירה חברתית רבת עוצמה עבור חברות. על ידי אימוץ הכישרונות והכישורים של אנשים מבוגרים, עסקים יכולים לאתגר סטריאוטיפים גילאיים ולהשפיע לטובה על הקהילה הרחבה יותר. ובשונה מקהילות מגזריות כמו חרדים, ערבים או להט"בים, אפליה מתקנת כלפי אוכלוסיית הבוגרים נטועה עמוק בסטטוס קוו ואינה נוטה לעורר מחלוקות כיוון שהיא מיטיבה עם יחידים מכל המגזרים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

טיפים למחפשי עבודה בגילאי 50+

  • אל תשתמשו בגיל כסיבה לכך שלא התקבלתם. גם אם לעיתים זו תהיה הסיבה, בהרבה מקרים זו לא הסיבה!
  • אל תניחו שאם עשיתם דבר או שניים אז "העבודה תדבר בעד עצמה".
  • דעו לספר את הסיפור התעסוקתי שלכם ובעיקר תתרגלו לספר אותו בפני חברים ובני משפחה וקבלו פידבק אמיתי
  • אנרגיה ומוטיבציה הן קריטיות להצלחה ועליכם להבליט אותן בראיונות כבר בשלבים המוקדמים.
  • טעו ביטחון במעסיקים ומוססו להם את החששות, הגלויים והסמויים.
  • היו נוכחים ברשת, כתבו, ספרו, שתפו מידע, זו הדרך ללמוד עליכם ועל מה שאתם יודעים לעשות. הרשת מאפשרת לכם לפנות ישירות למגייסים ומגייסות ואף הם יכולים לפנות ישירות אליכם.
  • קחו ליווי, היעזרו בקולגות, התייעצו - חיפוש עבודה זה תהליך מורכב ולא צריך לעשות את זה לבד!
  • התנסו בעבודה זמנית, בפרויקטים, כדי שיכירו אתכם ועל הדרך תגדילו את רשת הקשרים שלכם.
  • היו בלמידה מתמדת, יש קורסים והכשרות בשפע, תוכניות ייעודיות לקהל מבוגר הנותנות מענה מקצועי וגם רגשי.
  • קחו חלק במפגשים ואירועים בעולמות התוכן שלכם, התחברו למובילי דעת קהל, השמיעו את קולכם, וזכרו כי מציאת עבודה זה תהליך ולא 'זבנג וגמרנו'. זה דומה לנסיעה בערפל, בכל פעם מתקדמים קצת והראות משתפרת ואתם יודעים שבסוף תגיעו ליעד, גם אם הוא נראה כרגע מעורפל.

דקלה הרוניאן היא יועצת ארגונית ומנטורית דרושים IL מבית יד2

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully