וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת בלק: איך להתנהג עם ChatGPT כדי שלא "יבוא לקלל ויצא מברך"

שני מזרחי

29.6.2023 / 8:28

הפחד מתחרות עסקית והרצון להגדיל את נתח השוק של הארגון מובילים בעלי עסקים להיעזר ב"נביאים" מודרניים, אבל התוצאות לא בהכרח מובטחות לנו. בדיוק כפי שבלק השתמש בבלעם כדי לקלל את עם ישראל, וקיבל במקום זה ברכות ותשבוחות

פרשת בלק מלמדת אותנו שכאשר אנו מעניקים לגורם כלשהו את הכוח ומשווים לו תכונות משיחיות - לא תמיד התוצאה תמצא חן בעינינו. באופן דומה, כשמכניסים לארגון עובד או יועץ מכל סוג שהוא, ובעיקר כזה מתחום הבינה המלאכותית, עלינו לקחת בחשבון שיתכן שהתוצאה תהיה הפוכה מהמטרה שהצבנו לעצמנו.

פחד מתחרות מוביל להסתמכות על "נביאים" מודרניים

מלך מואב, בלק בן ציפור רואה את ניצחונות ישראל במלחמות סיגון ואוג וחושש מפניהם: "ויגר מואב מפני העם מאוד כי רב הוא". על מנת לגרשם, שולח בלק שליחים לנביא בלעם בן בעור פתורה על מנת שיסייע לו לגרש את עם ישראל מאדמת מואב: "כי ידעתי את אשר תברך מבורך ואשר תאר יואר".
כל ארגון שואף לגדול, לצמוח ולהתקדם יותר מהר ממתחריו ולהגדיל את נתח השוק שלו על פני המתחרים.

בלק שולח שליחים אל בלעם בבקשה שיסייע בידיו: "להילחם בו (בעם ישראל) וגרשתיו". אלוהים אוסר על בלעם ללכת עם שליחי בלק והוא משיבם חזרה. בלק לא מתייאש וממשיך לשלוח שליחים ושרים אשר מבטיחים לבלעם כי בלק יכבד אותו מאוד ויקיים את כל מבוקשו. בלעם משיב כי לא משנה מה יבטיחו לו, אלוהים אסר זאת ולכן לא יוכל לבוא עימם.

שאיפות אלו בשילוב הפחד שהארגון המתחרה ינגוס בך, משאיר את המנהלים ואת בעלי החברות עם האצבע על הדופק בכל הקשור לטרנדים, טכנולוגיות, וכל דבר שיסייע בידם להגיע ליעד לפני המתחרים, ולנגוס בנתח השוק שלהם.

הנביא החדש בשוק העבודה הוא לא אחר מאשר Chat GPT, אשר נכנס לעולמנו בנובמבר האחרון וחודשיים בלבד לאחר השקתו צבר כ-100 מיליון משתמשים פעילים - מהר יותר מכל פלטפורמה טכנולוגית אחרת אי פעם.

מהירות הצמיחה של Chat GPT מצביעה על תכונות מאגיות שמייחסים לו ארגונים רבים ויכולות נבואיות מרשימות של צמיחה והתייעלות. ארגונים רבים הפכו אותו לאחד מכלי העבודה המרכזיים שלהם, המסייע לעובדים בשלל מטלות, ביניהן ניסוח מיילים והודעות, סיכום פגישות ואפילו ייעוץ עסקי ושיווקי. כך, Chat GPT יכול לשפר את התדמית הציבורית של ארגונים ואף להגדיל את הכנסותיהם.

הקללה שהפכה לברכה

ואם נחזור לפרשת בלק, בלעם הצטרף לשליחיו של בלק רק לאחר שהבהיר כי יעשה רק את מה שאלוהים יאמר לו לעשות. בדרכו לפגוש את מלך מואב, אלוהים מציב מכשול נוסף בפני בלעם, שנועד לוודא שהוא יעשה וידבר את אשר יצווה אותו אלוהים ולא ימרה את פיו או יפר את הבטחתו.

במקום לקלל את עם ישראל ולגרשו מאדמת מואב, בלעם מברך את עם ישראל ברכות מפליגות על עתידו המזהיר ומנבא עתיד מר לאויביו: "כי מראש צורים אראנו ומגבעות אשורנו הן עם לבדד ישכון ובגוים לא יתחשב".

בלק מבקש מבלעם פעם נוספת וגם בפעם השנייה הוא מוסיף ברכות על עם ישראל: "הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא לא ישכב עד יאכל טרף ודם חללים ישתה". כך מוסיף גם בפעם השלישית בברכות מפליגות: "כרע שכב כארי וכלביא מי יקימנו מבררכיך ברוך ואורריך ארור".

ברכותיו של בלעם כל כך מפליגות לכת שבלק, חרף המאמצים להביאו, מחליט לגרש את בלעם: "לקב אויבי קראתיך והנה ברכת ברך זה שלוש פעמים". בלעם חוזר ואומר לבלק את מה שאמר לשליחים: "לא אוכל לעבור את פיה יהוה לעשות טובה או רעה מליבי. אשר ידבר יהוה אותו אדבר".

הארגונים והחברות שמכניסים ומשתמשים ב-Chat GPT כדי להגדיל את נתח השוק שלהם או להביא לצמיחה משמעותית, צריכים לקחת בחשבון שה"נביא" הוא אדון לעצמו ולא בהכרח יביא לתוצאה הרצויה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

המחיר של שימוש ב"נביא" מודרני

תקרית שארעה לאחרונה בברזיל ממחישה ביתר שאת את חוסר השליטה ב- Chat GPT ואת הסתמכות הארגונים בכוחותיו המאגיים נבואיים, ומי שביקשו ברכה מהנביא יתכן שקיבלו את ההפך.

בתקרית, שאירעה לפני כשבועיים, שתי ענקיות המזון המהיר, מקדונלד'ס וברגר קינג, הציבו שלטי חוצות מרהיבים בגודלם אשר ציטטו את תשובותיו של Chat GPT. בשלט החוצות של מקדונלד'ס - Chat GPT מתייחס לביק מק כ "המבורגר האיקוני ביותר" ובשלט החוצות של בורגר קינג הוא מתייחס לוופר כ"גדול ביותר".

בתשובה לשאלת מקדונלד'ס, מהו ההמבורגר האייקוני ביותר בעולם, ענה Chat GPT: "בעוד שיש הרבה המבורגרים אייקוניים ברחבי העולם, ההמבורגר המוכר ביותר בעולם הוא ככל הנראה הביג מק של מקדונלד'ס. הביג מק, שהוצג לראשונה בשנת 1967, הפך לשם נרדף למזון מהיר ולמקדונלד'ס עצמה. ההמבורגר מורכב משתי קציצות בקר, חסה, גבינה, חמוצים, בצל ו"רוטב מיוחד" המוגש על לחמניית שומשום בת שלושה חלקים. הביג מק כל כך אייקוני שיש לו אפילו מדד משלו, מדד ביג מק, שהוא דרך לא רשמית להשוות את כוח הקנייה של מטבעות שונים".

ואילו לשאלת ברגר קינג ענה GPT: "ה'וופר' של ברגר קינג הוא הגדול ביותר מבחינת גודל וכמות המרכיבים. ההמבורגר ידוע בגודלו הנדיב, והוא מורכב מקציצת בקר בגריל, לחמניית שומשום, גבינה, עגבניה, חמוצים, בצל, מיונז וקטשופ. הוא נחשב להמבורגר חזק ומשביע, כלומר אופציה למי שרוצה ארוחה משמעותית יותר. עם זאת, חשוב לציין כי הגודל ומספר המרכיבים עשויים להשתנות בהתאם למדינה או לאזור".

כששתי ענקיות המזון המהיר פנו ליועץ החיצוני הכל יכול Chat GPT וביקשו את ברכתו באשר למוצר ולהגדיל את נתח השוק שלהן - כל אחת מהן קיבלה את ברכתה. אבל כששתי הברכות מאותו יועץ מופיעות אחת לצד השנייה נשאלת השאלה החשובה ביותר - מי בורך ומי קולל? מה מעדיף הצרכן לקנות - את ההמבורגר האייקוני ביותר או את ההמבורגר הגדול ביותר? ואם שני המתחרים, כמו גם רבים אחרים, מתייעצים כולם עם אותו נביא יודע כל, אז ההמלצות שהוא ייתן, חכמות ככל שיהיו, יאבדו מערכן.

קמפייני ה-AI של שתי המתחרות נתלו זו לצד זו ברחובות ברזיל.. bestmediainfo.com, תמונות גולשים
קמפייני ה-AI של שתי המתחרות נתלו זו לצד זו ברחובות ברזיל./תמונות גולשים, bestmediainfo.com

סיפור זה ממחיש ביתר שאת את הנטיה של מנהלים וארגונים להאדיר יועצים חיצוניים או כלים טכנולוגיים ולתלות בהם תקוות, לעתים ללא ביסוס. Chat GPT אינו מציג את תשובתו שלו אלא את התשובות אותן הוא אוסף מהרשת, בדיוק כפי שבלעם נאם את נאום יהוה ולא את הנאום אותו התבקש לנאום - ובמקום לקלל יצא מברך.

מבלי להיכנס לשאלת העובדים וההקלה על תנאיהם ותפוקתם באמצעות מתן גישה חופשית ל- Chat GPT, חייבים לענות על השאלות המהותיות ולגדר את סיכוני 'חוסר השליטה' בנביא, אשר יכול באותה קלות להפוך לנביא זעם ולהתהפך על יוצריו.


שני מזרחי היא יועצת אסטרטגית ועיתונאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully